neděle 30. července 2023

Jaké výletní lodní linky jezdí pod Mělníkem i v blízkém okolí ? Co stojí lístky ? Jak cestovat levně vlakem mimo Jízdenku na léto ? Jaké chytáky na vás číhají při výběru jízdenky?

 


Říkají mi někteří lidé :

 ,, Lidé nechtějí jezdit vlakem proto, protože je to oproti minulosti moc složité. Tenkrát stačilo koupit jízdenku z bodu A do bodu B a věděli jste, že když koupíte rovnou i zpáteční jízdenku, tak vás to vyjde  o něco levněji. Na zadní straně JŘ byl ceník, kde cena stoupala úměrně vzdálenosti, a to bylo vše. Dnes musíte studovat, která jízdenka je pro vás nejvýhodnější, co jezdí jaká společnost, a když vám někdo řekne, že jste mohli jet levněji, tak jste ještě naštvaní."

Jenže si představte, že to samé platí například i u výletní lodní dopravy. A přesto jsou chvíle, kdy je výhodnější, nebo nezbytné nechat auto doma. My se dnes na takové rozdíly podíváme a začneme u nejbližší výletní lodní dopravy v Mělníku a v okolí.  Konečně, prázdninový srpen je před námi a k němu patří kromě koupání a pěších výletů i  výletní lodní doprava.


Začneme rovnou tím nejbližším, co má každý Mělničan prakticky pod nosem, a i když mnozí máme pocit, že pro nás jsou určeny výletní lodní linky úplně někde jinde, tak to jednak zajímá návštěvníky našeho města a i my se můžeme třeba i jen teoreticky někdy povozit po hladině řek naší nejbližší domoviny, kterou má většina z nás prošlou, nebo projetou na jízdním kole.

Konečně, kdo máte malé děti, tak to třeba uvítáte. Začneme tedy lodí Fidelio,  která je takovou domácí lodí obsluhující turistický ruch pod Mělníkem.


Jak tedy můžete vidět, tak Fidelio provádí plavby buď hodinové,  nebo dvouhodinové. V prvním případu je to plavba  k soutoku Labe a Vltavy, kdy loď s malým ponorem pluje ještě nějaký kus podle poloostrova Úpor, aby se vrátila na řeku Labe a zbývá ještě zajížďka pod komory v Hoříně. 

Dvouhodinová plavba má dvě varianty. Ta první vás provede přes komoru v Hoříně, svezete se ještě nějaký kus cesty po laterálním kanálu, a to celé vás čeká i zpět. Druhá varianta míří přes soutok a komory v Obříství k přístavišti v Obříství, odkud se loď vrací stejnou cestou zpět. Tak proč ne ?

Cenová relace je 250 Kč  na osobu za hodinu, nebo 500 Kč na osobu za dvě hodiny. Kompletní jízdní řád najdete na :


Loď však pluje přes prázdniny průběžně každou hodinu.


Z jistého důvodu jsou výhodné výletní lodní linky, které spadají pod Dopravu Ústeckého kraje DÚK a není to náhoda, že jim věnuji hned druhé místo za prakticky místní lodí Fidelio. Když se totiž podíváte do plavebního řádu linky T 91, tak zjistíte, že tato loď zajíždí dokonce jednou týdně k nám pod Mělník


Máte pocit, že to není pro vás ? Nenechte se zmást. Díky tomu, že už si dávno na mělnickém nádraží ČD můžete koupit levnou celodenní jízdenku DÚK, tak není problém zajet vlakem do Litoměřic, svézt se lodí do Ústí nad Labem a opět se vrátit vlakem. Dlouhá léta jste to vše pořídili za 130 Kč,  pak za 140 Kč ,ale všude se teď u nás dost zdražovalo a nyní stojí jízdenka 170 Kč.

Možností je samozřejmě více. Jak vidíte, tak v Litoměřicích u mola zaplatíte do Mělníku 65 Kč, z Roudnice nad Labem 40 Kč a ze Štětí 34 Kč, takže se tam můžete dopravit vlakem ( Litoměřice), nebo autobusy 369 do Štětí a  467 do Roudnice nad Labem ( 467 jezdí o víkendech po 4 hodinách). Upřímně se vám přiznám, že ani já teď nevím z hlavy, co to stojí vlakem společností ČD a RegioJet do Litoměřic , ale jistě to bude levnější s DÚK a slouží k tomu stejně tak, jako v PID tarifní kalkulačka.


Nu vidíte, ještě nedávno jsem řekl turistům z Litoměřic, že k nim už dlouhá léta nejezdím, protože se za stejný peníz dostanu třeba až na Klínovec, nebo na Komáří vížku a nyní se to začíná jevit oproti celodenní variantě již jako cena k zamyšlení.





Poděbrady. Tady se toho právě letos v roce 2023 hodně změnilo. Na loď Král Jiří asi máme zapomenout, ale spíše nás má zajímat loď Blanice.

Obě plavidla letos vlastní nová společnost. Zdá se, že Král Jiří pluje nějaké speciální výlety, nebo akce na objednávku.

Hlavní lodí je menší loď Blanice, která pluje letos nově pravidelné plavby mezi městy Poděbrady a Nymburk. Tak se Nymburk konečně dočkal, ale trvalo jim to. Jsem zvědavý, zda ještě budou nějaké plavby na soutok Labe a Cidliny. Zatím tam o lodi Král Jiří prakticky nic není.


Vidíte sami. Jednosměrně ( asi 8 km) za 200Kč/ dospělý a 360 Kč obousměrně.


A ještě si dáme Máchovo jezero. Tak tady je to za 220 Kč. Více na...



Ať chci nebo ne, tak pořád musím mít na paměti, že je pořád ještě léto a je dobré vědět, jaké má člověk možnosti, když už nejezdí na tu fantastickou Jízdenku na léto.

V praxi to znamená se obětovat a místo toho, aby si člověk v sobotu přispal, tak třeba i vstávat ve 4 hodiny ráno. Pořád mám ale na paměti, že třeba ten nejzápadnější bod republiky jsem nedobyl a samozřejmě mě i zajímá, co třeba dnes stojí taková cesta do Regensburgu, kde jsem byl před 10 lety čtyřikrát.

Skoro se totiž nabízí to, co někteří prohlašují, že totiž mimo Jízdenku na léto nemá cenu jezdit vlaky, nebo když už, tak jedině po blízkých krajích, jako je třeba DÚK v celém Ústeckém kraji, nebo na PID ve Středočeském kraji.

Když se však namlsáte dálkovými jízdami, tak vám to nedá a studujete i možnosti za hranice těchto regionů . Jsou nějaké slušné možnosti ? Tak určitým způsobem lze říci kladně, že ano.


Lidé se pohoršují nad tím, že je dnes to cestování vlakem tak složité, ale to je určitý účel a i malý vzorek toho, jaké je to v jiných oborech, jenom  to tak mediálně neřešíme. Mimochodem, připadá vám normální, že jsou na vše normy EU, ale když chcete zjistit to nejzákladnější, do kdy se musí potravina nejdéle spotřebovat, tak to sotva na výrobku někde najdete ? No tak vidíte. Jenom všichni sklapneme a nerozebíráme to. Přitom by se to dalo rychle a snadno vyřešit nařízením upřednostněného místa označení na výrobku, velkou bílou cedulí a přehlednou velikostí tučného data.

Kdybych tedy chtěl jet dnes do Regensburgu přesně tak, jako před 10 lety, tak by to bylo pochopitelně ke stálému zdražování všeho podstatně dražší a ČD to pěkně částečně úmyslně zamaskovali. Podívejte se. Dá se to vysvětlit i tak, že se už s původní řádkou nechtěl nikdo předělávat, ale to se týká až druhého odkazu. Nejprve se podíváme na možnost cestování o všední den.


Tady vás nejprve upozorní, že ve všední den lze jet levně do blízkého Německa ( 50 km od hranic) jen ze sousedního kraje. Což, to bývalo i tenkrát. Musíme tedy užít  skupinovou víkendovou jízdenku, která platí jen o víkendech, nebo se podle toho zařídit. Prostě zajet podle odstavce níže do Plzně, a tam zakoupit příslušnou jízdenku. Lze totiž předpokládat, že tento druh jízdenek v našem nádraží nezakoupíte.



Tu důležitou skupinovou víkendovou jízdenku najdeme tady níže.


Ovšem, koukněte na ten výdrb. Příklad použití přesně koresponduje s našim požadavkem a nabízí se cena 799 Kč. Kdo by po tom neskočil, že ? U pokladny budete zaskočeni a možná byla chyba, že jste jednali unáhleně a nepokračovali sem :

Nejprve tedy zadejte záložku s názvem příklad použití, kde je cena 799 Kč, a pak přeskočte na záložku ceník, kde je hned nahoře částka 999 Kč.


Koukáte ,co ? Je to za rovný tác, tedy rovnou o 200 Kč dražší. Co udělá potenciální pasažér ? No, neobrátí se a nepůjde domu. Řekne : ,, Tak když už jsem tady, tak jedu." Mezi námi, žijeme dnes v době, kdy na + 200, nebo -200 občas moc koukat nemůžeme, ale už je to psychologický tah, jak někoho vůbec k té cestě a pokladně nalákat. Mimochodem, s autem si to v nákladech už moc nezadá.

 Dává to autem na všechny varianty v průměru asi 300 km, tak jak tak počítám, tak když dáme 5l/ 100 km, tak jenom tam projedeme 15 litrů a při ceně 36 Kč za litr je to cca 540 Kč v jednom směru. To je jenom finanční stránka samotné jízdy.   S železniční jízdenkou aspoň ráno máte v ceně vlak už z Mělníka. V půlnoci jízdenka končí.  Teoreticky totiž máte přijet ve 22.17 do Prahy, ale dnes už jede vlak na Mělník ve 22.45 z Masarykova nádraží, a když přidáte možné zpoždění a nucený pěší přechod cca 10 minut, tak na to spoléhat nemůžete.

 Ale, je pravda, že tenkrát jsem odjížděl z Prahy vždy v 9.10 s příjezdem ve 13.30 do Řezna a dnes můžete jet tuším někdy už v 7.42 a jste tam asi v 11.40, což je o dvě hodiny dříve.  Na dřívější vlak není od nás mimochodem přípoj. I tak tu je řada výhod. Jednak ten vlak již nestaví v Berouně, Zdicích a Rokycanech, pak jede napřímeným úsekem ve slavném tunelu u Ejpovic, a tak se čas cesty zkrátil.

 Můžete jet dnes dříve třeba právě o ty dvě hodiny, neboť tu jezdí vlak ve dvouhodinovém taktu a 5 hodin na návštěvu města  i jeho dunajských ostrovů je zcela postačujících.. V důsledku toho nemusíte odjíždět z Řezna až po 18. hodině, ale klidně o dvě hodiny dříve, což znamená, že nebudete mít v Praze žádné problémy a v pohodě dojedete v ceně vlakem až na Mělník.



Jak je to tedy s cestováním u nás ?

ČD mají pro různé kraje své celodenní jízdenky v rozumné cenové relaci, ale ne pro všechny kraje. Nenajdete tam Ústecký kraj, Liberecký kraj, nebo třeba Jihomoravský kraj.

Opět záleží, jak dalece se potenciální pasažér zachová. Když bude zbrklý, tak prodělá. Podívejte se na stránku níže.


Co vás napadne ? Tak samozřejmě mluvíme o celodenní jízdence. Jedu dále, nikoliv po našem kraji, nebo do sousedního kraje, tak koupím  bez váhání celostátní síťovou jízdenku za 699 Kč. Ale, to je obrovská chyba a zbrklost. Po podrobnějším studiu zjistím, že si mohu v domácí stanici zakoupit několik krajských celodenních jízdenek najednou,  podle krajů, kterými budu tento den projíždět. To opravdu může  ve svém součtu vyjít levněji, pokud se tedy nechystáme někam na východní konec republiky, nebo kruhovou projížďku kolem republiky.

A teď se na chvíli zastavme. Pamatujete, jak jsem počítal  základní obyčejné jízdné na východ republiky do Slezska a zpět ?  Vycházelo to na 2x 750 Kč. Běžný občan by si tedy myslel, že za takovou cestu jindy v roce zaplatí  na základním jízdném 1 500 Kč, a když zakoupí místo toho celodenní jízdenku, tak ho to vyjde na pouhých 700 Kč. ( 699) To už je rozdíl.



Můj potenciální případ pro cestu na Karlovarsko mimo Jízdenku na léto je snad určitou kuriozitou. Protože ČD nemá zřejmě smlouvu s Ústeckým krajem, tak si na Mělníku koupím DÚK a jízdenku Celodenní jízdenka pro region  Karlovarský  za 189 Kč.


V praxi tedy zaplatím 170 Kč za celodenní jízdenku DÚK a 190 Kč za celodenní jízdenku region Karlovarský. V součtu tedy 360 Kč. Znamená to, že pokud se tedy vydám do Ašského výběžku dobýt i to nejzápadnější místo republiky, které je od již navštíveného trojmezí poněkud z ruky, tak mě cesta jedním směrem vyjde na 180 Kč.

Má to však jeden směšný zádrhel. Poslední stanicí, kde platí DÚK je Perštejn. První stanicí, kde platí region Karlovarský je Boč. Mezi oběma zastávkami na znamení je pásmo, kde neplatí ani jedna. V praxi to chodí tak, že vás průvodčí jednou zkontroluje, pak se motá někde po vlaku, a pak kolem vás tak třeba ještě 4x přejde. Pokud by se u vás zastavil mezi těmito stanicemi, tak v zastávkovém vlaku můžete tvrdit, že jste v Perštějně nasedli a chcete lístek do Boče.



V rychlíku už by to byl  v takovém nepravděpodobném případu trošku problém, ale rozumný člověk ví, že jinak máte pro oba sousedící kraje vlastně splněno. To jsou jen takové nedotažené nejasnosti v přepravě, kde však cestující i průvodčí obvykle najdou stejnou řeč, jako je tomu například v případech, kde cestující nemá pro nedostatek času možnost běžet někam k 1. nástupišti označit jízdenku PID.

Tak co tomu říkáte ? Myslím, že za celkových 360 Kč na Ašsko a zpět, tak to nepořídíte ani autem, kdy máte o 2x 60 km kratší cestu. To zaplatíte tak těch 200 km přes Řevničov jedním směrem.

Pohodový vstup do přelomového týdne.










4 komentáře:

  1. Vybrat správnou jízdenku na vlak opravdu není jednoduché a ještě horší to je v případě, cestuje-li vás více.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím a děkuji za zájem o téma. Ono to není tak strašné, jak to na první pohled vypadá a web www.cd.cz si na rozdíl od jiných docela chválím. Hned na titulní straně kliknete vpravo nahoře na záložku ,, Typy jízdenek". Pak ve třetím sloupečku shora a uprostřed vyberete buď ,, Jedu na výlet , nebo hned vedle jedu do zahraničí". Právě při cestování ve skupinách existuje řada výhodných nabídek, kde větší počet cestujících znamená kolikrát větší slevu. Pokud dokážete dát dohromady skupinu lidí podobných zájmů, která se shodne na termínu i na programu akce, tak blahopřeji.

      Vymazat
  2. V jízdenkách se docela vyznám, ale o existenci Skupinová víkendová jízdenka+Německo jsem neměl ani tušení. Když si běžný občan zadá do eshopu ČD Praha-Regensburg a zpět teď na sobotu, tak mu to pro dva lidi nabídne 4x včasnou jízdenku za 1644-1896Kč. Ačkoliv běžně je k včasné jízdence místenka zdarma, tak do Regensburgu nejde z nějakého důvodu koupit. Takže pokud chci mít jistotu, že si sednu, tak místenka jde koupit jen do Schwandorfu za extra 4x 72Kč. Na idosu se dozvím že "v případě zpoždění vlaku, které při příjezdu do stanice Schwandorf dosáhne 15 minut a více, očekávejte možný přestup do jiného vlaku ve směru Mnichov" což taky potěší. A jako bonus je tam teď na 3 týdny výluka, což obnáší Plzeň-Domažlice autobusem a 30-60 minut na cestě navíc. To musí být člověk fakt nadšenec do železnice aby tohle dobrovolně absolvoval.

    A co se týče Karlovarska: Nejde navazovat jízdenku ve stanici kde vlak nestaví. Takže když pojedeš rychlíkem, tak s celodenní DUK + celodenní ČD pro Karlovarský potřebuješ ještě jízdenku z Klášterce nad Ohří do Ostrova nad Ohří. Je tedy lepší místo ČD jídenky koupit krajskou Egronet jízdenku za 200Kč (300 pro dvě osoby). Ta platí i v příhraničí, v autobusech a platí už z Chomutova, takže tenhle problém odpadá. Měl by ti ji prodat průvodčí ve vlaku.

    Liberecký kraj má taky celodenní (Síťovka IDOL) za 140Kč. Jde koupit v aplikaci, nebo u průvodčího. Ve vlaku platí z Mladé Boleslavi, v autobuse už z Mělníka.

    Krajský jízdenky od ČD jsem nikdy moc nezkoumal, ale minimálně ta pro Pardubický kraj vypadá použitelně. Za 219Kč (329Kč skupinová) platí z Kolína až do Zábřehu na Moravě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také zdravím a jsem rád, že jste zase tady. Ona ta skupinová víkendová jízdenka + Německo má svoji historii. Začalo to roku 2004, jízdenka se jmenovala SONE+ a překlad zkratky vám nyní neřeknu. Snad že skupinová jízdenka na SObotu a NEděli ? Byla ve dvou variantách. Na první variantu osobními vlaky za 130 Kč vás lákala reklama na celodenní výlet do Drážďan a druhá rychlíková varianta za 360 Kč právě do Řezna. Ale jel jsem jednou i přes Železnou Rudu do Pasova s přesedáním v Plattlingu. Později došlo k rozdělení na SONE+, SONE+DB a SONE+PL. Nakonec to ztratilo tu krásnou zkratku SONE a zůstal nám název ,, skupinová víkendová jízdenka" + případně ten název státu, který znamená přesah cca 50 km do těchto států.

      Ano, je někdy vzácně potíž s místem, ale až na jeden případ, kdy jsem se k překvapení mých vyhazovačů s nimi dal i ve stoje ( opravdu veliká skupina turistů) do řeči, tak jsem vždy někde místo sehnal. Stačí si prohlédnout například lidi v kupé a pokud vypadají sympaticky, tak se slušně optat. S těmi výše zmíněnými turisty to dopadlo tak, že to byla jedna velká estráda. Poměrně brzy se tam někde udělalo místo, a pak se dokonce snažili uspořádat se tak, abych se dostal někam mezi ně, protože bylo o čem povídat :-). Myslím, že to bylo tenkrát někde mezi Českou Třebovou a Olomoucí. Nejlepší na tom bylo, že z toho mého vyhazovu nevyhazovu měli vlastně mnozí celou dobu legraci a já se tím také bavil :-). Jinak je dnes výhoda, že si člověk ještě před cestou zjistí, kde jsou jaké výluky a buď je akceptuje, nebo tam prostě nejede, když nemusí.

      U toho Karlovarska děkuji za přínosnou radu. Sice jsem jednou na Egronet dělal takové přerušované kolečko Cheb - Aš-Hof-Marktredwitz-Cheb, ale na východní dosah regionu jsem moc nekoukal. Ráno vždy pobývám takových 30 minut na hl. nádraží v Chomutově, než mi přijede od Prahy a Ústí hl.n. rychlík na Vary a Cheb ( Krušnohor). Pokud platí tato jízdenka odtamtud, tak ji tam určitě prodávají.

      Liberecký kraj. Tam jsem zase jel kdysi do Lužice na Libnet+ a nebylo to drahé ( 150 Kč v roce 2011). Dnes už platí PID až do Turnova ( 11. pásmo), kde je autobusový terminál, odkud to již není drahé ani autobusy, ale hlavně se tu jistě dají zakoupit stejně tak, jako v Liberci jízdenky IDOL i nynější jízdenka Euro-Nisa-Ticket vhodná k cestám do blízké Lužice i případného blízkého Polska.

      Ta informace o platnosti IDOLu z Mladé Boleslavi, nebo dokonce z autobusu do MB již z Mělníka je zajímavá.

      Vymazat