pátek 11. prosince 2020

Vysílá rozhlasová stanice Hlas Prahy. V pondělí uplyne pět let od smrti velkého regionálního historika Františka Purše. Z Vítkova na Florenc vede cesta nádherná. Do Kladna a Slaného opět s přestupem.

 


ilustrační foto

Dnes začnu takovou zajímavostí. Asi v polovině ledna 2021 začne v pásmu DAB+ vysílat nová stanice pro Prahu a Středočeský kraj s názvem Hlas Prahy. Zpravodajství a informace mají být regionálního charakteru a hudební žánr 80. a 90. léta. Stanice cílí na věkovou skupinu +30 let. Nepůjde o šíření v multiplexu Českého rozhlasu na kanálu 12C, ale jedná se se společností Teleko a RTI.cz.

Důvodem je podpora zvýšit zájem o příjem v pásmu DAB+ . Kde tedy budeme pravděpodobně moci naladit stanici u nás na Mělníku ? Multiplexy Teleka nejlépe zachytitelné na Mělníku:,5D Černá hora, 6D Kukla u Litoměřic, 11A - Praha- Stadion Rošického. RTI.cz : 5A Praha - Stadion Rošického. 9C Klínovec

Jenom ještě doplním, že ty vysílače vás vůbec zajímat nemusí. Po koupi rádia zadáte automatické ladění, které si samo vybere stanice. Majitel, který bude poslouchat vybranou stanici v Mlazicích, a pak si pustí stanici na Brabčově, tak ani nepozná, že již neposlouchá stanici z vysílače Kukla, ale z Prahy.

Jen když třeba mezitím odjedete s rádiem na jih Moravy, tak tam pochopitelně některé stanice hrát nebudou a musíte udělat tlačítkem nový autoscan ( spustit nové naladění multiplexů a tím i stanic v nich).

zdroj: https://digital.rozhlas.cz/rozhlasova-stanice-hlas-prahy-chce-podporit-rozvoj-dab-v-cesku-bude-jednat-s-8380688

Přátelé, jsou mezi námi lidé, kteří nám dávali během svého života radost, a  na takové lidi, se obyčejně nezapomíná, byť si třeba v den jejich narození, nebo úmrtí nevzpomeneme. Pro mě byl takovým člověkem i Mgr. František Purš a jsem nesmírně rád, že jsem jej mohl poznat již v době svého dětství a nakonec s ním osobně promluvit i jen relativně chvíli před smrtí.

Pro mnohé z nás by to byl jen ředitel některé mělnické ZDŠ, nebýt jeho báječných článků o historii Mělníka v měsíčníku Mělnická radnice, které podával s citem a lidovostí jeho vlastní. Nakonec jsme jistě všichni nesmírně rádi, že byly jeho příspěvky relativně nedávno knižně zpracovány do dvou knížek a neměl bych opomenout jeho dlouhodobou činnost v Státním okresním archivu Mělník i fakt, že byl jedním ze zakládajících členů Mělnického osvětového a okrašlovacího spolku MOOS.

Věřím, že jeho velký přítel pan Lojka by jistě na svém FB dokázal napsat mnohem lepší příspěvek a možná tak učiní, pokud nemoc trošku ustoupí, ale na druhou stranu snad není třeba toto nějak hrotit. Dovolte mi, abych vás odkázal na článek, který jsem tu napsal v čase jeho úmrtí a kde najdete v komentáři i slova zatím dnes nemocí unaveného jeho velkého přítele pana Lojky .

http://soutok.blogspot.com/2015/12/ve-veku-88-let-skonal-velky-melnicky.html

Aktualizace 11.12. ve 20 hodin :

Koukám, jako blázen. Když kliknete na odkaz výše, tak se dostanete do mého článku plného odkazů na další weby o historických fotografiích o Mělníku různých dalších lidí, včetně nakládky cukru v roce 1963 z našeho cukrovaru do lodi na Labi. Ten první odkaz tam v mém článku vás pošle na tento odkaz ...

https://chloubyck.rajce.idnes.cz/Melnik_-_foto_Karel_Lojek/

Dnes po pěti letech již nevím, jak jsem tuto adresu vůbec objevil, nebo kde se o ni psalo, či zda je z nějakého FB, ale všimněte si té podoby jmen i příjmení. Karel Lojek a Karel Lojka. To ani člověk neví, proč to tak je a teprve dnes jsem postřehl ten rozdíl v uvedeném příjmení, který však třeba může být i nickem :-). I náplň fotografií obsahuje historické fotografie Mělníka. Na druhou stranu je tam napsáno ,,Další alba autora". Tedy volné  album Nepál 09 a Nurburgring, kde jsou nějací mladí lidé. Tak teď jsem z toho nějak trošku jelen :-), na jaký web jsem se to tehdy vlastně dostal.

Zrovna je v televizi Hercule Poirot :-).

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10111864738-hercule-poirot/



Posledně jsem svoji krásnou procházku ukončil na vrchu Vítkov, kde se dne 14. července 1420 konala jedna z nejslavnějších bitev naši národní historie.


Na tomto snímku je patrné, že zatímco na obzoru vidíte stadion na Strahově a vpravo rozhlednu Petřín, tak již jistě tušíte, kde je koryto řeky Vltavy. Považte, že v roce 1420 byl tento prostor převážně holý, ač vpravo vidíte Prašnou bránu, která byla vstupem do již existujícího Starého Města a v jistém rozsahu lze uvažovat, že tu již stálo i Nové Město, které založil Karel IV. 8. března 1348.


https://cs.wikipedia.org/wiki/Nov%C3%A9_M%C4%9Bsto_(Praha)

Tento snímek tedy lépe vypovídá, která že plocha byla zřejmě pod kopcem nejvíce holá, ale hlavně vypovídá o té úžasné prudkosti kopce. Tady člověk teprve pochopí, jak mistrně strategicky na tehdejší dobu zvolil Jan Žižka místo k boji, a jak těžko se muselo železným pánům bojovat.

Rád používám hlášky z filmů, tak mi jednu dovolte. Sedlák: ,,Když si pomyslím, že tady trčíme a doma čeká  na poli tolik práce, sklidit pšenici i žito a vymlátit klasy."  Žižka : ,, Jen se podívej, kolik železného obilí tu čeká na tvůj cep " :-).

Tak se ještě naposled podíváme zpět, protože kdo ví, kdy sem člověk zase přijde. V každém případě návštěvu Vítkova i po oddychové stránce doporučuji. Plno zeleně, klid, málo lidí, rozhledy a i ta zdobená vrata, nebo socha samotného vojevůdce jsou opravdovým skvostem.

Však si také přečtěte, co kolem toho bylo za divadlo, než tato socha vůbec vznikla. 



Zkuste to porovnat s dnešním přístupem veřejných soutěží, tvorbou i hodnocením a myšlením poroty.


Objevil jsem tu i tento výhledový altánek a další výhledová místa.


Tam u té žluté budovy ve středu snímku končí můj pěší výlet přes Žižkov a Vítkov z pět do centra dopravy veškeré dopravy Prahy ( metro, vlak, autobusy).


Jak to všechno vychází časově ? Z Mělníka jsem vyjel v 11.10, krátce jsem pobyl v prostorách Hlavního nádraží Praha, a jak jste viděli na hodinách kostela ve čtvrti Vinohrady v minulém dílu, tak bylo 13.20. Tady dole na Florenci mohlo být tak 15.10 a až tam obrázkově dojdu, tak vám řeknu proč.
 

Triedr jsem neměl, ale detaily jsem užíval i foťákem :-). Vždyť koukám do budoucnosti, kudy půjdu :-). Všimněte si té vrátnice vlevo s nápisem Florenc.


Pořád je na co koukat. To nádraží zakončené halou proti vám je Masarykovo nádraží, kde končí vlaky z Mělníka. Široká trať pod vámi směrem k vám je hlavní směr na Libeň z Hlavního nádraží, který užívají všechny vlaky ve směru na Všetaty, Čelákovice s Lysou, Kolín i na Benešov u Prahy a k jihu.


Tento snímek lze bez nadsázky nazvat hlavním dopravním územím hromadné dopravy České republiky.


Vlak a v pozadí Pražský hrad. To jsem snad již viděl v nějakém ČD tipu ( časopis pro cestující se vydává volně).

Tady nám vlaky mizí do tunelu, nebo se naopak objevují. Jak v kvantové fyzice :-).
Je to neskutečné, ale když se podíváte do mapy, tak se ani nechce věřit kudy ty koleje vlastně vedou. Dokonce pod samotným Národním památníkem. To člověka nikdy nenapadlo, že je to až tak daleko do hlouby kopce.

Ten nádherný kostel by měl být kostel sv. Cyrila a Metoděje v Karlíně.


Jak cesta do jiných světů.

A jsme tady :-).




Pohled z autobusového nádraží zpět při použití zoomu.


Dopravní zátiší s oběma druhy dopravy a věží, jako symbolu techniky :-).


Teď už tedy víte, proč jsem o něco dříve napsal přibližný čas příchodu. U linky do Karlových Varů se píše, že spoj přijel v 15.06. Orhei je město v Moldavsku. Země má velmi dobré víno a ač je blízko u Černého moře, tak s mořem nesousedí. Jde o jeden z nejchudčích států v Evropě. Starší generace ještě umí rusky, mladší lidé mluví rumunsky s moldavským dialektem. Na území se nachází poblíž města Cahul vesnice Holuboje, kde žila česká menšina.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Huluboaia Teď už tam asi nikdo z našich nežije a marně se snažíme nějakým způsobem zastavit aspoň odliv českých krajanů z Banátu, kde je zatím pořád ještě 6 ryze českých vesnic. Ty jsou zajímavé i tím, že ještě před 20 lety připomínaly vsi z roku 1950 v Československu, ale i tato romantika vzdálená přímkou 720 km bere za své.



Konečně o něco výše je fotka autobusové vrátnice, kde je téměř 15.15, tak jsem se tu vyskytoval někdy mezi 15.15 a 15.30 hodin.


Plán nádraží najdete i na netu včetně odjezdů a příjezdů.  http://florenc.cz/index.php?site=an&usite=info&sel=odjpri&lan=cz&db=0

A s dílem se rozloučíme v hlavní odbavovací budově, kde jsou pokladny společností a jídlo. Věděli, že přijede Soutok, tak celou Prahu vyklidili :-). Teď tedy vážně. Opravdu se vyplatí v těchto dnech Prahu navštívit, protože je tak nějak mnohem prázdnější, než býváme zvyklí, což uvidíte příště.

A abych nezapomněl. Protože mě doprava určitým způsobem zajímá a dostal se mi do rukou materiál k integraci PID na Slánsku, tak už mě to konečně trklo. Co mě trklo ? Že už vlastně linka číslo 617 Kladno-Slaný- Mělník nejezdí a není divu. Nově však jezdí ze Slaného přes Velvary a Novou Ves do Kralup nad Vltavou. Protože ta autobusová doprava je do Kralup o víkendu slabá, tak asi bude lepší užívat vlaků ve směru Mělník-Všetaty-Neratovice -Kralupy nad Vltavou, což se ukázalo při dobré návaznosti v minulosti téměř časově srovnatelné s autobusem, který si občas zajíždí.

K čemu do Slaného ? V blízkosti třeba najdete náš největší menhir, zavítat můžete do Peruce, nebo do Panenského Týnce, kde stojí stavba, která prý dodává lidem pozitivní energii.

Pěkný víkend!

Žádné komentáře:

Okomentovat