neděle 30. října 2022

Z hory Říp nebylo do kraje nijak zvlášť vidět, ale na návštěvnosti to znát nebylo. S rozhlasovými záchyty byla i určitá spokojenost.

 

Jsou lidé, kteří si klidně udělají výlet někam na zámek, do Koněpruských jeskyní, nebo třeba navštíví Babičino údolí. Pak jsou tací, kteří z různých důvodů dávají přednost kopcům a neumí si ani představit, že by měli jít někam jinam, než do divoké přírody a třeba i čekat na průvodce.

To jsou většinou turisté, rogalisté, přátelé rozhlasového příjmu, milovníci výhledů a poslední dobou i lidé, kteří si hrají s drony. Sice se občas snažím nepatřit jenom do této druhé vymezené skupiny, ale když už přijde mlhavý podzim a lidé s podobným hobby začnou psát o dalekých záchytech z vysokých kopců a z domácí vyhlídky to ještě moc nechodí, tak to chce určité riskantní odhodlání.


Ono se totiž také může klidně stát, že někam jedete, sápete se na kopec, a pak nejen že nic nevidíte, ale ještě nic zvláštního neulovíte. Zatímco guru digitálního rozhlasu, který zcela propadl výjezdům na kopce a lovu na směrovou anténu si vyrazil z Prahy na nejvyšší kopec Brd, aby tu zachytil multiplexy z dalekého Bádenska-Württemberska, které obvykle na mělnickou vyhlídku přilétnou při mrznoucích mlhách, tak já si udělal takový pokusný výlet na Říp.

Sice jsem věděl, že toto lehké zamlžení asi žádné Bádensko ani na Říp nepřinese, ale bylo zajímavé to později porovnat s vyhlídkou u nás na Mělníku. Druhou věcí je, že příjem na teleskop je všeobecně slabší. A kam jinam také jet ?

Slyšel jsem kdysi názor, že magnetičnost hory není prý příjmu zřejmě nakloněna, ale to se ukázalo již brzy, jako blbost. Na Říp navíc koukáme, není daleko a relativní neúspěch s lovem tolik nepálí. Navíc je to krásná hora, která leží v kraji zcela osamocená, což je v mnoha směrech výhodou.


Vzhledem k tomu, že v sobotu odpoledne již žádná mlha při cestě nevadila, tak to byl opravdu příjemný výlet. U fotografování jsem se vůbec snad prvně v historii mých výletů na Říp musel vzdát jakéhokoliv pohledu do krajiny. Opravdu to bylo dělané jen na focení blízkých předmětů.

O to větší ocenění jsem musel udělit výletníkům, kteří se přišli s cestou do kopce poprat, ač mohli předpokládat, že na rozhledy to tentokrát nebude. Atmosféra je tu však vždy taková, že to sem prostě táhne. Přitom je celá řada míst, kde člověk ani nebyl, ale Říp má prostě v každém období své genius loci.

Dovolte mi, abych teď několik notoricky známých snímků nekomentoval. Konečně, hovoří sami za sebe.






A zastavím se až tady. Lidí tam bylo tradičně moc. Nemohl jsem odolat snímku, kde na prudké uzoučké stoupající cestičce byl doslova celý had lidí stoupajících vzhůru, a to již bylo odpoledne.
První pokusy z Pražské vyhlídky mě nijak zvlášť neoslnily, ale bylo vidět, že se situace lepší.

Obešel jsem všechny známé vyhlídky a seznámil se s novým a dosud nepoznaným jevem. Když jsem byl na Roudnické vyhlídce, kde bych očekával multiplexy z Lužice, tak díky množství spadaného listí les prořídl a signály bavorských multiplexů kopcem pronikly s neuvěřitelnou silou i sem na SZ stranu kopce.




Nebudu vás tu tentokrát obeznamovat s nepodstatnými rozhovory s ostatními návštěvníky, protože to nejlepší přišlo nakonec. Na Řípu je nedaleko pojmenované Roudnické vyhlídky ještě jedna nepojmenovaná, která míří na hrad Házmburk. Ten nebyl tentokrát ani vidět, ale to mi vůbec nevadilo.

Na sever od Krušných hor leží saské město Freiberg a čtvrť Wasseberg, kde je umístěný poměrně slabý vysílač pro tamní region. Na Mělníku není možné tento ,,mux" naladit, protože je kanál obsazený našim poskytovatelem vysílajícím z Prahy ( kanál 10D). Pokud se mi jej podařilo naladit, tak jsem byl vždy v Krušných horách. Tentokrát se to povedlo právě na této vyhlídce 

Nechci teď měřit vzdálenost, ale z Mělníka jde o 101 km vzdušnou čarou. Na Pražské vyhlídce šel již ovšem náš multiplex.

Ta byla také posledním místem, kde jsem se ještě asi půl hodiny před západem slunce zdržoval a zdálo se, že se ještě dočkám možná překvapení. Vždyť už šly úplně všechny multiplexy z celého Bavorska a ten nejvzdálenější máte na obrázku. Když budete chtít hledat 375 km vzdálený vysílač Pfaffenberg na mapy.cz, tak zadejte vyhledávat obec Dorrmorsbach a zjistíte, že už jste až u řeky Mohan ( Main). Kopec je pak směrem k JV a má pouhých 432 metry.

Na chvíli se zdálo, že se to bude ještě lepšit, ale byl to strop. Představte si, že by to sem za mrznoucí mlhy mohlo přilétnout třeba až přes Rýn a možná až z Francie :-). Jenže, ta cesta v husté mlze musí být také zážitek. Trošku jsem si na závěr zahrál na dobrodruha. Chtěl jsem naostro otestovat čelenku a původně jsem měl klesat tmou po známé cestě od obce Rovné, kudy chodí na Říp nejvíce lidí.

Nakonec jsem to však riskl dolů oním prudkým kopcem, kterým poslední léta s oblibou chodím. Myslím, že asi naposled :-).  Potom jsem to na Mělníku samozřejmě ještě porovnal se zámeckou vyhlídkou, abych viděl, co se nenačte ani náznakem, a co sice ano, ale s mnohem slabším signálem.

To je vše a přejme si navzájem pohodový 44. týden roku 2022 !  Ano, lidé mají všelijaké záliby, jak někdy slýchám od jiných lidí a výhodou je, když jich je více a aspoň nějaká vás zrovna baví a je na ně čas.





Žádné komentáře:

Okomentovat