sobota 7. srpna 2021

Asi nejznámější srpnovou akcí na Mělníku je Mělnický košt. Ten bude letos v obvyklém termínu. Po deseti letech se zdražila Pražská integrovaná doprava. Zajímavosti ze světa tuzemské dopravy. Pozvánka na oslavy 150 let naší trati do Znojma.

 


Začal nám druhý prázdninový měsíc, někteří máme již po dovolených, počasí si dělá co chce, vědci nás varují a snad je tu občas možná předčasně taková připomínka blížícího se podzimu a s ní i určitá myšlenková zastavení, která přichází obvykle o něco později a patří k podzimu.

Ano, když se vrátím do hodně ranného mládí mnohých z nás starších, tak se nám dokonce smrskly tradiční české dva měsíce prázdnin pouze na červenec a úvodem srpna přišla chmelová brigáda, na kterou mnozí zavzpomínáme kdykoliv, když vidíme někde chmelnice, které nechybí dnes již v menší míře ani v našem okrese, což je samozřejmě dobře.

Mělník však patří v naší republice k místům s nejteplejším podnebím, která si mnohdy neumíme bez vinic ani představit a myslím, že je fajn, že tu máme vinice i chmelnice. Tím se snad nemohou pochlubit ani na Pálavě, kde mají také krásné výhledy do kraje i teplo, samozřejmě vinice a člověk tam také cítí historii.

U nás se upínáme ke sv. Ludmile,  císaři Karlovi IV. a znalejší vědí, že i u nás byly v okolí nalezeny předměty z doby římské. Moravská historie zase staví slávu svého vína na přítomnosti vojsk římských legií, které dorazily do Mušova a patrně sem přivezly i révu, jakož na slávě Velkomoravské říše.

Ať je to jak chce, tak Mělník se i přes světový věhlas českého piva hrdě hlásí právem také především k vínu a je moc dobře, že se tu stále najdou lidé, kteří se na vhodných místech ve městě o pěstování vína pokoušejí a máme tu i celou řadu privátních vinařství, která volají do okolí i do vzdálenějších končin, že se u nás stále utváří nápoj králů provázaný dějinami a místní pozvedli jeho kvalitu na vyšší úroveň.

Vždyť ještě v 80. letech 20. století si návštěvníci odváželi lahvinku Ludmily především díky zajímavému tvaru láhve a překrásné etiketě se zámkem a řekou, zatímco kritika označovala místní víno za nápoj, který byl konzumačně nejlépe vhodný k výrobě svařeného vína.

Dlouhá léta se v našem městě  konalo pouze Mělnické vinobraní ( září) a až v posledních letech jsme zvyklí, že zde máme ještě další dvě akce zaměřené tematicky právě na propagaci místního vína. Je to dubnová Vinná noc, jejíž termín je vždy nejbližším víkendovým datem ke svátku sv. Jiří a srpnový Mělnický košt, který si našel termín uprostřed měsíce.

Mělnický košt je zřejmě nejznámější kulturní akcí města v měsíci srpnu a ať už si existenci tohoto nápoje občas připomenete skleničkou vína doma, nebo se vypravíte do centra na vyhlášenou akci, tak si v každém případě můžete o akci něco bližšího přečíst a případně si prohlédnout z akce i nějaké obrázky. Važme si toho, že žijeme v místech, kde se světové nápoje těší obrovské popularitě a nápoj králů zde má velikou tradici. Milovníci a znalci vína mají pak příležitost ochutnat hodnotná místní vína a samozřejmě podpořit tradici jejich výroby.





Užito materiálů ze stránek https://pid.cz/ . Průvodce je v tištěné podobě  na nádražích Středočeského kraje a hlavního města Prahy.

Jen před několika málo dny zasáhla veřejnost zpráva, že se bude jízdné ve Středočeském kraji a v Praze po mnoha letech zdražovat. Ať se nám to líbí, nebo ne, tak to zkrátka musíme akceptovat a takových nepopulárních věcí je a bude v brzké době více.

Musím se přiznat, že všechny mé letošní cesty za malým dobrodružstvím Prahu zatím míjely a důvodů byla celá řada. Jistě tomu napomohl i fakt, že letos končí vlakové spoje z Mělníka na Masarykově nádraží, a i kdyby mě lákal výlet například na Šumavu, tak bych jistě užil autobusu a metra k cestě na pražské hlavní železniční nádraží.

Zatím jsem se tedy rozborem jízdného v PID ještě nezabýval a nezvažoval jsem výhodné varianty k návštěvě hlavního města, ale jistě k tomu brzy dojde. Zatím mohu říci jen to, že se nacházíme v období, které je doslova vhodné k návštěvám sousedního Ústeckého kraje a zajímat nás může pouze jediná jízdenka. Není to nijak složité. Jmenuje se Celodenní jízdenka DUK, platí ve vlacích, autobusech i lodích ( na řece Labi) a lze ji zakoupit již na Mělníku, kde je logickým přesahovým protipólem ústeckého hraničního městečka Štětí.

Ústecký kraj není jen krajina Českého středohoří, ale také třeba Krušné hory se svými dálkovými vyhlídkami, nebo města v Poohří. Cena celodenní jízdenky DUK sice letos podražila na 140 Kč, ale to je pořád krásná cena, když si uvědomíme, že nás nejen dopraví do slušných dálav a zpět domů, ale my se vůbec nemusíme zabývat, kde nastoupíme, kde vystoupíme, do čeho přestoupíme. Velkým bonusem je pak lodní doprava. Vždyť údolí Labe mezi Ústím a Litoměřicemi dává příjemnou atmosféru a loďjím pluje cca 4 hodiny.

Celodenní jízdenka PID pro všechna tři pražská pásma, až po čtvrté mělnické pásmo je za 200 Kč, což je sice o 60 Kč dražší, než pro Ústecký kraj, ale stále to lze považovat za přijatelné. Srovnejte to se situací, kdy je podobnému problému vystavený občan z pásem 5 - 9, který zaplatí 300 Kč.

Všimněte si však ještě nepatrně levnější tzv. Krajské varianty ( vyhýbá se Praze) za 180 Kč. Uvádím ji zde pro úplnost ( jde o zanedbatelný rozdíl 20 Kč). Zatím se zdá, že její využití by přicházelo v úvahu k výletům do oblasti řeky Sázavy v okolí městečka Zruč nad Sázavou. Tento kout republiky se může jevit tak trošku, jako opomíjený, ale přitom má velmi nenápadné pěkné spojení s Mělníkem právě přes Kolín, který je jinak především důležitou železniční křižovatkou cest do Slezska, na jižní Moravu i do kraje Vysočina a Pardubického kraje.

Nesmíme zapomínat, že jízdenka PID platí také pro autobusy a již několikrát se ukázalo, že tam, kde železnice jede jednou za dvě hodiny, nebo je výluka na trati, tak objevíte i několik regionálních, či dokonce dálkových autobusových linek, které mohou být užitečné. Zdaleka ne všechny dálkové autobusy jezdí přes Prahu, jejíž centrální autobusové nádraží na Florenci je takovým přestupním místem linek, které míří na Západ a na Východ, či na Balkán.



Užito materiálů ze stránky https://pid.cz/

Čtenáři Soutoku asi již vědí, že veřejná doprava patří určitým způsobem k mým několika hobby a ti pozornější zjistili, že mám tuto občasnou vášeň pro ni a ne náhodou již od dětství. Je pak tristní sledovat v řadě u pokladny, jak se žena pasažérka domáhá rady k cestě do bodu B a paní za výdejním okénkem u PC pátrá na netu možnosti spojení, která máte takříkajíc náhodou v malíku.

Ačkoliv žijeme v demokratické zemi, jak je nám neustále připomínáno, tak bez vašeho vědomí při každém používání  mobilního telefonu, nebo internetu, se vaše zájmy dostávají mimo váš přehled. Nejlépe to poznáte, když si pustíte internet v mobilu a vyskočí na vás velmi zajímavé zprávy, které mají daleko k těm všeobecným, které známe třeba z portálu seznam.cz, mezi nimiž si vybíráme.

Tyto zprávy totiž míří přímo na vaše osobní zájmy, což je na jedné straně potěšující, ale aby člověk nezůstal pouze v jakési ulitě zpráv, tak musí sledovat i ty třeba méně populární, které však mají vliv na pohyb naší společnosti.

Zmínil jsem tu v nadpise, že se dnes podíváme i na nějaké zajímavosti ze světa tuzemské dopravy. Konečně, víte, že se již brzy začne budovat 2. etapa mělnického obchvatu a čím je člověk starší, tím více si klade otázku : ,, Co ještě stihnu zažít ?"  Vždyť jen Mělník má rozdělané 4 etapy obchvatu a čekáme i na první obrovské lodě, které vplují do našeho laterálního kanálu.

Některé věci by člověk bez internetu ani nevěděl. Třeba jste někteří zaznamenali titulek o tramvaji v Krkonoších a po hlubším seznámení jste shledali, že určité plány na parní provoz si na trati nárokuje i muzejní železnice. Jak to tam tedy asi kdy dopadne ?

Podobná situace se řeší dokonce u nás v Polabí a týká se mělnického městečka Kostelec nad Labem. V tomto případě jde o trolejbus ( první v okrese Mělník !!), který by měl jezdit do Letňan. Obce jsou proti trolejím v jejich obcích. 

Zajímavosti jsou ale i dále od domova a přitom se nás to týká. Řadu svých dovolenkových cest jsem v posledních letech podnikl rychlíkem Silesia, který spojuje na našem území Prahu s Ostravou, ale končí až v daleké Varšavě. Nyní se dozvídáme, že ČD projevilo zájem o přímé spoje až k Baltu do Gdyně. Naopak již nyní má Praha denní spojení se Splitem a je na něm jedna taková zajímavost.

Spoj vyjíždí v 16.25 z Prahy a ve Splitu je v 9.10 hodin. Odjezd do Prahy cca ve 21.30 atd. Mně se velmi líbí tyto crash nápady, kdy sice strávíte hodiny na cestách někde ve vagonu, či busu, ale můžete prožít několikahodinové dobrodružství v jisté exotice, brzy jste doma a třeba si to můžete někdy zopakovat.

Jen si je nutno přiznat, že to je prostě již pro ty mladé a i tak mě řada lidí obdivuje, když strávím 5 hodin ve vlaku, pak ujdu třeba 20 km a zase mě čeká 5 hodin ve vlaku. Sice jim říkám, že to je jen pojízdný obyvák s PC či s knížkou, nebo i se zajímavou společností, ale on na to prostě každý není a tělo také neoklamete a je stále více opotřebovanější.



Když už jsem dnes u té dopravy, tak si připomeňme, že v roce 2024 si připomeneme výročí 150 let železnice pod Mělníkem ( 1874). Trať tu stavěla společnost  ÖNWB.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Rakousk%C3%A1_severoz%C3%A1padn%C3%AD_dr%C3%A1ha

Asi proto, že jde o opravdu dlouhý úsek, tak se v dnešní době všelijakých oslav vždy někde probudí a udělají pro veřejnost parádní akci. Někdy vyjde i kniha o historii trati. Taková akce měla být relativně nedávno ( podzim 2020 ?) v Nymburku, ale nakonec byla kvůli covidu-19 zrušena.

Teď tu máme další slávu na vlastně stejné trati, které ještě chybí taková pěkná knížka, jakou má trať z Turnova do Kralup nad Vltavou a Prahy.

Nyní se tedy mají konat další oslavy na této naši trati a dokonce je do Znojma vypravený speciální vlak z Prahy. Autor článku připomíná, že ještě v 80. letech 20. století mělo Znojmo s Prahou přímé vlakové spojení. Mělník měl se Znojmem přímé spojení někdy v 90.letech ( rychlík Jan Palach), a to jen o prázdninách. V daném období končil běžně v Jihlavě a vyjížděl odtud někdy kolem 7.30.

Dne 28.8. 2021 má tedy jet mimořádný rychlík z Prahy s názvem Dyje ( tak se jmenoval i v 80. letech) přes Kolín a Jihlavu do Znojma. Rád sice používám v těchto směrech stanici Kolín, kde vlak bude v 8.18, ale internet mi nabízí jen spojení v 5.40 s příjezdem v 6.39 do Kolína.

Jinou věcí je to další a hlavně zájem veřejnosti. Nic pro ty, kteří neradi něco objednávají, a pak se nervují, aby vše klaplo a na poslední chvíli třeba i plán něco nezmařilo.

Uzavřeme tedy tím, že se stále něco někde děje, ale záleží na obrovském řetězci osobních zájmů, nápadů, zdraví i flexibility.



Žádné komentáře:

Okomentovat