úterý 1. prosince 2020

Mělník má fantastickou strategickou dopravní pozici, kterou má málokteré město. Měla to být kdysi příměstská linka Mělník-Praha-Dobříš. Přímé vlaky z Mělníka do Prahy budou končit na Masarykově nádraží. Na hlavák jen metrem.


Od 13. prosince 2020 nám začne platit nový železniční jízdní řád a je tedy na čase, se podívat, co nás tak asi čeká. Nejprve si však připomeneme něco, co nám mnohým stále vůbec nedochází, a pro rychlý pracovní život na to ani nemáme mnohdy čas, což je škoda.

Kdysi jsem slyšel: ,, To víš, Mělník není žádnou železniční křižovatkou. Všetaty jsou jenom vesnice, ale kříží se tam dvě důležité trati, a proto se tam daří na nádraží i vyhlášené hospůdce."



Tak ano, hlavní trati se tu nekříží, ale lokálka do Mšena a potažmo romantická jízda s výhledy do Mladé Boleslavi je také určitým hlavně turistickým lákadlem, nehledě, že vás některé spoje zavezou až pod hrad Trosky do Českého ráje.

Jenže město Mělník má zvláštní strategickou pozici. Platí tu jízdenky PID, DUK, Labe-Elbe.

O jízdence PID nás většina ví. Nejčastěji na ni jezdíme do Prahy, ale platí prakticky ve všech autobusech a vlacích po celém kraji včetně hlavního města Prahy. Klidně na ni můžete jet do Kolína, Kutné Hory, či kousek za Mnichovo Hradiště. Platí ale také do Štětí, bez ohledu, zda užijete vlak, nebo autobus.

Fantastická je ovšem také možnost použití celodenní jízdenky DUK za 130 Kč, která díky vzájemné dohodě o přesahu  mimo region platí od Mělníka ( PID do Štětí). Tady najdete opravdu typy na nádherné celodenní cestování. Přes Ústí nad Labem a Děčín do Českosaského Švýcarska. Dvěma způsoby ji užijete i k cestování do Šluknovského výběžku. Platí na lince U28 z Děčína přes Německo do Šluknovského výběžku, nebo do stejného cíle přes Benešov nad Ploučnicí a Krásnou Lípu. Zapomenout nesmím ani na cestu do Úštěku ( až do stanice Dubičná) přes Litoměřice.

https://www.kr-ustecky.cz/doprava-usteckeho-kraje.asp?p1=206489

Můžete ji ale užít k cestám do Krušných hor a z Chomutova platí i v autobuse do městečka Boží Dar pod horou Klínovec. Takový výlet podle řeky Labe skrze Porta Bohemica na nejvyšší kopec Krušných hor nemusí být špatnou inspirací :-).

Jenže to pořád není ještě všechno. Z Mělníka se dá levně jet na jízdenku Labe-Elbe ještě mnohem mnohem dále. Ta tuším podražila pro jednotlivce z 270 Kč na 290 Kč. Jízdenka spadá od roku 2017 regionálně pro DUK, ale jak vidíte na letáčku, tak také začíná její platnost na Mělníku :-).

https://www.kr-ustecky.cz/assets/File.ashx?id_org=450018&id_dokumenty=1740107,

Mělník má prostě pro levné cestování a cestování vůbec vynikající polohu :-). Važme si toho a snažme se cestovat. To všechno jsou věci které tu máme teprve od roku 2010, čili teprve nějakých posledních 10 let! Mladé rodiny dříve takové krásné možnosti neměly.

Nevím, jakou máte kdo paměť na dopravu, ale vzpomínám si, že tu byly časy, kdy vrchní představitelé města Mělníka přemýšleli o tom, že by mohly z Mělníka do Prahy také jezdit několikrát za den přímé vlaky. Tehdy tu byla dokonce myšlenka, že by tyto vlaky nemusely končit v pražských Vršovicích, kde obvykle končily, ale spojily by se s tratí číslo 210 Praha - Vrané nad Vltavou -Dobříš.

Podobnou myšlenku vidíme u našich sousedů na severu. Teď nemyslím jenom frekventovanou trať (číslo 130, 090) Kadaň -Ústí nad Labem-Děčín s možností internetu, ale v Sasku jezdící linku Bad Schandau ( Saský Žandov)- Drážďany-Míšeň, kterou užijete pro návštěvu Drážďan z Mělníka. 

Nápad je to samozřejmě dobrý. Vždyť se dnes jezdí za prací především do Prahy, což někdy znamená cestu i daleko za střed hlavního města. K této myšlence nejen že nedošlo, ale práce poblíž pražského hlavního nádraží odklonily přímé vlaky z Mělníka na Masarykovo nádraží.

Zprvu se zdálo, že jde o věc dočasnou, ale jízdní řád 2020/2021 je dokladem toho, že Mělník bude běžně po železnici končit na Masarykově nádraží, kde bude také začínat směrem domů. Oproti tomu rychlíky společnosti Arriva do Turnova a Tanvaldu, KŽC a Kokořínský rychlík pojedou z hlavního nádraží.


Abych však byl spravedlivý, tak musím dodat, že denní vlak na Mělník v 0.18 a víkendový ve 2.33 pojedou z hlavního nádraží :-). Samozřejmě, že pro dálkové výlety přes Prahu, třeba na Jízdenku na léto na Šumavu je to rána pod pás. Ta vám platí jen na železnici, tak proč jezdit v létě metrem a autobusem?

https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/115131601/k070.pdf/721d4add-9659-4358-9991-d2d6c5609886

Dejte si také pozor u spoje ve 22.46 Prahy-Masarykova nádraží, která nově končí ve Všetatech a jen v sobotu jede až na Mělník. Tady si musím vzpomenout, jak jsem v minulosti jel několikrát z Bavorska s příjezdem ve 22.21 do Prahy- hl.nádraží a měl jsem krásný přestup v rámci jízdenky na víkend.

Prostě je to zase takové určité vystrčení mimo hlavní dění. Dojděte si pěšky na Václavák a buďte rádi, že to máte kousek k Obecnímu domu a těm nejlepším památkám. Jestli se vám to nelíbí, tak si jezděte autobusy a metrem, ale zapomeňte na beztak často nepřehledné výhodné jízdenky po železnici.

Tak jako nás Praha v autobusech vyšoupla do Ládví a málem až do Letňan, což bychom se metrem ještě pěkně dlouho projeli, tak nás teď vystrčila z hlavního nádraží. Takže směrem na sever trošku radosti, pokud to budou lidé užívat a nepřijdeme o to, a do Prahy s trochou zloby.

Samozřejmě, na památky a na Prahu to jde, ale vezměte si ten paradox, že místo toho, aby člověk na hlavním nádraží jenom přešel na jiné nástupiště a zůstal ve vlacích, tak bude nucený kombinovat  autobus, přestup na metro, metro, výstup z metra a slušná cesta na peron. Navíc jste v některých případech nuceni toto zbytečně zaplatit , protože teoreticky můžete jet už z Mělníka na Jízdenku na léto, či Jízdenku na víkend atd...).

Možnost cestování přes Lysou nad Labem ( 072,231) je udělána ve směru na Prahu ( a zpětně do Mělníka) tak, že není zohledněna a spoje vám ujedou.


Dnes již historický snímek z mělnického cukrovaru. Rok 2006.

Jinak to vypadá na naši hlavní 072 a na lokálce 076 snad beze změn. Sice člověk jezdí do těch dálek většinou v létě a přes Kolín, ale jak vidno, tak jih a západ Čech, včetně okolí Berounky bude na dlouhé lokte.

https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/115131601/k072.pdf/cfaf2bd7-17d8-48e1-87fb-285ba8a82fb4

https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/115131601/k076.pdf/20ff82c7-5980-4ad8-befb-4635fadb5180


Aktualizace 7.12. v 18 hodin :

Na základě komentáře zde vkládám tuto aktualizaci. Toto se psalo před rokem v médiích a je to všechno běh na velmi dlouhou trať. Vždyť dodnes není ani jasné, co má být bráno, jako hlavní trať z Prahy do Liberce. ..... ( varianta Všetaty a její modernizace, nebo Milovice a Všejanská spojka) Ideální jsou obě cesty.


Vlak z Mělníka do Prahy hrál vždy druhé housle. Proč ? Z mnoha důvodů. Zatímco vzdálenost z Mělníka přes Všetaty do Prahy hl.n. je 50 km, tak autobusy na nádraží Florenc to měly 36 km. Autobus byl levnější a snad i o nějakou minutu rychlejší. Dnes již nekončí autobus ani na Florenci, ani ( kromě dálkových linek z CL) ani v Holešovicích, ale naštěstí v Ládví. Doba dojezdu do centra oběma způsoby je téměř nastejno. Kdyby končil autobus v Letňanech, tak by již doprava byla i za cenu použití metra pomalejší. Myslím tedy, že jsem to již jednou porovnával.

Vůbec nechápu, že ta dost dobrá myšlenka o utvoření příměstské linky Mělník -Praha- Dobříš vzala nakonec za své, když jen v tomto článku jsem jmenoval dva velmi osvědčené příklady z okolí. Pochopitelně, že někteří lidé z Mělníka dojíždějí za prací do Vršovic, Modřan, či někam jinam  na jih Prahy a obráceně. Navíc v době, kdy již nemusíme nadávat na to, že jsou vlaky drahé, protože máme skvělé jízdenky PID, které nejsou počítány od kilometrů, ale pásem.

To je základ. Samozřejmě, že dvě koleje jsou potřeba. Na jednu stranu potřebujeme, aby jezdily do centra Prahy rychlé přímé, nebo aspoň zrychlené linky, které jediné mohou konkurovat autobusové přepravě v kombinaci s metrem a přitom nemůžeme zcela vyřadit zastávkové vlaky, které naloží cestující z jiných vesnic a současně dovezou mělnické občany i do zastávek před Prahou.


2 komentáře:

  1. Dobrý den, hezký souhrn informací. Škoda ale nedostatečné vlakové dopravy z Mělníka do Prahy. Jedna věc je turisticky cestovat, druhá věc, myslím podstatnější, je pak dojíždění do práce. Kéž se dožijeme vlakového spoje, který bude jezdit jednou za třicet minut a bude v Praze za půl hodiny...

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den a velmi děkuji za komentář! Nelze mu snad nic vytknout a určitě současné končení mnoha spojů, zejména z Mělníka na Masarykově nádraží nelze brát, jako uspokojivou situaci.

    Jen jsem se snažil shrnout, komu může takové zakončení vyhovovat. Nemůže vyhovovat všem ostatním, kteří ať už za prací, nebo na cestě na výlet potřebují pokračovat z hlavního pražského nádraží někam dále. Ať už stejnou spojí dále, nebo nějakým přestupem, nebo i jen jednu stanici metrem k Muzeu, která je výchozím bodem na Václavské náměstí..

    V dnešní aktualizaci jsem se pokusil ještě celou současnou situaci shrnout.

    OdpovědětVymazat