úterý 15. prosince 2015

Ve věku 88 let skonal velký mělnický historik pan Mgr. František Purš.


František Purš   23.3. 1927 - 14.12. 2015.

Přišlo to jako blesk z čistého nebe a ani se tomu nechce věřit, že člověk, který uměl žít a vychutnávat to, co mnozí z nás v rychlém tempu života často přehlížíme, tak nás náhle opustil. Stalo se tak včera po krátké těžké nemoci. Pan Purš působil v letech 1954 - 1987 na mělnických základních školách a věnoval se především historii města Mělníka a obce, kde dlouhá léta bydlel, a kterou byl Velký Borek.

S jeho díly jsme se mohli mnozí seznámit především díky měsíčníku Mělnická radnice, kde byly publikovány jeho články. Tyto články vyšly nakonec souhrnně v knížce Náš Mělník, která se objevila na pultech před Vánocemi 2013 a byla plná osobních prožitků autora v našem městě, což dávalo jeho článkům často zvláštní lesk a půvab. Pan Purš působil také v městském archivu, což mu pochopitelně v jeho koníčku historii velmi pomáhalo. A nesmíme ani zapomenout, že stál u vzniku MOOS ( Mělnický osvětový a okrašlovací spolek), který se veřejnosti prezentuje především právě pořádáním DED ( Dny evropského dědictví) v Mělníku, nebo spoluúčastí na slavnostních varhanních koncertech a Svatotrojickou poutí.

Osobně jsem ho poznal prvně v roce 1968, jako ředitele ZDŠ Jungmannovi sady a byl jsem později určitým způsobem hrdý, že právě ředitel školy, kterou jsem navštěvoval píše takové krásné články o našem městě. Měl jsem možnost s ním před několika lety vyměnit korespondenci, když jsem se zajímal o skutečnost, která je krátce uvedena v knížce profesora Ludvíka Böhma ( Okres Mělnický) o tom, že měl být mělnický zámek krátce spojený chodbou ve výši prvního patra s velkou věží. Později jsme se i několikrát viděli a jsem rád, že jsem mu ještě stihl za knížku poděkovat a osobně s ním přátelsky pohovořit.

Odešla osobnost, ale zůstalo dílo obrovské hodnoty. Poučme se z něj a važme si více věcí a života kolem nás. Závěrem bych  za Soutok a jeho čtenáře z této pozice vyjádřil pozůstalým upřimnou soustrast.



V rámci DED dne 11.4. 2005 jsme tu měli téma opevnění města. Záběry jsou z Pražské brány.


,,Den Mělnických památek ( 11.4. 2005)"

Úvodní fotografie článku a následující dvě fotografie pod touto větou jsou publikovány se souhlasem autora Martina Klihavce.



SŠ.


2 komentáře:

  1. Článek a vzpomínku na pana Purše jste napsal moc hezky. My jsme se blíže seznámili v roce 1965, před 50 lety, když bydlel ve Velkém Borku. Od té doby jsme se přátelili a já jsem pořizoval fotografie a kopie pro jeho články a publikace. Měli jsme domluveno, že za ním přijdu do nemocnice v pondělí odpoledne, bohužel toto setkání se již nemohlo uskutečnit. Bude mi moc chybět. K.Lojka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den pane Lojko,

      děkuji Vám za komentář, který potěšil, ale napsal jsem jen to, co cítím a co vím.

      Moc se to sem dnes asi nehodí, ale i Vás možná potěším článkem:

      http://soutok.blogspot.cz/2015/10/fantasticke-fotky-prestavby-karlova.html

      ....kde jsem odkázal čtenáře na web rajče s vašimi fotografiemi. A možná, že jsem Vás objevil i na webu o jedné kdysi moc slavné rozhlasové stanici, pokud nejde jen o shodu jména.

      Vymazat