Myslíte si, že jízdenky PID ( Pražská integrovaná doprava), jízdenky DUK ( Doprava Ústeckého kraje) a další regionální integrované jízdenky v ČR jsou nějakou samozřejmostí ? Velký omyl. Museli jsme si na toto výhodné cestování v integrované dopravě počkat doslova několik desetiletí a nastal čas, abychom toho uměli využívat.
Jízdenky nejsou jen od toho, aby je užívali ti, co z nějakého důvodu nemohou, nebo nechtějí jezdit auty do práce, ale také proto, abychom se třeba i ve vlastní zemi odlepili od bydliště a podívali se, jak je naše země krásná. Jenže je řada lidí dnes zvyklá na jistou domnělou pohodlnost a nechtějí se ani zabývat jízdními řády a být závislí na odjezdech, ale navíc si nevědí rady ani s nákupem té správné jízdenky.
Lidé prostě nevědí, že lístky soukromých přepravců i Českých drah do určitého místa jsou někdy mnohem dražší, než lístky integrované dopravy a paní v pokladně, nebo průvodčí ve vlaku ( když je pokladna uzavřena) vám bude především nabízet drahou jízdenku své společnosti ( na Mělníku to je jízdenka Českých drah v jedné pokladně a jízdenka RegioJetu v pokladně druhé).
Výhodou integrovaných nejen celodenních jízdenek ( PID, DUK..) je fakt, že je mnozí dopravci uznávají. Žijeme však v době, kdy máme nyní těch dopravců více a toto je třeba ověřovat. Na Mělníku je to nyní ČD, RegioJet, a KŽC ( Kokořínský rychlík). Všichni dopravci uznávají jízdenky PID a první dva podle mapy platnosti také DUK, nebo PID.https://pid.cz/dopravci-a-partneri/kzc-doprava-s-r-o/
Nemáme na Mělníku jízdenky PID relativně nijak dlouho ( od roku 2016 ?) a přiznám se, že jsem se ještě nedostal k tomu, abych si koupil variantu celodenní jízdenky a jel na ni třeba až na jižní konec kraje někam k Táboru ( pásma se přidávají a mapa platnosti se občas někde rozšiřuje) a zpět. Mimochodem, taková varianta má v našem Středočeském kraji dvě varianty a je rozhodující, zda projedete při plánování cesty do cíle a zpět Prahou, či nikoliv. V prvém případě tedy zaplatíte na cestovném 300 Kč a ve druhém jen 180 Kč. Platnost jízdenky je tedy 24 hodin.
Jenže Mělník má navíc tu obrovskou výhodu, že jsme poslední dopravní výspou mapy platnosti jízdenek DUK, a když se podíváte na jejich stránky, tak zjistíte poměrně brzy a snadno, kde všude ta jízdenka platí. Mám tedy na mysli především tu celodenní jízdenku za 140 Kč, kterou mi paní v osobní pokladně ČD na Mělníku vždy ochotně prodala.
Lidé tomu někdy ani nechtějí věřit, že to vše si koupili, ale je to tak. Jízdenku vám totiž uznávají nejen ve vlacích a autobusech ( bez nutnosti nějakého označování) v působnosti mapy DUK, ale i na výletních lodích na řece Labi, nebo dokonce na 11 linkách nostagických lokálek Ústeckého kraje. Že nevěříte ?
Tak se podívejte :
Zatímco Středočeský kraj loni likvidoval lokálky a Mšenka jen zázrakem přežila, tak lokálky Ústeckého kraje se stávají výdělečným magnetem. Důkazem toho je start další z nich, která byla relativně nedávno zrušena, pak prošla rekonstrukcí a říká se ji ,, kozí dráha":
U našeho severního souseda ( DUK) si můžete samozřejmě také koupit jízdenku Labe- Elbe, která platí v polabské části Saska, ale zůstaňme dnes jen u celodenní DUK. To není jen nejlevnější způsob, jak se dostat z Mělníka třeba na Klínovec, nebo potažmo o pár korun navíc třeba do Karlových Varů, ale i do Šluknovského výběžku.
Linka U 28 převáží cestující mezi Děčínem, Šluknovem a Rumburkem přes saský Bad Schandau a Sebnitz. https://soutok.blogspot.com/2015/03/na-nejkrasnejsi-vyhlidku-v-sasku-mala.html
Jedna paní si tu kdysi myslela, že se jedná o cestu jedním směrem. Nikoliv. To vám platí i domů. Prostě tu dopravu do dálky a zpět pořídíte minimálně za 140 Kč. Nebo pojedete jen do Litoměřic, lodí do Ústí a vlakem zase zpět. Radost mají i občané Šluknovského výběžku ( a my), protože není třeba jet do tohoto území našeho státu z Děčína hornatou krajinou ( linka 083 jízdního řádu) přes Českou Kamenici a Krásnou Lípu, ale lze použít i linky U 28 jedoucí skrz Německo.
Výhodou je poloviční cestovní čas z Děčína do výběžku ( německý vlak s českou posádkou), jen je zakázáno s touto jízdenkou vystupovat i nastupovat na saském území.
Co ještě vůbec dodat ? Tak ano, přímá cesta autobusem číslo 400 do Nového Boru a domů vás také vyjde na 140 Kč, ale kde je Nový Bor a kde je výběžek ? Už jen do Varnsdorfu je jízdné 95 Kč ( platí od Medonos lomený tarif PID/ IDOL) a stále ještě nejste na Šluknovsku. Vlakem navíc můžete v sobotu vyjet už v 6.50 hodin, což umožňuje dosáhnout vzdálenější turistické dopravní cíle již v ideálních 10 hodin dopoledne.
https://soutok.blogspot.com/2014/07/lodni-vyhledy-z-litomeric-do-usti-nad.html
https://soutok.blogspot.com/2014/07/lodni-vyhledy-z-litomeric-do-usti-dil-2.html
https://soutok.blogspot.com/2014/07/lodni-vyhledy-z-litomeric-do-usti-dil-3.html
https://soutok.blogspot.com/2014/07/lodni-vyhledy-z-litomeric-do-usti-nad_26.html
Naučme se nejen sledovat aktuality PID plné krásných společenských akcí i stálé rozšiřující integrace, ale i novinky alespoň nejbližšího souseda, který jako jediný k nám svojí platností zasahuje. To znamená, že nejsme sice městem v Ústeckém kraji, ale jsme městem jeho dodpravního regionu. Naučme se to využívat.
Mělník je součástí dopravního regionu Ústeckého i Středočeského kraje, jakož se dotýkáme hranicí okresu i IDOLu. Nebuďme tak krátkozrací a neříkejme si, že jsme jen městem Středočeského kraje. Možná se tu teď docela hodí to staré české přísloví, že kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem. A i integrované dopravní systémy jsou vlastně rozdílné dopravní jazyky, kterým je dobré aspoň trošku rozumět.
Stando, jsem rád, že se ti letáčky líbí!! Martin.
OdpovědětVymazatMartine, díky za komentář. Zrovna ve středu mi jeden náš společný známý vyprávěl, jaké ten Martin vydal s MOOS pěkné letáčky. Mám je už dlouho doma, protože byť mají malé písmo, pro mě už zralé na lupu, tak jsou krásné. Připomínají mi i časy, kdy jsi vyhlásil v Mělnické radnici soutěž ohledně pátrání po 33 věžičkách města :-). Musím tu však zmínit ještě Petra Raista Šťastného, který ještě předtím na webu Mělníčku udělal také krásnou elektronickou poznávací soutěž, kde se zase objevily třeba i ty nějaké sochy v parcích i na různých sídlištích. Tyto dvě soutěže širší veřejnost svého času ocenila.
Vymazat