úterý 31. května 2022

Vyjádření předsedy spolku Autoklubu Mělník k sobotní události při akci 100 let motorsportu. Tak jak to tedy vlastně bylo ? V každém případě štěstí a určité poučení do budoucna.


 Deset minut po půlnoci ze soboty na neděli jsem tu psal  první reportážní článek věnovaný oslavám 100 let motorsportu na Mělníku. Jeho obsahem bylo kromě fotografií z odpolední  ukázkové jízdy automobilů také seznámení s událostí ,která ovlivnila další průběh programu.

Mohl jsem o ni napsat jedině díky zaslaným fotografiím od Martina Klihavce, který v té popisované zóně byl, a který mi asi ve 14.20 popsal telefonicky průběh toho co se stalo. Přiznám se, že jsem byl poněkud překvapený, když jsem včera odpoledne četl na FB historické skupiny pana Lojky rozhořčený článek samotného Martina Klihavce, který autor psal snad někdy v neděli ve 23 hodin.

Nikdo nechce mít na těchto akcích mrtvé, nebo zraněné lidi, ale u motorsportu riziko prostě existuje. O incidentu se hodně mluvilo mezi lidmi, a také psalo třeba i v Mělnickém deníku ( autor Martin Klihavec a František Hormandl), na který jsem se zcela náhodou doklikal, když jsem pátral po dalších materiálech ohledně akce ( fotografie, videa z akce)

Nestačil jsem se divit tomu, co jsem po celý den od lidí občas poslouchal ( že prý tam asi i někdo umřel )a bylo pro mě i překvapením, co se v Mělnickém deníku vlastně psalo ....

https://melnicky.denik.cz/ctenar-reporter/obrazem-oslavy-100-let-motorsportu-na-melniku-provazela-nehoda-20220531.html

Jenže jsem objevil zajímavý článek samotného autoklubu, který se k události na svém webu vyjadřuje prostřednictvím svého předsedy. Nepřijde mi ta situace zrovna férová. Na jedné straně Mělnický deník, který má jistě kvanta čtenářů a na straně druhé stránky autoklubu, kam jenom tak někdo nezavítá, protože kdyby tomu tak nebylo, tak by se lidé nerozčilovali, že neměli před akcí téměř žádné informace, které jsem tam například ve čtvrtek já našel.

Díky následujícímu článku již také vím, jak snadno může vznikat nechápavost. Vůbec jsem ani netušil, že ve chvíli, kdy jsem byl na mostě já ( jízdy aut), tak už byla zmíněná zóna posunuta dozadu k Aušperku přesně tak, jako tomu bylo vždy při Mělnickém okruhu. Jenže, to vím až teprve díky článku autoklubu ....

https://autoklubmelnik.cz/2022/05/29/vyjadreni-k-udalosti-pri-akci-100-let-motorsportu/

Je to ovšem stejně vše divně zkreslené. Podle toho, co jsem pochopil z telefonního hovoru a s pohledem na již dále přemístěnou zábranu, tak se zdálo, že šlo jen o odřeniny na noze jedné ženy. Z článku v deníku, se zase dozvídám, že tam prý záchranáři hledali nějaké zavalené a zraněné osoby.

V článku autoklubu, se zase píše, že šlo o drobné zranění dvouletého chlapce ( odřené čelo a nos) a bylo rozhodnuto, že bude divácká zóna posunuta do pozic tak, jak ji známě z Mělnického okruhu. Tak co se tam  tedy vlastně přihodilo ?

Věřím, že to někoho pobouřilo, ale divím se celé řadě věcí. Na závodních okruzích se dbá zejména na to, aby byly ochranné bariéry řádně upevněné, ale jsou situace, kde to prostě dodržet nejde. Takový byl i Mělnický okruh v letech 2018 a 2019. Někteří lidé se také vyjadřovali k tomu, že bylo jistě bezpečnější sledovat jízdu za oddělovacím zábradlím mostu, kde také mnoho lidí stálo, než zrovna proti výjezdu z mostu , kde byla zóna ještě posunuta blíže k němu, než bylo dosud obvyklé.

Není ani zrovna bez rizika a dvakrát i rozumné vodit k takovým zábranám před přijíždějící motocykly a auta děti. Nevím ani, co se honilo hlavou onomu motocyklovému jezdci, ale zde motorsport jasně říká, že lidský faktor za řidítky, nebo za volantem může selhat.

Nejsem tedy odborník, ale dle mého názoru byla pohyblivá bariéra zřejmě příliš blízko a ani jsem to nevěděl. To až teprve po přečtení příspěvku autoklubu. I proto jsem si nemohl představit onu havarijní situaci a Martin Klihavec zase nevěděl, že ta bariéra byla po jeho odchodu posunuta dále od trati. Jinak bych se osobně přimlouval u rodičů za to, aby své děti na méně bezpečná místa nevodili. Dospělý přece jen snadněji odskočí a má obvykle větší šanci ,když tuší nebezpečí, ale u dětí je to problém.

Dovoli jsem si tedy sdílet vyjádření i zde a jsem za něj z korektních informačních důvodů velmi rád :

Poslední květnovou sobotu jsme oslavili výročí 100 let od počátků motoristického sportu na Mělníku. Kromě výstavy krásných historických i soudobých závodních vozů a motocyklů byla součástí akce i ukázková jízda od starého mostu k Vrázově vyhlídce. Závodníkům se neměřil čas, šlo pouze o ukázkovou jízdu. Při jízdě motocyklů ale bohužel došlo k nehodě jednoho z jezdců, při které se neovladatelný motocykl doklouzal až k divácké zóně a vrazil do hliníkového plotu před diváckou zónou. Při kontaktu s plotem došlo k drobnému zranění dvouletého chlapce, kterého si převzala zdravotnická záchranná služba a odvezla ho na preventivní vyšetření do nemocnice. Chlapec je v pořádku, má odřené čelo a nos. Jezdec vyvázl bez zranění. Ačkoliv jsme při vymezování diváckých prostor spolupracovali s profesionálním týmem komisařů, přesto došlo k ohrožení přihlížejících diváků. Na základě této události jsme ještě více posunuli diváckou zónu a rozhodli, že se další ukázkové jízdy pojedou bez účasti motocyklů. Další jízdy již proběhly bez problémů a akce poté pokračovala na Mělnické náplavce výstavou a besedou se závodníky.

Chtěli bychom poděkovat za účast všem závodníkům a hlavně divákům, kterých přišlo velké množství. Je to pro nás odměna za množství práce při přípravě této akce.

Motorsport může být nebezpečný – víme to a děláme pro bezpečnost maximum. Naštěstí se v tomto případě nestalo nic vážného, ale je to pro nás velké poučení do dalších let.

Libor Horák, předseda spolku Autoklub Mělník



Žádné komentáře:

Okomentovat