neděle 29. května 2022

Jaké byly oslavy akce Sto let motorsportu na Mělníku ? V úvodu ukázkových jízd došlo málem ke kuriózní smrtelné tragedii, ale další průběh byl již jen skvělý. Reportáž ze ,,závodní" trati.

 


Stěžovalo si mi již v pátek odpoledne několik lidí, že prý pořádně o akci nic nevědí a už vůbec ne žádné časové podrobnosti. Důvod je celkem jednoduchý a dnes jsem to osobně viděl i na mělnické náplavce. Plno cizích lidí a několik známých místních tváří, o kterých vím, že buď vlastní nějaký krásný historický vůz, nebo prostě přímo závodí.

Že prý v médiích téměř nic není, a když už, tak snad jen  jeden trošku strohý plakát. Ostatně, právě proto, že se občas snažím zajímat o akce, tak jsem se dozvěděl více, ale mohli jste si to přečíst až v uplynulý čtvrtek večer, kdy jsem s podrobnější pozvánkou přišel sem na web. Ona má totiž skoro každá zájmová organizace svůj web, nebo FB a někdy má to samé  dokonce i nějaká vyhlášená periodická akce, jako třeba Mělnický okruh.


Jenže lidé mají většinou více zájmů, a co se zrovna nedostane  na stránky všelijakých  FB různých mělnických skupin, tak to lidé nevědí. A ti, co už vůbec na žádná FB nechodí, nečtou noviny i další periodika a mají maximálně jen nějaké své oblíbené stránky, tak ti tuplem ne.


Věděl jsem tedy, že někdy ve 12.20 hodin by se měla konat ukázková jízda začínající na brozánecké straně starého Strakova mostu, která bude končit nad Vrázovou vyhlídkou a za mělnickým zámkem jsem přemýšlel, kde by tedy byla nějaká ta vhodná parketa pro pozorování. Od zámku totiž vypadaly první motocykly velmi malé, ač to jistě mělo také určitou kulisu.

Sešel jsem tedy na Podhradí a vydal jsem se bezejmennou uličkou mezi vinicemi, kudy chodí průvod Morany na ulici K Mostu. Mezitím jen kousek níže pode mnou na silnici projelo několik motorek a já se kromě prvních fotek stačil pozdravit s podobně zapáleným fotografem. Pak zaburácel v dáli na mostě motocykl, který dával tušit, že nějaký jezdec jede asi pěkně rychle. Po čase jsem zaslechl nějaké kvílení před blížící se zatáčkou a dále už přišlo jen marné čekání.

Jako kdyby se zastavil čas. Dívali jsme se na sebe v předtuše nějaké nehody, a když jsme zaregistrovali odchod jednoho z pořadatelů dolů k mostu a posléze zaslechli zvuk sanitních vozů, tak jsme měli jasno. Chtěli jsme se na místo jít také podívat, ale pořadatel nás odklonil směrem k veslařskému klubu.

Aby řeč nestála, tak jsem z muže dostal, že přijel z Prahy na pozvání jednoho závodníka, že tu byl v roce 2019 na Mělnickém okruhu. Trošku jsem zavzpomínal, připomněl jsem mu, že byl tenkrát dokument z okruhu i v televizi a on mě překvapil otázkou : ,, Ten váš starosta je ale pěkně dlouho ve funkci, co ? " Čeho všeho si ti lidé jen nevšimnou a dokonce až někde v Praze.

Když už jsme však došli až téměř pod most a nad námi se stále nic nedělo, tak už nás doslova magicky přitahovala náplavka. To už by však bylo na jiný článek. Byl jsem z atmosféry na náplavce tak nadšený, že po vyfocení mnoha exponátů jsem byl rozhodnutý, že na most zajdu kvůli takovému spíše leteckému snímku na náplavku. Mezitím mi však volal Martin Klihavec, a když zjistil, že o nehodě vím, tak mi přislíbil několik snímků a popsal mi, co se na mostě přihodilo.

Za to jsem byl pochopitelně rád, a také za to, že z toho nakonec nebyla žádná tragédie. Neumíte si představit, co vše mi proběhlo hlavou. Víte, kde se stala největší závodní tragédie všech dob? 

https://sport.aktualne.cz/motorismus/tragedie-v-le-mans-1955/r~df38d1daa73411ea8b230cc47ab5f122/

Nebudu vás napínat. V Le Mans v roce 1955 zahynulo 83 diváků, kteří neměli na tribunách šanci před letícím smrtícím vozem utéci.

Jak mi to tedy Martin popsal ? 

V půlce mostu motocyklista spadl a motorka lehla na zem. Po zemi na boku setrvačností pokračovala až na mělnické předmostí, kde vrazila do kovových zábran a posunula je do diváků v místech, kde jsem stál já a další diváci. Holčička v popředí ( aby viděla) měla velké štěstí, že ji její maminka duchapřítomně na poslední chvíli strhla, ale sama již uskočit nestihla. Motocykl na ni nahrnul kovovou zábranu, ale naštěstí šlo jen o lehčí zranění na patě, pravděpodobně snad také ještě při útěku z místa.

Já na starý most dorazil zcela neplánovaně asi ve 14.30 a vůbec jsem netušil, že v pravou chvíli. Auta se totiž zrovna chystala odjet na start do Brozánek a já velmi rád setrval. Bylo to zase úplně jiné, protože zatímco během Mělnického okruhu přijížděla auta od Plavební ulice a pokračovala vzhůru k Vrázově vyhlídce, tak nyní diváci nejen, že viděli příjezd aut po mostě s krásnou pravotočivou zatáčkou na konci, ale ještě si užili poměrně zajímavé pozorovací místo.

Tady mi dovolte malý pohled na věc .Byl jsem svědkem nechutných scén, kdy se jedna pořadatelka s nažila udržovat pořádek i bezpečnost právě na předmostí a poukazovala na nehodu, která se tu stala, přičemž byla slovně napadána některými diváky. Ti ji poučovali, že bezpečnost se neřeší nějakým ručním nabádáním jezdců ke zpomalení, ale spíše měly být lépe vyřešené, či upevněné zábrany. Prý přijeli na závody a ne na nějakou spanilou jízdu.

Tady na sebe naráží dva filosofické směry. Divákovi je předkládáno, že se jde podívat na ukázkovou jízdu, ale co si pod tím představit ? Jezdci a zvlášť ti domácí závodníci zvyklí ze závodů, se chtějí aspoň trošku předvést před domácím publikem a publikum je za každou rychlou mistrovskou jízdu vděčné a očekává ji. Odpustíme trošku nelibě fakt, že Bugatti pana  Vojtěcha Masojídka tady nepojede, jako někde na Targa Florio( byť bych to rád někdy viděl), protože poničit takové auto si prostě nemůže dovolit.

Ale u těch mnohých aut to člověk očekává, že závodníci předvedou něco ze svého umu a parádičky jsou vítány. Bezpečnost diváků je jistě u závodů na místě, ale je nutné si uvědomit, že každé přímé sledování závodů divákem je zároveň i do jisté míry potenciálním ohrožením jeho zdraví s možností smrti. To si musí každý divák uvědomit, že i při té největší bezpečnosti nebude nikdy dokonale ochráněn a jistě se nechce dívat někdo na auta skrze nějaké mříže.

 Konečně, právě ten případ z Le Mans je dokladem toho, že i tribuny vysoko nad tratí nemusí být zárukou bezpečnosti, když se monopost odlepí od silnice. Na druhou stranu to nebývá časté a lidí umírá mnohem méně, než v běžných dopravních situacích a nejen v nich.

Nicméně není správné, když někdo nerespektuje nařízení pořadatelů a dělá si co chce. Objevil se tam takový snad ještě náctiletý floutek, začal pořadatelce odmlouvat a rozhodl se později po jistém vyčkání a lehkém pohledu jinam, že on má kolem Brynycha prostě cestu, tak ho nikdo nebude usměrňovat. Není ani divu, že takováto nevychovaná mladá arogantní hovada končí životy na železničních přejezdech a jinde v dopravě.

 A teď čekám na hlasy těch v našem městě, kteří si myslí, že k nám na Mělník závody nepatří a maximálně tak z hlediska bezpečnosti jenom výstavy. Nebo na hlasy těch, kteří si myslí, že je vůbec blbost jezdit ve městech, ale má se jezdit na speciálních okruzích, a že je nesmysl  umístit diváckou zónu přímo proti zatáčejícím vozům. Že by voda na jejich mlýn ?

Ale to snad ne. Přece si musíme vždy uvědomit, že když se někam postavíme, tak určitým způsobem riskujeme, byť se málokdy něco stane a mistři volantu obvykle těmi mistry opravdu jsou. A pokud se chováme jako hovada a nerespektujeme pořadatele, tak se prostě děje vůle osudu.

Tím bych tedy to zamyšlení o bezpečnosti na závodech, které všude lidi přitahují ukončil. Na náplavce jsem dnes nafotil tolik fotek, že mi fotoaparát zrovna při příjezdu Bugatti po mostě chcípl a zkoušel jsem i krátké videosekvence. To by samo o sobě nevadilo, protože dnes může člověk i krásně fotit a natáčet mobilním telefonem, ale poněkud jsem opět podcenil situaci a netušil jsem, jakou radost nám přinesou právě naši jezdci.

Po nějakém čase jsem přesídlil tam mezi diváky na obrázku výše a začal jsem zkoušet na mobil sekvence. Následovalo několik poklidných průjezdů, a tak jsem mobil uklidil. Tím jsem okamžitě propásl to nejlepší. Sotva jsem jej uklidil, už projel náš Martin Thun, který nás do stráně pozdravil světly, a pak hned za ním snad Pekař objel tento ostrůvek několikrát do kola a ukázal nám, co všechno s autem umí. Už bylo pozdě opět připravit mobil.

Asi by nebyl problém sem dát i nějaké to šestivteřinové video, ale jednak by to asi nebylo nic zvláštního. Za druhé. Jistě již v tuto dobu někde na youtube běhají pěkná videa a vzpomínám na úchvatné video z Pekařova vozu na Mělnickém okruhu, kdy jsme si jej celý užili z pozice závodníka. A za třetí. Mnozí měli možnost se přijít podívat.

Příště se tedy podíváme na náplavku, kde bylo opravdu na co koukat.

Aktualizace 29.5. ve 22.30: https://www.youtube.com/watch?v=UNr0lxpHTTA




.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat