sobota 27. května 2023

Mělník byl první !!!! Kdo to ví ?? Oslavy 101. výročí motorsportu na Mělníku. 1. část - Posledních 5 let znovuzrození motorsportu v Mělníku očima Soutoku.

 


Když jsem byl v 70. letech 20. století ještě kluk, tak Československá republika měla fotbalisty a hokejisty neskutečné kvality, ale významné popularitě se také těšil zejména motorsport. Přesto, že měla ČST pouhé dva programy, tak každé nedělní  odpoledne patřilo především motorsportu. Obvykle nesl pořad název Sportovní odpoledne a začínal tzv. Televizní motokros, nebo Televizní autokros, což bývalo obvykle od 13 hodin.

Opravdovým svátkem pak byly závody automobilů formule 1, které byly zcela jiné, než dnes a v počátcích bylo zvykem je vysílat v přímém přenosu, avšak stylem, který by asi dnešní fanda nezvládl. Prostě vám najednou televizní režie oznámila, že se nyní přepojujeme na parkur ( koňské skoky přes překážky) do Bratislavy - Šamorína a bylo na 20 minut vymalováno :-). V lepším případě to bylo na nějakou automobilovou rallye, ale vzhledem k tehdejší kvalitě a dramatičnosti F1 to moc nepotěšilo

Později se závody F1 odstěhovaly na pozdní nedělní noční hodiny, kdy přicházel ničím nerušený asi hodinový záznam ( sestřih důležitých okamžiků), a protože se šlo druhý den do práce, tak se i experimentovalo, se spánkem před  záznamem. Tolik byla tenkrát F1 zajímavá, ale jak jste si tu už mohli v minulosti přečíst, tak mi to někdy v 80. letech nestačilo a po objevu stanice Paříž na KV a seznámení s francouzským číslováním od 1 -10 jsem ji poslouchal reálně v rádiu.

Populární byla také plochá dráha a za popularitu motorsportu u nás mohla hlavně nezapomenutelná dvojice televizních komentátorů, kterými byli Luboš Pecháček a Karel Březina. To nebyli komentátoři, jako ti dnešní, ale oni  opravdu dokázali povídat o soukromém životě jezdců stejně tak, jako o technice jejich závodních strojů. Většinu Zlaté přilby jste tak například s Lubošem Pecháčkem prožili buď komentováním samotných jízd, nebo byl věčně v depu, kde pořádal rozhovory dle rozumného zvážení, se světovými esy a bylo běžné, že klečel u jejich motocyklu a cosi technického popisoval.


Motorsport, to prostě mělo zvuk a přiznám se, že nápis na silnici před městečkem Mšeno, který hlásal: ,, Mšeno město motorismu" byl  i pro zcela lehce motorsportem praštěné lidi  tak trošku červeným hadrem na býka. Ve Mšeně se totiž jezdila i plochodrážní extraliga a stadion tuším hostil i několik významných mezinárodních závodů.

Mělník samozřejmě má a měl své zapálené nadšence, kteří žijí různými věcmi kolem motorismu, ale ta širší  všestranně zájmová veřejnost, se mnohdy i rozčilovala, že jim tu a tam něco zajímavého uteklo. Navíc si Mělník i získal takovou nálepku, že se tu s vyjímkou Mělnického vinobraní konají věci, které až tak ,, nejsou náročné na organizaci", mnohdy stačí náměstí Míru, nějaké stánky, víno, gastronomie,  taneční pódium a případně lze zajít na koníčky do areálu Na Podkově.

Jednoduše řečeno, fandové lidových veselic, kopané, hokeje, občas  i toho veslování a jezdectví tu své našli, ale velká obec  příznivců motorsportu tu pochopitelně mnoho důvodu k radosti nenacházela. A horší to bylo tím spíše, že nám naši otcové vyprávěli, jaká to byla na Mělníku úžasná paráda, když se jel Mělnický okruh. Jaká to byla sláva pro město.


Na začátku června 2018, se stalo něco neuvěřitelného. Hromada lidí chytala informaci na poslední chvíli, obrovské množství pořadatelů se obávalo, jak to jen všechno dopadne, a tak ani nevěděli, zda tu popularitu chtějí, či nikoliv. I tak se zapsal závod navždy do historie neuvěřitelným množstvím přihlášených účastníků, ale hlavně také diváků. Opravdu se z toho stalo druhé Mělnické vinobraní. Soutok nafotil hned celou řadu závodních vstupů, které najdete pod měsícem červen 2018 v roletě, ale již něco také v měsíci květnu, kdy zval potenciální diváky na závody.

Tento znovuzrozený závod byl mezi příznivci motorsportu hodnocen velmi úspěšně, ale ozvala se pochopitelně i kritika. Pořadatelé se domnívali, že  přestávky mezi jednotlivými jízdami budou sloužit k potřebám přecházení trati, ale přišla i celá řada stížností, která především kritizovala právě nemožnost přecházení kdykoliv, a se kterou se rádi svezli i ti, kteří si už zvykli o Mělnickém vinobraní proti hluku neprotestovat, ale nyní to byla příležitost. Ostatně, v knížce Karla Březiny, se také dočtete, že motorsport měl prostě vždy nějaké ty své nepřátelé. Zatímco jedni se radují, že se mohou dívat na trať ze svého bydliště, tak druzí nadávají na hluk a prach, byť jde o jeden jediný den.

Což teprve takové tréninky, kvalifikace a závody F1 , F2 i F3 v Monte Carlu, kde se shodou okolností tento víkend závodí :-).

Ještě mě tak napadá, že si stěžovali hlavně různí výletníci a různé zájezdy. Když  máte namířeno na výhled k zámku, nebo ke středověké studni a místo toho chce po vás někdo vstupné a ještě nemůžete pokračovat v cestě, tak to jistě je překvapení. Jenže, překvapení k životu patří, pokud nemáte informace třeba i z internetu a nejsou akce jenom na Mělníku.


V červnu 2019 se tedy narodily dva parádní a vynikající mosty pro pěší, a zdálo se, že tentokrát už je snad vše vychytáno. Jenže nebylo. Přišlo mnohem méně lidí, než se čekalo a ubylo nějak i občerstvovacích míst. Nedalo se hovořit o vyloženém propadáku a sám jsem byl překvapený, jak se televiznímu kameramanovi podařilo v dokumentu z tohoto ročníku udělat záběry tak, že rozdíl oproti loňsku netloukl do očí, ale úbytek lidí byl zejména na Karlově náměstí patrný.

Když jsme po závodě přemýšleli nad tím, kde se stala chyba, tak vše poukazovalo na tradiční problém, kterým jsou neustále nějaké silniční práce a opravy. Tahám to z hlavy, ale pokud mě paměť neklame, tak se konaly nějaké práce na novém mostě, tvořily se kolony. To pochopitelně potenciální návštěvníky odrazovalo a není i vyloučeno, že další práce probíhaly někde v Kelských Vinicích, kde se také stálo u semaforů velmi dlouho.

Ano, i takovéto věci mají dopad na návštěvnost a ukázalo se to i letos.


Nesmím však přeskočit loňský rok, kdy jsme tu měli oslavy 100 let motorsportu, které i přes nepříjemný incident, který vyvolal diskuse, tak byly veřejností hodnoceny velmi dobře. Články najdete pod květnem 2022. Ukázkové jízdy sice probíhaly na krátkém úseku, ale návštěvníci si pochvalovali parádní podívanou ze starého Strakova mostu, kde je od aut i motocyklů oddělovala masivní bezpečná zábrana a především byli nadšení z depa v areálu náplavky v Rybářích, kde si někteří jen kousek od domova mohli auta i motocykly z blízka a v klidovém stavu prohlédnout.

To trošku připomnělo Mělnický okruh, kde jsme exponáty obdivovali v depech na náměstí Míru a v Palackého ulici. Letos se vědělo, že největším nechutenstvím budou  vzdálená depa. To bylo způsobeno zase silničními pracemi, na které tolikrát nadáváme, ale někdy se udělat musí. Běžně se setkávám s nelibostí lidí k tomu, jak se u nás přistupuje k pracím na železnici i na silnicích, a že vlastně nikdy není taková situace, aby někde bylo vše v pořádku, ale je to prostě tak.

Neopravují se dlouhé úseky, ale vždy jen nějaké kratší úseky. Ostatně jsem zvědavý, zda se s ulicí Plavební rovnou sveze i oprava staré silnice vedoucí z centra ke starému mostu.


Na tomto snímku vidíte Karla Březinu na Mělnickém okruhu, který na startu v Tyršově ulici podepisoval zájemcům knihu ,, Mělník byl první."

Já dnes zjistil, že si ji můžete přečíst dokonce i z internetu, ale pohodlí křesla a klasická knížka má svoje.



Tam se i dočtete, proč a v čem že byl Mělník první , a že vlastně takový vydařený den s motorsportem bychom si měli považovat spíše tak, jako prestižní záležitost, která tu už byla dopřána lidem kdysi, tak proč ne také nám ?

Ve druhém článku budou nějaké obrázky z dneška a samozřejmě nové poznatky.
Pohodový víkend !

















Žádné komentáře:

Okomentovat