pondělí 11. května 2020

V Lužci nad Vltavou i v Chramostku jsou již mosty na svých místech a začínají se pomalu dělat nájezdy. U Vrbna a Zelčína čekají břehy na překlenutí.


Snad vždy, když se někde buduje něco velkého, tak to do jisté míry přitahuje pozornost. Chtěl jsem sice jet v sobotu na výlet do jiné části okresu, ale vy už z předešlých článků víte, že jsem byl  tak trochu nucený prohodit vzájemně termíny. Jinými slovy o nic nepřijdete.

Dnes se ještě vrátíme do slunečné soboty, podíváme se ze sedla jízdního kola na velmi sledované mosty na laterálním kanále a projedeme se romantickou krajinou.

Začínám nejdůležitějším mostem v Lužci nad Vltavou, který byl osazený a zdá se, že se od poslední návštěvy u něj nic nezměnilo. Zde zbývá vybudovat nájezdy.


Sousední most je železniční, bude se zvedat do výšky a je ovládaný z komor v Hoříně. Snímek je pořízen tak, aby byl vidět i most za ním vedoucí do průmyslové zóny  a vše dokresluje mělnický zámek na pozadí.


Starý most dosluhuje a pomalu se stává dlouholetou historickou nostalgií. Vždyť jsem přes něj prvně jel snad před 45 lety a teď mě tak napadá, že by bylo zajímavé zjistit, jak dlouho tu již vlastně takto stojí.



Ne náhodou jsem si vybral pohled na složené kolejnice. Vypadá to ( a snad to bylo řečeno i v televizi), že jde o českou kuriozitu. Zdvižný železniční most jinde u nás nemají.


Ještě jeden pohled na vlastní most ....


..... a nyní se vůbec prvně v historii  věnuji fotografií železniční trase v obci. Před časem mě napadlo, že by bylo také možné přesunout nádraží na druhou stranu kanálu, čímž by odpadlo ovládání mostu, ale je také známou věcí, že v minulosti byla řada podniků napojena vlečkami na železnici a není vyloučeno, že třeba dojde i k nějakému částečnému návratu.

Vždy je lepší mít možnost začít něčeho využívat, než hořekovat, že koleje jsou již sneseny, a že něco už prakticky obnovit nejde, jak to známe z četných lokálek ( úsek Chotětov - Skalsko, nebo Úštěk- Lovečkovice - Zubrnice).


I třetí lužecký most je již na svém místě. Ulice 9. května.


Prvně jsem si řádně přes koleje také prohlédl místní vlakové nádražíčko  ....


.... a zadíval se do míst, kde se ztrácí kolej v jedné z menších průmyslových zón.


Koleje a výhybky jsou také součástí určité romantiky lidí, kteří mají vztah i k železnici.



Podvečer u laterálního kanálu v Zelčíně.


Dvě dominanty jen kousek od sebe a mezi nimi rozdíl tří kilometrů. Galaxie ? Město Mělník :-).



Trojstranná barokní výklenková kaple v Hoříně pochází z roku 1722.

Můj oblíbený hořínský objekt.


Jak jsem již zmínil v úvodu, tak v Lužci mosty stojí, a také ten v Chramostku, který jsem nyní nefotil. Jiná situace je u Vrbna a Zelčína.


Léta jsme byli zvyklí jezdit aspoň přes pontonový most ( od povodní 2002), který již v současnosti ani nevyhovoval, ale ten musel být odstraněný, aby mohl být nahrazený mostem novým.


Zatím se tedy jezdí přes tento most, který je o 617 metrů proti toku kanálu dále. Znamená to, že auta si zajíždí o více než jeden kilometr, což se mi  do chvíle, než jsem to v aplikaci mapy.cz  změřil, ani nezdálo.


Poslední most, který se staví je v blízkosti zooparku Zelčín. Může být sice v budoucnosti využíván zemědělsky, ale mám takový pocit, že má před sebou i turistickou, či cykloturistickou budoucnost. Tento jakoby zapomenutý kout okresu nám nějak stále více ožívá.

Mimochodem, cyklotrasa číslo 2 přiblížila cyklistům také povltavské obce od Zálezlic až po Veltrusy, ale ukazuje se, že i podle řeky Vltavy vedou zpevněné cesty, které se obcím vyhýbají a my  nemáme často ani tušení, jaké pohledy nám mohou nabídnout.

Stále je co zkoumat. Představte si, že přejdete za Vrbnem horkovod, dáte se proti směru řeky a už jenom mapa vám ukazuje, že ta pěšina, která obchází po břehu řeky místní obce vás může dovést pěkně daleko.

Žádné komentáře:

Okomentovat