neděle 21. srpna 2022

Na Labi se schyluje k revoluci v osobní výletní dopravě. Téměř všechna města na středním Labi budují přístavní mola. Význam mělnické náplavky může být ještě vyšší, než se v současnosti ukazuje.

 


Snad každého Mělničana již v dětském věku zaujal pohled na šírou vodní hladinu dole pod městem, na které se občas vyskytla nějaká loď. Pro moji generaci to byly zpravidla téměř výhradně tlačné remorkéry, které v mnoha případech tlačily vany s uhlím z Lovosic do Chvaletic k elektrárně, aby se opět prázdné vracely zpět. Mezitím šlo občas o náklad mezi Hamburkem a Prahou odbočujícím do laterálního kanálu.

Osobní loď tu byla v 70. a 80. letech raritou. Pokud se chtěl někdo svézt na výletní lodi, tak nejbližšími místy byla Praha. Máchovo jezero, Děčín a Poděbrady. Posledně dvě jmenovaná místa, se nacházela také na řece Labi. V Děčíně šlo výhradně asi o pět spojů denně do Hřenska a zpět. V Poděbradech to byly plavby na soutok s řekou Cidlinou, kde je i dnes krásná stylová restaurace s možností venkovního posezení a spoje po proudu k obci Kovanice, kde loď otáčela a vracela se zpět.


Devadesátá léta způsobila v lodní dopravě na Labi téměř revoluci. Tlačné remorkéry byly mnohem větší vzácností a osobní lodní dopravu tu zprvu představovaly první vlaštovky v podobě zahraničních výletních lodí mířících do laterálního kanálu, které od června do září doplnil jednou měsíčně kolesový výletní parník linky Praha-Mělník a zpět.

Během těch deseti let jsem tu vlastně napsal celou řadu článků, kde je vlastně zaznamenána celá historie lodní dopravy pod Mělníkem i v okolních městech na Labi očima mělnického občana a výletníka. Vybral jsem aspoň dva odkazy na dva články, které se jeví ve vyhledávači tak, jako nejstarší.



Mezitím se zdá, že to nejdůležitější, se ovšem odehrává v Ústí nad Labem a nejen v dopravě říční, ale i v oblasti lokálních tratí. Také tam došlo k určité krizi, kterou jsem tehdy nemohl nějak pochopit, ale to je prostě to tržní hospodářství. V roce 2008 jsem se totiž  svezl výletní lodí z Litoměřic do Ústí nad Labem ( seriál zde) a vše nasvědčovalo, že se rodí obrovský boom výletních lodí na řece Labi.

https://soutok.blogspot.com/2014/07/lodni-vyhledy-z-litomeric-do-usti-nad.html

Seriál má čtyři díly a každý den jsem vydal následující díl. Cena lístku byla oproti všem dosavadním vstupenkám na výletní lodi až směšná a zvlášť ten rozdíl vynikal u vstupného na kolesový parník mezi Mělníkem a Prahou.

Společnost si tehdy vedla tak dobře, že kromě linky z Ústí nad Labem do Litoměřic, která byla později protažena až do Roudnice nad Labem a na opačnou stranu do Děčína provozovala i linku po Ohři z Litoměřic do nedalekého Terezína. Pak se objevily nějaké problémy a četl jsem někde na webu i nějaké stížnosti mladých rodin, že je to prý z Litoměřic až do Ústí dlouhé cestování. Nu, nevím, ale mezi Litoměřicemi a Ústím nad Labem je několik přístavišť, kde lze z lodi vystoupit.

V každém případě tu bylo období, kdy lodi Bohemia po Labi nepluly. Na tom lodním boomu bylo zajímavé i to, že on postihl následně i Mělník. Dnes jsme zvyklí vídat malé plavidlo s menší kapacitou, které obvykle míří k Obříství a zpět, ale v době boomu provozovala jedna společnost několik spojů i do Zelčína, ne-li občas i dále do Nelahozevsi, kde je sídlo společnosti Marina a především vznikla mola v takových obcích, jako jsou Dolní Beřkovice a Horní Počaply.

https://www.marinavltava.cz/cs/vyhlidkove-plavby


Nelahozeveská Carina v roce 2012:


Carina v roce 2013 nabídla plavby až do Štětí:


Loď Carina později vystřídalo Fidelio:

Toto je asi první článek o lodi Fidelio pod Mělníkem z 6. června 2015:


Oficiální stránka společnosti:

http://www.fidelio1.cz/

Objevila se později na Labi celá řada aktivit, kdy se opět vrátily lodi Bohemia, ale byly to takové občasné delší mimořádné plavby, které běžného občasného turistu nezaujaly. Třeba šlo o vyloženou lázeňskou aktivitu, kdy se tu dokonce objevila z Poděbrad loď Král Jiří, která běžně pluje jen kolem Poděbrad. Přehnala se kolem i loď Bohemia, která měla nějakou mimořádnou  jízdu ( v plavením řádu byla) do Brandýsa nad Labem.

I letošní rok 2022 by mně v této věci nechal poměrně klidným, kdyby mi známý nenahlásil přítomnost lodi Bohemia na Mělníku. Opět se stačí podívat do plavebního řádu, kde se jasně píše, že o víkendech bude loď Bohemia připlouvat ve 14.30 pod Mělník, aby ve 14.45 opět odplula do Litoměřic. Že nějak postrádáte logiku tohoto činu pro případ, že by někdo chtěl plout obě cesty ? Nehledejte ji. Třeba asi opravdu nikdo není, kdo by to tak chtěl a je možné, že sem někteří přijedou z Litoměřic vlakem a zpět se vrací lodí, nebo obráceně. Jde tedy vyloženě o neděli do 31. srpna 2022.

https://www.kr-ustecky.cz/assets/File.ashx?id_org=450018&id_dokumenty=1766248

Bohemia se tedy pouští kromě běžných spojů po domácím kraji na Labi i do ,,ostatních labských vod" a úspěšně uniká pozornosti, neb její služby nyní užívají dost pravděpodobně především naši severní sousedé. Jenže se na řece Labi chystá veliká revoluce, o které jsem se dozvěděl jenom proto, že jsem pátral po internetu :-).

Podívejte se na tento článek :

 https://radiopatriot.cz/nove-pristaviste-pro-vyletni-lode-zacali-budovat-v-koline-v-nymburce-uz-je-zamereno-na-pravidelne-plavby-se-chysta-florentina/

Myslím, že není co dodat. Když už i takové město, jako je Nymburk, který celá léta odolával napojení na nedaleké lázeňské Poděbrady staví přístavní molo a staví se v Kostelci nad Labem, v Neratovicích, nebo v Kolíně, tak jde jednoznačně o myšlenku výletní lodní plavby pro nás v celém nejsledovanějším úseku mezi Kolínem a Děčínem. Navíc nám a celému Středočeskému kraji město Ústí nad Labem ukazuje, jak dostat lidi do autobusů, lokálek i na říční plavidla za opravdu lidové ceny.

Vždyť vám i tady na Mělníku stačí zakoupit za 140 Kč celodenní jízdenku a můžete si v regionu na sever od nás jezdit po celý den ,,čím chcete." Tedy i ve výletních lodích.  Zdá se, že  vybudování těchto nenáročných staveb v krátkém termínu by neměl být ani žádný problém a jistě bude v příštím roce i v dalších letech zajímavé sledovat různé plavební řády výletních lodí na řece. Možná, že význam mělnické náplavky nebude jen v oblasti výstav a kulturních akcí, ale třeba ještě i díky výletní lodní dopravě stoupne a zvýší se v místě zájem o gastronomii, či upomínkové předměty.

Počítat samozřejmě musíme i nadále se zájmem přistávání zahraničních výletních společností, které tu mohou mít třeba jen mezizastávku s návštěvou rozhledového místa, které nám tu celá republika tak trošku závidí.

Pohodový vstup do posledního kompletního srpnového týdne.




Žádné komentáře:

Okomentovat