Sotva jsem dopsal minulý díl, uvědomil jsem si, jak moc toho musím vysvětlit zejména těm mladším. A tak na úvod zodpovím několik důležitých informací. Dozvědět se na internetu nějaká historická data ohledně provozu autobusových nádraží, nebo dohledat jízdní řád z roku třeba 1986 linky 16 057 je téměř nemožné. Vážně se musím opřít jen o někdy mlhavé vzpomínky.
Snad jen informace, že první linka metra v Praze (C) byla otevřena dne 9.5. 1974 je z internetu.
Proč se stěhovalo autobusové nádraží z centra města ? Tady je odpověď jednoduchá, protože tu byl záměr odlehčit dopravě ve středu města. Kdy to bylo? A tady mám snad malinkou pochybnost. Bylo to tuším na 90 procent v roce 1978. Zcela určitě jsem již v roce 1980 z našeho posledního současného autobusáku jel do Mladé Boleslavi a Prahy. Proč byl a je poslední autobusák pod městem tak veliký ? Hromadná doprava byla tehdy na vrcholu, neuvěřitelný provoz, a navíc byl našim vzorem autobusák Praha-Florenc. Jak to bylo v Praze? Když se rozjelo metro, tak se pomalu přesouvaly linky na Mělník do Holešovic.
Proč se stěhovalo autobusové nádraží z centra města ? Tady je odpověď jednoduchá, protože tu byl záměr odlehčit dopravě ve středu města. Kdy to bylo? A tady mám snad malinkou pochybnost. Bylo to tuším na 90 procent v roce 1978. Zcela určitě jsem již v roce 1980 z našeho posledního současného autobusáku jel do Mladé Boleslavi a Prahy. Proč byl a je poslední autobusák pod městem tak veliký ? Hromadná doprava byla tehdy na vrcholu, neuvěřitelný provoz, a navíc byl našim vzorem autobusák Praha-Florenc. Jak to bylo v Praze? Když se rozjelo metro, tak se pomalu přesouvaly linky na Mělník do Holešovic.
V roce 1982 jsem již s jistotou jezdil z Holešovic. Ovšem, dálkové autobusy přes Mělník, se do Holešovic přesunuly až později, snad až po roce 1985, kdy byla otevřena budova nádraží drah ČSD pro trať 090 do Děčína. Dnes je to z Holešovic na Mělník 33 km a autobusy to jezdí podle řádu 40 minut. Z Florence to bylo 36 km a motání pražskými čtvrtěmi bylo nekonečné. Uvádí se, že RTO vyvinulo max. rychlost až 75 km/hod. Díky paměti vím, že dálkové autobusy jezdily z Florence na Mělník prakticky bez zastávek 50 minut. U flamendrového spoje Praha-Mělník-Štětí si nejsem stoprocentně jist, zda vyjížděl z Prahy ve 23 hodin, či ve 23.15 a co to udělalo, když už pak jezdil z Holešovic, ale vím, že podle řádu tu měl na Mělníku tehdy být v 00.05 hod ( jezdil snad jen v sobotu) a byl to opravdu ten poslední autobus, co tu tehdy Mělníkem projížděl. Přesně však vím že ve 23 hodin vyjížděla z Prahy ještě linka Praha- Jablonné v Podještědí- Hrádek nad Nisou, která byla na Mělníku ve 23.50 hodin a o ní si ještě povíme.
Minule jsem se poněkud zmýlil s tím, že dnes už se po půlnoci z Prahy do Štětí nikdo nedostane. Omyl, pouze jen do Mělníka a Liběchova. Vlak totiž jede z Holešovic ve 23.30, staví v Kralupech nad Vltavou a v Hněvicích ( naproti Štětí přes most) je v 0.18 hod. Tehdy však ještě jezdil v 0.10 z Holešovic zastávkový vlak, který vám asi v 1.25 zastavil u Baraby ( Cítov) a v půl třetí jste byly pěšky doma. Tento vlak byl zrušen. Z Prahy hlavního nádraží jezdí jen v pracovní dny asi ve 22.50 vlak až přímo na Mělník, kde je ve 23.50. Další jede tuším ve 23.45, ale jen do Všetat, kde v 0.55 končí. To si ale povíme, až se budeme bavit o možnostech společenského vyžití v Praze, nebo dálkového cestování vlaky. Mnohokrát jsem se pohoršoval nad tím, že pokud se vydám na málo známou víkendovou rodinnou a velmi levnou jízdenku například do Bavorska, tak si nemohu dovolit spoléhat na to, že nebude cestou domů nějaké zpoždění na trase, a že stihnu autobus ve 23 hodin v Holešovicích, když mám na hlavák přijet vlakem ve 22.45. Čili, bez spolupráce s autem se v tomto případě neobejdete, alespoň do Všetat a zpět.
A teď zpět na ten starý autobusák, na stanoviště číslo 3, které stávalo před informacemi, tam na tom rohu, co dnes chodíme k obchoďákům a Karlovu náměstí. Z toho jezdily dvě linky, oba autobusy byly celé červené, a když se člověk spletl, tak ho to odvezlo až do Brozánek, a pak Hořína. Byla to spoj Mělník Mlazice-Mělník-Lužec nad Vltavou-Vraňany. Ta jezdila dost často a především přes Vrbno, Zelčín a Chramostek. Vždy naprosto naplněněný autobus až k prasknutí. A pak tu máme konečně první linku MHD, která kdy na Mělníku jezdila a je dnes odborníky označována, jako autobus, který překonal všechny další MHD dohromady.
Linka ráno vyjížděla ve 4.50 z Mlazic, stavěla u loděnic, na Pšovce, pak se vyšplhala Tyršovkou na autobusák, a pak stavěla na Blatech na Kokořínské ulici u závor a končila u vlakového nádraží ČSD. Říkalo se jí lidově nádražák a celou cestu urazila za 15 minut. jen jednu spoj navečer stavěla navíc kolem 19. hodiny u skleníku ( restaurace). Během dne prakticky neustále pendlovala. Protože mě jízdní řády velmi zajímaly, tak si pamatuji, že poslední spoj od vlaku jela v 19.45, na autobusáku v centru byla v 19.50, Pšovka 19.55, Loděnice 19.58 a cílové Mlazice (U Zelené lípy) ve 20.00. Málem bych zapoměl dodat, že asi třikrát denně jela k fabrikám TDV ( kočárky) a Liaz v Mlazicích. Zprvu mívala u zadních vchodových dveří takovou kukaň s pultem, kde seděla průvodčí, která prodávala jízdenky a až časem se platilo u průvodčího a nakonec přišly strojky na rukojetích u dveří.
Ještě za časů autobusáku v centru se objevily 4 linky MHD. Jednička jezdila z Liběchova ( zprvu snad z Mlazic)do Rousovic, jako dnes, jen byla protažena později do Skuhrova, kde se pod bytovkami u trati točí. Nebylo to ale hned tak. Dokonce snad v roce 1976 jezdila do Mlazic, kde se točila ke stáčírně, pak přišla kuriozní zastávka TOS-koupaliště-camp a nakonec se potkala u nádraží s linkou číslo 3, kde končila. Trojka jezdí vlastně pořád stejně ze Chloumku na Chloumeček, přes Neuberk, silo, Blata ( dřív si zajela k nádraží) na autobusák ( nahoře i dole) a jezdila kdysi až do Vrbna. Později, když bylo nádraží už dole, tak vlastně jezdila jakousi smyčku kolem skleníku a Jarošovkou dolů. U dvojky mám trochu mlhu. Tento autobus jezdil také do Rousovic, ale snad někam na Kradlov, kde je zastávka U Nováků a s jedničkou měly snad společnou trasu na Liběchov a trošku si to střídaly přes Pivovar, nebo jeli kolem Okrouhlíku a záduší do centra. Čtyřka neměla jinou funkci než provozovat nejsilněji obsazené stanice na Mělníku. Začínala na autobusáku, ať byl nahoře, nebo dole a mířila samozřejmě do Mlazic, kde jsou garáže ČSAD.
Inu, ani jsem nečekal, že se to tak všechno protáhne, a tak si necháme ty dálkové linky napříště. Pokud prosím máte k seriálu co říci, budu jen rád za každou poznámku, a možná se i já poučím, nebo na něco vzpomenu, co mě teď zrovna nenapadlo. U článků jsou i komentáře. Jinak mě opravdu těší váš zájem a vážně škoda, že doprava žije jen v paměti pamětníků a historikové ji nevěnují přílišnou pozornost. Určitě i toto je zajímavým poznatkem života v městě, kde bydlíme, a kde i doprava žije svým historickým vývojem.
5.díl... http://soutok.blogspot.cz/2011/12/povidani-o-doprave-na-melniku-i-pod-nim_07.html
5.díl... http://soutok.blogspot.cz/2011/12/povidani-o-doprave-na-melniku-i-pod-nim_07.html
Pro rádio Soutok připravil Standa Švec.