neděle 9. srpna 2015

Vodní mlýn ve Slupi bývá častým námětem kalendářů.

Víska Slup.

I obyčejný kalendář je vlastně reklamou a může vás motivovat k výletu. Vodní mlýn Slup je od Mělníka vzdálený asi 250 km a byl by to za normálních okolností pěkně drahý výlet, ale s Jízdenkou na léto je to všechno sranda. Čtrnáct dní cestování po celé republice v ceně 12 stovek je třeba užít, a už jeden výlet, se prakticky rovná finanční návratnosti

Barokní mlýn.

Vyjedete ráno v 5.40 vlakem z Mělníka do Kolína, kam za pár minut přijede vlak z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod. Právě v Havlíčkově Brodě budete sice muset přestoupit na motorák do Jihlavy a nádraží tu mají pěkně rozkopané, ale díky paní, která jela s vnoučaty do ZOO v Jihlavě, jsem po příjemné debatě i hravě přestoupil na druhé nástupiště. Přesednete ještě v Okříškách a v 10.48 jste už ve Znojmě. Ale, no dobře, tak tady mi dělala společnost jedna pěkná slečna a dostala mě větou : ,, Víte, já nemám ráda, když lidi jen tak sedí v kupé, mlčí,  tak jsem proto sama započala hovor. A bylo to fajn, ne :-)? " Ano, ve vlaku potkáte různé lidi a někdy  je to k vzájemné potěše. Jaká vzácnost v době, kdy si leckdo přicvakne na uši sluchátka apod.

Komu se nelíbí tolik přesedání, tak vězte, že do Znojma se dá jet i přes Břeclav a místo čtyř přesedání ( Kolín, H.B., Jihlava, Okříšky) jsou leckdy i jen dvě, ale je to delší a nějaký Jihomoravský železniční spolek usiluje o znovuzavedení přímých spojů Praha-Znojmo. V roce 1992 jezdil dokonce přímý vlak i z Mělníka. Jmenoval se Jan Palach a jezdil z Děčína do Jihlavy a o prázdninách do Znojma ( odjezd  cca 7.30, příjezd cca 13.40). Pak jezdil Děčín- Břeclav, a potom už jen do Brna, než došlo ke zkrácení všech rychlíků do Kolína.

info 1. Po zvětšení se hodně dozvíte.

Ve Znojmě je velmi krásné moderní nádraží a kus od něj autobusák. Tady odjíždí ze stanoviště číslo 6 váš autobus do 16 km vzdálené Slupi na jednom z náhonů řeky Dyje. Stojí to jedním směrem 27 Kč a jste tam v 11.25. Co říci k mlýnu ? Vše je napsáno výše na obrázku. Možná tu byl už za husitů, ale prokazatelně v roce 1510. Má čtyři vodní kola na spodní vodu a každé je na jiné mlýnské složení.

info 2

Potřeboval jsem nějak vyplnit polední hodinovou pauzu, tak jsem se vydal ještě k nějakému bunkru z druhé světové války, ale někdo otočil ceduli. Když jsem ho konečně našel na opačné straně vsi, tak mi paní vysvětlila, že to stojí 60 Kč ( jako mlýn) a je to s průvodcem na 45 minut po okolí bunkru. To již bylo slušné horko a já tu byl kvůli něčemu jinému, tak jsem ji vysvětlil své priority s tím, že třeba ještě přijdu. Cesta vedla kolem krásné hospody, kde bylo plno kol, a i když se po opilých cyklistech teď hodně jde, tak kdo jiný má ty turistické hospody živit? Ono je to složité.

Exteriér je proslavený svými čtyřmi koly.

Ve mlýně je vše funkční a pro vás ty stroje i spustí. Chládek tu byl suprový. Prohlídky jsou každou hodinu, trvají asi 45 minut a ještě stihnete i pivo, než vám pojede ve 14.22 autobus zpět. Tentokrát jsem si ho odepřel a dal jsem přednost pohodě u náhonu a vlastním zásobám. V obci mě zaujalo, jaký krásný vztah tu mají lidé k čápům. Téměř všude byly jejich makety. Jenže, pak se ta jedna maketa pohnula, na druhém domě také, a i když jsem tu žádné hnízdo neviděl, tak to byl fakt asi čapí ráj.

Zde v plné kráse.

Ve Znojmě jste pak ve 14.48, když projede několik roztomilých vinařských obcí. Mohl bych jet v pohodě domů, se spoustou přípojů přes Okříšky, nebo Břeclav, ale Znojmo je nádherné město a díky příbuzným jsem se podíval na večer i do jedné hospůdky u řeky Dyje, což bych tady zažil tak nejblíže asi v Dolních Beřkovicích ve vyhlášené restauraci Na knížecí. To už by byl ale jiný příběh :-). Dokud to jde, tak cestujte a poznávejte :-).

Vodní hladina náhonu na Dyji, to je romantika, jako na každé řece.

Čápi tu jsou téměř na každé střeše. Kde je nemají, tam mají aspoň na skalkách jejich makety. Tento je živý.

Hospůdka ve Slupi.

Jedna z maket ve mlýně.

A teď už naostro, ale jen jednu v rámci propagace. Více na http://www.technicalmuseum.cz/slup-pamatka

To by bylo tedy dnes z cest vše. Tedy, až na zamyšlení, zda by i u nás nemohl být nějaký vodní mlýn pro veřejnost.