Už to tak chodí, že v čase, kdy mnozí z nás ještě prožívají krásnou letní dovolenou, nebo ji máme někteří právě za sebou, tak je veřejnosti v určitém jejím útlumu zájmu předložen takzvaný návrh jízdního řádu ČD pro další období, které začíná v polovině prosince daného roku a zahrnuje pochopitelně téměř celý příští rok.
Možná proto, že jde jen o návrh a politici nám někdy ukazují, že může být ještě leccos jinak, tak se řada příznivců železnice začne zajímat o případnou podobu nového jízdního řádu až mnohem později, ale vždy se očekávají nějaké novinky. I když jsem zatím nějak nezaznamenal, že by se snad něco významného týkalo naši trati číslo 072, nebo tratí v okolí, tak musím konstatovat, že se opravdu můžeme dočkat zajímavých aktivit, které musí každý cestující do větších vzdáleností znát.
Tou vůbec nejdůležitější událostí, je zkrácení cestovní doby na některých koridorech a návrat některých spojů na původní koridor. Sice nám média vykládají, jak jízdenky ČD stoupnou na ceně o 15% a zdražovat budou zřejmě i další soukromí dopravci, ale pokud čtete články Soutoku, tak víte, že cestování na Jízdenku na léto ( jízdenka ČD na 14 vybraných dní v letních měsících červenci a srpnu) pro nás výletníky jde svým významem zcela mimo tyto ceny a v jiném ročním období především mnozí kalkulujeme s jízdenkami integrovaných systémů, které přeci jen vychází vždy levněji.
Hlavní událostí je, že se nám zrychlí především cestovní časy na koridorech. Podrobnosti najdete v článku ...
https://www.vlaky.net/zeleznice/tlacove-spravy/983-Jizdni-rad-2023-Postupny-navrat-k-rychlejsimu-cestovani-i-dalsi-spoje-z-Prahy/
Může se zdát, že to zrychlení není nějak závratné, ale určitě je milé. Možná jej i více ocení starší generace, která pamatuje časy, kdy vše bylo mnohem delší. Zároveň se některé spoje vrátí na původní koridory a k původním zastávkám. Co to tedy bude znamenat pro nás zde v Mělníku ?
Již několik let zahajuji pásmo letních výletů železniční cestou do Břeclavi, odkud jsem v minulosti mířil například do okolí zámku Lednice, na Pálavu, na Moravské pole v Rakousku, nebo naposledy do míst, kde v roce 2021 řádilo tornádo. Používám prakticky vždy spoje Vindobona. Jistě jste si všimli, že třeba letos stavěla ranní spoj v Kolíně a pokračovala přes Havlíčkův Brod. V červenci 2023 by již opět měla stavět až v Pardubicích a České Třebové, odkud bude teprve směřovat k jihu do Brna.
To znamená, že bude opět nutné na spoj z Kolína do Pardubic, nebo České Třebové dojet tak, jako v minulosti, nebo užít cesty přes Prahu. Parádní zrychlení přinese i trať do krásných Českých Budějovic na spojích běžných rychlíků. Cesta sem bude z Prahy trvat místo dosavadních 2 hodin a 21 minut pouhé 2 hodiny a 5 minut. Do Tábora se zrychlí cesta o 13 minut na pouhou 1 hodinu a 13 minut.
Do Vídně se v historii po železnici cestovalo z Prahy přímo na tři způsoby. Dnes je známa především cesta přes Brno a Břeclav do Grazu, kterou provozují spoje Vindobona s lokomotivami Taurus ( na obrázku v úvodu článku). Dále to byly v historii spoje přes Jihlavu a Znojmo a nakonec pamětníci ze 70. let 20. století ještě pamatují Vindobonu přes Benešov u Prahy a Tábor.
Co se změnilo zde na posledně dvou jmenovaných variantách ? Zatímco Znojmo dnes již s Prahou dávno přímé železniční spojení nemá ( snad 20 let ?), tak jej má tuším asi dva roky s Vídní po zrekonstruované a nově elektrifikované trati Znaim - Wien. Bohužel to nemohu ještě pro jistotu raději ověřit, protože se už 30 minut nemohu dostat na adresu https://cd.cz/ . Pořád mi to oznamuje, že jde zřejmě o dočasný síťový útok, který pomine a připojení bude možné.
Novinkou je po 50 letech obnovené spojení Prahy a Vídně přes Tábor. Již se to tedy nejmenuje Vindobona, protože toto označení užívají nyní všechny spoje jedoucí přes Břeclav, ale nově tu máme rychlíky Silva Nortica. Pokud zrovna netoužíte po návštěvě rakouské metropole, tak spoje jistě užijete nejen k přímé návštěvě horního toku vodácké řeky Lužnice, ale třeba i k návštěvě Českých Velenic a rakouského Gmündu, které jsou po Českém Těšíně a Dolní Poustevně zřejmě třetím a posledním místem, kde je prakticky jedno celistvé sídlo přehrazeno hraniční řekou o velikosti potoku.
Aktualizace 25.10. v 19 hodin.
Předběžný přehled zdražování jízdného :
https://cnn.iprima.cz/-jizdenky-na-zeleznici-podrazi-tyka-se-to-nejen-ceskych-drah-ale-i-ostatnich-dopravcu-190605
Rekordy v rozhlasovém pásmu budoucnosti DAB+ , se tentokrát odehrávaly beze mě a již nyní vidím, že takové podmínky tu ještě nikdy nebyly.
V říjnu se očekával start druhého saského multiplexu na kanálu 12A, ve kterém mají být zastoupené pouze jen privátní stanice a pochopitelně to bylo v České republice velmi očekáváno. Konečně, u nás i v Německu má dojít k velkým změnám na jaře roku 2023, a toto byla příležitost na mnoha místech včetně Mělníka, jak si zase k naši radosti přidat do domácí nabídky další multiplex a navíc zahraniční.
Na druhou stranu tu již máme mlhavý podzim, na který se těší hlavně příznivci lovu rádiových vln včetně mě. Bohužel, jak už mnozí víte, tak jsme přišli o domácího kocoura, který je velkým mazlíčkem a já se tedy místo rádia věnoval především pátrání. Narazil jsem přitom na podporu, rady i telefonáty, ale zároveň se ukázalo, že co člověk, to jiné myšlení.
Málokdo si vůbec uvědomuje, že ochočeného kocoura lze snadno ulovit do ruky a je to jediná cesta k úspěchu. Informace o tom, že byl jistě právě ten správný kocour spatřen zrovna tam a tam jsou k ničemu, protože za dvacet minut, či už za dvě minuty je již zvíře jinde a třeba i někde ukryté. Vím, že jsem odbočil od téma, ale mě lidské úvahy zajímají, a takové internetové diskuse k různým téma jsou dobrou ukázkou toho, jakou různorodou paletou myšlenek a názorů hýří naše společnost.
Pojďme však již k dálkovému rozhlasovému lovu. Na snímku máte asi tři roky starý úlovek, kdy se mi podařilo za mělnickým zámkem ulovit multiplex z francouzského kantonu Švýcarska na pouhý teleskop ( prutová anténa, která je součástí přijímače), Asi o dva měsíce později tu pak bylo ze Švýcarska v jeden den vícero multiplexů a já si pod večerní oblohou dokonce na místě pustil na pár minut hudbu z folklórní stanice Eviva
Nyní šly tedy první úspěchy mimo mě a já si jen mohl na FB a na webu digitálního rádia přečíst, jak neuvěřitelně to signálově létalo lidem, se kterými jsem v době starého diskusního fóra diskutoval uplynulou středu a čtvrtek (19. a 20. října). Nutno tedy dodat, že pokud má někdo možnost cestovat na kopce i ve všední dny a užívá automobilu, tak je jistě směrová anténa již vhodným doplňkem k lovu rozhlasových signálů.
Sice potom zpravidla odpadá ta možnost porovnání s teleskopem, protože člověk vyzbrojený vyšší technikou na porovnání s méně kvalitní výzbrojí často zapomene, ale tak to prostě chodí. To jen někdy se někdo rozpomene, že to technicky vyzkouší, oč to bude příjmově horší. Jsou však situace, kdy každý disponuje nějakou technikou, aktéři se nachází relativně nedaleko od sebe, a pak lze o situaci diskutovat a porovnat i rozdíly v příjmu.
Nebudu vás už dlouho napínat. Můj kolega z Voticka si vyjel zřejmě pod vlivem příjmové předpovědi pana Hepburna ve čtvrtek ráno na Děčínský Sněžník, kde měl velké štěstí a na směrovou anténu tam ulovil zatím zřejmě největší rekordy v pásmu DAB+. Jižní Dánsko sice kdysi dopadlo i na můj teleskop na Mělníku a zapsalo do paměti přístroje stanice multiplexu 11C, jakož byl zaznamenán signál na severnějším dánském muxu na 13B, bez jeho načtení, ale v tomto případě to na Děčínském Sněžníku létalo na směrovku z mnohem větších dálek i z vícero míst.
Krásným úspěchem je i signál z Norska, který již také někdo kdysi z lovců ulovil, ale multiplex z Velké Británie je raritou a zřejmě zatím asi rekordem pro toto pásmo. Obvykle se takové dálky vyjímečně daří v pásmu FM ( VKV), kde historie ukázala, že nejčastěji přichází od JZ a JV, méně často pak ze Skandinávie a ještě méně častěji od zemí Beneluxu a z britských ostrovů.
Musím to znovu opakovat. Na lov dálek je směrová anténa důležitým artiklem, ale je třeba přihlédnout k mnoha dalším faktorům našich osobních možností i stylu našich výletů a musíme i přihlížet k vývoji situace. Vždyť již nyní se zdá, že DAB+ půjde již v příštím roce na jaře těžce ve šlépějích pásma FM, kdy celou řadu kanálů obsadí tuzemští provozovatelé a bude opět mnohem těžší zejména v nitru republiky lovit zahraniční multiplexy. Vyjímkou je pak často právě zejména podzimní období, kdy mrznoucí mlhy utvoří nevyzpytatelné vlnovody, které pak přináší daleké signály.
Aktualizace 22.10.2022 v 17.35 : Tak nás vidí kolegové v Německu :-).
DÚK zdražuje od ledna až o 24%, PID plánuje zdražení o 20-30% taky od ledna. A Jízdenka na léto zdraží o polovinu. Sedmidenní z 890 Kč na 1 390 Kč, čtrnáctidenní z 1 290 Kč na 1 990 Kč.
OdpovědětVymazatDobré , ale škoda že jste nedal nějaký odkaz. Ono se to zdražování integrovaných jízdenek očekávalo. Ale, jestli je pravda, že tu Jízdenku na léto až o tolik zdraží, tak to zrovna dobré všeobecně není. Někdo to i tak bude považovat stále za výhodné a jiného to už odradí.
VymazatOdkaz. Aktualizováno.
OdpovědětVymazat