neděle 5. června 2016

V mělnické Husově ulici byla k vidění dvě auta Ferrari. Druhý červnový víkend patří Anglo-Veteránskému rojení v Lobči a Mělnickému vrkoči.


Kdykoliv jdu ven, tak raději beru foťák, protože věřím, že vždy bude něco zajímavého k vidění a obvykle se nemýlím. Tak tomu bylo i v sobotu odpoledne, kdy jsem spatřil v Husově ulici auta, která se běžně na našich ulicích nevídají. Ferrari je pro mě osobně kultovní záležitost a především díky závodům automobilů formule 1 v dřívějších dobách.


Řekněme si třeba, že první velkou cenou automobilů formule 1 byla v Československé Televizi VC Monaka v květnu 1973, kdy po triumfu Emersona Fittipaldiho https://cs.wikipedia.org/wiki/Emerson_Fittipaldi v roce 1972 kraloval v sezoně 1973 Jackie Stewart https://cs.wikipedia.org/wiki/Jackie_Stewart na Tyrellu, Ronnie Peterson na Lotusu podával skvělé výsledky a Niki Lauda o sobě dával již vědět. Sezona skončila tragickou smrtí Stewartova týmového kolegy Francoise Ceverta, po které trojnásobný mistr světa ( závodil asi 15 sezon) Stewart ze Skotska ukončil závodní karieru.


Lauda se v roce 1974 musel ještě jednou sklonit před Fittipaldim, ale to již šla hvězda značky Ferrari prudce vzhůru ČST přidávala další velké ceny z Rakouska, Německa, Itálie a Nizozemí. V sezoně 1975 si Lauda dojel pro první titul, a když v roce 1976 po prvních šesti závodech ( to bylo na tehdejší dobu něco neslýchaného !!!) měl čtyři prvá a dvě druhá místa, tak nikdo nepochyboval o druhém titulu. Mimochodem, zajímavostí sezony byly dva šestikolové vozy ( čtyři kola na předku) značky Tyrrel vedené Jody Scheckterem a Patrickem Depailerem, které však mnoho slávy nenadělaly a Tyrrel se opět vrátil již příští sezonu ke klasice. Jenže, pak přišel  pro Laudu tragický Nurburgring, strašlivá havárie a James Hunt s McLarenem o jediný bod titul ovládl. V příštím roce pak týmového kolegu po boku Laudy Švýcara Claye Reggazoniho vystřídal Carlos Reuteman z Argentiny a Lauda si dojel pro druhý a zároveň poslední titul se stájí Ferrari.


To už dávala ČST prakticky závody z celé Evropy a později přišlo i zámoří. Věřte tomu nebo ne, ale právě za socíku v 70. a 80. letech mě formule 1 bavila nejvíce, opravdu se předjíždělo a pole favoritů bylo vyrovnané. Když se náhodou stalo, že ČST dávala závod ze záznamu večer, tak už jsem to nevydržel a odpoledne jsem naladil na KV rádio Paříž. Stačilo jen znát jezdce, stáje a francouzské číslovky do deseti. Podle vzrušení v hlase pak člověk poznal, jak se závod vyvíjí a bylo běžné, že se favorit propadl na 15. místo a ještě skončil na stupních vítězů. Už tehdy vycházel u nás časopis ( měsíčník) Motor ( 5 Kčs-) i další speciály, který obsahoval tabulky, popisoval vývoj závodů a nechyběly ani plánky okruhů a samozřejmě vozů i jezdců. Dnes už to téměř nesleduji, ale v USA se jezdila F1 především ve Watkins Glen  a přibyla na čas i v Long Beach v Kalifornii ( USA-West). Tam však diváky zajímala hlavně místní série Indy-cars, kde nakonec skončil, jak Fittipaldi, tak Andretti. Je zajímavé, že v sérii Indy byl vyšší  průměrný věk závodníků.


V kinech šly dva krásné velkofilmy. První se jmenoval Grand Prix a začínal asi zmenšenými 16 obrázky jezdců v jedné polovině a výfuků vozů v druhé polovině obrazu. Divák byl tehdy unešen záběry z cockpitu vozů. Druhý film nesl jméno Le Mans a oba šly v našem kině Oko ( později Sokol).


Sezona 78 patřila k nelibosti fandům značky Ferrari Lotusu  Američana Mikeho Andrettiho a Švéda Ronnieho Petersona, ale když v roce 1979 Jody Scheckter https://cs.wikipedia.org/wiki/Jody_Scheckter z JARu a Kanaďan Gilles Villeneuve vyjeli v první ceně dabl, tak bylo opět veselo. Scheckter se stal mistrem světa a Villeneuve  https://cs.wikipedia.org/wiki/Gilles_Villeneuve borcem, který zvedal v závodech diváky často u televize z kanape. V jedné ceně jel na efekt  i rozčilený přes půl kola jen po třech kolech a od čtvrtého urvaného mu létaly jiskry. V depu ho mechanici plácali po zádech a divákům se to líbilo. K fantastickým výkonům však patřil souboj s Jacquem Laffitem na Ligieru, kdy do sebe oba vozy asi pět kol narážely a přetahovali se o prvenství.


Bohužel, Gillese na tréninku v Belgii v roce 1982 tragicky zahynul díky nepozornosti pomalejšího jezdce, který mu nenechal místo k předjetí. A tím bych to vyprávění i z časových důvodů o formuli 1 a dávné slávě Ferrari, kterou snad obnovil až Jean Alesi a Michael Schumacher ukončil. Soutok měl autíčko Ferrari relativně nedávno na obrázcích z Liberce, na Mělníku bývalo k vidění poblíž Vodárenské ulice, ale to už je také nějakých těch let nazpět. Ještě bych přece jen k té formuli 1 něco zajímavého dodal. Pro mě zůstane navždy spjata s osobou komentátora Luboše Pecháčka, který věděl snad o každém jezdci vše.Vždy, než byl závod odstartován, tak se kamera zastavila v boxech i u jednotlivých vozů na startovním roštu a Luboš stihl u každého vozu technicky okomentovat snad každou část karoserie, pneumatiky atd. Byl jedním z nejlepších komentátorů motorismu.


No, není to nádhera? Nebyl jsem jediný, kdo tu krásu fotil. Později se ozval takový neobvyklý zvuk, a když se stroje daly do pohybu, nebylo téměř nic slyšet .


Vzpínající se koníček z Maranella u Modeny oslovil nejednoho kluka.


A to již pojďme připomenout Lobeč, kde bude tento víkend již 15. Veteránské rojení....
http://rozcestnik.veteranskerojeni.cz/


Zde je několik obrázků z loňska a o tuto krásu, se samozřejmě pečuje.


Ano, MG jsme viděli na Soutoku již posledně.


Toto jsem dal schválně, protože se neblíží jen ME ve fotbale, ale také slavná Tour de France.


Patrový autobus z Londýna tu slouží, jako kavárnička s občerstvením. Druhý je připravený k revitalizaci.


Nádherný velorex. Vrchní, prchni :-)!


Nejde jen o auta anglická, ale jsou tu k vidění i mnohé naše skvosty. Vše se odehrává hlavně v areálu zámku a pije se ovšem Lobečské pivo.


A nakonec tu mám i Mělnický vrkoč. Je trochu ostuda, že na webu vrkoče termín letošního ročníku není, ale máme ho na ..http://www.kudyznudy.cz/aktivity-a-akce/akce/folklorni-festival-melnicky-vrkoc.aspx


Snímky jsou pořízeny z nádvoří mělnického zámku a už jen pro zase jinou kulturu a určitou pohodu i barvitost krojů a nástrojů sem stojí zajít.



Vozembouch je hojně užívaným nástrojem v různé lidové hudbě. Zde doplněný o valchu.


Také dudy mají široké uplatnění.

A nakonec si jen povězme, že další týden tu bude pára na Mšeno ( program stále v přípravě), Mělnický turistický pochod Mělnický hrozen a jest-li se nepletu, tak už také na náměstí Mělnická- Jizerská 50 ka, ale ještě jsem na ni nekoukal. Čtrnáct dní je dlouhá doba :-).

SŠ.

Žádné komentáře:

Okomentovat