neděle 31. ledna 2021

Cyklisté pozor ! Horkovod v Zelčíně již veřejnosti asi nikdy sloužit nebude. To bylo Nedvězí 2021. Města užívají i referenda a příkladem je Nymburk. Most u Vrbna má být otevřený v březnu. V Lužci umí peníze z EU zázraky.

 

Prožíváme nyní období, které díky sněhové nadílce snad nejvíce vítají příznivci horského lyžování a za příznivých podmínek zejména na venkově i fandové hvězdářství. Mimochodem, právě je k dostání speciál Průvodce pozorovatele hvězdné oblohy, který si i můžete prohlédnout na ....

https://www.epublishing.cz/tajemstvi-vesmiru-special-leto-2020

Ovšem, mnohem více příznivců má cyklistika a zejména ta rekreační. Však jich včera přes lužecký most nad řekou Vltavou nemálo přejelo. A slýchám kolem sebe opodstatněné monology typu : ,, Už aby bylo to jaro a dalo se jezdit na kole."

Jenže současně s tím přišla i připomínka, že po mnoha a mnoha letech skončila  30.9.2020 životnost lávky pro cyklisty i pěší vedoucí společně s horkovodem od Vrbna a Zelčína do Zálezlic a na Oupor. Jak můžete vidět na snímku, tak schody z vrbenské strany jsou opraveny a obehnány uzamčenou klecní konstrukcí.

Společnost Energotrans jen lakonicky oznamuje cyklistům, že nejbližší přechod přes Vltavu směrem ku Praze je ve 3 km vzdáleném Lužci nad Vltavou. Veřejnost však absenci tohoto přechodu přes horkovod nese nelibě a diví se, že zde nedošlo k nějaké domluvě mezi obcí Zálezlice a zmíněnou společností.

Právě sportovněji založení občané z Kozárovic, Zálezlic a Chlumína používali valnou část roku lávku horkovodu, jako nejkratší a velmi bezpečnou spojnici do zaměstnání v Mělníku. Dalšími cyklisty byl třeba oddíl  cyklistiky Odolena Voda, který horkovod hojně využíval po spojnici Zálezlice - Netřeba -Odolena Voda k výletům na Labskou stezku a dalším cílům.

Mělničané tudy měli nejkratší cestu na Oupor, využívali lávku i k různým okruhům a nabízel se tudy do budoucna například zajímavý cyklistický výlet na letiště do Prahy-Ruzyně ( vyhlídková plošina Kněževes) přes Odolenou Vodu, Řež a Úholičky, kam však lze dospět i přes Lužec nad Vltavou, Nelahozeves, Kralupy nad Vltavou a Holubice, kde sídlí jedna ze dvou firem, která k vám ve spolupráci dováží v dodávkách v sobotu mléko.

https://soutok.blogspot.com/2013/05/soutok-vas-zve-na-letiste-video-jake-tu.html

Do budoucna tedy už s možným přechodem spíše nepočítejte, protože Energotrans nic takového po rekonstrukci veřejnosti neslibuje.



Když už jsem tu zmínil Prahu, tak se vrátím k nedávnému článku, kde jsem vám představil novou rozhlasovou českou stanici Hlas Prahy, kterou můžete poslouchat v rádiích DAB+/FM a na internetu.

https://soutok.blogspot.com/2021/01/zmizeni-meteorologickeho-sloupu-u-zamku.html

Stanice slibovala, že se nebude věnovat jenom dění v Praze, ale i ve Středočeském kraji. Dnes mě o tom přesvědčila.

Nejsem posluchačem rozhlasu, ale rád si přečtu občas tzv. slade -show , což je významná doplňková služba větších barevných rozhlasových monitorů. Hlas Prahy momentálně točí takových obrázků ze zprávami asi 8 a ani není třeba dlouho čekat na jejich přepínání.

Dva z nich jsou věnovány mimopražské zprávě a oba na téma železnice. Důležitější však je, že zpráva je důkazem toho, že když někde o něco celkem důležitého jde, tak to nemusí být jen věcí zastupitelstva, ale může jít i o záležitost referenda.

Právě proto, že si nevzpomínám, že by na Mělníku někdy k nějakému referendu vůbec kdy došlo, tak mi přišlo zajímavé zde ukázat, že i takové možnosti existují. Samozřejmě je článek rovněž reklamou ( nikdo mně za ni neplatí :-)) přijímačům technologie DAB+ / FM a zároveň té třešínky na dortu, kterou je slade show.

Pokud by vás snad však takové rádio napadlo zakoupit ( není drahé), tak si předně dejte pozor, aby hlavně mělo barevný displej ( cca kolem 5x4 cm) se službou slade show, protože se nyní často prodávají i levná rádia bez této skvělé služby s dvoubarevným a dvouřádkovým displejem.


Šly již nějaké fámy, že prý jedna paní povídala, že už se dá přes most do Vrbna jet. Nedá. Soutok to včera ověřil a práce probíhají dle plánu. To znamená, že v březnu by měl být otevřený most do Vrbna a v květnu by mělo být opět možné jezdit přes komory v Hoříně.

Ovšem, nestačil jsem se divit, co všechno bylo za peníze z fondu EU vybudováno o několik kilometrů dále v Lužci nad Vltavou.


Most u Vrbna. Nájezd od Hořína.


U hlavního lužeckého mostu  na konci obce vznikl park ....


 ... a hned za ním i velká křižovatka a chodník. Řidič, který vyjíždí z obce a přejede most na konci Lužce, tak dává přednost vozidlům, která jedou podle kanálu z Vraňan až na státní silnici číslo 16.


Jen o kus dále, se můžete opět vrátit  na odbočce do obce. Přivítá vás firma Presbeton Lužec a neodolal jsem fotografii vozidla těžké přepravy. Ostatně, Soutok rád okoření téma nějakým autem, motocyklem, zvířátkem, či jiným hezkým objektem.



Málokde se u nás setkáte s touto dopravní značkou :-).


Lužec je nyní takové malé království mostů. V pozadí je ten, po kterém jsme vyšli na prohlídkové kolečko a v popředí je druhý místní zdvižný most pro železnici, která bude i nadále zajíždět přes kanál do středu obce, ale zdá se, že již nikoliv ne přes Mělnickou ulici, čemuž napovídá umístění místní zastávky na jediné koleji. I to tu již někde na webu máme.

Tato ulice nese název 9. května a mám pocit, že snad všechny stavby podle ní jsou z  dotací EU a relativně nedávné. Najdete tu mateřskou školku, kulturní centrum Vltavan s kinem, hasiče a prodejna z dob socialismu u Mělnické ulice stále slouží, jako prodejna potravin.

To je z posledního lednového víkendu roku 2021 vše a pojďme si to rozdat se životem a pokusit se nějak přežít stále ne moc oblíbený únor :-).

Není to vše. Když jsem se ráno dozvěděl, že nás opustil po Karlu Gottovi už i Láďa Štajdl a vzpomněl si i na nedávný výlet do Jevan ( 30.12.), tak to bylo takové smutné, protože pro nás byly mnohé ty písničky spojeny s našim krásným bezstarostným mládím a tito lidé nám připadali na obrazovkách TV sympatičtí.

Skoro mi přišlo až takové zvláštní, jak se hned život těchto umělců ( po jejich smrti), kteří dělali  kvalitní kulturu pro národ dnes lustruje. 


V lednu 2020 ještě vládl společností optimismus a  Covid -19 byl záležitostí  v daleké Asii, kterou jsme s lehkým znepokojením pozorovali pouze v televizi.

A ještě něco mám. Dovolím si vás odkázat na reportáž pana Jana Soukupa z KČT-VHT Mělník, který je již letitým tradičním organizátorem akce Nanga Dubá Nedvězí, čili  Zimního přechodu vrchu Nedvězí, které se Soutok letos  neúčastnil. Obětavou práci pana Soukupa pro šírou veřejnost jsem tu již několikrát  velmi rád vyzdvihl.

Každá  iniciativa namířena do řad veřejnosti je od jedince i kolektivu obětavá a záslužná.


Letos to měli účastníci mnohem horší a spiklo se proti nim prakticky vše. Někdo nemohl jít z pracovních důvodů, nepřálo počasí, nebylo tu společné oblíbené závěrečné posezení v restauraci Bouda a dokonce jsem si i všiml, že zejména ti nejstarší senioři jsou díky té obrovské koronavirové mediální kampani doslova až ustrašení při setkání s jiným člověkem.

Aktualizace 3.2. v 17.20 : Napsal jsem v  pondělí na OU v Lužci nad Vltavou, kde jsem v e-mailu představil myšlenku a zadal odkaz na tento článek. Více již dělat nemohu. Ať místní vedení samo zváží, zda je to dobrý nápad, nebo ne. V každém případě se o věci již ví a třeba se jednou tato myšlenka ujme.

3 komentáře:

  1. Dala jsem si za cíl v roce 2021 našlapat více než 600 km. Snad se mi to letos konečně povede. Vloni jsem ujela pohých 70 kilometrů a jsem na sebe hrozně naštvaná. Měla jsem neustále potřebu hledat si výmluvy, proč to zrovna právě dnes nejde. Přítel mě ale překvapil, když mi na Valentýna dal mimojiné i cyklo batohy. Musím s tím začít!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář. Ono je to mnohdy složité a není jen volno, ale někdy také i nějaké povinnosti. Třeba v létě existuje taková krásná suprová železniční Jízdenka na léto, kdy může člověk za 1190 Kč cestovat po celé ČR vlaky ČD vybraných 14 dní během prázdnin. Jedinečná příležitost, jak se podívat třeba na 5 vzdálených míst relativně daleko od domova a ještě se tam někde projít.( Šumava, Pálava, Jeseníky...) Ačkoliv tam jsou také půjčovny kol. Jízdní kolo se tedy nachází ve společnosti několika druhů soukromé i veřejné dopravy, včetně i vlastní turistiky a není mnohdy snadné třeba i vzhledem k počasí nějaký ten prostředek nezanedbat.

      Smazat
  2. Ještě jsem zapomněl rekreační vodáctví. To je také nádhera. Prostě je hodně možností vyžití, ale ono se dá zejména v mladším věku i bez větších tréninků těch 70 až 100 km za den ujet.

    OdpovědětSmazat