neděle 6. dubna 2014

740 let města Mělníka. Dějství druhé.



V lednu jsme si tu v článku níže připomněli, že ke dni 25. listopadu, se k našemu městu váže významné výročí a u jeho příležitosti, se uskuteční dne 14. a 15.6. sraz rodáků a přátel hudby.
http://soutok.blogspot.cz/2014/01/melnik-letos-oslavi-740-let.html

Významná výročí jsou pro mnohé rodáky a patrioty příležitostí, jak vzdát jakýsi hold městu ve kterém žijí. Kulturní komise mají co připravovat, noviny o čem psát, historikové shání materiály i staré fotografie, spisovatelé přijdou třeba i s nějakou knížkou a básníci připravují sbírku.

Když jsem včera v hlavní zpravodajské relaci viděl hrad Bezděz a slyšel výpověď jedné turistky o obtížnosti výstupu na něj, tak jsem si musel zavzpomínat na rok 1991. Tehdy jsem se mezi Vánocemi a Silvestrem vypravil pěšky, jako chodil Mácha z Mělníka na hrad. Vyrážel jsem asi 28.12. v 5.30 ráno a v 9.30 mě již kontrolovala policejní hlídka, zda nevykrádám chaty v Kokořínském Dole :-). Udělal jsem si totiž u zavřené budky s občerstvením vedle hotelu Pobuda přestávku na svačinku. Až na Ráj jsem šel vlastně po silnici, kde nikdo nejezdil, a pak po červené přes Laka a ve 12.30 jsem stanul pod hradem. Stezka k hradu byla tak zledovatělá, že jsem se dosoukal jen k té bráně, co se nachází pod spodní věží, kde byl vězněn král Václav. Cesta dolů byla ještě horší a na poslední části cesty do Doks jsem si připadal, jako věhlasný sestřelený sovětský letec Alexandr Meresjev, který se již jen plazil. http://www.csfd.cz/film/100412-pribeh-opravdoveho-cloveka/ Neměl jsem k tomu daleko :-). V 15.30 jsem konečně spatřil Doksy, které měly tehdy slušné přímé spojení s Mělníkem. Možná, že i tohle byl jeden z několika důvodů, proč moje maličkost tehdy zkusila i poesii. A vždy mě dostane, jak vše souvisí se vším. Vždyť Mělník je městem básníků a seriál s názvem Básníci, se také točil zde.

Nyní tedy dám čtenářům trochu libých veršů ze své tvorby. A proč koneckonců ne, když kultura slouží čtenářům a jinak by se k nim nedostala ?
                                                                                     
                                                                             

Báseň Vyznání rodnému městu patří k těm prvním. (1991/1992)


U pramene Labe najdete 26 znaků měst, jimiž řeka protéká.


Báseň Labe byla společně s básní Vltava ( v odkaze) vytvořena speciálně v roce 2004 pro potřebu sbírky Mělník veršem k 730. výročí města, kterou vydalo elektronické nakladatelství v Ledenicích.

Po kliknutí na obrázky, se stanou texty čitelné.
Více básní najdete přímo na http://www.mujmelnik.webzdarma.cz/Poesie.html

Ještě taková zajímavost ke K.H.Máchovi. Vyznavači turistiky se domnívají, že když červená značka z Mělníka (Máchova cesta) vede do Lhotky a kolem Harasova dál na Kokořínský Důl, tak že chodil Mácha po této cestě. To jsem si dlouho myslel i já a nemůžeme vyloučit, že tak třeba někdy nešel, avšak v publikaci vydané ke 160. výročí jeho úmrtí, se uvádí, jako cesta doložená, trasa přes Vysokou, Kokořín a teprve tudy kolem hradu dolů do Kokořínského Dolu. Mimochodem, tuším, že se někde zmiňuje i o Krvomlýnu nad Harasovem, tak nejspíš nebude mapka cest úplná.

SŠ.

Žádné komentáře:

Okomentovat