sobota 17. června 2017

Nový most má Mělník od roku 1993, ale dokážeme si ještě vzpomenout, kdy vznikly obchvaty obcí Býkev,Spomyšl a Mlčechvosty? Na staré odbočce do Vepřku. Setkání s králem potoků.


Vepřek zvonice.

Jednou z nejsledovanějších věcí v Mělníku je nyní třeba kromě trestního stíhání starosty, přístupu regionálních politiků, či otázek kolem stavby jménem Amerika například také nový mělnický most, který je v rekonstrukci. Připomínám, že stavba mostu pochází z roku 1993. Vidíme však aspoň někdy také dále za most, nebo jsme jen omezení katastrem města Mělníka ?

Probíhá tudy totiž veledůležitá silnice I/16, jejímž účelem je přivést dálkovou dopravu na nejbližší dálnici a do tranzitního města Slaného. A právě její dějiny jsou také velmi zajímavé. Vždyť ještě v 80. letech 20. století vedla silnice od Slaného přímo do obce Brozánky, kde se najíždělo na starý most. Teprve tedy od roku 1993 tu máme takový ten nájezd s,, křižovatkou smrti" na nový most. odkud může kamionová doprava sjíždět přímo do přístavu.


Dějiny tím však nekončí. Je běžné budovat obchvaty měst i obcí, a tak se dočkaly i obce Býkev, Spomyšl a Mlčechvosty. Dokážeme však ještě nějak zjistit, kdy to vlastně bylo? Vždyť stavby mají také svoje dějiny.
Trošku jsem zapátral po netu a díky tomuto dokumentu ...http://www.pragoprojekt.cz/cz/silnice-a-dalnice1/silnice-i-16---mlcechvosty-obchvat .... vidím, že šlo o nějaký rok 2005. Z toho tedy vyplývá, že nějakých 12 let teprve jezdíme po nesmírně krásné široké a rychlé silnici, která obchází výše jmenované tři obce.


Dálnice rozděluje obec Vepřek na jeho větší část a nepatrnou menší část obce. Na snímku vidíte křížení sinice I/16 ( Slaný-Mělník) nahoře s dálnicí.

Ačkoliv je to teprve 12 let, tak mi to připadá, že je to snad déle. Původní stará silnice dnes slouží především jen, jako odbočky do zmíněných obcí, ale její konce končí přirozeně takzvanými slepými ulicemi, jako je tomu všude tam, kde v blízkosti původních silnic vzniklo něco nového. A právě tyto staré slepé silnice jsou velmi zajímavou připomínkou dějin, jakož na druhou stranu zase různé eurosilničky, které nám ukazují, jak se může původní úvozová polní cesta proměnit v docela krásnou i důležitou pohodlnou komunikaci.


Stará silnice k Mělníku.

K oběma typům, se dostáváme v katastru obce Vepřek a již mnohokrát jsem je zde zmínil. Naposledy v článku ... http://soutok.blogspot.cz/2017/06/cyklovylet-za-josefem-svejkem-do-kralup.html
Protože osobně znám staré polní cesty mezi Novými i Starými Ouholicemi, jakož Vepřkem i Miřejovicemi, tak jsem byl před několika lety mile překvapený, jaké jsou tu krásné asfaltky, které slouží stejně dobře autům, jakož i cyklistům (oficiální cyklostezky tu nenajdete !) a hlavně tu téměř není provoz.


Pěkné stoupání. ( nebo klesání :-))

Dnes se však chci podívat do minulosti. Obec Vepřek je totiž obcí, do které se jezdilo z Mělníka tak, že jste projeli Mlčechvosty, a po velkém stoupání do kopce jste téměř na jeho vrcholu odbočili na křižovatce ze státní silnice vlevo. Následovala taková krátká okreska padající dolů do údolí, kde byl na samém dně obce kačák, kam jezdili akvaristé sbírat živou potravu ( buchanky) pro rybky a přes viadukt vedla železniční trať 090. Kousek za ní již byla jen polní cesta k Novým Ouholicím. Dále do obce vedla ještě silnice ze staré silnice E55, která je dnes na mapě označena, jako silnice 608.

Ještě se vrátím na místo, kde podjíždíte železnici 090 z Prahy do Děčína.Tady totiž také protéká do Vltavy Bakovský potok, který je rekordmanem mezi potoky okresu Mělník. Vězte, že jeho vody přitékají až od Krušovic a je posledním levostranným přítokem Vltavy před Mělníkem.

http://soutok.blogspot.cz/2013/06/zname-dobre-ricky-potoky-v-okrese-melnik.html

https://cs.wikipedia.org/wiki/Bakovsk%C3%BD_potok


Dnešní Vepřek je jiný a je k nevíře, co se tu vše za těch 12 let změnilo. Nad obcí je ještě dálnice, která ji rozděluje na dvě části, ale nás bude hlavně zajímat stará silnice na Mělník, kterou využívám k návratům na jízdním kole od Veltrus, abych nepoužíval stejné trasy.

Pokud jedete od Ouholic a podjedete trať, tak v místě, kde se asfaltka mírně zatáčí vlevo k Nové vsi odbočíte vpravo do jakési písčité stoupající silnice. Nebuďte přitom zbrklí, protože souběžně jen o něco níže je podobná ulice, která však po chvíli stoupat přestane.


Když se podíváte na obrázky, tak se ani nechce věřit, že toto byla asfaltka na Mělník.


Nad obcí, se cesta zatočí vlevo směrem k bývalé státovce a dnes je tu takováto divočina.



Zde je tedy původní křižovatka a možná vpravo ještě zahlédnete stojan na značku ,, stůj, dej přednost v jízdě".


Ano, to je stará státovka, po které vesele jezdily nákladní automobily s vleky a nacpané autobusy do Kralup nad Vltavou.


Ještě jeden pohled na starou okresní silnici dnes.


Zeleň ukrajuje pozvolna asfalt.


Z tohoto místa je jeden z nejkrásnějších pohledů na Mělnicko i dále. Pod námi Vltava u Vrańan.


Detail.


Pohled zpět.


A tak v minulosti vídali první ves našeho okresu  ( Mlčechvosty) na silnici I/16 řidiči jedoucí k Mělníku. Vlevo stojí již asi uzavřený hostinec, pak autobusová zastávka, která získala točnu a nakonec přijedete na křižovatku, kde cyklisté zahnou vpravo pod trať na Vraňany, automobilisté vlevo na novou státovku a přímo kráčí několik desítek metrů již jen slepá minulost.

4 komentáře:

  1. Jirka z Mělníka17. června 2017 v 18:41

    Dobré připomenutí zapadlých cest, díky. Zajímalo by mě, jestli jsou tamní rádi za ten klid, nebo naopak :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za komentář. Ano, pro nás, kteří jsme tu po staré silnici v minulosti mnohokrát projížděli je to jistě velká nostalgie. Oba víme, že každá obec je ráda, když jde hlavní silniční tah mimo ní, ale jedno je tak trochu škoda...

    .. Jistě, my kteří jezdíme rádi aspoň občas na jízdním kole a jsme znalí místních poměrů, tak si vedeme své trasy kudy chceme a absence značení nás trápit nemusí. Pokud to však vezmeme z jiného úhlu pohledu, tak je jistě škoda, že tu žádná oficiální cyklotrasa nevede ( Veltrusy- Staré Ouholice-Vepřek-Mlčechvosty..) a zmíněné obce tak přichází o možnost podílet se na výnosu z turistického ruchu ( občerstvení na trase apod.) To je dnes vidět například v obcích na druhém břehu Vltavy, kde najdete někdy i cyklisty obležené restaurace například v obcích Bukol a Dědibaby. Mimochodem, chmelnice i pivo k Vltavě tak nějak patří a jsem moc rád, že kolem nich i dnes mohu v Dušníkách nad Vltavou projet :-). Ostatně, jeden z autorů knihy Pivovary Mělnicka, která byla křtěna loni v Lobči je z obce Vrańany :-).

    OdpovědětVymazat
  3. Jirka z Mělníka18. června 2017 v 16:56

    Pravda, stálo by zvážení, jestli by se staré trasy nedaly dopojit cyklotrasami a nenechat stávající asfalty úplně bez využití.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem navrhoval naposledy loni tímto článkem i s mapou ... http://soutok.blogspot.cz/2016/04/cinibulkova-vltavska-cyklostezka-mozna.html ....

      a vyměnil jsem asi dva e-maily s Kčt Kralupy, na jehož území oblast je. Bylo mi naznačeno, že to je teď nějak mimo program různých jednání, je to složitá záležitost, a abych se tím nezabýval. Jenže, tyto věci je třeba neustále veřejně připomínat, protože je to jediná naděje, jak se může dostat třeba dobrá myšlenka ke správným lidem, kteří ani nemusí sedět zrovna někde na radnici.

      Vymazat