sobota 10. září 2022

Září je také svátečním měsícem železnice. Národní den železnice v Plzni láká na noční show i Slovenskou strelu. Kromě DED se dnes v Mělníku konal i Festival sportu. Vrátí se na Podolí i další lávka ? Proměny říčky Pšovky.

 


Stříbrný šíp na Středočeském železničním dni v Mladé Boleslavi v roce 2018.

https://soutok.blogspot.com/2018/05/stredocesky-zeleznicni-den-v-mlade_13.html

Ačkoliv býváme v září zvyklí hovořit především o vinobraní a Dnech evropského dědictví, tak září je například také měsícem železnice. Stává se někdy, že běžný železniční provoz v nějaké stanici příjemně naruší oslavy výročí nějaké tratě, nebo mimořádná akce, ale září patří v některých právě vybraných železničních stanicích také oslavám železnice.

Zpravidla se jedná o takzvané Regionální dny železnice, kterým kraluje vždy Národní den železnice. Kde letos v roce 2022 takové oslavné dny máme ? Letos je hostí nádraží v Karlových Varech, Trutnově, Jindřichově Hradci, tradičně v Praze, České Třebové, Olomouci a v Ostravě. Jednotlivé podniky mají své vlastní programy i termíny.

https://denzeleznice.cz/rdz-2022/

Ten nejdůležitější však bude letos v čase komunálních voleb dne 24. září v Plzni.

https://denzeleznice.cz/

Co takový den obnáší ? Je to především podívaná pro každého, kdo chce poznat aspoň část modernějších lokomotiv, ale také pro milovníky historie a zejména lokomotiv parních. Ty jsou obvykle představovány divákům na točně, kam najíždí při komentovaných prohlídkách, a kde se stávají i terčem fotografů.


Vectron je moderní lokomotivou nákladní služby.

To vše je samozřejmě doplněno plno akcemi pro děti a můžete zde pořídit různé modýlky lokomotiv, stavebnice, nebo i jen pohledy lokomotiv do sbírky. Za tuto část zaplatí dospělý jedinec 250 Kč a rodinné vstupné ( 2dp + 2 děti) je pak 500 Kč. Trvá od 9 hodin do 17 hodin.

Lidé si však již dávno všimli, že celá řada akcí i atrakcí má kouzelnou tvář i za tmy pod osvitem různých barev a nejinak je tomu dnes i na železnici. Noční show na točně pak začíná ve 20 hodin a vstupenka se uvádí 300 Kč. Přiznám se, že jsem vůbec neuvažoval o návštěvě ( to spíše známý :-)), a tak vám ani neporadím nejlepší jízdenku, ale doba jízdy rychlíkem mezi Prahou a Plzní ( 90 minut) by překážkou být neměla.

Zde to bude nejspíše o jízdném a problém mohou mít i zájemci o noční show, kteří budou jen s obtížemi vymýšlet zpáteční cestu. Tahákem akce pak může být například Slovenská strela, Stříbrný šíp, staré parní vozy, nebo lokomotivy, ale také například třeba nejvýkonnější lokomotiva užívaná v nákladní dopravě, kterou je lokomotiva Vectron.

Aktualizace 11.8. ve 22 hodin

Nedalo mi to a pokusil jsem se zjistit, co taková cesta z Mělníka do Plzně během roku vlakem asi stojí. Je zajímavé, že pokud hledáte na tradičním webu https://www.cd.cz/default.htm , tak obvykle narazíte na cenu 248 Kč v jednom směru, a to v případě pochopitelném i méně pochopitelném. Ten pochopitelný případ je ten, že první část cesty jedou ČD na trase Mělník- Masarykovo nádraží Praha a druhou část na trase Praha hl.n. - Plzeň hl.n.

Jak vám ovšem může tento web sdělit cenu v případě, kdy část cesty ze Všetat do Prahy jede společnost Arriva je mi trošku záhadou. Víme totiž, že doklady vydané v pokladně ČD by neměly platit u jiných dopravců. Ti mají svoje pokladny Ale, je to jen osobní nezkušenost. Všeobecně se totiž ví, že regionální jízdenky jsou levnější a jsou uznávané téměř všemi dopravci.

Jenže, zrovna celodenní jízdenka PID vedená přes Prahu má hodnotu 300 Kč a končí v 7. pásmu ve stanici Kařez. Tady zároveň začíná pásmo IDPK, kde se poměrně dost nejasně píše o tom, že existuje něco, jako celodenní jízdenka Turista Plzeňskem ( 130 Kč), kterou lze zakoupit u průvodčího ve vlaku, ale později to v otázkách FAQ spíše vypadá pouze pro autobusy ....

https://www.idpk.cz/cz/tarif-idpk-ceniky/

Další zajímavou jízdenkou je PID pro oba směry, kdy to vychází do Kařezu a zpět 2x 110 Kč, ale není vůbec jasné, jak a kdo vám označí ve vlaku během přímé jízdy začátek časové platnosti jízdenky PID při příjezdu vlaku do Středočeského kraje.

Nejlegračnější a nejlevnější varianta je přímo neuvěřitelná a internet vám ji nenajde. Je to osobní zkušenost, kdy jsem si všiml, že z Mostu jezdí občas přímé linky do Plzně přes Žatec. Koupíte si prostě za 140 Kč v Mělníku celodenní DUK, vyjedete v 6.50 do Ústí nad Labem a v 8.58 vystoupíte v Mostu. Odtud jede přímý vlak v 9.05 do Plzně s příjezdem v 11.50. Jediná vada na kráse je ta, že za 1.) mezi stanicemi Žatec a Blatno u Jesenice je výluka a za 2.) stále nevíme, zda opravdu za jízdy ve stanici Blatno vám průvodčí zmíněnou Turistickou jízdenku za 130 Kč prodá.

Zpět pak jedete v 16 hodin z Plzně s příjezdem ve 21 hodin na Mělník. Ne, tak to je varianta pro dobrodruhy, kterým navíc nevadí být na každé cestě o dvě hodiny více, tedy 5 hodin, ale je to opravdu nejlevnější varianta. A není důležité ji použít, ale už třeba jen pro zábavu ji objevit :-) V tomto případě by vás tedy cesta do Plzně a zpět vyšla na 270 Kč. 


Dnešní sobotní den ( 10.9.) patřil pro své neurčité počasí k těm nemastným, kdy to prostě nikam moc neláká. Tedy, tak jsem to měl dnes já. Dovedu si totiž představit, že někdo prožil úžasný program, o kterém bude rád v pondělí vyprávět.

V předtuše deštivého odpoledne a již i skoro pomalu  krátkého dne jsem vyrazil jenom na takovou krátkou procházku městem a začal jsem na náměstí Míru. Může to být pouze jen takový můj osobní pocit, ale zdá se mi, že si mnoho místních lidí prožilo svůj krásný DED ( Dny evropského dědictví) již před mnoha lety, kdy si prohlédli interiéry různých místních kostelů a nyní jim tak trošku chybí chuť svatostánky opět projít a říkají si, že to třeba zase časem znovu přijde.

Ani já nenavštívil otevřené kostely a táhlo mě to hlavně na vyhlídku. Tam jsem na vile Karola konečně spatřil práce na omítce a vězte, že se již nemohu dočkat, až bude vyhlídka na České středohoří opět přístupná veřejnosti. Konečně, důvodů mám několik, ale to se jistě snad již v brzkém období tady dočtete.

Tentokrát jsem za mělnickým zámkem spatřil skupinu snad osmi španělsky hovořících lidí a podle vzhledu jsem vlastně ani moc nebyl překvapený, když mi postarší muž anglicky odpověděl, že jsou z Peru. Co jsem měl dělat ?

 Tak vidím, že zase tápali, kde je ten pravý soutok, celkově působili rozpačitě, a tak jsem se trošku zapojil. Všichni ožili, když jsem ukazoval na Krušné hory a v anglické větě, že Německo je odtud cca 60 km jsem použil také španělský výraz Alemania, který jsem znal z fotbalového mistrovství světa už od roku 1978 :-). Ty měli radost.

 Bohužel si neumíte představit, jak to člověka samotného dovede pořádně naštvat, když chcete někomu udělat daleko od domova radost tím, že mu povíte třeba jen několik slov v jeho mateřštině a vykouří se vám z hlavy i klasické Buenos dias. Aspoň, že jsem to zachránil slovem muchacha, které muže rozesmálo. Na krajinu se však moc pozitivně netvářil a asi proto, že doma mají vysoké hory. Však také zmínil Machupicchu a čekal, zda vím o čem mluví.

Nezbývalo mi, než mu říci, že ještě neví všechno a asi 100 km odtud máme také pořádně vysokou horu, kterou je Sněžka. Mezi námi. Když jedete z Prahy na Mělník, tak toho zrovna k obdivování moc není a jinak víme, že naše země je nádherná. Moje procházka vedla dále na nádraží, kde občas začátkem měsíce koukám, zda náhodou nemají vedle pokladny časopis, který může inspirovat. Místo toho jsem aspoň zahlédl krásný veliký traktor, který mi připomněl, že to tam v Kropáčově Vrutici nějak chcíplo a minimálně pro letošní podzim. Máme tu v roce 2013 článek a je to velká škoda.




Co a kam dále ? Vzal jsem to podle kolejí k obchvatu a je mi jasné, že už všichni netrpělivě čekáme na termín Dne otevřených dveří na obchvatu Mělníka.


Jak vidíte, tak i tady se finišuje, aby mohla být veřejnost tak nějak spokojena.



To už jsem si uvědomoval ty další úžasné souvislosti, kdy na každou reakci navazuje nová myšlenka. Než se podíváte na ten most níže, který jsem tu nedávno vystavil, tak si všimněte tohoto obrázku. Jistě tam vidíte tu ústící rouru, která bude přebytečnou vodu z obchvatu odvádět do Pšovky. Navíc se zdá, že na místo, kde býval  kdysi další most přes říčku Pšovku, tak že se vrátí i sem a zřejmě zakryje přítokovou rouru z obchvatu.

Vzhledem k tomu, že jsem však již viděl, co Pšovka dokáže po průtrži mračen, tak si docela nejsem jistý, zda  bude nyní koryto vůbec stačit. Přitom je to takový nešťastný potůček s letní hloubkou snad sotva 10 cm.



Říčka Pšovka po běžném větším dešti.



Říčka Pšovka za zimním stadionem v srpnu 2002.



Jen o kousek dále máte sportovní areál, kde dnes  odpoledne probíhal Festival sportu pro děti.
Z této akce tu ještě nic není, tak jsem zařadil několik rychlých obrázků a byl nejvyšší čas nabrat před blížícím se deštěm kurs domov.

Dnešek tedy za moc nestál a ani zítřejší víkendová nedělní předpověď není ke smůle pracujících a školáků dobrá, ale mám už možná plán na články, kde bude hezké počasí :-).





7 komentářů:

  1. Eshop ČD ti klidně prodá jízdenku i na Arrivu, či Regiojet. Pokud je na tvé trase jiný dopravce, tak ti prodá jízdenku Oneticket která platí u všech. A je většinou dražší. Do Plzně asi nejlépe na jízdenku PID Mělník-Kařez za 110Kč a k tomu IDPK Kařez-Plzeň za 46Kč. Výhoda je, že do Prahy můžeš i autobusem a samozřejmě ti platí i v MHD, nevýhoda že tahle jízdenka neplatí v EC a IC vlacích. Ta celodenní turistická za 130Kč se vyplatí spíš když jedeš někam dál, třeba do Železné Rudy. IDPK jízdenku by ti měl prodat průvodčí, nebo si ji můžeš koupit jednoduše sám na eshopu ČD či v aplikaci Můj vlak. Jak je to s označením PID jízdenky při cestě zpět do Středočeského kraje nevím, nejjednodušší je si jízdenku koupit v aplikaci PID Lítačka a aktivovat si ji sám. IDPK jízdenka platí i ve vlacích.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak za tento komentář jsem velmi rád a musím se přiznat, že jsem si tak trochu říkal, že se třeba ozve někdo, kdo o věci něco ví a nejen někdo, kdo řekne : ,, Inu dráhy, tam je vše složité a aby se vtom čert vyznal. Na tu IDPK Kařez-Plzeň za 46 Kč jsem včera také koukal, ale tady jsem vycházel z toho, že 2x46=92, což už je téměř stovka a rozdíl 30 Kč na takovou vzdálenost mi nepřišel už tak velký a nevyžadoval v Plzni nějaké shánění zpáteční jízdenky. Navíc se pouze u varianty Turista Plzeňskem uvádí, že ji lze zakoupit u průvodčího. Co si budeme namlouvat, určitě by bylo ve FAQ důležitější, kdyby tam někdo uvedl, jak je to ve vlaku z Prahy do Plzně, ale to by se neprodávaly a nekupovaly dražší jízdenky ČD. Jel jsem v létě na Jízdenku na léto od Jihlavy do Kolína a věděl jsem, že z Kolína budu muset jet dále k Nymburku a do Mělníka RegioJetem. Věděl jsem, že má vlak zpoždění a i tak bych těžko stíhal dojít v Kolíně k označovači na budově a označit si tam jízdenku PID, kterou jsem již měl zakoupenou u sebe. V Kutné Hoře jsem požádal průvodčího, zda by mi ji neoznačil a on to odmítl. U vlaku na Ústí ( RegioJet) jsem v Kolíně ještě na peronu oslovil tzv. vlakvedoucího, jak mají napsáno průvodčí tohoto soukromníka na vestách a on mi řekl, že to bere na vědomí, a že mi jízdenku označí. To se asi u Poděbrad stalo, když tam cosi perem vypsal. Přiznám se, že vlakem prakticky cestuji jen v červenci na Jízdenku na léto a případně jindy na PID a na DUK, které tu lze obě v pokladně koupit. Do mobilu jsem si tedy žádné služby e-shopu zatím nestahoval a zatím jsem si vystačil. Ovšem, vzhledem k tomu, že jsem příznivcem levnějších regionálních jízdenek integrovaných systémů, které navíc obvykle všichni dopravci uznávají, tak se trochu řešením ztrácím právě v místech, kde přestává PID platit. Otázka tedy zní : ,, Je možné třeba v takovém Kařezu při cestě rychlíkem ( ten tam nestaví) do Plzně odchytit kolemjdoucího průvodčího a požadovat jízdenku IDPK ? Kdysi jsem jel třeba na jízdenku DUK do Ostrova nad Ohří, kde vlak stavil a měl jsem ještě dvě možnosti. Vystoupit, koupit si ve stanici karlovarskou regionální jízdenku na cca 30 minut a dojet dalším vlakem do KV. Vyřešil jsem to tak, že jsem vystoupil, prohlédl si městečko a cca 15 km dojel do KV za pár korun autobusem. Ještě jednou moc děkuji za zajímavá a převážně elektronická řešení a jsem velmi rád, že téma jízdného zaujalo. Díky a pěkný den!

      Vymazat
    2. Složité to je, ale dá se ušetřit docela dost peněz, když si to člověk prostuduje. U průvodčího jde zakoupit jakákoliv IDPK jízdenka, jen si musíš přímo říct, že chceš IDPK jinak ti nejspíš prodají dražší ČD jízdenku, ale tak to funguje i u nás. Pro ČD je určitě výhodnější když si koupíš jejich jízdenku, takže že to jde občas i jinak nijak aktivně propagovat nebudou. Nebo si prostě tu jízdenku dopředu koupit přes internet a průvodčímu ji ukázat na mobilu. Smartphone má dnes skoro každý, internet je taky dostupný a cestování to dost zjednodušuje. V Kolíně by sis jízdenku prostě aktivoval sám ve chvíli kdy nastoupíš do vlaku, bez stresu jestli ti to neujede a jízdenka nepropadne, nebo jestli ti ji někdo označí. Rychlíky v Kařezu stojí, jinak by tahle kombinace jízdenek nejspíš neplatila a jízdenku u průvodčího si můžeš dokoupit. Ale jak říkám, jednodušší je si ji přes internet koupit sám. Co se týče Karlovarského kraje, tak tam si přes internet ani ve vlaku krajskou jízdenku nekoupíš. Na DUK jízdenku můžeš dojet maximálně do Perštejna (u osobních vlaků) či do Klášterce nad Ohří (u rychlíků). Dál si musíš koupit jízdenku ČD, nebo si přestoupit na autobus. Jestli jsi dojel až do Ostrova nad Ohří tak jsi jel kus cesty načerno :)

      Vymazat
    3. Karlovy Vary byly na Vánoce 2013 ...http://soutok.blogspot.com/2013/12/soutok-v-karlovych-varech-vlakem-super.html .... a nebylo to na jízdenku DUK, ale tehdy jsem jel na nějakou Celodenní jízdenku pro Ústecký region za 200 Kč. Ta platila až do Ostrova nad Ohří. Vlastně ani nevím, zda taková nabídka dnes ještě existuje. Přitom bych se tu přímo na těchto stránkách dočet, že už v roce 2008 jsem cestoval na jednu jízdenku do Litoměřic, pak lodí do Ústí nad Labem a vlakem domů. Tedy na DUK. Ono se tehdy Labe-Elbe dalo také koupit ještě za 200 Kč u nás v Mělníku, což už je minulost. To jsou prostě dějiny. Kdepak, cestování po železnici, se musí pořád studovat a nabídky se mění a samozřejmě i jejich ceny pro danou sezónu. :-).Ještě k té Plzni. Poslední roky jsem k cestě na Šumavu a do Českého lesa užíval Západní expres, který v Kařezu nestaví. Pokud by mi ale při průjezdu Kařezem v jedoucím vlaku průvodčí prodal Turistu Plzeňskem za 130 Kč a opačně mi zase ve stejném místě označil druhou PID ( zakoupenou například doma) za 110 Kč, tak není co řešit. Ten autobus do Prahy jsem samozřejmě také zvažoval tak, jako možnost pro tuto variantu Určitě se vyplatí zkoumat možnosti cestování a je to radost, když člověk vidí, že to vymyslel a hodně ušetřil. Třeba takový autobus na kombinovaný PID s IDOL do Rumburku vyjde od nás asi na 120 Kč jedním směrem a přitom se dá jet tam a zpět na DUK za 140 Kč vlakem přes Děčín a Saské Švýcarsko, a ani to časově nijak nebolí. Naopak člověk aspoň něco vidí :-). Při výletech to jde, ale jak se honí čas a povinnosti, tak je to horší Letos v létě jsem zase paradoxně s ČD Jízdenkou na léto nemohl moc myslet na výhodné a časově přiměřené jízdy k severu, kde hodně jezdí ARRIVA. Vzhledem k tomu, že dnes lze až do Turnova jet na PID a je tam obvykle dost času na přesedání, tak tam lze jistě ve stanici, nebo v nějakém automatu pohodlně koupit IDOL. Máte ale pravdu, že cestování na elektronické jízdenky je dnes velmi rozšířené, jak sám ve vlacích občas vidím a hodně je to mezi mládeží, která jezdí na školy, nebo lidmi, kteří jsou nuceni často cestovat vlakem, či je to jejich jediná varianta přepravování do práce, či na výlety. Já jen někdy nevím, jestli už rovnou tuto eletronickou kapitolu nepřeskočím a nezačnu se třeba zabývat jinými možnostmi cestování, jako jsou dlouhodobé časové jízdenky paušálního charakteru, které sice něco stojí, ale zase má na ně člověk od jisté chvíle už čas je opravdu užít.

      Vymazat
    4. Labe-Elbe bylo super, pak to začali zdražovat a nakonec zrušili platnost z Mělníka. Dnes už zase platí. V západních expresech IDPK jízdenka platí až za Plzní a PID v nich neplatí vůbec. Tenhle levnější způsob kombinace PID/IDPK platí jen v R Berounka a osobních vlacích. A co se týče IDOL tak ten má taky celodenní za 140Kč, ale potřebuješ k tomu tu jejich kartu, nebo mobilní aplikaci. Nejde zakoupit jen tak u řidiče/průvodčího.

      Vymazat
    5. Pokud jde o Labe-Elbe, tak trošku lituji, že tato jízdenka nebyla už před 40 lety, kdy jsem si do cílového nejsevernějšího městečka v mapce platnosti jízdenky na Labi psal :-). No, máš obdivuhodné znalosti. Já se tady snažím o to, aby místní lidé takových výhod užívali, a aby to nedopadlo s tou veřejnou dopravou tak, jak to dopadá, protože je to vždy škoda. Jsme tak sami proti sobě. Konstatovali jsme před několika lety s podobnými zájemci tohoto cestování zde, že na Labe-Elbe, se už od nás již vlakem jezdit nedá a platí až od Štětí. Dále jsme to nikdo neřešili. Nyní vidím díky našemu rozhovoru, že na železnici se sice nic nezměnilo, ale píší tam, že Labe-Elbe lze prý zakoupit v autobusových linkách PID na Mělnicku. Mno, vyplývá mi z toho například to, že bych mohl v autobusu číslo 467 PID ( Mladá Boleslav- Roudnice nad Labem) tuto jízdenku zakoupit a nemusel bych ji při cestě do Německa kupovat až v Roudnici. Na druhou stranu jezdíme v sobotu na cesty vlakem přímo z Mělníka, a jako výhoda mi to tedy moc nepřijde. Pokud jde o IDOL, tak jsem měl na mysli takzvaný lomený tarif na lince číslo 400 PID. Problém by byl asi v ARRIVĚ, kdyby jel člověk do Tanvaldu a na PID dojel do Turnova, a chtěl spojem pokračovat dále. Na druhou stranu by to neměl být problém v případě, že by pokračoval dále do některého z měst na severu autobusem. Obyčejně člověk žádá o jízdenku u řidiče, když je někde dále, ale zřejmě by tam jinak také nějaký automat byl a věřím, že i kdyby chtěl jet člověk vlakem do Liberce, tak mu na žádost v pokladně stejně tak, jako prý u nás tu regionální ( tam IDOL) prodají. Osobně kupuji PIDky u nás na autobusovém nádraží a pokud jedu vlakem, tak je označuji v označovači, ale někdo si prý nechává kupovat PID v pokladně ČD. Rovněž nám tu už pro nezájem veřejnosti nejezdí přímák autobus přes Slaný do Kladna. Moc se tomu nedivím, ale také by mohla nastat situace, kdy by to člověk mohl uvítat :-). Plánování cest hromadnou dopravou mě tak nějak docela už léta baví. Pokud už nic nemáš, tak bych si dovolil podotknout, že jsem si tuto diskusi v dobrém slova smyslu užil a rád se tu třeba zase někdy při nějaké diskusi o dopravě takto sejdu. Díky :-)!

      Vymazat
  2. https://www.cd.cz/typy-jizdenek/vnitrostatni-jizdenky/-25903/

    OdpovědětVymazat