čtvrtek 6. prosince 2018

První parník v Čechách plul již v roce 1841 pod Mělníkem. Bohemia byl dílem dvou pánů z Anglie. Dnes jsme se dočkali opět vysněné lodní dopravy.


Milí čtenáři, jistě někteří víte, že k mým oblíbeným časopisům patří také časopis Živá historie, který mi dodá občas i nějakou inspiraci :-). Stačí si jen vzpomenout na můj loňský výlet, kdy jsem navštívil místo posledního boje našeho slavného krále Otakara Přemysla II.

Zrovna včera jsem se dostal ke kapitole, která se týká prvního českého parníku, který jsem tu již také zmínil v úvodu seriálu o dopravě ....

http://soutok.blogspot.com/2011/11/povidani-o-doprave-na-melniku-i-pod-nim.html

( Týdeník Mělničan 7.7. 1864) Tehdy jsem pouze uvedl, že mimo jiné plula jedna spoj v 5.30 z Obříství až do Dražďan, ale vůbec mě nenapadlo pídit se po podrobnějších informacích. Kde se loď vzala ? Kdo ji navrhl, a kde byla postavena ?

Až včera jsem si po přečtení titulku uvědomil, že by mohlo některé čtenáře třeba zajímat podobně, jako mě, jak to tedy bylo, protože ta historie je prostě úžasná a je skvělé žít na Mělníku a o lecčems zde u nás aspoň trošku něco vědět, byť si to mnohdy musíme zopakovat. Vědomosti totiž způsobují člověku radost, která je dost důležitou součástí našich životů.

Již dávno jsem kdysi napsal, že nerad něco opisuji a kopírování také není to pravé ořechové, a tak sem dám především odkaz na wikipedii, kde je vše podstatné napsáno .....

https://cs.wikipedia.org/wiki/Parn%C3%ADk_Bohemia

A přece tam některé věci nenajdete. Třeba to, že nejprve oba pánové odcestovali ze své domoviny do Vídně, kde žili a kde stavěli lodi pro plavbu na Dunaji. Když přesídlili do Čech a zrodil se ten první parník Bohemia, který prvně vyplul právě ve zmíněném roce 1841, tak došlo k takové zajímavé situaci.

Vltava byla tehdy poměrně mělkou řekou, kanál, ani hořínské komory tehdy ještě neexistovaly a ačkoliv měl parník ponor jenom nějakých 40 cm( !), tak za příznivého vodního stavu ty první plavby skutečně vedly přímo z Prahy, ale brzy se od toho z mnoha důvodů upustilo.

Nejprve vyjížděly z Prahy v 5 hodin ráno do Obříství koňské povozy a odtud loď odplouvala v 8 hodin. V patře bývalého zámku dokonce vznikl hotel, který sloužil těm, kterým se nechtělo tak brzy vstávat a cloumat se kočárem. Lodí neplul tehdy jenom tak někdo, ale významnější osobnosti, obchodníci apod.

Společnost se již tehdy  obávala konkurence v Sasku, zrodila se loď Germania, která umožnila současně v jednom dni vyplout z Obříství i z Drážďan a nakonec měla společnost dokonce tři lodi. To však již přišel rok 1850, kdy se zrodila železniční trať z Prahy přes Ústí nad Labem a Podmokly ( Děčín) do Drážďan, což byl rychlejší způsob dopravy, který pobral i více lidí.

Jak vidíte z týdeníku Mělničan, tak loď sice ještě v roce 1864 plula z Obříství do Drážďan, ovšem Joseph John Ruston nakonec na paroplavbu po Labi rezignoval a odstěhoval se do Vídně, kde nakonec v roce 1895 ve věku 86 let zemřel. Jak se můžete dočíst, tak parní stroj parníku Bohemia údajně pohání ještě dnes  jeden jmenovaný parník v Sasku. Za zmínku stojí i to, že továrna v pražském Karlíně, kde loď Bohemia vznikala, teprve nedávno ztratila svůj poslední tovární komín a svoji poslední tovární budovu.



Od té doby uplynulo již 177 let a pod Mělníkem se mnohé změnilo. Zejména vy, kteří se zajímáte o historii a historické fotografie, tak jste jistě viděli mnoho fotografií právě dokončených, nebo ještě rozestavěných komor na laterálním kanále v Hoříně, a stejně tak mnoho parních plavidel tamtéž po dokončení stavby v roce 1905.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Zdymadlo_Ho%C5%99%C3%ADn

https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C5%99edn%C3%AD_Labe_(vodn%C3%AD_cesta)

Parník tedy plul po neregulovaném Labi a zprvu občas za příznivého stavu i po Vltavě již nějakých 64 let před stavbou laterálního kanálu a komor v Hoříně.

Moje generace za časů našeho dětství a mládí znala již jenom tlačáky plující především mezi Chvaleticemi a Lovosicemi, ale také Prahou a Hamburkem. Až teprve v roce 1997 jsem zaznamenal pod Mělníkem první zahraniční výletní loď s názvem Swiss Coral a třikrát sem přes prázdniny plula z Prahy Vltava, nebo Vyšehrad. Dnes již Labe opět žije loděmi, především těmi výletními ze zahraničí, ale i místní sezonní linkou. Rekordně dlouhá i široká Labská princezna ( Elbe Princes), se nám již okoukala a poslední dobou končí právě zde.


A nápad střídá nápad. V letech 1992 - 1995 jsem se věnoval, coby tehdejší člen místního Pegasu poesii a rád jsem věnoval několik básní našemu městu, jehož domy v historickém středu dostávaly nové omítky a tím i určitou barevnost. Tehdy jsem ještě nevěděl, jak to jednou bude na řece pod městem vypadat a bylo to takové přání, které se určitým způsobem po letech splnilo.

Blíží se čas Vánoc, jsou tu adventní chvíle, tak proč nesáhnout třeba do archívu a nepřipomenout si občas nějakou tu báseň, která má něco společného s našim městem, nebo vodami pod ním :-) ? A tuto báseň ( obrázek) jsem věnoval právě myšlence lodní dopravy pod městem. Je to vůbec možné, že od té doby uteklo 26 let ?!!

Kdysi jsem znal osobní lodní dopravu a večírky na lodi pod Mělníkem jen z vyprávění rodičů. Po mnoha desetiletích můžeme říci, že nám tu opět několik let pod městem plují zase výletní lodi, a my nemusíme za touto atrakcí někam jet, jako dříve, ale můžeme se případně svézt i doma.


Žádné komentáře:

Okomentovat