pondělí 16. října 2023

Jak mě bláznivá říjnová neděle vyhnala mokrého s anténou až do svatostánku. Obrázky od menhiru v Chodči a z Nedvězí. Končí éra lovu dálek v rozhlasovém pásmu DAB+? Jsou asijské sršně i na Mělníku?

 


Jsou mezi námi lidé, kteří otevřeně a někdy i s jásotem hlásají, že se jim práce stala koníčkem. Takovou osobou je například mladý redaktor portálu digitálního rozhlasu Lukáš Polák.

https://digital.rozhlas.cz/

Lukáš snad nevynechá jediný volný víkend, aby se nevypravil na nějaký kopec lovit vzdálené zahraniční multiplexy a není jediný. Ovšem, také již napsal článek, který je bohužel pravdivý a dovolím si upozornit zejména na ten odstavec vedle třetího obrázku ( kostel) a na samotný závěr krásného článku.

https://sites.google.com/view/dxpraha/domovsk%C3%A1-str%C3%A1nka/v%C3%BDlety-s-r%C3%A1diem/pa%C5%99%C3%AD%C5%A1-pa%C5%99im-dab-z-pa%C5%99%C3%AD%C5%BEe-n%C3%A1s-srazil-na-kolena?authuser=0




Ostatně, zejména my starší, kteří pamatujeme začátek devadesátých let, tak víme, jak po nástupu našich privátních rozhlasových stanic v pásmu FM ( VKV) jsme prakticky postupně ztráceli možnost ulovit i vzdálenější zahraniční stanice, byť nám i dnes v aspoň zejména mimořádných situacích mrznoucích mlh, či ještě vzácněji při teplotách kolem 30 stupňů nějaká ta dálka na anténu přijímače přistane.

https://soutok.blogspot.com/2022/07/z-melnika-leti-pozdrav-do-recka-v.html

Bohužel je dost pravděpodobné a možná to půjde ještě rychleji, že podobný osud čeká během čtyř let i nejkvalitnější poslechové rozhlasové pásmo DAB+. Nu, já mám těch zálib zřejmě poněkud vícero a řada z nich přichází na řadu bohužel stále ještě jen o víkendech, nebo o dovolené a o svátcích, z čehož vyplívá, že už nejspíše žádný tablet a program Qirx, a SDR USB tuner zřejmě pořizovat nebudu, ale to neznamená, že si i jenom s rádiem a anténou nevyjedu, i když mi program přesně neukáže název vysílače, ale budu znát díky jiné technice i diskusím odborníků jen někdy dost pravděpodobný vysílač.



Ne, že bych občas nechtěl vědět třeba i jenom to, zda na Mělníku přijímám moravský signál Českého rozhlasu na 12D z Pradědu, nebo ho v danou chvíli přináší podmínky z Javořice od Jihlavy, ale přijde mi to vzhledem k momentální osobní situaci trošku jako přepych a za pár let může být opravdu v pásmu DAB+ lidově řečeno ,, po ptákách" ( spisovně ptácích), protože všude budou naše tuzemské multiplexy a naše hudební kolovrátky, což pro lov není zajímavé.

Nicméně, ještě to tu není a pokud si někteří vzpomenete, tak jsem tu nedávno v nějakém článku zmínil, že se pokusím zjistit, zda sem z vysílače Sněžné jámy v Krkonoších někam třeba nedopadá dabový signál. Vyjel jsem si tedy v neděli po obědě na staré známé místo nad obcí Strážnice, odkud jsem vám naposledy ukazoval v jednom článku 110 km vzdálený Klínovec.

Tentokrát byla viditelnost přímo hrozná a počasí také všelijaké, ale člověk se aspoň trošku provětral v přírodě. Tady jsem ani směrovou anténu ve větrném počasí nesestavoval a vystačil jsem si s teleskopem rádia. Opět jsem si potvrdil, jak skvělá kóta to je. Nejen výhledově, ale i pro dálkový příjem rozhlasu.





Vždyť na straně přivrácené k severu, kdy máte Mělník již za kopcem dokonce ulovíte regionální multiplexy pro město Drážďany a Chemnitz s jejich blízkým okolím o malém výkonu, což se vám pro naše vysílače na stejných kanálech na kopci nezdaří. Když už jsem tu byl, tak mi to nedalo a šel jsem se po velmi dlouhé době podívat k místnímu menhiru, na který jsem kdysi v e-mailu a bez odpovědi upozornil i ty, kteří se menhiry v ČR zabývají.

Mimochodem, ve čtvrtek jsem psal, že tu máme na Mělníku na Polabí zřejmě také asijské sršně, a také bez odpovědi :-). No, tak v pátek večer nám v hlavních zprávách vysvětlili, že od chvíle, kdy se objevily v Plzni, tak jim pořád někdo píše z celé republiky. Ale, pojďme k menhiru. Je to dnes fešák a připadá mi takový větší, než kdysi, ale je to pořád on. Dělá to i to upravené okolí kolem něj.

Pak jsem měl v plánu ještě vyrazit na Nedvězí, které zatím stále rozhlasově zůstává za očekáváním a kde byl hlavním bodem úlovek polského muxu na 5B. Tam je zvláštní to, že prakticky koukáte na Lužické hory a na rozdíl od malé vyhlídky před zámkem Houska jsem tu ještě vůbec nikdy neměl braniborské multiplexy. Překvapivě se tu na kanále 10B načítá  mnohem vzdálenější Ochsenkopf ze Smrčin, a na 12D zřejmě Praděd. To vše dokonce i při natočení směrové antény k severu.




Na 5B se mi však povedlo načíst i polský rozhlas a nemohu vyloučit ani Sněžné jámy z Krkonoš. Nicméně, tato část výletu mi dala vedle hezkých i jiné a ne moc příjemné zážitky. Představte si, že ač mi ještě v obci Střezivojice svítilo sluníčko, tak na Nedvězí jsem si užil pěkný slejvák, na který jsem nebyl vůbec připravený.

Dojdete na kopec a zrovna začne slejvák. Stačil jsem jenom udělat několik fotek, a pak už jsem mohl jenom nadávat. Když se však nechcete vzdát a nechce se vám z toho prudkého kopce po rozbahněné cestičce slézat, tak prostě promoknete někde pod keříky, které ani nechrání. Jenže to nikam nevedlo, já se vysápal znovu  na vrchol a rozhlédl do kraje. Ačkoliv se nad Lužickými horami dokonce objevil kousek azurového nebe, tak všude bylo zataženo a déšť ještě přidával.

Dost nerad jsem se rozhodl pro sestup do místní otevřené kapličky. Nevzpomínám si, že bych někdy během deště prožil čekání v takovém interiéru. Na jedné straně svaté obrázky a na straně druhé pohled na louku a les. Zde jsem se dozvěděl, že dle radaru by měla přeháňka za 20 minut skončit , ale nebylo moc příjemné tu postávat v navlhlém prádle. Doma jsem pak zjistil, že je asi jen 7°C.


Na stolku vedle kapličky jsem si po 20 minutách smontoval směrovku, což bylo důležité. Bez ní bych polský signál nezachytil, protože tu byl jinak dost silný signál muxu PD od Benešova u Prahy. Opět se potvrdilo to, co píši výše, ale když na to mohou mít vliv právě i ty podmínky. Droboučce poprchávalo a nebylo to prostě ono. Ostatně, na FM obvykle vždy platilo, že tyto podmínky přináší žalostné výsledky, ale DAB+ už dovedl překvapit tím, že jej déšť zase tak neovlivnil.






Co dodat ? Inu, jak píši v úvodu článku, tak prostě většina pracujících musí své záliby přizpůsobovat volnému času a mnohdy i neradi počasí. To v těchto dnech prakticky znamená uskutečnit nějaký nápad dle možností převážně o víkendech. Odkládat výzkum jsem již nechtěl. Většina diskutérů, kteří bydlí více v centru republiky, se asi celkem správně smířila s tím, že to díky potlačenému signálu ze Sněžných jam k nám asi nemá cenu, ale signály již mnohokrát ukázaly, že se umí i tak občas objevit někde dále od vysílače..

A tak z toho všeho byl na tu bídu nakonec takový zajímavý výlet plný všehochuti, kdy šlo tak trochu i o zdraví, ale s chladnou hlavou a určitými zkušenostmi to člověk neodstonal.

Pohodový týden.


Žádné komentáře:

Okomentovat