neděle 2. listopadu 2014

Severní Čechy pracují na rozsáhlých dopravních studiích. Práce a my. Téma díky vaši velké návštevnosti.


Lokomotiva Taurus v barvách ČD. Dnes snad oslavovanější, než Pendolino.

Mezi příspěvky, které poslední dobou rádi navštěvujete, patří články:  Mohl by občan Mělníka dojíždět denně do práce v Sasku ? Odpověď je překvapivá. http://soutok.blogspot.cz/2014/05/mohl-by-obcan-melnika-dojizdet-denne-do.html a Mělník versus Ústí nad Labem. To může být rozdíl až tří platů http://soutok.blogspot.cz/2014/05/melnik-versus-usti-nad-labem-to-muze.html .

Soutok tehdy přišel se závěrem, že železniční doprava mezi Děčínem, Pirnou a Drážďany je uzpůsobena pouze pro účely turistického pohybu, pravidelné autobusové linky z Ústí nad Labem, Teplic, či Děčína a jiných měst na severu neexistují, a že stejně tak, jako mnohdy ani my sami tady na Mělníku vůbec nevíme, do kterých podniků v okolí odtud dojíždí takzvané svozové pracovní autobusy, tak stejná situace je i v pohraničí. Však se často mimochodem na stránkách severočeských a západočeských deníků setkáváme s příběhy lidí, kteří dojíždí za prací do zahraničí denně již i několik let a vždy svými osobními auty.

Den 28. října byl státním svátkem a tak si mnozí lidé vzali v pondělí volno a udělali si delší volný víkend. Znovu mě tak nějak napadlo, se podívat, jak to všechno vypadá nyní, protože některé novinové články na téma práce v zahraničí jsou už minimálně 4 roky staré.


Předně jsem objevil agenturu Eures, https://portal.mpsv.cz/eures/firma/burzy ... která se celou problematikou v podnikatelské formě zabývá za vás. Agentura vám nejen sežene pro vás výhodné zaměstnání, ale mnohdy i  případně ubytování a nezabývá se jen prací v blízkém pohraničí, ale pomáhá dobrodruhům zajistit práci i s ubytováním prakticky po celé Evropě. Mimochodem, právě 27. října, se konala burza práce v Ústí nad Labem a obyčejně se dostaví až 500 zájemců.

Tak to je jistě zajímavé zjištění, ale pojďme se přece jen vrátit zpět k tomu, co jsem zde v předešlých dvou zmíněných článcích prezentoval. Dal jsem si tu práci a zkoumal jsem, zda opravdu neexistuje autobusové linkové spojení mezi zmíněnými městy. Zprvu se jevily výsledky pesimisticky, protože to vše stálo na obvyklé turistické úrovni. To znamená tak jednu, až tři spoje denně s odjezdem z Čech někdy v dopoledních hodinách. Jenže, pak mě jakýsi článek z Teplického deníku doslova katapultoval k sousedům, když upozornil, že ani sami obyvatelé Teplic mnohdy nevědí, co to k nim vlastně zajíždí za autobusy.


Objevil jsem stránky vlastně již kdysi objevené hromadné dopravy v Sasku https://www.vvo-online.de/de , kde se mimochodem dozvíte, že linka číslo 398 jezdí několikrát denně mezi Teplicemi a Drážďany, když v Altenbergu jen mění číslo spoje a linka číslo 452 má lidový název Ústí nad Labem-Pirna, ale ve skutečnosti dopravce jede jen několikrát denně na hranice, kde je dost špatná návaznost na autobusy do Pirny.
Při hlubším pohledu na věc jsem zjistil, že takové cestování autobusy je naprosto nevhodné. První spoj jede do Altenbergu dlouhých 45 minut a stejně tak trvá cesta i do Drážďan, což je celkem přes 90 minut. Podobná je i druhá situace a hory na cestě jsou zkrátka překážkou.

Mimochodem, tyto linky autobusů jsou vyznačené v mapě VVO, kterou už znáte z vyprávění třeba o železničním lístku Labe-Elbe, a kterou znáte ze stránek ČD http://www.cd.cz/default.htm . Pikantní je, že se mi autobusový řád těchto spojů na stránkách VVO nepodařilo otevřít a musel jsem je najít, až jako dokument na našich webových stránkách. Jednoznačně lze tedy shrnout, že pro přeshraniční dojíždění za prací je v každém případě a v každé roční době nejvýhodnější cestování vlakem, pokud by ovšem o ranních hodinách jezdil. A teď mám na mysli i případné potenciální zákazníky v pohraničních oblastech. Nutno však dodat, že první linky MHD německého dopravce jedou k nám a mají jiný účel, než dojíždění za prací. Teplice však dokonce uvažují o zavedení jednoho spoje, který místo v 10 hodin bude vyjíždět již v 6 hodin ráno z Teplic.


Mohlo by se zdát, že jsem jen nějakým osamoceným bláznem, který se víceméně pro zábavu a zálibu v dopravě v těchto končinách republiky zabývá takovou věcí, ale ukázalo se, že podobnými studiemi, se na severu republiky zabývají dokonce i různé kapacity.

Jednou z nich je napříkad studie Ella Regio. Zadejte do vyhledavače jen Studie přeshraniční dopravy. Hned třetí odkaz shora, kterým je studie proveditelnosti ve formátu PDF je téměř 300 stránkovým dokumentem, ve kterém jde o propojení veřejné dopravy krajů Libereckého s Ústeckým a Saskem.

Zkrátka, v krajích na severu od Mělníka si zvlášť uvědomují důležitost dopravy mezi zmíněnými regiony z hlediska celkové prosperity a rozvoje. Nejdále je v tomto směru pravděpodobně město Liberec, které má již letité zkušenosti z časů, kdy se právě v jeho okolí nalézaly hranice Saska,Pruska, Rakousko-Uherska a oblast se stala po Praze nejvíce prosperující oblastí v rámci Čech, až do konce druhé světové války .Více jste se mohli dočíst v letošním seriálu z konce února, kde se Soutok vydal v pěti dílech po nejkrásnějších městech severu Českého království. Právě poslední dva díly zmiňují onu prosperitu, která zde panovala i díky blízkému a dobrému dopravnímu spojení zmíněných tří veledůležitých regionů.


V současnosti, se daří v pohraničí nejvíce železniční dopravě. Po lince Děčín-Dresden, nám letos přibyla linka Děčín-Bad Schandau-Sebnitz-Rumburk, která má určitou návaznost na linku Varnsdorf-Liberec přes Žitavu a doplnila tak i jakoby paralelně spojení mezi městy Dresden- Liberec, které však již probíhá celé za hranicemi našeho území a pouze v úseku 1 km prochází ČR poblíž Šluknova takzvaným Fukovským výběžkem. Závěrem snad jen připomenu, že i Mělník míval před rokem 1986 přímé dopravní vlakové spojení s Děčínem zastávkovými vlaky, které trvalo 90 minut a v roce 1975 zde stavěl odkloněný mezinárodní rychlík Favorit ( ve 3.55), který stavěl dále v Ústí, Děčíně a Drážďanech, kam snad nejdéle do dvou hodin jízdy dorazil.

Přeshraniční spolupráce je dnes aktuální téma a i díky lékařům a učitelům, se s ní stále více a více setkáváme mediálně i s pracovním trhem a jeho možnostmi. Vždyť často slýcháme v televizi, že tam přece zdravotní sestra, či lékař dostane více peněz a je spravedlivěji ohodnocen-a za svoji práci.  A když se podíváte sem....
http://de.indeed.com/Jobs?q=schlosser&l=Pirna
http://de.indeed.com/Jobs?q=chemikant&l=Pirna
http://de.indeed.com/Jobs?q=laboratorien&l=Pirna

.... tak vlastně vidíte třeba na tomto případu, jaká je u sousedů obrovská poptávka na trhu práce.

SŠ.

2 komentáře:

  1. Mám pocit, že tenhle projekt více sliboval (třeba práce Ústí nad Labem), než ve skutečnosti splnil. Ale nejsem místní, respektive jsem se nedávno odstěhoval do jiného regionu, takže je dost možné, že mě něco minulo. Navíc jezdím kvůli práci autem a vlaky prakticky nevyužívám, takže fakt asi nejsem cílovka. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den a děkuji za komentář!
      Tento projekt na sebe upozornil tehdy především mediálně. Objevovaly se burzy práce na obou stranách hranice, ale u nás to bylo především Ústí nad Labem, Liberec, Teplice, Chomutov, Karlovy Vary a myslím Cheb. Osobně mě tehdy lákalo navštívit burzu právě v Ústí, kam to mám hodinku vlakem. Přišlo mi zajímavé si udělat výlet, podívat se, jaká je nabídka, a jak to vůbec probíhá, ale vzhledem k tomu, že šlo vždy o pracovní dny a práce v zaměstnání bylo moc, tak to zkrátka nebylo možné.
      Pak se to nějak z médií vytratilo, přišla aféra v podobě migrantů do Evropy. V jejím úvodu byly i nějaké násilnosti ve Velké Británii k lidem, kteří sem přišli za prací již předtím zejména z Polska, ale i z Čech. Ti tam najednou vadili a spadalo to tuším již do období Brexitu. Nakonec udeřil covid-19 a od té doby mám pocit, jako kdyby šlo opět o svět za železnou oponou. Viděli jste snad v televizi záběry, kde by nám třeba někdo ukázal, jak tam tedy ti migranti žijí, nebo jak se tam očkují ? Já tedy ne a ani na satelitu.

      Vymazat