pondělí 16. července 2018

K nejkrásnější rozhledně v Čechách. Za druhým nejcennějším pokladem České republiky.


Tak jsem si tak říkal, jest-li mám dávat na blog téměř každý výlet, který udělám a koho to vlastně zajímá. Pokud není žádný komentář, tak autor neví a dávat na sledovanost nemůžete. Vysvětlení je prosté. Musí se najít člověk, který je ochotný dát odkaz někam na facebook, což se leckomu nechce, nebo mu prostě stačí, že on si to přečetl.

Na druhou stranu je pravda, že když o těch výletech ( mnohdy je považuji za koření života) píši, tak je znovu prožívám, mám z psaní takového článku dobrý pocit a občas mi udělá radost i jistá podpora. Třeba, když mi někdo řekne, že se již těší na další výletní článek, protože ho mé články inspirují k návštěvě různých míst.


Není hezčí jízdenky, než je Jízdenka na léto, která vám umožní cestovat 14 dní po České republice za paušální cenu 1 190 Kč. Zatím to tak aspoň je, a tak je toho třeba užít, než i sem přijde proces úpravy cen směrem nahoru, jako je tomu téměř každoročně u bývalých jízdenek SONE+ a různých regionálních jízdenek.

Na západ do Karlovarského kraje vedou především dvě dálkové cesty. Dalo by se říci, že do severní části Karlovarského kraje je lepší cesta přes Ústí nad Labem a do jižní přes Beroun a Plzeň. Problematickým místem je právě náš dnešní cíl.

Po souboru Českých korunovačních klenotů, které jsou čas od času nabídnuty veřejnosti k vidění na pražském hradě, je oficiálně druhou nejvzácnější naší památkou relikviář sv. Maura v Bečově nad Teplou. Cesta do Bečova vypadá vlakem jednoduše, ale není tomu tak.


Karlovy Vary mají totiž dvě nezávislá a nepropojená nádraží, podobně, jako nedaleké Litoměřice. Aplikace mapy.cz vám ukáže, že cesta pěšky mezi oběma nádražími trvá asi 17 minut. Jenže, doba mezi příjezdem vašeho rychlíku za příznivého stavu do stanice Karlovy Vary - horní nádraží a doba odjezdu lokálky do Bečova ze stanice Karlovy Vary- dolní nádraží je jenom 15 minut.

Pominu nyní fakt, že mezi stanicí Ostrov nad Ohří a Karlovy Vary-horní nádraží probíhá již 2 měsíce náhradní autobusová doprava ( sesuv půdy na koleje z důvodu sucha), a také to, že obě nádraží propojuje jakási dálková autobusová linka, na kterou nemůžete vůbec sázet. Hledat nějaké nástupiště v časové tísni a doufat, že to všechno půjde, jako hodinky. Na přestup v Karlových Varech zkrátka zapomeňte!

Ve starších železničních mapách, se jeví dobrou alternativou trať z Chodova přes Loket nad Ohří do Bečova, což by bylo vůbec super ! Jenže, dnes se dostanete z Chodova pouze do Lokte a ačkoliv vedou koleje i dále, tak se po nich z nepochopitelného důvodu dnes nejezdí. Přitom jde o dvě turisticky významná městečka.


Vyjel jsem tedy vlakem v 6.03 do Všetat ( 6.11), odkud pokračujete v 6.20 do Prahy ( 7.12). Odtud jede v 7.33 EX 360 do Mnichova, kterým pojedete do Plzně ( 8.58). Když pominu takovou banalitu, jakou  je na této trati v rychlících internet a občerstvení, tak je spoj novou zajímavou variantou pro návštěvu Mnichova na jakousi speciální jízdenku.

 Až dosud totiž jezdil první vlak z Prahy do Mnichova, na který jsme měli z Mělníka přípoj v 9.15, a pokud bychom se chtěli ve stejný den vrátit, tak bychom v Mnichově strávili pouhou hodinu. To byly ty spoje do Regensburgu a zpět, o kterých jsem tu psal a kde jsme ovšem měli na prohlídku města dostatečných 5 hodin a bylo to také o jiné cenové relaci.

Z Plzně pak jede spěšný vlak v 9.05, který vás doveze v 10.18 na konečnou do Mariánských Lázní. Zbývá tedy posledních 45 minut jízdy, ale čeká nás nepříjemné překvapení. Trať Mariánské Lázně - Karlovy Vary- dolní nádraží provozuje společnost GW Train Regio a ta jízdenky a doklady ČD neuznává.

Musím tedy koupit výhodné zpáteční jízdné do Bečova nad Teplou za 86 Kč. Vlak vypadá zvenčí moderně ( první fotka) a jízda motoráku, se dokonce promítá do mapky ( obrázek 2), ale mohu říci, že mnohem větší pohodou je jízda z Mělníka do Mšena. Zajímalo by mě, jaké je posezení za těmi velikými okny, když to opravdu připaluje. Nezdá se, že by šlo o ta tmavá speciální okna. Krajina je kolem ovšem hezká.


Vyjedete tedy v 10.40 z Mariánských Lázní a v 11.25 jste v Bečově nad Teplou. Hrad ( vrchní obrázek) je v rekonstrukci a nepřístupný, ale nám stačí zámek.

Máte na výběr ze dvou okruhů, nebo kombinaci. Relikviář 140 Kč, zámecká prohlídka 80 Kč, oboje 180 Kč. Domluvil jsem se v pokladně, že nejdříve udělám relikviář ( 12.00- 12.45), pak si zajedu autobusem do Krásna, kde je rozhledna, a až se vrátím, tak si projdu druhý okruh ( zámek).

Paní s úsměvem prohodila, že pokud ukážu první vstupenku a lístek od autobusu, tak mi pak prodají lístek na druhý okruh za 40 Kč.


Lístek k relikviáři má takovou cenu proto, že jde o tak významnou památku. Shlédnete dokument o tom, jak byl relikviář objeven, jak probíhala jeho rekonstrukce, a budete si moci fotit i některé hezké blyštivé předměty. V poslední a hlavní místnosti, kde je ovšem jen relikviář, je však focení přísně zakázáno a byli  jsme vyzváni i k vypnutí mobilních telefonů.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Relikvi%C3%A1%C5%99_svat%C3%A9ho_Maura

Venku pak chvíli pěkně pršelo, nadělal jsem nějaké fotky a ve 13.40 mi jel autobus do obce Krásno. Cesta trvala serpentinami do kopce 10 minut a byla dlouhá asi 7 km. Řidičem autobusu byl nějaký Rus a ve velkém autobusu jel se mnou ještě jeden člověk.

Na rozhlednu Krásno vede turistická značka a pan Luděk Munzar ji v seriálu o rozhlednách ( 1998 ? ) označil za snad nejkrásnější rozhlednu u nás.


Mám dojem, že má pravdu,ač z rozhledny nějaké extra dálkové výhledy nečekejte. Je tam asi 13 takovýchto tabulek:


.....

..... a krytý altánek, který se zrovna hodil. Přišla totiž přeháňka. Bylo 14.40 a já se rozhodl, že nebudu čekat do 15.50 na autobus, který přijede do Bečova v 15.58. Důvod byl ten, že bych nestihl prohlídku v 16 hodin, další by byla asi až v 17 hodin, trvalo by to 45 minut a v 17.39 mi už jel vlak domů.


Proto jsem to vzal po silnici zrychleným přesunem a vyplatilo se. V 15.45 jsem byl u pokladny a druhou prohlídku v 16 hodin jsem v pohodě stihl.

V zámku jsou krásné věci, skoro vše jsem nafotil, ale to dle mého na internet nepatří.



V Bečově mají ještě muzeum starých jízdních kol a motocyklů, nějakou malou botanickou zahradu a je to takové turistické městečko.








Do Bečova přijíždí i vlaky ČD od Rakovníka, ale důležitá výše zmíněná trať je v režii soukromého dopravce. Odjel jsem tedy 17.39 a v 18.24 jsem byl na nádraží Mariánské Lázně. Pak už jel  v 18.54 přímý rychlík z Chebu do Prahy, ve kterém jsem sledoval fotbalový zápas mezi Francií a Belgií. No, občas se to kousalo a nejlepší signál byl v Praze na Smíchově, kde byl lepší než v televizi.


Ve 21.31 ( ve skutečnosti asi o 20 minut déle) jsem přijel na hlavní nádraží, odkud jsem jel klasicky ve 22.48  s příjezdem ve 23.50 na Mělník.


3 komentáře:

  1. vím, že existují nějaké firmy, kam jim lidí píšou do průvodců atd. Ale nevím kde to hledat, asi to není extra výdělek ale třebatřeba by vaše články měly takové uolatnění. A nebo nezbyde než aby vznikla další facebooková stránka :D je to pro mnoho lidí dostupnější zdroj informací ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendulko, je sice pravda, že jednodenní výletíky považuji za takové určité koření života, ale to spektrum zálib mám podle nálady občas podstatně větší.
      Třeba včera večer jsem venku na procházce v rádiu v mobilu poslouchal na FM chvíli Španělsko, neboť mě napadlo, že tu máme plechové nebe ( teploty kolem 30 stupňů) a třeba bych mohl něco vzácného naladit :-).
      A o tom všem rád píši.

      Někdo se tomu podiví a začne se mě na to ptát, další se tomu zasměje a věř mi, že mám radši, když to objeví nějací známí, nebo domorodci, než když to čte kdoví kdo.

      A tady to čtou pro zábavu i pro poučení většinou domorodci. Aspoň doufám. Jen mi to občas říkají mezi čtvero očima, nejde o pravidelné čtenáře a doufám, že mé domněnky jsou snad správné :-). Ale, děkuji Ti za reakci.

      Vymazat
  2. existují i cestivtelské skupiny a věčně se dokola ptají co kde vidět, jam jetjet atd..

    OdpovědětVymazat