sobota 25. května 2019

Fotogalerie ze čtvrtého ročníku výstavy veteránů v areálu pneuservisu Ostaševski v Mělníku - Blatech. Ve znamení Niki Laudy 2 : Bývaly i barevné pohledy formulí, plakáty, jen knihy přišly až po revoluci. Nejstarší časopis o formuli 1 mám už 46 let.


Co jsem vám v prvním dnešním článku slíbil, to činím. V areálu pneuservisu Ostaševski, se dnes konal již 4. sraz veteránů.

Jak si můžete přečíst v tomto starém článku : https://www.ostasevski.cz/inpage/veterani/ , tak jde s největší pravděpodobností vždy o vozy, které tu byly v minulosti renovovány. I to je možná důvod, že tu prakticky bylo to samé co loni, ale když si uvědomíme, jaká krásná auta to jsou, a jak nám zase vyšlo po roce i počasí, tak by to snad bylo škoda sem nezajít. Už jen ta blízkost říčky Pšovky i nedalekého parku vybízí k návštěvě.

A konečně, za týden budeme zřejmě na Mělnickém okruhu, nebo si můžeme i dopoledne ještě odskočit do kempu, kde uvidíme třeba i krásné staré anglické sporťáky ( bývají i v Lobči), ale tato auta můžeme směle mnozí označit za auta našeho mládí, což je právě to nostalgicky krásné.






























V den smrti Niki Laudy jsem tu napsal takový článek, který měl být poctou tomuto velikánovi závodů formule 1 a současně jsem vám chtěl ukázat, co pro nás závody formule 1 zejména v 70. letech znamenaly.

Nebylo to jednoduché, protože jsem musel tyto materiály nejprve vynést na svět a ofotit je. Přece jen mám od té doby už celou řadu knih na zcela jiná témata, ale formule 1 a fotbal, to bylo asi to prvé, co nás jako kluky bavilo :-).


Tak třeba tento časopis je vůbec mým nejstarším časopisem na toto téma a pochází z roku 1973. Považte, že je v tuto chvíli už 46 let starý a brzy oslaví slavné kulaté jubileum :-).


Tak vypadal kokpit vozu Ferrari ( snad 312B. Tak to už je novější 312 T) tehdy. Dnes máte volant plný tlačítek i kontrolek, z nichž některé ukazují otáčky. Už ani nevím, protože současná formule je opravdu hrozná nuda a člověk musí být každou sezónu po několika jarních závodech otrávený.


Zde tedy máme vpravo nahoře Niki Laudu ještě, jako fešáka. 1. srpna 1976 dojde k pověstné havárii, která mu navždy ovlivní život , a nakonec i jeho délku. Sedmdesátka není zase až tak nic moc a jistě byla ovlivněna následky, které spáchala nehoda na jezdcově zdraví, ale délka věku je i tak velká individuální záležitost, že veškeré prognózy o jeho prodlužování je nutno brát s velkým nadhledem.

Vždyť naše zdraví ovlivňuje tolik faktorů, že to nemá cenu snad ani rozebírat.



V těchto letech propagovaly formule nejčastěji tabákový průmysl, což je dnes téměř k nevíře. Černý Lotus propagoval značku, kterou si zapálil snad i každý mladý člověk u nás, který poznával, co je to kouření. Tehdy krabičky neměly ošklivé nápisy o rakovině, stávaly se i námětem k sběratelské činnosti a ačkoliv se plat mladých lidí v tehdejším Československu pohyboval ke 2 000 Kčs , tak 20 Kčs za krabičku amerických cigaret občas i někdo tu a tam v pohodě pustil. Vždyť naše nejdražší Sparty stávaly 14 Kčs. A slyšíte správně. Tehdy stálo vše v celé republice na všech místech stejně, bez ohledu na to, jak je místo turisticky atraktivní.
.


Dovolil jsem si i nějaké obrázky z toho nejstaršího časopisu.


Jackie Stewart ze Skotska závodil 15 let a stal se třikrát mistrem světa. Naposledy právě v roce 1973 na voze Tyrrell 006. I on ukončil předčasně závody formule 1, když se při tréninku na poslední VC USA ( východ) ve Watkins Glen zabil jeho stájový kolega a přítel Francois Cevert.


Škoda, že tyto knihy dorazily do pražských antikvariátů až po listopadu 1989.



Jak jsem již napsal, tak v tehdejším Československu nebyl problém koupit  za pár kaček i barevné fotografie vozů formule 1.


Tyrrell P34 je jediným šestikolovým vozem v celé historii závodů formule 1 a pilotovali jej v sezóně 1976 piloti Jody Scheckter a Patrick Depailler. V sezóně 1977 byl však velmi poruchový a tím jeho historie skončila.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Tyrrell_P34

Formule 1 měla takovou sílu, že jsme, jako žáci v ZDŠ hrávali hru, které jsme říkali formule. Na čtverečkovaný papír se nakreslila trať, hráči směli po jedné přidávat až do šestky, pro zatáčku v rychlosti číslo 2 bylo povoleno projet pravý úhel a jednička dovolovala i úhel ostrý. Nesmělo se samozřejmě na obsazené pole a asi jste správně pochopili, že se hráči pohybovali vlastně po průsečíkách svislých a vodorovných linek v ohraničené oblasti mezi mantinely nakreslené trati.

Vzpomínám, že jsme se jednou do hry tak zabrali, že už u lavice postával ročník, který nás měl ve třídě vystřídat, a tak už nějak ani nevím, kdy jsme to tehdy začali hrát. Že by dokonce při hodině :-)?

Když se dnes díváme na film Pelíšky, tak se smějeme situaci, kdy se na nástěnce objevuje fotka bratra  slavného sovětského kosmonauta Gagarina, kterou je samozřejmě Mick Jagger ze slavných Rolling Stones.

Opravdu to byla doba, kdy žádný internet nebyl a nejeden dětský pokoj zdobila nástěnka, kterou si děcka se vzrůstajícím věkem různě zdobila dle svých zájmů. I tam jste si mohli dát nějaké fotografie z novin, plánek aktuálního okruhu a třeba i vlastnoruční tabulku aktuálního stavu MS, která byla samozřejmě mnohem čerstvější, než ta z časopisu Motoristická současnost.


A poslední snímek není náhodný, Však se zítra jede slavná Grand Prix Monaca ve městě Monte Carlo. Ale upřimně. Co může být zajímavé na velké ceně, kde jsou v první řadě oba zcela bezkonkurenční vozy Mercedes.

Když si přečtete tento článek celý .... https://formule1.isport.blesk.cz/clanek/ostatni-motorismus-formule-1/363995/mercedes-utoci-na-rekordni-double-v-kvalifikaci-na-vc-monaka-dominoval.html

....., tak nevěříte, že je vůbec něco takového možné. Je mi domácího Leclerca líto, protože třetí trénink dokonce vyhrál, což je neuvěřitelné.

Dnes by to tedy mělo být spíše o hokeji, ale to tak někdy vyjde. Snad Kanadu porazíme, protože mi něco říká, že když ne, tak budeme třeba i bez medaile.

Žádné komentáře:

Okomentovat