Začátek prosince je obdobím, kdy se v posledních letech mění autobusové i vlakové jízdní řády a ani letos tomu není jinak. Jenže, doba je zase trošku jinde a přidávají se i jiné faktory, které ovlivňují dopravu. Na jedné straně to je třeba další rána středočeským lokálkám, která se dotýká i provozu na nákladně zrekonstruované trati Mělník - Mšeno a současně se neustále rozvíjí integrace PID ( Pražské integrované dopravy), která tentokrát udeří tak blízko, že ač je Mělnicko již celé v PID, tak toto může opravdu zajímat zejména výletníky a turisty.
Čím tedy začít ? Nejprve si připomeneme již známá fakta. Od nového jízdního řádu ( 12.12. 2021 - 10.12. 2022) jsou pro nás na železnici nejvýznamnější dvě události. Na hlavní trati číslo 072 JŘ dojde nově k obsluze rychlíkových spojů společností RegioJet. To znamená, že v těchto spojích zapomeňte na doklady a nákup jízdenek ČD tak, jako doposud.
Věřím však, že mnozí cestovatelé již pochopili nesporné výhody jízdních dokladů PID i DUK, které oba provozovatelé uznávají. Problém by vznikl především ve chvíli, kdy budete cestovat na výhodné jízdenky ČD, jako jsou například Jízdenka na léto, rodinná víkendová jízdenka, denní regionální jízdenka apod. Lze tedy s lehkou nadsázkou konstatovat, že jedinou změnou by snad mělo být provedení vlakové soupravy v typických žlutočerných barvách.
Čtenáři Soutoku vědí, že jsem tu zejména již osmery letní prázdniny propagoval tu nejlepší Jízdenku na léto, která dostane v Mělníku touto změnou zřejmě v létě 2022 velkou ránu ( časté užití ranních rychlíků do Kolína a večerních zpět), ale to vše je ještě daleko. Nedávnou změnu na lokálce jste již jistě všichni zaznamenali z mnoha místních médií. Na kolejích lokálky bude v zimním období probíhat jen omezený provoz v pracovní dny a o víkendech se opět svezeme nejdříve začátkem turistické sezóny v příštím roce ( od 26.3.).
A jsme v horké současnosti. Nově se integrace také dotkne dálkových autobusových linek, které vedou i přes Mělník a zajímají nás hlavně ve chvíli, kdy se chceme dostat co nejrychleji do České Lípy, nebo městečka Doksy, případně si vyjít na procházku někde z nějaké obce mezi Mělníkem a městečkem Dubá, případně i o něco dále.
Jde především o dvě linky, které nově vypadají z pohledu místního člověka takto. Číslo 400 ukrývá spoje linky ,, Praha- Mělník- Česká Lípa- Nový Bor - Varnsdorf ( Rumburk)/ Cvikov. Číslo 410 vás po stejné trase dopraví do Dubé, odkud odbočuje do městečka Doksy a často končí v městečku Mimoň. Některé spoje vedou dále do Stráže pod Ralskem a Jablonné v Podještědí.
Zajímavé jsou i v opačném směru do Prahy, kde budou nově končit ve stanici Střížkov ( zastávka metra mezi Letňany a Ládví), ale dost pravděpodobně budou nacpané.
Propagační letáček si můžete prohlédnout zde a jistě vás udiví jedna věc, kterou je 17 pásem. To proto, že hranice Středočeského kraje končí devátým pásmem. Jak si tuto tabulku vysvětlit ?
https://pid.cz/wp-content/uploads/ke-stazeni/tiskoviny/2021/DL_400-410_TISK.pdf
Domnívám se, že se nejspíše dočkáme od PID brzy zase aktualizovaných map a bude mít na věc vliv také další integrace, která by měla vejít v naši paměť.
https://pid.cz/wp-content/uploads/ke-stazeni/tiskoviny/2021/Integrace-Mladoboleslavsko_TISK.pdf
Dochází totiž také k velké integraci Mladoboleslavska, která nás může zejména na výletech, ale někoho také pracovně především z oblasti Mšenska ovlivnit. Přes Mladou Boleslav vede neskutečné množství linek na všechny světové strany a dokladem toho je už jen samotná brožura, kde chybí snad už jen dávno integrované autobusy do Mělníka s Roudnicí nad Labem a množství opravdu dálkových i zahraničních linek.
V této brožuře najdete nejenom stejnou tarifní tabulku se 17 pásmy, která je jenom součástí těchto dvou zde dnes zmíněných brožur ( nikoliv zatím stránek PID na webu). Otázkou je, co si tedy máme představit pod pojmem ,, lomený tarif" při překročení krajských hranic. Vzhledem k tomu, že u terminálu v Turnově linky číslo 345 a jiných máme již u PID 11. pásmo a někde v jedné vesnici ve směru do Hodkovic nad Mohelkou ( jiná linka) dokonce číslo 13, tak aspoň u těchto stanic máme rychlý přehled o ceně v jednom směru.
Až dosud končila v tomto směru platnost PID na železnici v 9. pásmu v obci Loukov na krajské hranici. Nyní se tedy zdá, že tu máme nově autobusový přesah krajské hranice do Turnova. Otázkou je, zda si máme platnost obou tarifů vyložit, jako jejich součet, nebo tak, že budou na těchto linkách oba tarify prodlouženy až do cílových stanic ?
Myslím, že budeme snad nějak moudřejší po 12. prosinci. Jízdní řád linky číslo 400 se začátkem platnosti 12.12. 2021 totiž stále uvádí Medonosy, jako poslední obec s platností PID ( tarifní pásmo číslo 6) a tabulka v letáčku s linkou číslo 400 a 410 by snad neměla se 17 pásmy vůbec žádný smysl. Uvidíme tedy později, ale osobně z těch letáčků ( zejména linek 400 a 410) nejsem zatím moc moudrý.
Porovnejte to s letáčky jiných proběhlých integrací, kde máte uvedeny příklady jízdného mezi několika místy, a které vám opravdu napoví. V každém případě se možná otevírá nová kapitola cestování. V mělnické železniční stanici vám sice prodají lístek DUK, jehož platnost zde začíná, jako v přesahovém bodě ( protiváha Štětí PID ), a který vás dopraví až na hranice se Saskem a Karlovarským krajem, ale Liberecký kraj je odtud už trošku z ruky. S ním ovšem i výhodné jízdenky, které mimochodem některé platí nejen v jeho kraji, ale i v Lužici a Polsku.
Ty právě zakoupíte v České Lípě, Doksech, nebo v Turnově, který je ideálním bodem v cestě do Liberce a potažmo i do oblasti Lužice a přilehlé části Polska.
Křest knihy se uskuteční ve středu 8. 12. 2021 v 17 hodin v nové mělnické knihovně na náměstí Karla IV. Součástí slavnostního uvedení bude i autogramiáda autora a krátká přednáška o mělnických ulicích. Publikaci si bude možné na místě rovnou zakoupit. Kniha pak bude od následujícího dne v prodeji v mělnickém Turistickém informačním centru v ulici Legionářů i v mělnických knihkupectvích.
Martin Klihavec, předseda MOOS
To by snad dnes stačilo. Hezký zbytek letošního prvního zasněženého mělnického víkendu ! :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat