Může to snad budit dojem, že na Soutoku propaguji hromadnou dopravu cestujících, což je pravda a považuji to za velmi záslužnou činnost, ale na druhou stranu je použití aut občas na místě, nebo i nutností. To ví například asi každý, kdo by se třeba i rád někam aspoň na čtyři hodiny podíval a přitom cítí zejména v zimě, že člověka stvořila příroda především k vstávání se sluncem. Co si budeme namlouvat, máme to prostě v sobě a i ti, co tvrdí, že v létě nemají ráno problém, tak jej v zimě přiznávají.
Vězte tedy, že nám benzín někdy po Vánocích i Silvestru zlevnil a v tomto případě o rovnou korunu na litru. Pro porovnání tu máte foto asi z 5. prosince.
Moc mě zajímalo, jak zase moc poskočila po měsíci gigantická stavba obchvatu, kterou tu provádí typický zhotovitel těchto staveb firma Strabag a bylo se opět na co koukat. To jsou zkrátka kvanta lidí i techniky a vězte, že i stavebnictví má řadu příznivců v divácké oblasti.
Najde se u nás celá řada lidí, kteří se se zájmem podívají i na britský dokument o stavbě nejvyšších staveb světa, nebo prorážení obřích tunelů ( U nás to byl například železniční tunel u Ejpovic na Plzeňsku, který napřímil a zrychlil železniční dopravu mezi Prahou a Plzní) toto je svým způsobem gigantická stavba přímo v katastru našeho města.
Jak můžete níže vidět, tak to jsou obrovská vytěžená kvanta zeminy, kterým se na našem okrese může snad rovnat nyní jen situace za řekou Vltavou u obce Lužec nad Vltavou, kde probíhá úprava pobřežní nivy.
Nechci to opravdu komentovat, abych sem nevnášel nějaké mýlky, ale je myslím i pro nás laiky evidentní, že tu máme rotační stroj pro hloubení zeminy, jaký se používá například pro hloubení základů o různém průměru, nebo když se potřebujeme s něčím dostat poněkud hlouběji.
Jednu věc bych tu však rád zmínil a publikoval jsem ji naposledy na Mělníčku v roce 2005. Jen o rok dříve jsem navštívil po železnici saské Drážďany, kde zrovna probíhala jakási rekonstrukce i rozšíření tamního železničního nádraží. Protože byla sobota, tak se tam na stavbě nepracovalo, ale sloužila zcela jiným účelům.
Za mírný poplatek si mohl zájemce, nebo i cestující čekající delší dobu na svůj vlak koupit lístek na exkurzi rekonstrukcí s průvodcem. Ani bych o tom nevěděl, ale když moji zvědavost upoutal neobvyklý rachot a někde nad hlavou se vysoko pod střechou objevilo několik mužů v přilbách s průvodcem, který jim něco ukazoval, aby o pár chvil vysvětloval hloučku něco na zemi, ukazoval na stavební stroje a mířil s nimi pro změnu pod terén, tak jsem měl jasno.
Zatímco v týdnu se na stavbě pracovalo, tak o víkendu byla zřejmě placenou atrakcí cestovního ruchu. Inu, jiný kraj, jiný mrav. To u nás sice zřejmě ještě v kursu není, ale občas se o tyto technologie minimálně opticky vždy někdo zajímá.
Z našeho prostředí mě rovněž v roce 2005 nadchla akce, kdy železniční spolek v Zubrnicích přišel se zajímavým nápadem. Tehdy se právě dokončila rekonstrukce již dávno zrušené ( 1978) lokální trati z Velkého Března do Zubrnic a ke slavnostnímu zahájení sezóny v místním železničním muzeu a zároveň i v místním skanzenu bylo dobré nějak přitáhnout lidi.
Asi bych tam jenom tak nejel, ale když jsem slyšel, že tu má zcela originálně proběhnout takový turistický pochod po zrekonstruovaném tělesu lokálky a i dále budu moci pochodovat po bývalé trase železnice až do městečka Úštěk, tak nebylo co řešit.
V první části nás šlo opravdu mnoho a u každého můstku, nebo tunelu byly nějaké fotografie z historie i povídání o současném stavu, a co to obnášelo za práci. V některých dřevěných pražcích ( co spolek sehnal, to měl) byly instalovány cedulky se jmény největších dárců. Sice jsem odbočil, ale ještě vám prozradím, že to byla zejména na zbytku zničené trati velmi dobrodružná cesta připomínající trochu vojenské cvičiště :-).
V Lovečkovicích fotografie ukazovaly dobový stav, v Levíně se připomínal zde natáčený film Páni kluci a každý si mohl domů z akce i něco odvézt. O prosperitě restaurací v den akce poblíž zrušené trati ani nemluvím. Psal jsem o akci ...
https://soutok.blogspot.com/2012/03/toulky-14.html
Mělník leží na trati Rakouské severozápadní dráhy asi 370 km od Vídně. Ta vedla přes Nymburk, Kolín, Jihlavu , Znojmo a Retz . Ještě začátkem 90. let po ni jezdily přímé rychlíky z Prahy přes Kolín do Znojma a v letních měsících asi dva roky rychlík Jan Palach z Děčína přes Mělník do Jihlavy a o letních prázdninách až do Znojma.
Ten později jezdil do Brna a Břeclavi, aby éru dálkových rychlíků ukončily spoje v časovém taktu končící všechny v Kolíně.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Rakousk%C3%A1_severoz%C3%A1padn%C3%AD_dr%C3%A1ha
Moje dnešní cesta vedla také přes autobusové nádraží a spatřil jsem něco, co se nedalo nevyfotit. Změny počasí dávají zabrat nejen obuvi, ale i dopravním prostředkům. Za takovou situaci, kdy nám jezdí po silnicích řepaři a mění se takto počasí je těžké někoho vinit. Řidič v sobotu a při dodržování jízdního řádu nemá čas ani příležitost někde něco mýt.
Berme to tedy tak, jako určitou úsměvnou raritu, která se málokdy vidí a možná jednou za život. Ale, jako příznivce výhledů bych nechtěl mít zrovna to ,, štěstí" a jet touto spojí :-).
Žádné komentáře:
Okomentovat