úterý 19. prosince 2023

Nová vlaková stanice Praha - Rajská zahrada může být pro občany Mělníka zajímavá. Jak jsem řešil cestovní dilema veřejné dopravy do Prahy. Co dokáže zpoždění. Zajímavá matematika.

 

Ilustrační fota.

Milí čtenáři, přiznám se, že už se mi hodně dlouho nestalo, abych jel do Prahy jenom na nákup na otočku a nešel se podívat ani na Staroměstské náměstí k oblíbenému orloji, ale někdy je zavazadlo těžší, než ochota jej nosit a doba pokročilá. Protože už dávno vím, že Mělník má s Prahou nejlepší autobusové spojení v kraji před Kladnem, tak vůbec neřeším odjezdy. Až prostě dojdu na autobusové nádraží a koupím u automatu raději dvě PIDky po 80 Kč, tak teprve koukám, co že mi do té Prahy vlastně jede.

Nutno tedy říci, že ty víkendové taktové půlhodinky linky číslo 369 mám tak trošku v hlavě, ale neřeším to. Když je více času, tak se rád zajdu i z určité zvědavosti podívat ještě na nádraží železniční. Tentokrát jsem měl lístky nakoupeny v 11.52 hodin a od stanoviště číslo 1 pomalu odjížděla opožděná spoj linky číslo 400 k metru do Střížkova. ,,Novoborský autobus" nabral někde 12 minut zpoždění a do stanice Střížkov k metru má jet dle řádu 40 minut.

Mě zajímala linka 369 do Ládví ( Štětí - Praha zastávkový), která měla jet ve 12.06 hodin, a protože jsem měl ještě celkem 13 minut času, tak jsem si to dal zrychleným krokem ne železniční nádraží. Když jsem tam dorazil, tak jsem trpěl rozporuplnými pocity. Na druhé koleji stála krásná modrá souprava, kterou bych spíše typoval tak, jako zastávkový vlak na naši hlavní trati, ale opravdu to mělo jet do Prahy. Kdy ? Ve 12.11 hodin, tedy o pět minut déle, než autobus. Musím dodat, že uvnitř seděli snad jen dva lidé, ale bylo mi jasné, že se snad vlak hlavně v Neratovicích, ale i ve Všetatech ještě naplní.

To už jsem vyrazil opět svižněji zpět na autobusové nádraží, aby mi neujel autobus ve 12.06. Představa byla asi taková, že třeba zase uvidím z autobusu v ulicích města nějaké známé, možná pojede i někdo aspoň kousek se mnou a bude vůbec po cestě na co koukat. Jenže, jaké bylo mé překvapení, když jsem dorazil zpět. Nejen, že tu již stálo plno lidí, ale na tabuli svítilo 5 minut zpoždění. A tak jsem viděl rázem úplně jiný sen. Ten byl pěkně ošklivý :-).

Přijelo to pozdě, nebylo kde sedět, v kabátu bylo horko, každou chvíli to někde stavělo a ještě zase hrozil covid-19, prostě hrůza :-)). Mimochodem, autobus měl odjet ve 12.06 a do Ládví měl přijet ve 12.52, což je 46 minut čisté jízdy. Když k tomu přičtu 5 minut zpoždění od Štětí + 11 minut na metro, pokud nebudu v Ládví skoro 3 minuty čekat na jeho příjezd, jak se to někdy zadaří, tak bych měl být v centru  tak ve 13.08, ale je možné, že to tím nastupováním lidí v zastávkách a drobným čekáním na metro ještě naskáče.

Začal jsem tedy rychle utíkat na vlakové nádraží a stihl jsem to i s označením jízdenky do posledního vozu prakticky na poslední chvíli. Průvodčí už koukal, jaká je situace. Vagón byl překvapivě čistý, byl jsem tu úplně sám a od půlky byla první třída :-) ( ?) Vyjeli jsme na čas ve 12.11 hodin a ani jsem netušil, že mám na hlavní pražské nádraží v centru města přijet ve 13.20. Dá se tedy říci, že našemu vlaku to trvá do centra 69 minut, což však musíme porovnávat nejen s autobusem, ale je třeba i připočíst metro a další netušené časové prodlevy.

Pro linku 400 je to tedy do Střížkova 40 minut + 13 minut metro , což je 53 minut čistého času. Pro linku 369 je to 46 minut + 11 minut, což je 57 minut čistého času. Proti těm 69 vlakovým minutám je to méně, ale jak jsem napsal výše, tak je to o zpoždění na odjezdu a u zastávkového autobusu ještě i o počtu nastupujících v každé obci, což je někdy také pěkné zdržení.


Představte si však, že i u toho vlaku naskakují zajímavě zpoždění a lze to ověřit v jízdních řádech. Takový  rychlík pod stejnosměrnou trakcí se dnes udává z Mělníka do Všetat za 7 minut. Zastávkový se zastávkou v Malém Újezdě již 9 minut a diesel do Prahy se zastávkou v Malém Újezdě má psáno dokonce 11 minut. Ve Všetatech pak stojí vlak dle řádu 1 minutu a v Neratovicích dokonce  minut 6! kvůli tomu, že je do Prahy jen jedna kolej a vlaky se musí v některém nádraží vyhnout.

Od průvodčího se dozvídám, že se má tento úsek snad jednou stát úsekem dvou kolejí a dokonce se prý zvažuje i elektrická trakce. Říkám, že by to bylo krásné, ale po všech těch žvástech , které neustále roky potkáváme, nebo o ,,blbém úseku 7 km kolejí", který se proslavil tak, jako Všejanská spojka, tak už se toho žel asi nedočkám. Nicméně má pro mě kromě pohodlí tato cesta vlakem jeden velmi slušný poznávací přínos.

Mezi stanicemi Satalice a Praha - Vysočany, se objevuje zbrusu nové nádraží, které tu prý právě nyní vzniklo. Vede nad ním lávka pro pěší a jmenuje se Praha - Rajská zahrada. Mám z toho radost a je mi jasné, proč tu vzniklo Vždyť to není tak dávno, co jsem tu psal, že nádraží Praha - Florenc je především autobusovým nádražím mezinárodních linek, ale opravdové dálkové vnitrostátní linky jezdí z autobusového nádraží Praha - Černý most, které je odtud vzdálené pouhou jednu zastávku metrem linky ,, B". Navíc má místní stanice metra v rámci Prahy neuvěřitelně kladné a vysoké ohodnocení oblíbenosti.

Z Černého mostu tedy jezdí  neuvěřitelné množství linek do všech koutů Krkonoš, což pro nás asi atraktivní bude částečně. Některé tyto busy totiž staví v Mladé Boleslavi, kam máme přímé spojení, ale jiné tam nestaví, nebo přes Mladou Boleslav vůbec nejedou. Těžko říci. Jezdím přes léto především levně vlakem, ale dálkové tuzemské linky mě v dětství zajímaly. Když kliknu na na www.mapy.cz, tak tam vidím starý známý Jeseník přes Hradec Králové ( 320 923).  Je tam třeba i linka Liberec-Salzburg a jiné. Chtělo by to odtud větší pestrost linek, ale pravdou je, že to je v Praze udělané již dávno tak, že autobusy z jihu končí na jižních předměstích, severní linky na severních atd. Navíc to do vzdálených tuzemských destinací není nic levného, ani to není pohodlné.

To se vyplatí na různá zakončení, když se potřebujete od vlaku dostat někam blíže do přírodní cílové destinace. Může jistě někdo oponovat autem, ale kdo chce někde krajinu poznávat a třeba se i neomezovat, tak věřte, že se k autu jen nerad vrací. Mohl bych závěrem tedy shrnout ty časy mezi Mělníkem a Prahou do nějaké tabulky, ale je to asi nesmysl. Ukazuje se, že vše má nějaké plusy i mínusy. Vlaky by mohly busům slušně konkurovat a jejich užití i nyní nemusí být od věci, ale všichni vidíme ten zcela zbytečný handicap ve věcech, které jsem výše jmenoval.

Ještě jedna zajímavost. Rychlíku to ze Všetat do Prahy trvá pouhých 40 minut, jak je psáno v řádu linky 070 ( vlaky do Turnova). Kdyby tedy jenom tak mimochodem měl i tady Mělník přímé spoje, tak jsme již také aspoň na 51 minutách a přímo v centru, ale v současnosti je smyslem těchto spojů trošku něco jiného a hlavně na ty experimenty není momentálně tato trať dělaná.

Nicméně jsem dnešního konečného rozhodnutí ani trochu nelitoval. Zpět už jsem v pohodě chytal linku číslo 349, která odjížděla někdy ve 14.55 a do 3.5 hodin jsem se s určitou rezervou na jeden lístek také vešel.










9 komentářů:

  1. PID lístek za 80Kč a více už platí jen 180 minut, tak bacha na to :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moment, právě jsem si vzpomněl, jak to přesně bylo. Zadal jsem v kalkulátoru jízdného na stránkách PID přesně toto : 1.) Mezi Prahou a regionem. 2.) Zaškrtal jsem pásma P O B 1 2 3 4 ( stačí i jen P a 4) a 3.) Zadal jsem čas jízdy 210 minut. Správně jsem měl po použití tlačítka ,, návrh jízdného" obdržet zprávu s nabídkou celodenní jízdenky za 160 Kč. Vůbec nevím, proč mi tam psali něco o 4 pásmech, když jsem jasně zatrhl 7 pásem tím, že jsem zadal P až 4.

      To by prostě bylo zřejmě na velmi nepříjemnou diskusi s případným kontrolorem, kdy by mi to asi ve jménu Vánoc neodpustil a moji verzi by asi nebral.

      Čili teď raději kupovat 2x50 Kč pro jednotlivé jízdy a člověk si nemusí dělat ani nervy z dojezdových časů, ani s plány, co vlastně v Praze stihne. Snad je to ještě výhodnější a jen o něco málo dražší, než bývala 3,5 hodinová verze na lístek za 80 Kč. Vše co jsem napsal níže dnes dopoledne, je tedy po tomto nočním komentáři asi zbytečné. Zdravím, díky opět za komentář a za znovu připomenutí stavu věcí. pohodové svátky !

      Vymazat
    2. Ten kalkulátor ukazuje blbosti. Ten celodenní lístek za 80Kč platí jen v pásmech 1-4, můžete tedy na něj jet maximálně do Bořanovic / Hovorčovic. Lístek za 50Kč platí z Mělníka do pásma B, tedy do Ďáblic/Satalic. Za 60Kč můžete dojet do Ládví/Vysočan, ale pokud chcete na hlavní nádraží nebo pokračovat kamkoliv dál tak potřebujete lístek za 80kč. Pokud vám nestačí 3 hodiny, tak potřebujete lístky dva, nebo celodenní.
      Takhle to platí od dubna. Zřejmě snaha o omezení podobných případů, kdy se lidé na jednu jízdenku stihnou vrátit zpátky. To že v rámci Středočeského kraje jsou trasy které trvají přes tři hodiny je jim asi jedno. Třeba u Mšeno-Příbram vyhledávač rovnou nabízí celodenní jízdenku za 240Kč. Ono i z Mělníka jsou místa, kam je to s těmi třemi hodinami na hraně, třeba Kácov či Vlašim vlakem.
      Platnost zkrátily u všech lístků. Třeba do Mšena dřív stačil třípásmový lístek za 30Kč, ten ale teď platí jen 30 minut, takže si musíte koupit dražší za 40Kč.
      Hezké svátky i vám.

      Vymazat
    3. Tedy, tomu říkám diskuse! Velmi přínosná, ale mám k tomu poznámku. Mě by tedy za takový kalkurátor jízdného vyhodily z práce, a jak vidno, tak to vůbec nikomu nevadí. Zadal jsem tedy klasický graf jízdného tak, jak jej známe z letáčku na nádražích.
      https://pid.cz/wp-content/uploads/ke-stazeni/tiskoviny/2023/Tarif_23-04_KT_Praha-1.pdf

      Tam si najdete v řádku 4. pásmo a hned v 1. sloupci máte písmeno P. Kromě velkých 40 Kč v průsečíku je podstatný údaj menšími číslicemi 4p/60 minut . O řádek níže už je 5p/90 minut a ještě o dva řádky níže je 7p/90 minut a cena 70 Kč. Rozuměl bych tomu tedy tak, že jde o lístek pro 7 pásem, na který mohu jet až do centra, tedy do pásma P, pohodově se do něj vejdu i 70 minut jedoucím vlakem.

      Těch 80 Kč mi tedy přijde v tomto případě tak, jako zbytečnost. Nebo jsem ještě něco přehlédl ? Mělo by stačit 70 Kč v jednom směru. Mimochodem, hledal jsem, kam se nám ztratilo z této přehledné a známé tabulky oněch 160 Kč za 24h/ XXL a 240 Kč za 24h všepásmová. V tabulce už vůbec není, ale našel jsem to zde na odkazu níže.

      https://pid.cz/jizdne-a-tarif/

      Tam si cestující nesmí plést hlavně takzvanou celodenní krajskou jízdenku za 140 Kč, kterou uplatníte v kraji za předpokladu, že nejedete přes Prahu a onu celodenní XXL za 160 Kč, která nás hlavně zajímá. To píši kvůli čtenářům komentáře.

      Čili mi tedy dle tabulky vychází, že by pro nás z Mělníka do centra a zpět měla stačit jízdenka 2x 70 Kč. Pokud je to těch 80 Kč, jak píšete, tak to už si může rovnou cestující na Mělníku koupit jízdenku za 160 Kč, pokud to místní automat u nás umožňuje a můžu si případně celý den navíc jezdit Prahou dle libosti, což zejména v létě nemusí být pro někoho od věci.

      Celodenní jízdenku PID varianty XXL za 160 Kč by snad bylo možné zakoupit také i v železniční stanici Mělník u okénka ČD.
      Mimochodem, mám osobní zkušenost takovou, že vás pokladní RailJetu v případě zájmu o jízdenku PID vždy pošlou do pokladny ČD, ale není tato zkušenost z Mělníka.

      Na našem nádraží vznikl relativně nedávno u pokladního okénka této společnosti také jejich automat na jejich jízdenky. Aspoň jsem to tak při letmém průchodu kolem něj do dveří zaznamenal a je díky tomuto webu známo, že například letos jsem kromě Jízdenky na léto a Egronet ( jízdenky ČD) jezdil již jen na PID a DÚK.

      Pak může někdo chtít, aby si lidé našli cestu k cestování veřejnými prostředky. Když už to v roce 2019 u nás tak všechno nadějně vypadalo, tak se to od toho covidu- 19 tak blbě složilo. Škoda mluvit.

      Vymazat
    4. Ještě něco. Máte tedy pravdu, že jsem dříve také jezdil za 80 Kč, a pak se zařídil dle situace. Vejdeš se do 3.5 hodiny ? Nevejdeš ? Chceš se podívat pěšky na Kampu, či dále ? Zaplať tedy 2x 80 Kč. Ale, ač to vypadá podivně, když se jenom vždy všude zdražuje, tak jak jsme se teď tím začali díky diskusi zabývat, tak je tu otázka : ,, Nepřehlížíme něco a nešidíme se ?" Je to směšný rozdíl 10 Kč v jednom směru, ale veškeré veřejné cestování je založené na neznalostech cestujících. Znalejší jedou celkem spokojeně a neznalí systém někdy slušně dotují. O tom lehkém zdražení v kraji ( Mšeno) o 10 Kč vím. Mimochodem jste mi zase připomněl důležitou, leč chystanou a očekávanou změnu.

      Autobus linky číslo 668 do Mělnického Vtelna a Mšena již opět nejezdí ze Všetat, ale tradičně z Mělníka. Jen tam nevidím víkendový provoz, jako dříve. Užil jsem ho asi 2x právě o Vánocích, abych se pěšky vypravil ve stopách partyzánů ze Zahájí do Mělníka :-) Při slunci a ve zmrzlém sněhu to byla paráda. A také nám tedy prodloužili číslo 747 až do Všetat. Linka končila v Byšicích a byl to takový protažený hybrid tří linek. Nejprve mělnická 1 MHD do Skuhrova + Vrutice,Hostín + ( Hostín) Mělník-Byšice-Čečelice-Všetaty.

      Vymazat
    5. Ten graf jizdného, na který odkazujete, je platný pokud máte měsíční/roční jízdenku pro Prahu, pak to stojí na Mělník jen 40Kč.

      Do centra Prahy je to opravdu za 80Kč, proto se vyplatí koupit rovnou celodenní, protože asi málokdo to stihne tam i zpátky za 3 hodiny. Potřebujete jízdenku na 8 pásem, protože pásmo P je dvoupásmo. Na ceny koukat ve vyhledávači spojení, nebo v aplikaci pid lítačka, tam to ukazuje správně.
      Díky tomu, že kromě pásem musíme hlídat i čas, to totiž může být pro každý spoj jinak. Třeba do Lysé nad Labem je rychlík levnejší než osobák, protože rychlík to stihne pod 30 minut.
      Regiojet bohužel lístky PID neprodává, ani ve vlaku, ani na pokladně.
      Mimochodem Regiojet od prosince 2026 nahradí ČD na většině linek v Ústeckém kraji včetně linky z Lysé do Ústí.

      V jízdenkách je hrozný bordel, navíc to každou chvíli mění, takže kdo se v tom má vyznat. Ale může být i hůř, třeba mezi Děčínem a Českou Lípou platí aktuálně 5 druhů jízdenek
      https://zdopravy.cz/31-kilometru-5-cen-a-rozdil-az-27-korun-ze-spojeni-ceska-lipa-decin-je-ukazka-tarifni-dzungle-187706/

      Vymazat
    6. S Vámi je radost o těch jízdenkách diskutovat :-). Máte naprostou pravdu. Ono je to i bezvadně vysvětlené právě pro to naše 4. pásmo graficky a barevně asi ve dvou třetinách této stránky s těmi kruhy:

      https://pid.cz/jizdne-a-tarif/tarifni-pasma-pid/

      S tou tabulkou jsem měl odpoledne vůbec problém na ni sehnat odkaz a přitom jsem věděl, že existuje. Je to rubrika ,, Informační materiály - ke stažení - základní informace k tarifu - křížová tabulka.pdf . Ona nehovoří o předplatném, ale neuvědomil jsem si, že se jedná v pásmu P o dvojpásmo.

      https://pid.cz/ke-stazeni/?search=tarif&type=tarif

      Víte, mě hlavně zajímá cestování z Mělníka a domů, a tak mě docela udivuje, nebo snad až fascinuje, že máte přehled o tarifech i někde mezi Děčínem a Českou Lípou. Že Vás to vůbec napadne. Já asi před rokem počítal, kolik od nás stojí lístek na autobusovou linku číslo 400 do České Lípy, Nového Boru, Varnsdorfu i dále, kam už to prakticky skoro ani přímo nejede, nebo spíše až odpoledne. Na Rumbursko a zpět však jezdím zásadně vlakem přes Děčín ( celodenní DÚK) a ač je to asi nejlepší přes Sebnitz, tak jsem již také jednou jel přes Benešov nad Ploučnicí. V dávné době pak i na nějakou jízdenku po linii Rumburk-Česká Lípa-Litoměřice-Mělník, ale je možné, že to tehdy měla ještě celé pod palcem ČD a byla to tedy Jízdenka na léto.

      Na té dráze, se stále něco děje, soutěží se o spoje, nebo dokonce o celé linky. Díky za info ! Inu, budu se těšit zase na nějakou příští dopravní diskusi, protože se o vás asi víc nedozvím :-). Ještě jednou Hezké svátky ! Vážně, radost s Vámi diskutovat, ale možná je to nyní obzvlášť tím, že mám prostě dlouhé volno.

      Vymazat
  2. Ano, máte pravdu. Už jsem se pomalu balil a náhle mě napadlo, že bych měl raději prozkoumat jízdné na tarifním kalkulátoru PID, protože se mediálně asi moc neprobíralo, ale i tady mohlo dojít ke zdražení. Je docela možné, že už jsem tento vámi řečený rozdíl snad i letos objevil a pohoršilo mě to.

    Jenže, jak jsem nyní tak trochu spěchal, tak jsem se zamotal ještě do jiné věci. Přesto, že vás zajímá v kalkulátoru ( to je jistota) tarif mezi Prahou a regionem, tak už tam na tarifní kalkulačce cpou při nastavení doby 3.5 hodiny cestování návrh jízdného pro čtyři pásma, který platí 24 hodin. Je to nešťastně formulované i poněkud diskriminující a zavádějící i proto, že je Mělník ve 4. pásmu.

    Co tím mám jako rozumět ? Že mohu na jízdenku v pásmech O,B,1,2, nebo B, 1,2,3, či P,O,B,1 jezdit za 80 Kč celých 24 hodin ? To jako, že si nad tři hodiny musím pro cestu z Mělníka do centra Prahy koupit lístek za 40 Kč, který platí 60 minut ( snad se do toho vejít, což není při těch zpožděních autobusu až do centra v době nákupu jízdenky tak úplně jisté), a pak ještě další pro zpáteční cestu, nebo rovnou prodělečně ten celodenní za 160 Kč, což je v tomto konkrétním případě blbost ?

    OdpovědětVymazat
  3. Jestli tomu dobře rozumím, tak budu do centra jezdit nově za 40 Kč a zpět také za 40 Kč. Do té hodinky by se do centra měl člověk vejít, ale u 369 to může být na hraně. Druhá možnost je 2x50 Kč a jednoznačně pak pro vlak, nebo jistota u 369 + metro.

    OdpovědětVymazat