neděle 29. července 2018

V sobotu se na Mělníku konal Mezinárodní festival jídla a vína. Noční život se za ta léta v Mělníku změnil. Jízdenka na léto dostává nepříjemné zásahy a budou přibývat.

Občas se turisté diví tomu, proč u nás používáme často v souvislosti s městem předložku ,, na " , místo obvyklé předložky ,, v". Vysvětlení je prosté. Středověké jádro a hlavní část města je na kopci, proto se u nás vžil výraz ,, na" pro akce a události v centru města a výraz ,, v" pro přilehlé čtvrti a události pod kopcem.

Na konci května 2018 jste mohli uprostřed krásných akcí ,, Mělnického kulturního jara" navštívit již 2. pivní festival, za jehož organizací stál opět spolek Světlonoška, tak jako za některými jinými akcemi.

Připadají nám někdy v životě některé věci téměř samozřejmé a málokdo si položí otázku : ,, Jak to, že tady máme tu a tu akci ?" Dokonce si někdo může myslet, že se všechna ta aktivita odehrává na radnici. Leckdo si prostě myslí, že nejsme zase až tak malé a nedůležité město, navíc blízko Prahy, a tak je snad samozřejmé, že tady ty akce jsou.

Jenže, ono to tak vůbec není přátelé. Za tím vším je vždy aktivita nějakého jedince a vzápětí seskupení lidí  (spolku), bez nichž by to vůbec nebylo.

To, že včera vypadalo náměstí Míru tak nějak podobně, jako třeba na Taste of Italy, nebo již zmíněném festivalu, tak na tom má tedy velkou zásluhu zmíněný spolek.

Letos měl mnohý občan Mělníka pocit, že to kulturní jaro ve městě bylo prostě super, ale současně jsme se tak trochu někteří někdy cítili až občas takovými malými zajatci náměstí Míru :-). Když jsem se ptal známých, zda půjdou na ,, festival  jídla a vína", tak leckdo pořádně nevěděl. Že prý jsou hrozná horka, že to popíjení pod sluncem nebude nic příjemného, že jsou také jiné aktivity, apod.

Snad i proto, že jsem letos na jaře možná všechny ty akce na náměstí Míru navštívil a dělal jsem z nich reportáže :-) , tak jsem byl i teď zvědavý, jak to tam bude vypadat a kolik bude lidí. Současně jsem však bojoval i s troškou pohodlnosti, na kterou už mám asi nárok :-) i s dalšími svými zálibami, a také se mi do horka moc nechtělo.

Akce měla oficiálně začít v 11 hodin, což byl asi tak čas, kdy jsem tu u PC smolil článek o zatmění měsíce. Mimochodem, vidím, jaké jsme měli štěstí, že u nás bylo z valné části vidět. Odhodlal jsem se tedy až v 16.30, kdy zrovna přišla menší bouřka, a tak jsem to ještě odsunul. Nechci tu psát nějak moc o svých soukromých aktivitách, a tak jsem na akci přišel vlastně asi v 19 hodin, abych to víceméně jenom prošel, udělal aspoň 4 fotky, podíval se, zda neuvidím nějaké znamé a tím to pro mě tentokrát končilo.

Nechci, aby z toho dělal někdo závěry, že se místní občané namlsali akcemi, protože by to byl nesmysl a určitě jsem byl rád, že v případě nálady mám tu možnost trávit volný čas na náměstí. Známé tváře jsem sice za tu chvilku moc neviděl, ale musím říci, že lidí rozhodně nedostatek nebyl a rád bych touto cestou poděkoval všem, kteří se na tom všem podíleli.

Během posledních asi 14 dní jsem měl možnost poznat i další tvář našeho města. Když jsem šel v pátek se svojí výzbrojí pozorovat zatmění měsíce, tak jsem si všiml, jak se ty časy neustále mění.
Šla přede mnou kus cesty taková malá partička dívek i chlapců, a v rukou si nesli lahve šampaňského,  lahvového piva, apod. Zažil jsem to již mnohokrát na mnoha místech poblíž centra.

Cílem jsou většinou nějaké parkové lavičky, Vrázova vyhlídka, nebo i lavičky za zámkem, kde pod krásným letním nebem probíhají takové malé venkovní mejdánky. Vzpomněl jsem si nostalgicky na časy, kdy třeba na Pšovce na zahradě vedle hotelu a restaurace U Cinků probíhaly letní venkovní diskotéky, jakož i na mnoha dalších vesnicích, kde toto patřilo fotbalovým hřištím v blízkosti hasičáren. Inu, jak se ty časy mění.

Město bývá, nebo bývalo ještě nedávno označováno za takové mrtvé malé městečko, kde po 17. hodině odpolední končí veřejný život. To ovšem neplatí o prázdninách, kdy různé zahrádky na náměstí Míru a ve Svatováclavské ulici ožijí na večer turisty i místní mládeží a třeba zní občas i jakési disko z patra domu U Vykysalů.

Dovolil jsem si dnes takové malé rozjímání i proto, že řada z vás dlouhodobějších čtenářů jistě víte, že kromě propagace mělnického podzemí, fandím i zatím nenaplněným aktivitám u řeky Labe a jsem obdivovatelem restauračních posezení v blízkosti hladin řek, nebo restaurací s vlastními uzavřenými dvorky ve stylu zahrady.

Žluna zelená ( pár v centru obrázku)   https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDluna_zelen%C3%A1
S modrým strakapoudem a černým datlem patří k našim největším ptákům v parcích.

Takovou nenápadnou novinkou letošního roku byl prodej piva v parčíku vedle hudební školy a chrámu sv. Petra a Pavla. Přišel s tím známý, že četl někde v novinách, že se tam bude prodávat o víkendech pivo. Prvně jsem prodej piva zaznamenal v předvečer Mělnického triathlonu a nabyl jsem dojmu, že jde jen o jednorázovou akci, která je určena účastníkům, kteří tu v parčíku před akcí nocovali na dekách.

Prodej tam probíhal i v pátek večer, kdy jsme tu měli to zatmění Měsíce a včera naposled. Šlo o takový zkušební prodej ve vybraných dnech ( pátky, soboty) měsíce července, což bylo ostatně na reklamní tabuli před vchodem do chrámu. Možná že jde také o nějakou novou aktivitu.

A nakonec tu mám takovou věc, která se týká mého oblíbeného cestování, kdy vám s radostí každoročně píši především o výletech s Jízdenkou na léto. Vždyť je to fantastické, když můžete 14 dní jezdit po celé republice na jízdenku, kterou máte za jednu cestu na Moravu a zpět zaplacenu.

Bohužel mě včerejší televizní reportáž v hlavních zprávách na Nově zrovna nepotěšila. Pokud jste četli můj článek .... http://soutok.blogspot.com/2018/07/k-nejkrasnejsi-rozhledne-v-cechach-za.html
...., tak víte, že v Mariánských Lázních jsem musel i tak ze své peněženky investovat ještě 86 Kč pro zpáteční jízdenku do Bečova nad Teplou. Důvodem byla konkurence ...společnost GW Train Regio ..., která dostala tuto trať a jízdenky ČD samozřejmě neuznává.

Podobná situace je teď na Šumavě a člověk, aby si nějak zjišťoval, která trať vlastně patří ČD, a kterou už obsluhuje GW Train. Ještě loni se dalo jet až do Lipna nad Vltavou na zmíněnou jízdenku. Včerejší reportáž ukázala, že cyklovlaky z Českých Budějovic k Lipnu provozuje zmíněná společnost GW Train Regio. To je tedy podstatný rozdíl.

Reportáž chtěla udělat trochu povyku ohledně využívání cyklo vlaků, ale vlastně mě varovala, že by se mi letos takový výlet k Lipnu pěkně prodražil. Podívejme se, co stojí obyčejné jízdné ČD z Českých Budějovic do Lipna nad Vltavou, a co do Nového Údolí.

V případě cesty z Českých Budějovic přes Rybniště do Lipna nad Vltavou, se pro nás nic nemění. Ovšem, výlet z Českých Budějovic do Nového Údolí a zpět, kam loni také vyrazil Soutok, by byl o dalších 200 Kč dražších. Linku zřejmě provozuje zmíněná společnost ( onu ranní spoj určitě) GW Train Regio, která jízdenky ČD neuznává.

Jistě teď někdo řekne: , Jízdenku na léto si kupujeme o dovolenou a tady se nemá na nějakou tu stovku, nebo snad tisícovku koukat." Do jisté míry je to pravda, ale nutno uznat, že je to pro zákazníka, jako vždy z matematického hlediska nemilé. Zákazníkovi je přece úplně jedno, která společnost co obsluhuje, ale zajímá ho celková cena jízdného, což je v tomto případě poněkud nepříjemné.

Ukazuje se totiž, že si budeme u této velmi reklamované a nejlepší jízdenky v dějinách ČD muset dávat stále více pozor na to, které tratě už ČD neobsluhují a půjde o tratě lukrativní do oblastí vyhlášené turistickým ruchem.