pondělí 17. listopadu 2014
Město Mšeno se představuje.
Bohužel, máme tu listopad a to bývá nejkratší a často nevlídný den, ale když už jsem byl ve Mšeně, tak proč si po něm trošku nevyjít a nepředstavit tu takové ty krásné významné budovy i turistické cíle. Vždyť dosud vzal odtud Soutok jen tu a tam nějaký ten obrázek a Mšeno je skutečně město, které pro svoji malebnou polohu na okraji Kokořínského Dolu je předurčeno především k životu z turistického ruchu.
Na vrchním snímku je zdejší zdáli viditelná dominanta, kterou je kostel Sv. Martina.Pseudorománský kostel z let 1876-1878 byl postaven po ničivém požáru města. První zmínka o Mšenu pochází prý z roku 1348, podle jiných zdrojů 1306. V roce 1367 bylo ustanoveno městem a tento titul mu byl navrácen v roce 1991. Co je ta věžička vzadu, tak to nevím, ale pokud to zjistím, tak to sem dám. Tím, že píšu tento webb, tak se vlastně i současně tak trochu vzdělávám a dělám určitou propagaci daným místům, což není z mnoha důvodů vůbec jednoduché.
Tohle je prostě nádhera. To je souhra. Pokud jsem v minulém článku zmínil, že starostové Mšena a Kadlína ( Martin Mach a Zdeněk Šesták) si udělali jméno daleko za hranicí svých obcí, tak už víte proč a trochu vám pomohou i následující fotky.
Nedaleký Kadlín tu musím také zmínit. Vždyť z původní bezvýznamné nezajímavé vsi v polích, se stal dnes pojem. Mají tam rozhlednu Hradišť ( 2005) postavenou ve stylu středověku s krásným rozhledem, do jejichž základů jsme mnozí přivezli na kolech i základní kameny od nás ze svých domovů, cyklostezku, naučnou stezku, muzeum zemědělského nářadí a pravidelnou věhlasnou Svatojakubskou pouť.
Restaurace U Zlatého lva patří k tomu nejdůležitějšímu, co Mšeno má. Je radost si projít třeba zdejší Cinibulkovu naučnou stezku ( 11 km místy obtížným, ale krásným terénem) a zakončit zdejší pobyt nad dobrým jídlem a zlatavým mokem právě zde na hlavním mšenském náměstí. Restauraci však hojně využívají i cykloturisté, cestující z vlaku a samozřejmě i místní. Z náměstí odjíždí i autobusové linky SOK a některé až do Mělníka.Restaurace sem zkrátka patří a má nyní i ještě nový kabát.
Totéž čeká i další budovy v okolí, takže Mšeno jednoznačně vzkvétá. Pokud jste tu nebyli alespoň 5 let, tak ani nemůžete pamatovat tuto novou a na zimu zakrytou kašnu ( máme ji na Soutoku i v letní kráse), jakož Mariánské sousoší naproti, které je mnohem staršího data, ale pro nedávno pokácené vzrostlé stromy a celkovou sešlost zcela unikalo pozornosti turistů.
Mariánské sousoší dnes. Sousoší Immaculaty pochází z první poloviny 18. století a od roku 1958 patří mezi chráněné nemovité památky ČR. Opraveno bylo v roce 1853 a na počátku 21. století.
K nejkrásnějším budovám ve Mšeně patří budova radnice a snad se nepletu ani o dům vedle, když uvedu, že v jejím přízemí je místní regionální muzeum. To je právě ta příslušnost bydliště a určitého patriotismu jinam. Člověk samozřejmě zaregistruje například pamětní desky Ladislava Píče, či osobu profesora Cinibulka, ale protože sem jezdí především za krásnou krajinou, tak to další musí trošku nastudovat a nebo si zopakovat. Tak je to s každým místem, kam jedete, pokud to ovšem vědět chcete a nespokojíte se jen s optickou krásou přítomnosti.
Detail na stříšku věže radnice.
Mšenská ZDŠ v záři zapadajícího slunce. Starší ročníky si snad ještě pamatují, že tady před školou stávalo letadlo ( tuším TU-144), které dnes snad slouží, jako restaurace u Mladé Boleslavi při dálnici k severu. Tedy, pokud mezitím neputovalo do vojenského muzea Praha-Kbely.
Aktualizace 22.11.
Tak konečně se našel někdo, kdo k tomu něco napsal. Přiznám se, že až dnes mě teprve napadlo, se nespoléhat na to, zda už třeba konečně i v regionálním deníku nebude něco o městu Mšeně, ale podíval jsem se bedlivěji na internet a pátral jsem.
Opravdu je hrozný nesmysl, aby šlo o TU-144. To bylo tehdy tak maximálně vyobrazeno na mé školní tužce. Spíše by mohlo jít o vojenskou stíhačku Mig-21 http://cs.wikipedia.org/wiki/MiG-21 , která má mimochodem lehce podobný předek, jako zmíněné TU. V každém případě mi nějakou záhadou utkvěl v paměti obraz letounu před školou v parčíku a jeho stříbrošedá letecká barva. V tom případě by však nemohlo jít o letoun IL-18D, který slouží, jako restaurace u Bakova nad Jizerou....http://www.turistika.cz/mista/restaurace-a-motorest-letadlo .
Víte, co je na tom však nejhorší ? Že nikde na celém internetu nenajdete zprávu, že by ve Mšeně někdy nějaké letadlo před školou kdy bylo. Tak pokud jsou mezi vámi nějací pamětníci a nejlépe přímo ze Mšena, tak se to nebojte osvítit v komentáři. Bylo tam skutečně letadlo, nebo jde o výplod fantazie, který vznikl před více, jak nějakými 40- 45 lety?
Aktualizace 24.12.
Opravdu stálo:
http://soutok.blogspot.cz/2014/12/ve-msene-opravdu-stalo-letadlo-jedno.html
Socha Jana Amose Komenského vedle kolumbária a evangelického kostela.
Evangelický kostel je z roku 1935 http://www.nockostelu.cz/?pg=kost841
Velmi zajímavě urbanisticky řešená budova domova seniorů vypadá trochu, jako z jiného světa.
Silnice na Mladou Boleslav je oficiálně dopravními značkami ještě uzavřena, ale po krásné vozovce už probíhal občas silný provoz a zkrásněly i chodníky, které dostaly zámkovou dlažbu.
Mšenské Švýcarsko, Cinibulkova stezka a její fantastické místo s řetězovým zábradlím, které připomene vyhlášená skalní města. Schody jsou zde již značně prošlapány a toto místo vždy přinese určitý adrenalín i je jakýmsi testovacím barometrem našeho zdraví a způsobilosti. Najdete jej jen kousek pod Romanovem na žluté značce ve směru k Ráji.
Na snímku mi učaroval kontrast tmavé skalní rokle a rudým zapadajícím sluncem zalitý les. Jde o stejné místo.
Čas od času velmi rád navštívím symbol našeho mělnického přírodního pokladu, kterým není ani hrad Kokořín, ani Čertovy hlavy, ale Pokličky u Vojtěchova.
Tentokrát přijíždím již velmi pozdě na hranici bílého dne a tmy, abych si tento přírodou stvořený útvar po měsících opět vlastnoručně prohlédl.
Vrchol pokličky zdobí zakrslé borovice.
A ještě jednou symbol tohoto nádherného oddychového relaxačního kraje nedaleko našich domovů.
Pomoci úpravy snímku se mi ještě podařilo vytáhnout auta ze tmy. Považte ten obrovský zájem, že ještě takto pozdě a v listopadu tu bylo tolik aut. Náhodně jsem zaregistroval většinou pražské SPZ.
Tak to byla maličká reklama krásnému městu i krásným místům v okolí a pokud chcete vědět více, než se jen radovat z toho krásna kolem, tak samozřejmě nezapomínejte na zelenou edici turistických průvodců, další literaturu a především internet, který vás rychle a bez zbytečného zabírání místa v domě knihami seznámí s objektem vašeho momentálního zájmu. Vše má však svůj půvab.
SŠ.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Pane Šveci, promiňte, ale i v tomto článku mystifikujete veřejnost.
OdpovědětVymazatNevím jaké letadlo kdysi stálo před mšenskou školou, ale TU 144 to určitě nebylo.
TU 144 bylo ruské nadzvukové dopravní letadlo, kterých bylo vyrobenou pouhých 16 ks. A nebylo to ani letadlo, z kterého je dnes motorest na R10, poblíž Bakova nad Jizerou. Zde se jedná o IL 18, který létal u ČSA pod imatrikulací OK- WAJ pod jménem Poděbrady. ČSA jej z provozu vyřadily v r.84 a od roku 85 je na dnešním místě.
A v článku o městě Mšeno jste zapomněl na jeho soudobou dominantu. Tou je skládka komunálního odpadu, která roste do výše jak sopka. Už zastínila i věž kostela, Vrátenskou horu a oba Bezdězy. Zřejmě Mšenští chtějí, aby jejich město hvězd se dotýkalo. Jen aby to nedopadlo jako s tou pověstnou Babylonskou věží.
Jan Jáchymstál
Pane Jáchymstále,
Vymazatpřečtěte si ten komentář pod obrázkem laskavě ještě jednou. Nevím, kolik vám je let, ale v době, kdy mě po cestě kolem této školy letadlo zaujalo, jsem byl ještě velmi mladý a nejsem puntičkář, opravdu ne. Jsou tam důležitá právě ta slova zřejmě a pravděpodobně. Krom toho jsem asi zase slyšel později tedy výpověď nesprávného člověka :-). Nicméně, dnešní mládež může jen těžko vědět, že tu kdysi stávalo nějaké letadlo. Pokud to někoho zajímá více, tak si může zapátrat na internetu a třeba něco najde. Takže asi tak.
Jinak ale svým způsobem děkuji za doplňující informace. Škoda, že nevyužijete situace v článku o mšenské lokálce a nenapíšete nám, co si myslíte Vy o obnově lokálky, co třeba o tom úseku od Skalska do Chotětova a veřejnost by se asi ani nezlobila za nějakou pozvánku na akci modelářského klubu, kde působíte.
Regulaci skládky komunálního odpadu u města Mšena komentovat nebudu. To i proto, že vždy cestou na Mšeno odněkud několikrát vámi jmenované cíle zahlédnu.
Puntičkář opravdu nejste. Ke škodě tohoto magazínu, který tak má úroveň bulváru. Bohužel.
VymazatCo se týká obnovy lokálky do Mšena, plně se ztotožňuji s názorem Jana Infelda Nebuželského na portále Mělníček. Úsek Skalsko- Chotětov měl opodstatnění v době, kdy byl v provozu cukrovar v Dolním Cetně. Co byste tam chtěl dnes vozit?
Skládka odpadů ve Mšeně je vřed, který město hyzdí a hyzdit už na věky bude.
Jan Jáchymstál
Tak jistě, jsou to vaše názory, já se ptal a dostal jsem odpověď. Ale, když tak nad tím přemýšlím, tak je to docela zajímavá shoda. Jan Jáchymstál - Jan Infeld Nebuželský. Oni vůbec ty diskuse tady dostaly novou podobu. No řekněte sám. Proč by nějaký pan Nápravník, se kterým jsem nikdy nediskutoval, Vás začal přede mnou varovat způsobem ... Já se Vám divím, že se ... ( minulý článek).
OdpovědětVymazatZa doplňující informaci jsem Vám poděkoval. Koho bych chtěl vozit ze Skalska do Chotětova ? Tak samozřejmě, že kdo mě zná, tak ví, že turisty, ale to by bylo tak na léto a musely by ty vlaky jet až do Mšena. A proč by kvůli tomu dělali znovu trať, když tam můžou jet přes Mělník, či Boleslav a co třeba v zimě ( využití) ? Chápu. A úzkorozchodku by tam asi také nikdo nestavěl. Jinak krásné údolí. Díky diskusi s vámi, mě také napadlo, že nejsou jen webové stránky MBŽS a spolku ZINOPA, ale našel jsem i několik webů týkajících se této zrušené trati za hranicící našeho okresu. Vidíte, jak mi byla diskuse s vámi užitečná. Pěkný zbytek víkendu.
OdpovědětVymazatKomentář pod obrázkem jsem zaktualizoval.
OdpovědětVymazat