sobota 7. dubna 2018

Co se děje s větrným mlýnem u Vrátna? Je nádherný, ale kolem je rozpracovanost. Fotogalerie. Kokořínský rychlík ve Lhotce. John Paul Young- Yesterday's hero 1975.


Nedávno jsem zde napsal článek o mlýnech v okolí Mělníka. Mimo jiné je část věnována mlýnu u Vrátna. A právě facebook tohoto mlýna je poslední měsíce prakticky mrtvý, ačkoliv se již někdy loni, nebo ještě dříve psalo o jeho turistickém  zpřístupnění veřejnosti.

https://cs-cz.facebook.com/mlynvratno/

Majitelem je pan Aleš Křemen, který si mlýn oblíbil již v časech, kdy nad ním přelétal, se svým letadlem. Dnes vlastní mimochodem firmu v Odolené Vodě na výrobu leteckých vrtulí ....

http://www.woodcomp.cz/

Nechtěl jsem panu Křemenovi psát a napadlo mě, že když je takový hezký den, tak se na místo podívám osobně. Ostatně, neměl jsem žádné pěkné vlastní snímky, které by byly ze současnosti a prakticky hlavně přímo z místa. Navíc byla malá vrtule nahrazena vrtulí velkou. Jde o mlýn holandského typu.

Česku se vyskytují dva základní typy větrných mlýnů: mlýn sloupový a mlýn holandský. Mimo to je v Česku ještě množství mlýnků a větrných motorů různých konstrukcí.
Mlýn sloupový (nebo také německý) je dřevěný mlýn, který se celý natáčí proti směru větru podle svislé osy, tvořené pevným dřevěným sloupem.
Mlýn holandský je pevná, v Česku většinou zděná stavba na kruhovém půdoryse, kde se natáčí s vrtulí pouze střecha.


Pokud pojedete autem z Vrátna dále na Mladou Boleslav, dostanete se na křižovatku, kde přímý směr vede do Skalska a hlavní silnice uhýbá vlevo do obce Kluky. A právě do této křižovatky ústí polní cesta, která vede ke mlýnu.

Po malé procházce dojdete k cíli a cestou můžete obdivovat pohledy na Vrátenskou horu, Bezděz, Ralsko,Ještěd a Krkonoše. Ty byly dnes v mlhavém oparu.

Lze sem však jít i od železniční zastávky Vrátno.


Máte tu plno informačních panelů, kde se vše dozvíte, a třeba už i teď po zvětšení fotek ( klik na ně).


Mlýn je nádherný, ale zdá se, že se na tomto budoucím ,, pensionu s restaurací"  se dělá nová střecha. To jsou jen mé dojmy, že to tak asi bude :-).


Ani okolní terén není ještě zcela upravený.


Zde je také ještě nějaká zajímavá stavba.


Něco z výhledů. Vrátenská hora a


oba Bezdězy i s hradem.



Zde to zřejmě vázne. Cestou ke mlýnu jsem potkal v polích jednu rodinku a u brány jsem se pozdravil s jedním zahraničním pracovníkem.


Není krásný? Je to už 26 let, co jsem byl naposledy přímo u něj, což je nostalgie. Od té doby jsem jej viděl vždy jen ze silnice, či z vlaku, ale teprve dnes je skutečně nejkrásnější za celý svůj kamenný život.


Osobně jsem si ještě přidal Vrátenskou horu. Věž už byla v pokročilou dobu zavřená, ale já jsem sem jel dnes hlavně kvůli rádiu. Posledně jsem tu totiž zachytil u křížku DAB+ až ze Středních Franků, což bylo milé zjištění, ale mohlo to být jen podmínkové. Bylo to podmínkové, ale i tak je fajn, že sem dnes dolétl a hrál signál, jak z Horních Franků ( Ochsenkopf), tak z Horní Falce :-)

V Kokořínském Dole už mě vítaly stříbrné hladiny rybníků, oranžové skály, natřískaný hotel Pobuda, jakási nově instalovaná svodidla v zatáčce u Harasova a těžké šero, ale to už je jiná písnička.



Teď se vrátíme do času 17.15 a do stanice Lhotka. Před týdnem jsem vyfotil Kokořínský rychlík jen na dálku ve Velkém Borku, tak dnes si ho vychutnáme. Ostatně, letošní rok bude nejspíše zcela bez páry. Podle některých informací prý pojede v sobotu na den oslav do Mšena ( 9.6.2018) normálně podle jízdního řádu právě tento rychlík, ale má jet ten den ještě nějaký speciální dieslový vlak z Lysé nad Labem. Bez záruky!




Tak to vypadá v Bardotce. Dnes už je i program, kde se můžete podívat do útrob různých lokomotiv.



Čekalo se na Regionovu od Mělníka.




A co si dáme na konec článku?

Zajímavost, která mě jako milovníka hudby bere :-). Dával jsem tu článek o kapele Bay City Rollers, kde jsem zmínil jejich velký hit Yesterday's hero ....

http://soutok.blogspot.cz/2018/03/zeny-divky-po-nich-silely-hudba-to-byla.html

Vždy jsem si myslel, že je to jejich věc a jinak jsem to neznal. Ono se to jinak nikde jinde nehraje. Jenže, jak vidím, tak to zpívá v roce 1975 pan John Paul Young a je to velmi velmi zajímavé. Zkuste si to porovnat.

https://www.youtube.com/watch?v=KVSEiveFY7g

A tento zpěvák mi pomohl najít další obrovský hit rádia Luxembourg z mého mládí, který už také upadl v zapomnění.

I hate the music.

https://www.youtube.com/watch?v=RnK8e-Uo1CA

Na závěr vám sdělím, že již teď se můžete těšit na další článek. Vím o čem bude a myslím, že vás bude velmi zajímat :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat