středa 17. prosince 2025

Jedete do Prahy ? Vyzkoušejte nové komfortní vlaky, které již jezdí každou hodinu. Malý průvodce vlakem Regio Fox. Jak to bude s tarifem PID v roce 2026 ?

 


Většina lidí na Mělníku si už dávno zvykla jezdit do hlavního města Prahy především autobusy. Vždyť mi již před 50 lety bylo řečeno, že žádné okresní město ve Středočeském kraji nemá s hlavním městem tak hustou síť autobusových spojení, jako Mělník. Na druhém místě je prý Kladno. O tom, jak autobusy z Mělníka končily nejprve na autobusovém nádraží Praha- Florenc, pak v Holešovicích a nakonec hlavně v Ládví, ale také na Střížkově, nebo o dojezdových časech by mohl být nějaký článek o autobusové dopravě, ale v současnosti, se určitým způsobem stává zajímavá i místní železniční doprava.

Ta si totiž v minulosti počínala v oblasti přímého spojení jen nesměle, a když přejdeme fakt delšího časového dojezdu do centra i fakt, že tyto spoje hlavně využívají cestující ze Všetat, ale především z Neratovic, kde mají také dvě možnosti hromadné dopravy do hlavního města, tak sehrál roli i interval odjezdů, který byl oproti 30 minutovým autobusovým odjezdům dvouhodinový.

Nicméně, zejména jako fanda prázdninové Jízdenky na léto jsem z nejrůznějších důvodů leckdy železniční spojení upřednostnil, ale to už nechme minulosti. S novým jízdním řádem pro rok 2026 totiž přichází mezi Mělník a Prahu přeci jen odlišná železnice, i když pořád platí, že v centru města budete zřejmě stále asi převážně o několik málo minut později, než při kombinaci autobusu a metra.To vše závisí na řadě faktorů, ale k tomu se ještě vrátíme.


Znáte to z médií, že řádí chřipky i covid, a že se nedoporučuje nějaké zdržování v místech, kde je mnoho lidí v malém uzavřeném prostoru, a tak aspoň já jsem neměl co řešit. Vždyť jsem hlavně nikam nespěchal a ono ani cestování v nabitém autobusu číslo 369, který se lehce pohupuje a každou chvíli někde zastavuje s návaznou delší cestou metrem není také to pravé ořechové. Nechme však emoce a pojďme na fakta.

Vůbec hlavní změnou je, že vlak nám jezdí na obě strany každou hodinu. Z Mělníka vždy 11 minut po celé hodině a z Prahy ve 44.minutě. Nově jsou nasazeny polské jednotky firmy PESA Bydgoszcz, které získaly obchodní název Regio Fox ( řada 847) a mají i samozřejmě přezdívky, jak je u lokomotiv zvykem. Jak dlouho asi cesta do centra Prahy trvá ? Odjížděl jsem v 9.11 hodin a v Praze jsem byl v 10.19 hodin prakticky podle řádu. Když vůbec nikam nespěcháte, tak není co řešit a spíše oceníte určitý komfort.
 

Samozřejmě je známým letitým problémem trati 070 ( Praha- Všetaty- Turnov)  její jednokolejnost, ne vždy časově vydařené vyhýbáni v protisměru ve stanicích a fakt, že do Mělníka nejedou rychlíky, které by projely některé stanice. To vše se ví, ale ... čtenář jen žasne, jak je dnes vše těžkopádné, nejsou skoro na nic peníze, a když čtete, jakým závratným tempem se stavěla prakticky na ničem železnice za Rakousko - Uherska, tak se ani nechce věřit.


Je tady zbytečné asi psát, že lidé cestující po železnici, tak především oceňují větší možnost pohodlí, přítomnost WC, 230 V zásuvka, internet, někdy někde i jídelní vůz apod. Nedávno mi říká jeden člověk : ,, Já ti jel vlakem snad naposledy v roce 1980 a teď jsme jeli do Ostravy k jistým příbuzným. Normálně jsem čuměl. Vůbec žádné drncání a ani kravál, a docela to podle těch tachometrů ve vagonech i fofrovalo. Zpátky jsme jeli něčím starším a bylo to znát, ale pořád to šlo." Je zbytečné, abych tu něco popisoval, když je vše zde na :



Jenže, přeci jen jsem nemohl jinak, než přinést z vlaku Praha- Mělník a zpět nějaké fotky. Vždyť mě samotného těší, že tu nyní máme takové pěkné jednotky. Samozřejmě nízkopodlažní i kvůli kočárkům a vhodné i pro staré lidi. Nechyběl ani prostor pro vaše případná jízdní kola. Při zpáteční cestě pro mě bylo milým překvapením, že vlak měl již půl hodiny před odjezdem udané odjezdové stání na elektronické tabuli v hale s odjezdem z předpokládaných míst. (5S)





Krátký rozkládací pultík s vyklápěcím odpadkovým košem, který drží magnet.


Zásuvka na 230V je umístěna mezi sedadly.



Jinak je cena jízdenky PID do konce roku 80 Kč, a pak záleží, zda si zřídíte telefonní aplikaci lítačka, nebo ne. V prvním případě zaplatíte 84 Kč za 150 minut ( tarif snížen z původního tříhodinového na dvě a půl hodiny) a ve druhém při nákupu papírové jízdenky 91 Kč .Pozor, pásmo ,,P" už nebude nově dvojpásmem, tak místo osmipásmové budeme kupovat sedmipásmovou .Předpokládám, že dojde k nějakým úpravám tarifních automatů na jízdenky PID na autobusovém nádraží i na zastávce poblíž hřbitova.

To je dnes vše. Užívejte si předvánoční období a třeba se zase nechte potěšit nějakým dalším článkem Soutoku.

Žádné komentáře:

Okomentovat