čtvrtek 12. října 2023

Včera se naposledy seběhli k řece sběrači železa, mušlí, majitelé přenosných detektorů kovů, rybáři, bagristé i malířka, a pak přišlo již napouštění. Je to zmíněný městský přívoz ?

 


Přátelé, bohužel mě včera zradila technika, a tak píši článek až dnes.  Čekal jsem během dne nějaké vyjádření k situaci, ale nakonec jsem opravdu prožíval stav fyzikálního myšlenkového experimentu Schrödingerovi kočky :-).


Jinými slovy nás bylo více, co jsme opět po práci mířili k řece, abychom si snad pravděpodobně již naposledy užili ten mimořádně nízký stav labské hladiny pod městem. Tak vám ani nevím, komu tedy věřit. Jedni říkají, že pamatují téct mezi oběma pilíři jen malý potůček, když byli ještě dětmi ( asi 40 let nazpět) a druzí píší, že toto je v posledních desetiletích asi minimum.

Další člověk mi tvrdil, že v místech, kde je molo lodi Fidélio ( směrem k přístavu), tak tam vlezl asi v 17 hodin do řeky a byla mu někam pod prsa, čímž odhaduje hloubku tak 130 cm. Pravdou je, že mně řeka také připadala hlubší, než jen jen nějakých 50 cm. Ale, pojďme popořádku.


Včera mě nejprve ještě doma asi v 17.20 hodin  zastihla po netu asi 8 minut stará tisková zpráva, kde se psalo, že se právě začalo napouštět. Od zámku jsem pak viděl, že vodní hladina má pořád přibližně  pokrytu stejnou vodní plochu, jako o den dříve, ale zdálo se, že část škatulek od soutoku s kanálem již měla vodu, a také se mi zdálo, že voda již několik desítek centimetrů stoupla.

Pod mostem ze strany od Brozánek, se bagrovalo v blízkosti posledního nového mola dno. Od známého jsem se dozvěděl, že tu máme jistou novou turistickou atrakci, kdy je prý možné si vypůjčit v Zelčíně raft a doplout na něm po Vltavě právě k tomuto molu. Musím se na věc časem podívat už jen proto, že mám podobným způsobem kdysi dávno splutou Vltavu z Veltrus. Na místě se však nejen hloubilo dno, ale nakládalo se tu i staré železo, které se tu zřejmě schované pod šedou neprůhlednou hladinou nalézalo.


O něco dále jsem našel smíšenou společnost, kde tentokrát převládali nad záchranáři přírody a sběrači mušlí majitelé přenosných detektorů kovů. Nějak mě tak napadlo, zda třeba těch několika dní nenapadlo využít také profesionální archeology, ale myslím, že asi ne. Přitom je to škoda, protože takové průzkumy na místech, kde se staví dálnice, nebo je tam jinak vodní plocha, tak nesou leckdy své ovoce.


Foťák ( mobil) si dokáže přitáhnout detaily i obličeje, ale myslím, že jsou lidé mnohdy rádi za anonymitu.


Hlavně jsem se mířil podívat na tlačák s vanou i na komory a hltal jsem kameny, které brzy zase zmizí pod vodou.


Zdálo se mi, že ve vaně bylo nějaké odsávací čerpadlo.


Na snímku je krásná reklama, měřič ponoru a vlevo od něj tryská voda z vany.






Jednou tady budu asi vzpomínat na pět věcí. Posledně koukalo na schodišti vlevo sedm schodů a dnes vidíme i schodiště směřující ve směru řeky  a navíc se nám tu v určitých intervalech objevuje takový malý vodotrysk.








Když jsem tu byl v neděli, ukazovala tabule stav 4.95. Nyní to je od hladiny po oblouk 5.29 metrů. Tak jsem to pochopil. Zřejmě jsou ty rozdíly na různých místech různé.



Když jsem se vracel zpět, tak jsem na špičce zahlédl i dvojici, z nichž jeden maloval obraz. To však bylo v těchto světelných podmínkách již pro mobil daleko. Zmínil jsem i rybáře, ale ti měli včera absenci. Nicméně se našlo v předešlých dnech u řeky několik mladších lidí s pruty, nebo i s podběráky, kteří si z vyhlášeného zákazu lovu ryb nic nedělali, ale otázkou je, co je kolikrát lepší. Když vidím v televizi nějaký hromadný úhyn ryb, tak to je tak na pozavírání těch odpovědných na řadu let, protože nějaké pokuty v době ekonomické nerovnosti mezi lidmi nemají váhu.


Nakonec mě napadlo dojít do míst, kde již suchou nohou nikdy zřejmě nestanu. Všiml jsem si, že voda v Labi již letí tak, jako za povodní.


Vůbec se nezdálo, že je nějaká nízká hladina.


Tak blízko to k zámku přes řeku ještě nikdy nebylo :-).


Teď trochu romantiky na dvou tematicky stejných snímcích.





Když jsem se blížil ke břehu, tak jsem objevil tyto panely, které trošku připomínají vojenská říční cvičení u Vlíněvsi. Ostatně, mám tu také díky Martinovi krásný článek.


Na druhou stranu tu někde v místech starého mostu byl přívoz, ale mám dojem, že snad od mostu směrem po toku řeky. Tedy někde tam, kde je dnes molo společnosti Viking River Cruises. Konečně, máme v knížkách s historickými pohledy o Mělníku na prvních stránkách obrázky, kde ještě mosty chybí a myslím, že i ty přívozy na Pšovce a u starého Strakova mostu jsou na historických mapách zaneseny.




Nějak jsem se nemohl s řekou i romantikou rozloučit.


Na závěr jsem ještě zašel k vodočtu, kde to vypadalo asi tak, jako včera odpoledne. To je tedy z mimořádné významné události našeho města již snad opravdu vše a třeba někdy sáhnu po některých snímcích pro porovnání. Hezký víkend a zítra se snad podívám, co kromě posvícení v Liběchově kde ještě je.




Žádné komentáře:

Okomentovat