neděle 2. dubna 2023

Vlakem i pěšky od západu k východu ( 5. díl). Fantastické České Švýcarsko. Další etapa obchvatu před startem ? Takové byly problémy uzavřených lokálek, než opět zvítězily.

 


Přátelé, počasí opravdu nijak nikam neláká a navíc je neděle odpoledne. Nemusím mnohdy vůbec nic říkat a ani se nemusím ptát, abych viděl, jaká je nálada mezi lidmi s blížícím se pátkem, jaké je to s příchozí neděli, a jak si všichni v pondělí odpoledne uleví, že pracovní vstup do nového týdne mají za sebou :-). Ne, toto pozoruji celá desetiletí a prakticky to máme od školních let v sobě. Nezáleží přitom, jak se vám kam chce, ale je to prostě povinnost.

Dali jsme si trošku delší pauzu s našim seriálem .....


.... a možná je tu vhodná chvíle zase trošku popojet. Posledně jsme skončili v Děčíně, kam jsme doputovali ve čtyřech dílech od města Aš a zjistili jsme, že i Krušné hory, na které často koukáme od našeho zámku, tak že mají také něco do sebe. Ovšem, Česko - Saské Švýcarsko, to je zkrátka klenot, který je i přes svoji vzdálenost poměrně dobře dostupný a není problém sem vyrazit i na jednodenní výlet.

Až teprve díky knížce, kterou jsem použil, jako takovou předlohu seriálu, tak si musím přiznat, že i tady mám takový dluh. Na jedné straně jsme tu v roce 2012 v profláklém pětidílném seriálu prakticky projeli celý levý břeh Labe až do Drážďan, podívali jsme se přes řeku na skalní bránu Bastei,  jindy zase navštívili překrásnou vyhlídku Brand, projeli celé údolí říčky Sebnitz až do stejnojmenného městečka na hranici s Českou republikou, a na straně druhé jsem  ještě nikdy nešel pěšky po červené turistické značce z Děčína do Hřenska. Přitom jde prý o úchvatné výhledy do  neuvěřitelné hloubky k hladině Labe.


Další věcí je, že i já v minulosti přijel do Hřenska vždy autem, kde na mě čekal nejednou problém vůbec někde zaparkovat a až s  rozvojem integrované dopravy si uvědomuji, jak krásně a levně se tu všude dá bezstarostně cestovat integrovanou dopravou DUK na celodenní jízdenku platnou až z Mělníka. Važme si toho, že jsme posledním místem, kde ve vlaku platí a koukejme toho využívat. Obrovskou výhodou je nejen fakt, že se nemusíte rozptylovat silničním provozem a hledat parkoviště, ale dokonce se nemusíte ani vracet zpět k autu.

Stačí vám vyjet druhým osobním sobotním ranním vlakem v 6.53 od nás, přesednout v Ústí nad Labem-západ a někdy před 8.30 jste v Děčíně. Že vám něco nehraje ? Správně. I já vždy v článcích psal, že první sobotní vlak k severu jezdí v 6.50 a nyní mě informace upozorňují, že ten první vlak, který zaručeně vyjížděl v pracovní dny z Mělníka ve 4.50, tak jezdí i v sobotu. Tím jsem právě vyrážel o dovolené do Karlovarského kraje. Do Českého i Saského Švýcarska však mnohdy stačí vlak až v 6.53.

Co v Děčíně ? Tam je obyčejně skvělá návaznost na regionální autobusy, které zastavují u vlakového nádraží. Linka 434 vás například v 9.15 odveze od nádraží do Hřenska, kde jste už v 9.36. Spoj odtud pokračuje přes Meznou a Vysokou Lípu ( odbočka k Dolskému mlýnu, nebo Rudolfově kameni ) až do obce Jetřichovice, kam přijíždí v 10.05, ale linka jako taková pokračuje do Chřibské, Kyjova a Krásné Lípy. Tedy, platí pro sobotu 1.4. 2023 :-). Do Jetřichovic lze jet z Děčína zejména v pracovní dny i linkou 436 přes Huntířov a Srbskou Kamenici v 8.52, nebo prostě později, ale těch možností je zkrátka vícero.


Největšími turistickými lákadly západní části je plavba po soutěskách říčky Kamenice,  Pravčická brána,  okruh po vyhlídkách hraběte Kinského a  místo natáčení pohádek s čerty, kterým je Dolský mlýn. Ve východní části to je pak proslulé Kyjovské údolí, kam jezdí mnoho turistů také v mrazivých zimách za proslulými ledopády a okolí říčky Křinice. Bohužel, na pořádnou mrazivou únorovou zimu již čekáme marně pět let.

Tento díl tedy věnuji té západní části, kde jsem se v minulosti pokusil navštívit ta největší lákadla, ale je toho zde daleko více k návštěvám. To mnohdy člověk objeví až později, když vidí nějaké ty odbočky na turistických trasách.

https://soutok.blogspot.com/2012/07/unikatni-pozvanka-na-soutesku-u-hrenska.html

https://soutok.blogspot.com/2020/07/uz-jste-se-setkali-s-napisem-pozor.html

https://soutok.blogspot.com/2020/07/podivate-se-nekdy-radi-na-pohadky-vite.html

Po loňských požárech doporučuji zjistit situaci na internetu. Vše špatné je však k něčemu dobré. Požár lesů v okolí Pravčické brány a okolí Mezné, jakož třeba požár na Pustevnách v Beskydech jsou důvodem k tomu, abychom s cestováním po naši republice moc neváhali.

Řada lidí, kteří již navštívili i exotická místa ve světě, tak mi nakonec vychválili naši vlast, kde můžeme na výlety jezdit mnohem častěji a je opravdu diskutabilní, zda je lepší dlouhodobě šetřit na zájezdy do vzdálených míst, nebo zda si užívat krásné víkendy v našem nádherném tuzemsku a někdy i jen malý kousek od nás. Ostatně, za hezkého počasí je hezky snad všude :-). V každém případě se zdá momentálně pozitivní, že turistika po Čechách i do exotických zemí, se mnohdy nepohybuje v nějakých astronomických cenách, jako v 90. letech.

Pohodový zbytek neděle a příjemný nástup do zkráceného pracovního týdne, který nám ozdobí tak příjemné a ozdobami malebné Velikonoce ! I tady stojí za zamyšlení, zda by to během těch čtyř dní volna nestálo za nějaký výletík.


Nemohl jsem také nevzpomenout na budování obchvatu našeho města, a tak jsem v sobotu po dešti zavítal do míst, kde by se snad podle posledních zpráv mělo nějakým způsobem snad brzy navázat na loňské dokončení 2. etapy obchvatu. Zatím přináším z místa dva snímky, které by snad snesly pojmenování ,, před startem."


Až tu budou stavební stroje, tak titulek bude ,, na startu :-)"


Když už jsem byl tak blízko benzinové stanice, tak dodávám ještě aktuální ceník.


Jen kousek odtud leží další startovací místo, které vás vyveze třeba i jen na příjemné výlety. A tady je i další hlídaná kauza. Co naše zmodernizovaná lokálka do Mšena, případně i dále ? Zrovna nedávno jsem četl někde nějaký článek, jakým úžasným turistickým potenciálem lokální trati jsou a nejen u nás. To my ale víme. Problém je, že zejména za ten turistický potenciál, se berou lidé  v různých krajích leckde různě a ne všude se najdou ochotné spolky, které dokáží i z těch diskutabilních lokálek udělat až někdy prosperující  široko daleko známou veřejnou zábavu.

Pořád jsme na tom lépe, než tady .....


.... a zde vidíme, jak bývalá trať  díky nadšencům  doslova vstala z popela a nyní se uvažuje i o rekonstrukci další části. Tak těžko se obnovují uzavřené  i zrušené trati.

Tady je další trať a jde opět doslova o válku. Aspoň, že její část byla již vyhrána. :




Žádné komentáře:

Okomentovat