neděle 19. června 2022

RegioJet zkomplikoval vyznavačům mírně zdražené Jízdenky na léto ( jízdenka ČD) z Mělníka a okolí dovolenkové cestování po koutech naší krásné vlasti. Jak se s tím vypořádat ? Možnosti jsou.

 

Když se v roce 2021 již vědělo, že na naši mělnickou trať číslo 072 vlakového jízdního řádu nastoupí s novým jízdním řádem soukromý dopravce RegioJet, tak bylo jasné, že to pro cestující budou zrovna takové problémy, jako v případě sousední trati číslo 070 z Prahy přes Všetaty do Turnova, kde zase rychlíkové spoje do Tanvaldu vykonává společnost Ariva.

Cestující tím sice získal možná pohodlnější vozy, možnost občerstvení ve vlaku v rámci gastronomických služeb a především jistý internet, ale tím výčet výhod spíše skončil. Několik cestujících se mi svěřilo, že když  si nestihli včas před jízdou z nějakého důvodu kopit například výhodnou jízdenku PID ( Pražská integrovaná doprava) na cestě mezi Mělníkem a Kolínem, tak jim byla prý ve vlaku nabízena předražená jízdenka společnosti.

Tak to je logické. Podobné triky zkouší i České dráhy, když cestující nezná výhodné jízdné. Již mnohokrát jsem tu psal, že už dávno nestačí nahlásit odkud kam jedu a vydat se po nejkratší cestě, když výhodněji například vychází jízdenky mezi velkými městy. Kdo je však jen trochu v obraze, tak ví, že je výhodnější užívat regionálních integrovaných jízdenek, které většina dopravců uznává, a pak až teprve prostudovat takové speciální jízdenky, jako jsou třeba ty skupinové na víkend.

Možná teď někdo namítne, že už máme i jízdenku na celý den, kterou uznávají všichni dopravci. Ano, ale tu jsem ještě nestudoval, protože nějak nebyla potřeba. Jízdenka na léto Českých drah je však něco úplně jiného a už 8 let je vlastně tou nejlepší jízdenkou. Sice letos její čtrnáctidenní varianta o 100 Kč podražila na 1290 Kč, ale pořád je to bomba, když si uvědomíme, že už jedna jízda na Moravu nám investici téměř vrátí.

Letošní novinkou je dokonce i skupinová Jízdenka na Léto.

https://www.cd.cz/typy-jizdenek/vnitrostatni-jizdenky/-35178/?gclid=Cj0KCQjwkruVBhCHARIsACVIiOzU3fk1Tnc9rtp-CJ1DJTPxNAWcpHfZ83g4aml5yUUnjvLHnCIqTXMaAr5nEALw_wcB

https://www.cd.cz/typy-jizdenek/vnitrostatni-jizdenky/-36663/

Jenže, právě provozování rychlíků jinými společnostmi je to, co uživatele této 14 denní ( nebo i 7 denní) jízdenky omezuje nejvíce. Vzpomeňte, jak jsem zde v minulosti chválil, že můžeme krásně vyjíždět v 5.40 ráno z Mělníka a na poledne jsme třeba již u zámeckého minaretu v Lednici, či na Pálavě. Prostě jsme mohli jet na jízdenku hned z Mělníka do Kolína a dále na Moravu.

S tím je nyní konec. Možná, že někdo takovýto druh dovolené vůbec nechápe, ale to je prostě životní styl, jako mají například motorkáři. K čemu to jinak připodobnit?  Nejde jen o to, že někdo se nemůže ani o dovolenou vzdálit z domova, protože má třeba domácí zvířata, která mu nemá kdo pohlídat. Že má někdo zahrádku, kterou musí zalévat, nebo v dnešní flexibilní pracovní době si nemohou dělat lidé co chtějí, ale je to i vášeň procestovat během několika volných dní řadu koutů naší pěkné vlasti.

Sice někomu stačí být třeba týden na jednom pro něj pěkném místě, ale mě jízdenka v roce 2014 motivovala k návštěvě mnoha koutů a ještě mě to nepřešlo, ač to může být při hodně vzdálených cílech slušný zápřah. :-).

Jak se tedy s jízdenkou na Mělníku vypořádat, když nám rychlíkové spoje jezdí RegioJet ? Směrem do Ústeckého kraje a dále třeba do Karlovarského kraje, se pro nás vlastně nic nemění. Stejně ty rychlíky nemají přípoje a z mých výletů již víte, že na tyto cesty jsem stejně nucený užívat vlaky ČD. Výborná situace se však udělala na jihu republiky.

My můžeme jet do Prahy autobusem a potažmo metrem na hlavní nádraží, ale je třeba zjistit, kdy to má smysl, a kdy už se vyplatí jet vlaky do Prahy na Masarykovo nádraží a pěšky přejít ráno na hlavní nádraží. Je to asi 900 metrů a mapy nám dávají 13 minut. První pracovní vlak odjíždí z Mělníka ve 4.12 a po přesedání ve Všetatech jsme v 5.25 na Masarykově nádraží. Tato varianta nám uspoří v danou dobu 80 Kč, lehce se projdeme a je postačující k řadě cest. Záleží však na nás.

Z hlavního nádraží nám například odjíždí již v 6.04 vlak do Lince a už v 8.02 jsme v krásném městě v Českých Budějovicích. Další vlak tam jede v 6.30 s příjezdem v 8.51. V 7.30 pak jede rychlík Lužnice, který je vhodný pro výlety do okolí Tábora, Veselý nad Lužnicí i k hornímu toku Lužnice a očekává se, že bude od nového jízdního řádu pokračovat z Českých Velenic a ž do Vídně, kde bude v přijatelnou denní dobu.

Nebudeme tedy jezdit do Vídně vlaky jen přes Břeclav. Tam odjíždí Railjet s lokomotivou Taurus v 6.12, staví v Kolíně a je v Břeclavi již v 9.55. Tuto spoj důvěrně znáte z mých výletů, byť přímo v 5.40 přes Kolín. Dobré jsou i cesty ve směru Domažlice, Mnichov a do Železné Rudy. Když vyjedete rychlíkem Berounka v 7.38 z Prahy, tak už v 10 hodin jste v Domažlicích. Je tedy několik dálkových spojů, kdy můžete jet do Prahy vlakem v 5.07 a s přestupem ve Všetatech jste tam v 6.20. To na některé spoje stačí, ale většinou je na ty delší jízdy třeba být v Praze na šestou hodinu odjezdovou.

Návraty moc řešit nemusíte. Přímé vlaky do Mělníka odjíždí z Masarykova nádraží ve 21.41 a ve 22.41 s příjezdy ve 22.51 a ve 23.53. Je třeba si uvědomit, že sice lze jezdit i autobusem, ale ta železnice je v ceně jízdenky. Proto to musíme zvažovat. Hlavní věc je, že z hlavního pražského nádraží jede ještě spoj v 0.21 s příjezdem cca 1.20 do Mělníka, ale jen v sobotu a 5.7. Dráha vám prostě zaměstná mozek, ať jste v penzi, nebo ne.

Osvědčilo se mi například z Břeclavi jezdit v 18.06 s příjezdem přes Kolin ve 22.15. To nyní nepůjde, ale to jsou ty změny, které život přináší a neustále se něco mění. Tady bude dilema. Vlak do Prahy totiž přijede ve 21.40, což by mohlo postačovat na nějaký autobus ( ještě jsem je nehledal) ,ale rovněž je tu tedy ta již zaplacená možnost, kdy jedete ve 22.41 a jste ve 23.53 hodin doma.

Škoda toho, že nemáme Jízdenku na léto uznávanou všemi dopravci. Kdysi se o tom trošku kecalo, a pak to zapadlo. Koho to pálí, že ? Vždyť to je jen jednou v roce a Praha ten problém nemá. Stejně tak řada vyznavačů aut, kterou pálí spíše možnost parkování. v centrech a rozhodně netouží po nějakém pěším kroku, nebo užití MHD.

Ne, nepleťte sem parkoviště u obchodních domů na periferiích měst. Přitom jsem tu nedávno někde uvedl článek, který poukazuje na fakt, že dokud budou mít rodiny několik aut, tak žádná parkování nepomohou, ale přijde kolaps dopravy.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-nestavte-dalsi-silnice-ani-tunely-cesta-ceska-z-dopravni-krize-vede-jinudy-205158#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=abtest196_discussion_timeline_varAA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Aktualizace 19.6. ve 21.30 : 

Vypočítal jsem kalkulačkou PID cenu do Kolína, která je tedy 50 Kč v jednom směru. Mimochodem, cesta do Prahy i s metrem 80 Kč. My samozřejmě můžeme nakoupit třeba na jeden den na Moravu dva lístky PID za 50 Kč. Je přece dovolená, čas je drahý, a tak to třeba i dáme. Jenže na tu Moravu jedete také třeba 3x a pravda je, že raději platíme za upomínkové předměty a vstupy na hrady a zámky, než za  dopravu.

Smutné tedy je, že Mělničan si musí zaplatit vlastně jakýsi nadstandard jen proto, že se tím nikdo vlivný nezabýval ( tou jízdenkou na léto, kterou by respektovali všichni dopravci), kdežto Pražan takový problém vůbec nezná.

Pohodový vstup do dalšího týdne !

Aktualizace 20.6. v 18 hodin :

Je to ještě horší, než se včera po napsání článku zdálo. Pokud chcete jet z Prahy směrem na Kolín a dále na Moravu, tak nyní platí kvůli práci na koridoru mezi obcemi Poříčany a Velim speciální velká dlouhodobá výluka, která je zanesena do železničního řádu i do internetových vyhledavačů.

Co se stalo ? Ne, nejde o nepopulární přesedání do výlukových autobusů na zmíněný úsek, ale vlaky budou vyjíždět z Prahy někdy až o 19 minut dříve dle výlukových řádů, aby do cílových stanic prý přijeli na čas.

 V praxi to pro nás znamená, že není ani v Kolíně jisté, zda tam budou vlastně mezinárodní vlaky na ty naše rychlíky z Mělníka čekat, pokud se opozdí. I tak jsou tedy nyní přestupy v Kolíně na hraně. To samé platí i pro první ranní vlak končící v Praze na Masarykově nádraží ideálně v 5.25. Může nabrat lehké zpoždění a musíme počítat tak 15 minut chůze na hlavní nádraží + vyhledání odjezdového stanoviště.

Zdá se tedy, že pro cesty na východ je nezbytné použít první ranní autobus linky 369, který jede ve 4.07 z Mělníka s příjezdem do Prahy-Ládví ve 4.49. Možná ještě i druhá spoj je ideální. Ta jede ve 4.37 s příjezdem v 5.19. Počítejme s nepatrným zpožděním autobusu a dejme si i 20 minut na metro. Zmíněné jede pouze v pracovní dny. V sobotu a neděli jede první bus ve 4.52 s příjezdem do Ládví v 5.34.

To tedy vypadá, že dálkovým výletům na východ vlasti nebudou moc podmínky letos nakloněny. Spíše ten jih, západ a možná nepohrdneme ani nedalekým severem.

2 komentáře:

  1. Inu, proč to dělat jednoduše, když to jde složitě. Výborný článek, díky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za zájem i příznivé ohodnocení. Je to ještě horší, než jsem si včera večer myslel. Dopsal jsem aktualizaci, ale spíše by to do budoucna chtělo uvést nové poznatky v nějakém novém článku, protože si článek již řada zájemců přečetla.

      Vymazat