středa 11. dubna 2018

Království železnic v Praze na Smíchově patří k nejvyhledávanějším turistickým atrakcím v republice, ale prý má existenční problémy. Fotografická pozvánka.


Vlak tažený lokomotivou Taurus ve stanici Ústí nad Labem - hlavní nádraží.

Možná si ještě vzpomenete na článek ze září 2017 ....

 http://soutok.blogspot.cz/2017/09/kralovstvi-zeleznic-depo-vrsovice.html

...., kdy jsem na Den železnice objel asi čtyři pražské akce a svůj velký výlet jsem zakončil téměř již za tmy v Království železnic. Tehdy jsem však vynechal nějakým nedopatřením tu vůbec nejdůležitější část, kvůli které se tam jezdí, ale je také pravda, že už bylo dost hodin.


Mělnické nádraží tak, jak jej vytvořil modelář projektu.

To se ví, že jsem nemohl  nevalný výsledek nechat jenom tak být a bylo jen otázkou času, kdy se tam opět vypravím. Navíc byl v časopisu ČD pro vás ( leden-březen ? 2018) takový docela motivační  článek, kde se psalo prakticky o tom, jak to vše vůbec začalo, jak se hledali vhodné prostory v Praze, jak se to budovalo, a jak se u příležitosti 10. výročí bude otevírat podobný projekt ve Vídni.

Mimochodem, zrovna právě tam jsem sehnal nyní dubnové číslo zmíněného časopisu, kde se píše zase v úplně jiném tónu. Prý vše stagnuje, jsou tam nějaké ztráty, mohlo by se i zavřít, ale vzhledem k tomu, že je o návštěvy velký zájem, tak se to neděje a řeší se to jinak.

Model Pardubického kraje pomohou financovat fanoušci, hlásí titulek. Píše se tam o nějaké crowdfundingové kampani, ale už mám těch cizích výrazů někdy za těch skoro 30 let od revoluce dost a ani mě nebaví pořád zjišťovat, co je co.  To by se musel člověk věčně všude rozčilovat.

 Dnes i věci, které lidi táhnou a zaplatí za ně slušný peníz, tak jsou prý ztrátové. Tak kde to jsme? To jsem již prvně slyšel po oslavách ,, 100 let trati Mělník- Mšeno-Dolní Cetno" v roce 1997, kdy jsme museli čekat dalších 10 let na další páru, aby to najednou každý rok šlo, až na léta opravy trati a letošní rok.


Do Prahy jsem v sobotu odjížděl ve 14.09 autobusem číslo 369, ač jsem se byl o 10 minut dříve podívat i na vlakovém nádraží ( a také po časopisu) a vyfotil jsem přímý vlak do Prahy, který jezdí každé dvě hodiny. Vlak jede do centra o 15 minut déle, než autobus na kraj do Ládví ( 44 minut). Sice bych pak jel pouze jednu stanici metrem na přestup, ale obavy přišly ve chvíli, kdy jsem se zalekl, že bychom třeba ve Všetatech, či v Neratovicích čekali na nějakou přípoj. Ještě jsem měl v hlavě zkušenost z posledního vlakového výletu do Všetat ( březen .... po stopách vladyky Beše)


Známý mi poradil, abych si nejprve uvědomil, jak dlouho v té Praze budu. Není opravdu třeba jezdit do centra za 62 Kč, a pak si kupovat lístek zpátky za stejný peníz, když můžete časově využít pětihodinovou variantu PID za 84 Kč pro obě cesty.

Dnes je to vůbec tak, že musíte být zkrátka v obraze. Jedna paní si mi loni ve vlaku stěžovala, že jezdila z Liberce vlakem občas za sestrou někam do Zlína a jezdila samozřejmě na lístek do cílové stanice a nejkratší cestou přes Kolín. Pak jí někdo řekl, že když pojede přes Prahu, kde si koupí nějaký lístek mezi velkými městy, tak na tom hodně ušetří. Dnes už to tak dělá, ale přišla za ty roky o hodně peněz. Inu, Praha si vždy našla nějaké extra výhody .A i kvůli tomu množství nabídek jezdí mnoho lidí raději autem.


Přístav v Děčíně.

Z Ládví jsem tedy odjížděl asi v 15 hodin, abych přestoupil na Florenci z trasy C na B ( směr Zličín) a pak už asi po 30 minutách metrem dojedete konečně na Smíchov do stanice Anděl. Vystoupíte na ulici Stroupežnického, kde přejdete přechod a za tři minuty jste na místě. Nikde neodbočíte.

Předpokládaný čas prohlídky je 2-4 hodiny, ale můžete tu být i celý den denně od 9 do 19 hodin. Zavírá se asi na tři dny v roce. Osobně jsem platil 260 Kč .... a hned jsem mířil do nejspodnějšího patra, kde je to nejhlavnější.

http://www.kralovstvi-zeleznic.cz/


Mezi Děčínem a Mělníkem.

Najdete tu krajinu, která se snaží připomínat skutečnost, včetně maket hradů. Hotový je zatím Středočeský kraj, Praha, Ústecký kraj, Liberecký kraj, Karlovarský kraj a Plzeňský kraj, ale rozjet se mají kraje Pardubický, Královehradecký a Jihočeský. Tato místa na stole nezahálejí, ale jsou plná různých stavebnic.


Pobyl jsem na místě téměř 2 hodiny a vyfotil jsem 204 fotografií. Nechci je tu vystavovat a důvodů je celá řada. Účelem Soutoku je zvát lidi tam, kde se to líbí i mně a již jsem to vysvětloval. Aby k sobě lidé měli porozumění a nebyli k sobě agresivní, tak musí mít podobné zájmy a vyznávat podobné hodnoty. Snímky jsou tedy reklamní záležitostí.

V 17.24 jsem koukl na hodinky a zdálo se vše v pohodě. Nakonec jsem dobíhal v Ládví nastartovaný autobus, který za  mnou zavřel dveře. To byly ty 4 minuty 53 vteřin čekání na Florenci na metro. Na podzim smůla, teď jsem se zaradoval, ale o štěstěně raději pomlčme, neb je vrtkavá.


Mohl bych sem dát nějaký noční pohled, nebo krásnou maketu nějakého hradu, ale vybral jsem dětství. Také jste si zkoušeli slepit z časopisu ABC nějakou tu formuli 1 ?


I malé holky tu najdou něco k pokoukání, pokud je přestanou bavit vláčky a auta. Je tam i dětský koutek, simulátor tramvaje a v budově jsem také zahlédl již mimo Království železnice dveře, kde bylo něco ohledně street workout ( zřejmě nějaká tělocvičná místnost)


Doufejme tedy, že se nad projektem nesmráká a ještě budeme časem moci obdivovat další kraje Ve speciální místnosti potom ještě najdete malebný Štípkův model Prahy a obří model hlavního města ze současnosti.


A jednu pěknou motorku na závěr. Víkend se blíží, tak již pomalu přemýšlejte kam vyrazíte. Pokud nevíte, tak vám zase už asi naposledy připomenu mělnické podzemí a Autobusový den PID v Letňanech :-). Reklamy není nikdy dost :-). Také se dnes rozeběhly akce na výstavišti v Lysé nad Labem.

2 komentáře:

  1. Pěkný článek, díky.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Já zase děkuji za poděkování. Sledovat nějaké počítadlo čtivosti článku je jedna věc a zaznamenat reakci na něj druhá. Díky.

      Smazat