pondělí 25. prosince 2023

Mělník se připravuje na vyšší povodňové stupně. Fotografie a videa. Druhý den povodní přinesl stavbu hrází a kotvení lodních mol pomocí záplavové vody.

V době, kdy začínám vytvářet tento článek ( 25.12.2023 v 19.46) je poslední stav vodočtu v Mělníku odeslán na internet  z 19.20 hodin a má hodnotu 461 cm. Připomínám, že 1. povodňový stav má v Mělníku hodnotu 400 cm a znamená bdělost. Druhý stupeň má hodnotu 500 cm a nazývá se pohotovost. Třetí stupeň u nás vzniká při 550 cm a je klasifikován, jako ohrožení. Více dat zjistíte v odkazu na ...

Dnes to nebudu z časových důvodů nějak komentovat, a také tu mám řadu knih na čtení, tak jen krátké povídání na úvod.

Jak už to tak o Vánocích je, tak je to také období návštěv, a tak jsem se dostal k řece opět až v 15 hodin. Nemohl jsem začít s prohlídkou jinde, než tam, kde jsem byl včera. Tak toto dokázal půl metr na vodočtu navíc za posledních 24 hodin. Pak už jsem mířil rychle do Rybáří , kde již ráno některá místní FB avizovala přítomnost protipovodňové stěny. To se ví, že mě zajímalo, jak to s její stavbou vypadá a kam tady vystoupala voda.

Není to zde s hladinou ještě tak hrozné a byl jsem velmi rád, že jsem si mohl v detailu takto  prohlédnout tuto obří stavebnici, ze které se zdejší mobilní protipovodňová stěna skládá. Čím více jsem se blížil ke starému Strakovu mostu, tím více jsem šel proti času. Zatímco u veslařského klubu byly ještě součástky, tak u mostu již stál jistý polotovar a na jeho druhé straně, kde jsou četná mola pro výletní lodní dopravu a například budova vinařství Bettina Lobkowicz s.r.o bylo hotovo.

Zrovna, když jsem přišel po silnici od Plavební ulice, tak jsem měl takříkajíc v zádech hasičské vozy. Zatímco v říjnu, když se prováděla oprava na jezu v Dolních Beřkovicích  se nám mola jaksi pokládala na šikmo do koryta řeky, kam nám padaly i nástupní můstky, tak nyní jsme tu měli opačný extrém.  Můstky se jakoby zvedají vzhůru a mola na hladině ve velkém proudu by se mohla například utrhnout a odplout, přičemž by mohla ohrožovat okolí. Proto je bylo třeba zajistit na místě pomocí zaplavení nádrže, která se pod nimi nachází.

Molo v důsledku napouštěné vody ztěžkne podobně, jako potopená loď, klesne ke dnu a je pro vodní živel podstatně obtížnější překážkou. A tím v podstatě pro mě druhý den záplav skončil. Očekává se pochopitelně vzestupná tendence. Na konec dnešního článku jsem umístil ještě tři videa.