sobota 13. srpna 2016

Od rock'n'rollu po etnickou hudbu na světadílech. Oblíbené internetové rozhlasové stanice.


Nedávno jsem tu psal takový článek, kde jsem zmínil středeční vystoupení orchestru Mezcla Orquesta na Náměstí Míru. V článku jsem také napsal, že jsem chtěl přidat i něco ze světa internetu, ale již nebyl čas.

Psaní tohoto blogu je samozřejmě takovou mojí zábavou, a pak čtu, co vás jak zaujalo, jak jste se zapojovali do anket, jak jste hlasovali a někdy občas přijde pod článkem i nějaký ten komentář.
Oblíbené jsou články o pivě, o různých akcích, fotografie z dopravní situace v Mělníku, nebo takové ty články, kde šírou veřejnost něco zajímá, nebo štve. To je docela přirozené i logické a samozřejmě se mi tu pak k mojí radosti protáčí počítadlo. Věřte tomu, nebo ne, ale už tady vzniklo hodně přes tisíc článků a počítadlo se pomalu souká k půl milionu návštěv. Tím se nechci chlubit, ale samozřejmě to člověka vnitřně potěší, že ty jeho výtvory četlo tolik lidí. To je podobné, jako když děláte do kultury apod.

Jednou z těch sledovaných záležitostí je také domácí kultura. Hodně vás klikalo na článek, kde jsem psal o programech na satelitu Astra 19 E a řada z vás hledá i nějaký slušný článek s typy na poslech internetových rozhlasových stanic. Tady jsem možná z počátku nebyl moc konkretní a kladl jsem sám sobě otázku, proč mám někomu vykládat, co přímo poslouchám. Ale, lze na to odpovědět i obráceně. Proč ne ? Zakázané to není a co mě baví dnes, nemusí mě bavit za pět let. A nepsal jsem tu náhodou také, že je vždy dobré, když lidé sdílejí podobné zájmy a mají k sobě tím tak nějak blíže ? Vždyť je prospěšné mít přehled i o cizích kulturách. Ostatně, internetové rádio jsem si nesháněl proto, abych poslouchal Frekvenci 1, Evropu 2, nebo rádio Beat, které mohu poslouchat na běžném rádiu někdy někde při práci, ale právě kvůli té rozličnosti kultur a především hudby.


Vezměme to tak nějak od západu k východu a psát budu z hlavy. Začnu u datové čáry, kde z Cookových ostrovů vyhrává rádio Matariki FM výtečnou polynéskou hudbu. Jen o něco dále na východ máme Hawaii a Tahiti. Tuto hudbu v minulosti proslavila naše česká skupina Kučerovci, především v 50. až 70. letech , ale přece jen se jejich podání od vysílání těchto stanic liší. Na Havaji hraje velmi pěkně poklidnou hudbu s občas krásnými zvuky havajských kytar stanice Hawaiian Rainbow. Na Tahiti jde již o trochu jiné strunné nástroje a tady je k poslechu především stanice Tiare FM. Někdy tu narazíte i na evropskou hudbu, nebo líbivé rege, ale obvykle je to ta pravá domorodá tahitská líbivá hudba.

Na americkém kontinentu jde o takové dvě zóny. V Mexiku hraje krásně Radio Quelite, pokud se nepustí zrovna do dechovky. Ta je v jejich provedení.... no, lepší přeladit. Je tam i hudební stanice La Caliente, ale pro příliš mnoho reklam ji málokdy ladím. V Jižní Americe pak s oblibou poslouchám tři brazilské stanice, ač by to možná chtělo trochu experimentu do jiných států. Jsou to rádia ,, Alvorada, Tropicalisima Salza a Estáncia FM. Nedávno mi díky OH v televizi vysvětlili, že salza je sice sláva Brazílie, ale velmi často tu posloucháte hudbu na tahací harmoniky, která začíná na písmeno F ( krátké slovo) a je velmi svižná, melodická a líbivá. Prý sem přišla z Portugalska. Jen zase ty reklamy na stanici Alvorada někdy odradí.


Africká hudba je krásná a tady mám v předvolbách asi pět stanic. Tschiondo- Kongo, Paradisagasy FM- Madagaskar, Simba- Uganda, Kass FM- Keňa. Někdy může vypadat taková píseň monotonní a dlouhá, byť plná vokálů, určitého rytmu, transu a nečekaných změn melodie, ale pokud vám to zrovna nesedne, tak to neposloucháte. Když nechcete číst Soutok, tak vás také nikdo nenutí :-)).

A pojďme do Evropy. Poslední dobou se zase vracím ke kořenům a k tomu evropskému základu. Tady je jasnou kolébkou Anglie a v ní třeba stanice BIG L 1395 AM ( ESSEX), kterou jsem v zimních nocích dříve naladil i na běžném rádiu na střední vlně 1395 KHz, kde snad stále vysílá. Moderátoři vypadají, jako kdyby utekli právě ze starého slavného rádia Luxembourg, hrají se hlavně 60. léta, a když se rozjede rock'n'roll, tak to jsou palby. Mimochodem, poslední moderátor Laxika Benny Brown má pořad PO-PA od 18.35 do 19.30 CET na stanici radio 100.7 ( Lucemburk). V Anglii pak ještě hrají hezky stanice typu Absolute radio, S4-radio seven, Three ten radio. ( oldies 60-90). Na italskou kantilenu mám políčeno na stanici Onda Italiana 80/90 a občas to vyjde. Jinak tu často hrají i anglický popík.

Mnoho dalších stanic jsem tu už v minulosti vzpomínal a psal o nich. Alpen rádio v Německu, radio Morava a Južni vetar v Srbsku, Akous Palko v Řecku a celou skupinu dalších stanic, které jsou v zahraničí a vysílají česky, nebo slovensky ( také tu je někde několik článků). Nejmenuji samozřejmě Bayern 3, nebo Oesteraich 3, které jsou dnes zlomkem popových stanic Německa a Rakouska. Mají zase úplně jinou skladbu hudby, než naše rádia a při troše štěstí je ulovíte i na běžném rádiu, zvlášť na vyvýšených místech a při mlhách. Takové pěkné popové stanice, které tu můžete na dobrých místech na dobrém rádiu běžně poslouchat jsou ze Saska stanice: 107.7 RSA-Erzgebirge ( Fichtelberg-Krušné hory), MDR Jump  89.9 a 90.1, a RTL 105.2 a 105.4 MHz ( vše VKV).

Ale, dnes jsme si tu psali o internetovém rádiu.  Jako zpestření si můžete poslechnout stanici Babnet Tunisie (Tunis), kde jde o zajímavou hudbu, která může připomínat putující karavany v poušti, nebo Holy Quaran z Iránu, která vás přímo dovede pod stavby minaretů a exotických zemí. Další zajímavou oblastí je vzdálený východ v Asii, ale to je již na vás, zda budete hudbu užívat k poslechu podle momentálních nálad, nebo zda ji chcete zkoumat napříč kontinenty celého světa :-). Hezký víkend.

Žádné komentáře:

Okomentovat