Přátelé, když jsem si v roce 1997 zajel do obce Skalsko na oslavy ,, Sto let trati Mělník - Mšeno - Dolní Cetno a odpoledne se svezl společně s mnoha přáteli parním vlakem ze Mšena do Mělníka, tak to byla hluboká citová záležitost. Patřím k té starší generaci, která ještě pamatuje parní provoz na lokálce a podle kouře jsem poznal, zda je lokomotiva někde v obci Hleďsebe, nebo v Mělnické Vrutici, či snad již míří z Velkého Borku k nám na mělnická Blata.
Už tehdy se zdálo, že taková paráda snad musí být přece jenom častěji, protože tehdy vůbec nešlo o nějaký okrajový společenský zájem. V naši republice tehdy žilo několik muzejních tratí s různým atraktivním provozem a pokud jste měli doma v televizi satelit, tak jste jistě na programu Astra 19E objevili německý program, který se celých 24 hodin věnoval železnici doma, ve světě, nebo železnici muzejní za přispění dokumentů natočených běžnými občany.
S překvapením jsme si však museli počkat až do roku 2007, kdy se ve Mšeně konaly oslavy u příležitosti výročí 110 let trati.
http://mujmelnik.webzdarma.cz/110_melnik_dolnicetno.html
Je zajímavé, že navzdory všem řečem z roku 1997 o nákladnosti akce, to najednou šlo a několik let za sebou, se konala ve Mšeně vždy kolem 11. června populární akce ,, Léto s párou, aneb Na Kokořínsko s párou", která byla vždy zaměřena navíc k nějakému téma. Zde je několik odkazů :
http://soutok.blogspot.com/2012/06/mseno-v-oblezeni-indianu-leto-s-parou.html
http://soutok.blogspot.com/2013/06/takove-bylo-popularni-na-kokorinsko-s.html
I články tady na Soutoku jsou vynikajícím záznamem historie. U roku 2014 nacházím jeden článek s otázkou ohledně slavné periodické akce, ale nic víc. Na první pohled se tak zdá, že v roce 2014 se oblíbená akce nekonala. Jen o 3 měsíce později přichází článek, který mluví jasně.
Lokálka se zcela nečekaně ocitá v ohrožení a ti nepřejícní, co nemají železnici a lokálku rádi si tehdy doslova přáli, aby se její těleso v polích stalo pouhou nesmyslnou klikatící se cyklostezkou do Mšena. Naštěstí mělo tehdy město Mšeno v čele mladého starostu Martina Macha, který si uvědomoval, jak je lokálka nejen v oblasti turistického ruchu pro město důležitá a zrodily se petice..
https://soutok.blogspot.com/2014/09/pomozte-zachranit-lokalku-z-melnika-do.html
Naštěstí tehdy zvítězil zdravý rozum i silný tlak ze strany veřejnosti, a tak se již v listopadu 2014 začala lokálka rozebírat.
https://soutok.blogspot.com/2014/11/ve-msene-se-demontuji-koleje.html
Na jaře 2015 konalo výběrové řízení na provedení rekonstrukce nevyhovující tratě.
https://soutok.blogspot.com/2015/03/na-lokalce-melnik-mseno-je-vse.html
Na konci srpna se konečně veřejnost dočkala vlastní stavební fáze již nové tratě.
https://soutok.blogspot.com/2015/08/r-adostnou-zpravu-mam-pro-vsechny.html
Pokládka nových pražců i kolejí, jakož stavba nových zastávek a veřejného osvětlení šla tak rychle, že již 13. prosince roku 2015 byla trať za doprovodu dechové hudby znovu slavnostně otevřena.
https://soutok.blogspot.com/2015/12/lokalka-z-melnika-do-msena-byla-dnes.html
Ovšem, tu pravou slávu si příznivci lokálky a parních lokomotiv užili v roce 2016 hned dvakrát, což tu ještě nebylo. První akce byla považována ještě za takové druhé a díky jaru i páře slavnostnější otevření tratě. Druhá akce navázala k radosti všech příznivců páry a krásných akcí na oblíbenou akci ve Mšeně. :
https://soutok.blogspot.com/2016/05/vikend-plny-euforie-krasne-pocasi.html
https://soutok.blogspot.com/2016/06/na-kokorinsko-s-parou-2016-mala.html
Také rok 2017 způsobil příznivcům páry a oslav dvojitou radost.
https://soutok.blogspot.com/2017/05/otevreni-cykloturisticke-sezony-na.html
https://soutok.blogspot.com/2017/06/velka-obrazova-galerie-predevsim-z.html
Bohužel přišel rok 2018 a populární akce Na Kokořínsko s párou z kalendária zmizela. Důvod byl technického rázu. Také parní lokomotivy prochází podobně tak, jako automobily technickou prohlídkou, kdy se třeba kontroluje kotel stroje a není dnes prý zrovna snadné sehnat na nějakou oslavu provozuschopný stroj s obsluhou, která je schopna stroj ovládat. Lze říci, že se někdy upravují programy oslav v kalendáriu akcí tak, aby stroj mohl například sloužit na jedné akci v sobotu a na druhé v neděli.
Rok 2019 lze pak označit za takový neslaný nemastný rok, kdy bylo zřejmé, že bez té páry a akcí na lokálce to pro nás místní zde, kteří nemusíme jezdit vlakem je lehce takové, jaké jsem zmínil. Nicméně to neznamená, že by lokálku neužívali běžní cestující z obcí na trase, nebo výletníci zejména z Prahy.
Další nepříjemnou věcí měl být covid-19, kdy jsme se všichni svojí pozorností v roce 2020 obrátili k neznámému nepříteli, který nás s vyjímkou letní přestávky díky četným nařízením stále více omezoval a znervózňoval. Nikomu se nechtělo v rámci vládních nařízení i určitých obav o zdraví někde moc cestovat s rouškou na obličeji a ti opatrnější raději volili klid domova.
Ještě horší byla situace v roce 2021, kdy jsme dokonce prožili období, kdy bylo zakázáno opouštět katastr bydliště, pokud nešlo o dokladovanou cestu do zaměstnání, nebo něco neodkladného. Je zajímavé, že právě v tomto období se odpůrci lokálky opět nadechli a začali kritizovat lokálku, jako ztrátovou, kterou nikdo nejezdí. Nešlo si snad vybrat tragikomičtější období.
Lidé jsou žel ponořeni do svých starostí, a tak mnohdy ani nezachytí různá až tajná dění, která se často vyvalí z médií téměř, jako hotová věc. Přesto, že je trať neustále technicky vylepšována, byla doplněna přejezdy se závorami a očekávalo se, že se zvýší i přepravní rychlost na ní, tak nikoho ani nenapadlo, že by vůbec mohl chtít někdo takto draze zrekonstruovanou trať s možnou ještě lepší budoucností chtít vůbec zlikvidovat.
Bylo tak docela překvapením, když se trať dostala na seznam ohrožených tratí Středočeského kraje a navíc v době, kdy lokálky v Ústeckém kraji vstávají z mrtvých a prožívají svůj boom. Historie krom toho již mnohokrát ukázala, že pozastavené věci, se již špatně a draze obnovují. Pro jízdní řád 2021 - 2022 bylo překvapivě rozhodnuto, že lokálka bude jezdit pouze o víkendech a přes letní sezónu.
Ve zbylých dnech a částech roku ji měla nahrazovat autobusová doprava, která byla od stolu vychvalována pro svoji přednost zavézt cestujícího až do příslušné obce, bez nutnosti pěší chůze od zastávky vlaku. Měl jsem o Vánocích 2021 tu čest jet autobusem přes obce, kterými projíždí lokálka do Mšena a klidně bych si ve většině případů takovou zkušenost nechal ujít. Jde o úzké silničky, kde jsme se jen obtížně vyhýbali ostatním automobilům, drncalo to, samá zatáčka, nutnost couvání, jízda krokem při vyhýbání.
Kdo si tedy myslel, že už je to dobré a naše trať se bude třeba i zrychlovat a snad tu zase někdy budou nějaké ty občasné slavnosti, tak teď už znovu musí zase doufat, že zlá a umíněná arogance opět bitvu prohraje.
Závěrem téma se podívejte, co se podařilo zjistit z tisku, který mi zaslali přátelé a stojí to zato.
Tak to není to, co jsem vám chtě zrovna nabídnout, ale nemohu to nyní na webu najít. Noviny: Mělnický deník extra- článek: Lokálce z Mělníka do Mladé Boleslavi hrozí zrušení, datum 13.8.
Omlouvám se, ale jsem velmi rozčilený a zároveň nemám z časových důvodů možnost si s tímto článkem pohrát tak, jak by se slušelo, což je osud pracující populace. Není ani čas na korekci a už vůbec ne na jakékoliv otálení. Je třeba vyhlížet petice a další možnosti nesouhlasu. Pokud trať zanikne a budeme mít čas, se třeba jednou zastavit a zamyslet, tak nám to může být velmi líto.
Byli to vždy pitomci, kteří páchali nedozírné škody, a pak to museli třeba tací drážní dobrovolníci ze Zubrnic zachraňovat, podobně, jako třeba nedávno ,, Kozí dráhu u Děčína a další tamní lokálky.
Aktualizace 20.8. 2022 ve 13.30: Zkusím sem dodatečně vřadit nějaké netové odkazy, které se týkají téma:
Je zajímavé, že když zadáte na netu do vyhledávacího řádku větu Mělnický deník extra - Lokálce z Mělníka do Mladé Boleslavi hrozí zrušení, nebo aspoň jen titul článku, tak vám článek vyhledavač prostě nenajde. Zde je tedy výňatek z tiskové verze, kterou jsem obdržel :
Už v minulosti se ozývaly výhrady proti plánům na rušení osobních vlaků speciálně na trati mezi Mladou Boleslaví a Mělníkem, kterou státv nedávné minulosti zmodernizoval se stamilionovými náklady.
To už loni Borecký označil za chybu s tím, že nebyla analyzována dlouhodobá perspektiva této tratě. Naopak třeba starosta Mšena Martin Mach ( Zelení) před rokem doporučoval hledat úspory spíše seškrtáním málo využívaných autobusových spojů.
Jenom připomínám, že užití úryvků s vyznačením autora, nebo média není porušením autorského zákona.
Jinak jsem si jen náhodou dnes vzpomněl, že 16. srpna 1977 zemřel Elvis Aaron Presley, který je považován za krále rock'n'rollu. Na nic není čas.
Žádné komentáře:
Okomentovat