úterý 1. března 2016

Na lokálce se stále něco buduje. Zamyšlení nad anketou.


Byl jsem minulý týden upozorněn, že se v některých úsecích kolem lokálky objevily tyto železné sloupky s jakýmsi zařízením. Co prý by to mohlo být ? Nemastné počasí a určitá chuť vidět věci na vlastní oči, a pokusit se zjistit, oč by mohlo jíti, mě vyhnala do terénu. Na kovovém válečku však kromě nápisu HEAT ( jízda) a šroubku se zápustnou hlavou nebylo nic ke koukání. Samozřejmě, že už cestou na místo mě napadlo, že jistě půjde o nějaké zabezpečovací zařízení, protože jsou sloupky po celé otevřené trati ( zatím jen zřejmě ve vybudovaném úseku). Nicméně, na fotografiích jsem nic takového na toto téma nenašel, a pokud o tom nebude něco napsáno, tak se momentálně nehneme z místa, pokud stavba nepokročí.. Zajímavá je třeba i fotografie, kde pásovina uprostřed kolejí obepíná takovými skoky betonové pražce, což  je jen někde.

Pojďme si však aspoň prohlédnout odkazy, kde se hodně píše o zabezpečovacím systému ETCS ( European train control system) , který může laika množstvím funkcí až zaskočit.
https://cs.wikipedia.org/wiki/European_Train_Control_System

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vlakov%C3%BD_zabezpe%C4%8Dova%C4%8D

Ano, dnes již není problém předat informace do řídícího vozu z celého konkretního úseku, optimalizovat jízdu, nebo i ovládat řídící jednotku dálkově. Železnice je dnes věda a jakýkoliv vandalizmus, nebo nerespektování výstražných světel na přejezdech apod. je velká nezodpovědnost a hazard se životy i majetkem na obou stranách.


Přemýšlel jsem také, zda už konečně nevyjet s nějakou anketou na téma využívání lokálky, ale myslím, že doba stále ještě bohužel nenastala a bude to oříšek.
Nedávno byla například naše lokálka v televizi a výsledkem reportáže bylo, že se asi čtyřem lidem nelíbilo, že cesta tak dlouho trvá a vlak před každým přejezdem téměř zastavuje. Jak by ne, když nejsou utvořeny podmínky pro plynulost provozu. Pak to byla ještě aféra ohledně některých přejezdů, kde je skutečně vhodné automobil téměř zastavit a přejet přejezd krokem, na což někdy upozorní i dopravní značka ( mezi Mělnickou Vruticí a Jenichovem).

Také jsem zvědavý, kolik se najde takzvaných víkendových turistů, kteří budou ochotní lokálku užívat k cestám do CHKO Kokořínsko-Máchův kraj a kdo z obyvatel z vesnic u trati používá lokálku třeba k cestám do práce, nebo k lékaři. Ovšem, na to asi stejně těžko anketa tady na Soutoku ( pokud bude) odpoví, neboť občasné  cesty vlakem na krátké vzdálenosti, se nepravidelnému uživateli téměř nevyplatí a předpokládá se zájem cestujících především z Prahy, či početnějších oddílů s využitím skupinových jízdenek ( turistické oddíly, školy apod.). Jsou to skutečně někdy nepoměry, když porovnáte cenu normální zákaznické jízdenky do určitého místa ( tam, případně zpět) s jízdenkou regionální s neomezeným pohybem i přestupy po celém konkretním kraji. Však jsem zde již nejednou psal o skutečných dálkových výletech za 200 Kč.

A na závěr tedy několik podvečerních snímků z naší postupně krásně modernizované lokálky.














Aktualizace 2.3. 2016 v 18.15 :    18.6.2016 Léto s párou !!

6 komentářů:

  1. Ocelové sloupky podél trati jsou tzv. zajišťovací značky. Je to něco na způsob značek výškové nivelace, kterou lze občas pozorovat na některých domech nebo v terénu. V tomto případě slouží ke kontrole, zda nedošlo ke změnám ve výškovém nebo směrovém uspořádání traťového svršku. Jejich instalace je zejména z toho důvodu, že železniční svršek na lokálce je bezstykový a vlivem změn teplot dochází v dlouhých kolejnicových pásech k obrovskému pnutí, které je přenášeno pražci do štěrkového lože. Aby k deformacím kolejového roštu vlivem tohoto pnutí nedocházelo, jsou zejména v obloucích použity tzv. pražcové kotvy - to jsou ty "pásoviny obepínající pražce). V žádném případě se tedy nejedná o zabezpečovací zařízení a už vůbec ne o systém ETCS. Když už jste na něj narazil, tak systém ETCS je u nás pořád ještě hudba daleké budoucnosti. Pevné informační body systému (tzv. balízy) jsou sice instalovány na několika úsecích 1. koridoru, zejména mezi Č.Brodem a Pardubicemi a plně vybavený krátký pokusný úsek je někde mezi Poříčany a Kolínem. Podobné to je i s vybavením vozidel, kdy tzv. vozidlovou částí ETCS je vybaveno několik málo lokomotiv soukromých dopravců a asi 5 (neberte mě za slovo, nevím to úplně přesně) vozidel ČD. Vybavení jednoho vozidla tímto systémem přesahuje částku 10 mil. Kč.
    Ale zpět k lokálce. Bohužel došlo na má slova - tedy že za hodně peněz bude málo muziky. K zvýšení traťové rychlosti nedošlo a zřejmě nedojde. Obsazenost vlaků je velmi nízká. A hlavně nastala situace, kterou jsem zmiňoval v některých diskuzích. Opravená lokálka se stala nástrojem ve špinavé hře SŽDC.
    Máme opravenou sice hezky trasovanou ale naprosto bezvýznamnou lokálku, přičemž hlavní tah - tedy trať 072 neskutečně chátrá. Schválně se projeďte vlakem z Mělníka do Kolína a zpět a uvidíte v jakém je trať stavu a kolik je tam omezení rychlosti. Trať v téměř v celé své délce umožňuje rychlost 120 km/h, ale dnes jsou místa, kde se jezdí i 5 km/h. A SŽDC má výmluvu - opravili jsme lokálku za 350 milionů, tak se nedivte, že nemáme na opravu hlavní trati. (viz třeba tato reportáž: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/1694404-spatny-stav-koleji-brzdi-vlaky-mezi-nymburkem-a-podebrady )
    Domnívám se, že starostové a všichni, kdo podepsali petici za obnovu trati 076, se stali (bez urážky) tzv. užitečnými idioty ve špinavé hře SŽDC a politiků.
    Takhle jen vyženeme poslední cestující, kteří ještě vlakem jezdí i nákladní dopravu z kolejí na silnice.

    Jan Jáchymstál
    P.S. HEAT neznamená jízda, ale "topit, teplo".
    Sice jsem nápis neviděl, ale domnívám se, že nápis bude spíše HEAD, tedy hlava, neboť hřeb (šroub) ve sloupku má vazbu na polohu temene hlavy kolejnice.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak asi takto: Slovo heat má více významů. Jako částečný fanda ploché dráhy jsem se setkal na obrazovce s nápisem heat 16. Někdy se to překládá, jako jízda a ve slovníku jsem našel také verzi.... sportovně rozběh. Napsáno je tam opravdu Heat a můžete, se přesvědčit na úplně spodní zvětšené fotografii, kterou jsem sem díky Vám dnes vložil. Ale, je pravda, že heat je také především teplo.

    Ano, také jsem na netu objevil v pondělí někde nějaký článek, kde se psalo něco o tom, co zde popisujete .. rovina kolejí apod. Jenže, internet je plný článků o takzvaných chytrých kolejích, píše se o různých testech na nepoužívaných lokálkách, kde se testují různá zabezpečení a tak by člověk očekával nějaký přenos informací do počítače řídícího vozu, a ne jen, že půjde o nějaké namátkové kontroly z venčí, které sledují, jak nám ta trať sedí. Prostě, trošku zklamání.

    O té pásovině jsem se dnes dozvěděl, že to jsou kotvy umístěné především v zatáčkách. Když vidím na zemi pásovinu, tak mám tendenci si to spojit s elektrickým uzemněním, což je v tomto případě u betonových pražců blbost.

    Pokud jde o trať 072, tak jsem slyšel, že to tam teď má občas nějaká menší zpožděníčka. Já tam jel naposled loni v létě hned 4x po sobě na ,,jízdenku na léto" a to ještě šlapalo podle řádu, jak hodinky.

    Ke smyslplnosti lokálky, se zde vyjadřovat nebudu. Víte, že stojím na druhém břehu a už teď mám velkou radost, že se v kalendáriu města Mšena objevila prý včera večer má oblíbená akce. Jen je mi líto, jak hned někdo nelenil a ty vodní zásobníky poslal do šrotu. Mohlo to být zajímavé pro nějaké muzeum, nebo to mohlo stát někde natřené venku vedle mšenského nádraží, jako připomínka historie.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak podle snímku je to jasné. Trubka je s největší pravděpodobností z nerezové oceli a zrovna tenhle kousek nese označení typu materiálu - tedy Heat pipe, žárupevná trubka.
    JJ
    Zřejmě je dodavatel značek koupil někde ve výprodeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajímavé bylo, že jsem prohlížel na netu různé obrázky, kde autoři fotografovali vše možné kolem kolejí a nikde jsem snímek s destičkou a svorníkem, nebo trubkou neobjevil.

      Vymazat
  4. celý článek na mě působí neuceleně a zbytečně, jako slátanina několika už otřepaných témat, navíc pojatých silně laicky. takový nijaký produkt někoho, kdo má potřebu se k něčemu vyjadřovat, aniž by věděl k čemu a proč :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, nezapomeňte, že nejste v novinách, ale na blogu. Pro mě a několik dalších lidí to bylo přínosné. Ptali se mě, zda nevím, co se to tam děje. A já zase správně předpokládal, že toto téma nenechá v poklidu pana Ing. Jáchymstála a třeba nám to nějak objasní. Kdo jiný by také k celé věci mohl něco napsat? Tak-že mu děkuji, zřejmě bude mít pravdu, že jde o nějakou nivelaci a u mě dobré. Dozvěděl jsem se to, co jsem chtěl.

      Vymazat