Mezitím se zdá, že to nejdůležitější, se ovšem odehrává v Ústí nad Labem a nejen v dopravě říční, ale i v oblasti lokálních tratí. Také tam došlo k určité krizi, kterou jsem tehdy nemohl nějak pochopit, ale to je prostě to tržní hospodářství. V roce 2008 jsem se totiž svezl výletní lodí z Litoměřic do Ústí nad Labem ( seriál zde) a vše nasvědčovalo, že se rodí obrovský boom výletních lodí na řece Labi.
https://soutok.blogspot.com/2014/07/lodni-vyhledy-z-litomeric-do-usti-nad.html
Seriál má čtyři díly a každý den jsem vydal následující díl. Cena lístku byla oproti všem dosavadním vstupenkám na výletní lodi až směšná a zvlášť ten rozdíl vynikal u vstupného na kolesový parník mezi Mělníkem a Prahou.
Společnost si tehdy vedla tak dobře, že kromě linky z Ústí nad Labem do Litoměřic, která byla později protažena až do Roudnice nad Labem a na opačnou stranu do Děčína provozovala i linku po Ohři z Litoměřic do nedalekého Terezína. Pak se objevily nějaké problémy a četl jsem někde na webu i nějaké stížnosti mladých rodin, že je to prý z Litoměřic až do Ústí dlouhé cestování. Nu, nevím, ale mezi Litoměřicemi a Ústím nad Labem je několik přístavišť, kde lze z lodi vystoupit.
V každém případě tu bylo období, kdy lodi Bohemia po Labi nepluly. Na tom lodním boomu bylo zajímavé i to, že on postihl následně i Mělník. Dnes jsme zvyklí vídat malé plavidlo s menší kapacitou, které obvykle míří k Obříství a zpět, ale v době boomu provozovala jedna společnost několik spojů i do Zelčína, ne-li občas i dále do Nelahozevsi, kde je sídlo společnosti Marina a především vznikla mola v takových obcích, jako jsou Dolní Beřkovice a Horní Počaply.
https://www.marinavltava.cz/cs/vyhlidkove-plavby
Objevila se později na Labi celá řada aktivit, kdy se opět vrátily lodi Bohemia, ale byly to takové občasné delší mimořádné plavby, které běžného občasného turistu nezaujaly. Třeba šlo o vyloženou lázeňskou aktivitu, kdy se tu dokonce objevila z Poděbrad loď Král Jiří, která běžně pluje jen kolem Poděbrad. Přehnala se kolem i loď Bohemia, která měla nějakou mimořádnou jízdu ( v plavením řádu byla) do Brandýsa nad Labem.
I letošní rok 2022 by mně v této věci nechal poměrně klidným, kdyby mi známý nenahlásil přítomnost lodi Bohemia na Mělníku. Opět se stačí podívat do plavebního řádu, kde se jasně píše, že o víkendech bude loď Bohemia připlouvat ve 14.30 pod Mělník, aby ve 14.45 opět odplula do Litoměřic. Že nějak postrádáte logiku tohoto činu pro případ, že by někdo chtěl plout obě cesty ? Nehledejte ji. Třeba asi opravdu nikdo není, kdo by to tak chtěl a je možné, že sem někteří přijedou z Litoměřic vlakem a zpět se vrací lodí, nebo obráceně. Jde tedy vyloženě o neděli do 31. srpna 2022.
https://www.kr-ustecky.cz/assets/File.ashx?id_org=450018&id_dokumenty=1766248
Bohemia se tedy pouští kromě běžných spojů po domácím kraji na Labi i do ,,ostatních labských vod" a úspěšně uniká pozornosti, neb její služby nyní užívají dost pravděpodobně především naši severní sousedé. Jenže se na řece Labi chystá veliká revoluce, o které jsem se dozvěděl jenom proto, že jsem pátral po internetu :-).
Podívejte se na tento článek :
Myslím, že není co dodat. Když už i takové město, jako je Nymburk, který celá léta odolával napojení na nedaleké lázeňské Poděbrady staví přístavní molo a staví se v Kostelci nad Labem, v Neratovicích, nebo v Kolíně, tak jde jednoznačně o myšlenku výletní lodní plavby pro nás v celém nejsledovanějším úseku mezi Kolínem a Děčínem. Navíc nám a celému Středočeskému kraji město Ústí nad Labem ukazuje, jak dostat lidi do autobusů, lokálek i na říční plavidla za opravdu lidové ceny.
Vždyť vám i tady na Mělníku stačí zakoupit za 140 Kč celodenní jízdenku a můžete si v regionu na sever od nás jezdit po celý den ,,čím chcete." Tedy i ve výletních lodích. Zdá se, že vybudování těchto nenáročných staveb v krátkém termínu by neměl být ani žádný problém a jistě bude v příštím roce i v dalších letech zajímavé sledovat různé plavební řády výletních lodí na řece. Možná, že význam mělnické náplavky nebude jen v oblasti výstav a kulturních akcí, ale třeba ještě i díky výletní lodní dopravě stoupne a zvýší se v místě zájem o gastronomii, či upomínkové předměty.
Počítat samozřejmě musíme i nadále se zájmem přistávání zahraničních výletních společností, které tu mohou mít třeba jen mezizastávku s návštěvou rozhledového místa, které nám tu celá republika tak trošku závidí.
Pohodový vstup do posledního kompletního srpnového týdne.
Žádné komentáře:
Okomentovat