pondělí 18. července 2016

Díky autobusům ČD si lze odskočit z Mělníka i na Vítkův Hrádek za Lipnem. Náš nejvýše položený hrad.


Autobus ČD ve Svatém Tomáši.

Když jsem tu psal  v minulém týdnu článek o Stezce v korunách stromů, tak jsem se v jeho úvodu přiznal, že jsem chtěl původně jet na Vítkův Hrádek a popsal jsem důvody, proč že jsem od tohoto cíle v pracovním dni upustil a zvolil jsem cíl v dané lokalitě náhradní, byť jistě  významný a  u nás ojedinělý.. Nicméně, myšlenka mě neopustila a ukázalo se, že sobota je k tomu velmi vhodná, jen je třeba jízdní řád celé akce poněkud překopat. České dráhy totiž přišly s nápadem podílet se v lokalitě této části Šumavy i na silniční hromadné dopravě a myšlenka to není vůbec špatná.

Zelené autobusy totiž brázdí Šumavu už léta, ale pouze od Železné Rudy po Volary. ČSAD zase sice jezdí až na jižní stranu Lipna, ale pouze v pracovní dny a ještě hlavně odpoledne. Autobusy ČD tedy letos snad prvně navazují na příjezdy vlaků do Lipna nad Vltavou, provezou vás celým letoviskem ( zastávka u lanovky na Stezku mezi korunami stromů) a pokračují přes Přední Výtoň a Frýdavu do zastávky Svatý Tomáš, odkud je to již jen 10 minut pěšky na hrádek. Pro srovnání uvádím, že z Frýdavy po turistické značce ( od hladiny Lipna) by jste šli pěšky dvě a půl hodiny a zpět se uvádí hodina padesát.V autobusu ČD platí doklady ČD, tedy i Jízdenka na léto.

Vítkův Hrádek. http://www.vitkuvhradek.cz/o-vitkove-hradku.html ( 1053 m.n.m.)

Pojďme však po pořádku. V sobotu jsem byl nucený jet z Mělníka v 5.39 do Všetat, kde jsem měl přes půl hodiny času. To jsem využil k malé ranní romantické procházce po ještě spící obci.Obec má vlastně tři restaurace, kadeřnictví, cukrárnu, poštu, asi tři obchůdky i nákupní středisko, lékárnu, truhlářství i určité služby spíše pro něžné pohlaví atd atd. Souběžně se silnicí která tudy od závor prochází  vede i nemalý park

Když už jsem se chystal nastoupit do vlaku do Prahy, tak mě upoutala činnost muže, který přijel se mnou vlakem. Vylepoval plakát s turistickou akcí Memoriál Františka Beránka, kterou jsem znal z výlohy Kčt na Náměstí Míru. Nádražní restaurace mimořádně otevřela a hostinský začal nosit na peron stolky a židle. Právě tady bude start i cíl všech tras memoriálu. Ihned jsem začal srovnávat naše nádraží s přilehlým pohostinstvím a toto ve Všetatech. Mimochodem, jsem zvědavý, zda k projektu oživlá nádraží na Mělníku někdy vůbec dojde. Zatím tam je jen prázdný plac.


Výhled směr Alpy.

V 6.21 tedy jel vlak do Prahy, kam přijel v 7.14. Ze sousedního nástupiště, pak odjížděl v 7.35 rychlík do Českých Budějovic. Ve vlaku se někdy seznámíte se zajímavými lidmi a dozvíte se víc věcí, než od známých. Cizí lidé totiž vědí, že se rozejdou v jakési anonymitě a tak prozradí leccos. Do Českých Budějovic přijedete v 9.58 a po chvilce čekání vás odveze vlak jménem Donau-Moldau ( jede až do Lince) v 10.02 do nádraží Rybník, kam dorazíte v 10.58. Váš vlak do Lipna nad Vltavou odjíždí v 11.02 a některé věci určitě nepřehlédnete. Jsou to hlavně strážci pořádku, kteří vás budou doprovázet a později na řece Vltavě již plno lodí s vodáky, kteří vyráží z tábořiště Vyšší Brod. V Lipně nad Vltavou budete v 11.43 a půjdete podle koleje několik metrů k autobusu ČD, který odjíždí v 11.53. Byl jsem jediným pasažérem v celém obrovském autobuse, čekalo mě asi 20 km jízdy a mé otázky směřovaly k řidiči.



Lipenská přehrada.

Prý tu býval i menší autobus, ale ten si vzal kdosi do Frymburka a s pasažéry to bývá různé. Pomyslel jsem si, že by lince rozhodně prospělo, kdyby jezdila denně a zvlášť nyní o dovolených, jenže... o tom zase někdo někde rozhoduje. Na druhé straně Lipna jsou dost úzké silnice, problémy s vyhýbáním vozidel a cykloturisté jsou vůbec samostatnou kapitolou. Až do Přední Výtoně mají stranou cyklostezku, ale pak už si to jedou po silnici a jeden mladík nám málem spad svým určitým otálením pod autobus. Cestou jsme nabrali ještě dva starší lidi a pán se pochlubil, že bydlel v roce 1946 v Rousovicích, jen kus od toho mostu, co je teď ještě zatím sbouraný. Ve 12.39 jsme byli na místě a přišla již jen krátká pěší část. Když jsem se díval do kraje s vrcholové rozhledny hradu, bylo 12.50 a já měl do 14.50 čas na své aktivity. Je odtud překrásný rozhled téměř na celé Lipno, ale letovisko Lipno prakticky neuvidíte.


Vítkův Hrádek.

Lidé tu také tak trochu doufají, že třeba uvidí Alpy, ale to musí být podmínky. Vidí je aspoň na obrázku ( viz foto). Samozřejmě jsem zase testoval rádio a podařilo se na DAB+ zachytit regionální multiplex pro Mnichov, což je na našem území pro mě taková premiera. Na věži stezky v korunách stromů totiž k zachycení nebyl.


Poslední metry od Svatého Tomáše vypadají takto.

Pak už jsem kvaltoval po cestě k autobusu, který odjíděl v 15.05 a sešli jsme se opět ve stejné sestavě. Jen v Přední Výtoni tentokrát nastoupilo asi 12 lidí, kteří jeli do centra letoviska Lipno nad Vltavou. Příjezd v 15.48. Jestli- že jsem si mohl dovolit odjet v pondělí až v 18.10, tak v sobotu bylo nutné jet už v 16.15, nebo komplikovaně autobusem do Černé v Pošumaví a odtud vlakem. Vlak z Rybníka v 19 hodin jezdí totiž všechny dny, kromě soboty. Nakonec to bylo ale vše  vlastně dobře. Odjížděl jsem v 17 hodin rychlíkem Anton Bruckner a už ve 20.25 jsem byl v Praze. V tomto případě jsem neměl v úmyslu čekat na vlak ve 22.48 a vlak ve 21 hodin nemá ve Všetatech v sobotu přípoj na Mělník. Dal jsem tedy raději  přednost metru s autobusem a ve 21.40 mě přivítal Mělník.


Není snadné tu předjet autobusem cyklisty. Od Přední Výtoně stezka chybí.



Rychlík Anton Bruckner přivádí do Rybníka lokomotiva Taurus, jak je tu zvykem.



Bujanov, muzeum koněspřežky najdete hned vedle trati.



Kleť z vlaku.

Žádné komentáře:

Okomentovat