sobota 3. ledna 2015

S foťáčkem na Starák. Rekreační oblast na jihu Mělníka.


Tady se občas v minulosti prodávalo občerstvení. Vrchní okno zcela vlevo zatlučené prkny a čelní levé vrchní je zcela otevřeno.

Letošní vánoční i silvestrovské volno si s námi pěkně pohrálo. A to jak pracovně, tak počasím. Zažili jsme teplo i mráz, sníh i déšť, náledí i bláto, a dny jsou samozřejmě co do světla krátké a ospalé. Jenže, pohyb, výlet, nebo alespoň procházka jsou podle lékařů o svátcích žádoucí činností a nakonec to ví i každý z vás, kdo veškeré volno neproseděl pouze doma.

Na procházku na Starák ( rameno Labe pod Mělníkem) mě vlastně nasměrovala především reklama z jednoho webu :-)). Konečně, aspoň každý vidí, co dokáže reklama, byť skrytá i v docela obyčejném komentáři ;-). Proč se konečně nepodívat do míst, která jsou z historického centra více z ruky, než Hořínský park, byť jsou v katasru města ?


Šlo mi především o vyfotografování této cedule ( asi půl kilometru před obcí Kly), kde mají zájemci možnost si zjistit, co že se kdy za ptactvo vyskytuje kolem naší velké řeky pod městem. Ačkoliv se na první pohled zdálo, že je kolem řeky nyní spíše mrtvo, tak mi bylo dopřáno spatřit krásného modrého ptáčka, kterého jistě mnozí znáte, jako ledňáčka.


Zde je tedy detail na tabulku vyskytujících se druhů.


Cesta byla mírně zledovatělá, ale díky trávě, se podle ní  i občas po ní dalo jít.


Šel jsem ještě o něco dál, protože jsem si pamatoval, že někde tady by měla být ještě u cesty tabulka, která připomínala aviatický výkon ing. Kašpara, který uskutečnil se svým letadlem první let mezi Mělníkem a Prahou u nás. Tu se mi již nepodařilo najít. Jednou jsem obě ty tabule fotil, ale kdybych jen věděl, kde to mám :-). Povšimněte si na obrázku výše, že mezi holými stromy prosvítá hlavní budova statku Oupor ( článek ,, Kdo nebyl na Úporu, není Mělničan"... 29.11.14)



Poblíž řeky se najdou i staré letité stromy se slušným průměrem kmenu.


Staré Labe, nebo-li Starák je říčním ramenem řeky v katastru města. Dříve sloužilo i  jako přírodní koupaliště, ale dnes jde vyloženě o rybářský revír.



Ještě nikdy v životě mě nenapadlo se pídit po tom, co že se to tady do Staráku vlastně vlévá za stružku. Člověk se spokojil s tím, že to je zkrátka voda z místních luk poblíž osady Kly-Vinice. Dnes jsem se podíval řádně do mapy a byl jsem překvapený. Stružka nese název Tuhaňská svodnice a pokud půjdete proti toku nejdelší svodnice, tak vás překvapí, že začíná až u obce Červená Píska, kde se točí na Tuhaň, kde napájí zdejší tůně, podteče státovku do Prahy, a pokud jezdíte na kole, tak ji v osadě Kly nedaleko Labe vlastně přejíždíte. Jak vidno, tak je zdejší stavidlo zřejmě ještě od nějakých povodní dosud neopravené.


V nejvzdálenější  části Staráku byl dokonce ještě slabý led, zřejmě v důsledku nedávných teplot, které klesaly téměř až k minus deseti stupňům.



O tento obrázek jsem nemohl nikoho připravit. Vždyť to je místo, kde to na řece žije. Jen nevím, zda se tu tlačáky opravdu spravují, nebo likvidují. Psa tuláčka ( článek) jsem tu nepotkal, ale měli v areálu dvě ovce.



Komu připadalo vtipné, že nevím, zda se zde provádí opravárenská činnost, nebo čistě demontážní, tak se podívejte na obrázek výše, kde ční nad hladinu část potopené vany. Pravda bude někde uprostřed :-). Ostatně, i tato protáhlá vana je zaplavena jenom uprostřed, ale to už by se mi nevešlo celé do záběru.




A nakonec mám na řece docela pěkné pramičky na Hadíku, přímo naproti té zřejmě již bývalé občerstvovně. 

Joj, kolikrát mi jen toto místo připomene soutok Labe a Cidliny u Poděbrad. Jenže, tam to fakt v létě žije restaurací u vody, cykloturisty, pěšáky, těmi co připluli lodí  k místnímu molu z Poděbrad a samozřejmě rybáři. Snad tam i někteří přes noc stanují. Ale, to je úplně jiná písnička, o které jsem tu již několikrát psal. Mělník má dole u řeky rezervy, ale těžko říci například právě tady, zda je vůbec zájem veřejnosti měnit poklidné a téměř opuštěné místo, za příjemné rekreační stanoviště, kde by se rád v sezoně leckdo zastavil na jedno a pokochal se příjemným prostředím s výhledem na řeku. Vždyť lidé ze sídliště Sportovní nemusí jen kočárky po Polabí, ale můžou dolů k řece k sídlu pražských potápěčů ( bývalé staré lázně) a po dobré cestě ( pokud by byla snad  dokonce vyasfaltovaná) právě kolem cukrovaru až sem. A aby tu byla smysluplná občerstvovna, tak tu musí jezdit cyklisté i stavit výletní loď. A pak by se možná přidal i cukrovar, který by těmi vraty v té zatáčce dole lákal lidi do nějaké výstavní expozice. Tuto poslední větu však uvádím s nadsázkou proto, abych nezklamal ty, kteří se tak rádi baví těmito vizemi.



Nevím, že bych si toho kdy všiml, ale o něco výše nad zákrutou máme ještě památný strom.



Nedávno jsem zde dělal reklamu knížce Na Mělníku (25.12.14). Co to tedy je ten Turbovický hřeben, jehož severozápadní výspou je Mělník a na druhém konci jsou Přívory ? Je to 10 km dlouhý hřbet, který byl v prahistorii ostrovem. Na snímku můžete spatřit valnou část hřbetu. Ten vrch úplně vpravo na obzoru má nadmořskou výšku 229 metrů a leží nad obcí Červená Píska ( Nejvyšší bod Turbovického hřebene). Mobilní stožár je pak v části, které se říká Horní Vinice a výborně je vidět i od  Staré školy vedle kostela sv. Petra a Pavla. Vlevo je mělnický Kradlov.

Původně jsem chtěl zahájit rok 2015 zcela jiným článkem, ale, proč se konečně neprojít po té naší domovině, která není daleko, kterou můžeme denně vidět, a kterou můžeme užívat podle možností, jaké se zrovna vyskytují ?

Aktualizace 4.1.


Občerstvovna v Nymburku. Poblíž Labe i Vltavy je mnoho občerstvoven  zejména pro cyklisty. Své vědí i mělničtí cyklisté, pokud si vyjedou na cyklostezku směrem na Horní Počaply.

SŠ.

Žádné komentáře:

Okomentovat