středa 19. května 2021

Těžce obnovené lokální trati z Mělníka do Mšena a Mladé Boleslavi začíná opět zvonit umíráček. Překvapení může čekat i Lužec nad Vltavou, kde slavný hydraulický železniční most může být zcela zbytečný.


Sezonní víkendový rychlík z Prahy do Mšena mezi Velkým Borkem a Mělnickou Vruticí. Na pozadí město Mělník a část hory Říp.

Článek je na konci aktualizován.

Už to tak na světě chodí, že když se někdo o něco hodně a zvlášť speciálně zajímá, tak je mnohdy o velký krok napřed, než šírá veřejnost, která ani do některých zákoutí různých problémů a jejich řešení mnohdy nevidí. 

Dnes jsem od jednoho svého známého uslyšel za zády větu : ,, Člověče, Ty píšeš samý blbosti, ale že už nám zase ruší lokálku ani nevíš ! " Více jsme si toho nestihli říci, a protože mám k lokálce také citový vztah, tak jsem doma asi 15 minut tápal po internetu, až jsem to mezi těmi léta starými zprávami o uzavření a opětovné obnově trati objevil.

Na to se tedy opravdu podívejte a stojí to za přečtení ....


Nejsem žádný odborník, ale na zprávy tohoto typu jsem přímo alergický. Když si uvědomíte, že ještě nedávno jsme nesměli kvůli proticovidovým nařízením ani za hranici domovské obce, či okresu, a tady už zase někdo řeší vytížení provozu na lokálních tratích, tak si připadám tak nějak, jako v Kocourkově.

Trať je zrekonstruována za drahý peníz, turistický ruch se má začít rozjíždět, Mšeno doufá, že ubude aut z blízkého okolí a dorazí i turisté z větších dálek, kteří snad zase zaplní i místní restaurace, ale vlivní kdesi nahoře, se budou radit, co omezit, a co zavřít úplně.

Jak vidíte v článku, tak pokud by se tento nápad dotkl naší lokálky, tak by pět dní v týdnu měly dělat obsluhu obcí autobusy a jen o víkendu by se jezdilo po zrekonstruované trati. Ještě hůře je na tom Lužec nad Vltavou, který si nechal s podporou EU udělat v televizi již slavně zmíněný první hydraulický zdvihací most v ČR přes laterální kanál a nakonec k ničemu možná ani nebude, protože se někde někdo usnese, že se tam jezdit prostě nebude.

Neměl jsem původně v úmyslu dnes vůbec žádný článek psát, ale i lékaři doporučují, že když vás něco opravdu nadzvedne, tak si máte takzvaně aspoň zakřičet.  Tak, kdo si za tyto ,,, skvělé" nápady namastí kapsu ? Určitě zase nějací úředníci v nějakém výživném objemném administrativním aparátu, kde jistě končí i  značná část vládních dotací na některé akce.

Mimochodem, blíží se léto, stále více tratí přechází od ČD pod další soukromé společnosti a zákazník, který si koupí nejpopulárnější jízdenku ČD Jízdenku na léto, tak musí rok od roku stále více přemýšlet, kudy a čím kam jet, aby mu v daném vlaku jízdenka vůbec platila. ,,Páni úředníci, kde je již dávno slibovaná a všemi společnostmi uznávaná jízdenka ?" Jak se povzbuzuje zájem cestování po železnici a po lokálkách ? 

Zatím se ve speciálních televizních pořadech ČD ukazuje ( třeba stanice Sport 5 a pořad Pozor vlak !), že tam, kde se rozhodla na lokálkách nějaká společnost podnikat v turistickém ruchu, měla široké veřejnosti co nabídnout a přišla s velikou reklamou, tak tam  to vypadá nadějně. Domácí jezdí v sezóně někam dále, nebo si odskočí na kole, či autem a je ještě navíc otázkou, jak vlak využívají občané okresu obcí u trati. Nicméně, silnice již dnes máme mnohdy neúnosně přecpané.

Aktualizace 20.5. v 19 hodin:

Dnes už byla tato zpráva součástí podvečerní televizní zpravodajské relace. Samozřejmě vzbudil největší rozruch nový železniční most v Lužci nad Vltavou, který byl údajně na projektu již před deseti lety. Jak se stavby na kanálu dokončovaly, tak Soutok občas spekuloval, co se tímto přemostěním kanálu vlastně sleduje a zda to není trochu přepych.

Stanice mohla být přece ještě před kanálem, čímž by zvedací most odpadl a význam vedení železnice do vsi by měl smysl zejména tehdy, pokud by most užívala například i chladírenská firma v Mělnické ulici. Jenže šlo spíše o využití dotace a střediskové obci zastávka ve středu obce slušela.

Pokud se podíváte na samotný jízdní řád linky 094, tak nabudete dojmu, že je tu trať prostě zejména z důvodu dojíždění do zaměstnání využívána. Konečně vedou některé spoje přímo až do Kralup nad Vltavou. ....


A tak působí poměrně tragikomicky, když televize oznámí, že v jednom z ranních vlaků dnes seděl pouze jeden člověk a starosta obce prohlásí, že pokud bude náhradní autobusová doprava, tak se vlastně nic neděje a zvedací most, se předělá na cyklostezku. Co jenom dodat ?
 




Žádné komentáře:

Okomentovat