středa 8. dubna 2015

Do Prahy v rámci PID nejezdí jen autobusy, ale také vlak a také ve 4 pásmech i za podobný čas.


K napsání tohoto článečku mě motivoval určitý rozruch, který nyní autobusová doprava mezi Mělníkem a Prahou vyvolává. Jde přece jen o nový způsob odbavení cestujících a také konečná autobusová stanice je o něco dále od centra, než dříve. Tím se ostatně i prodloužila trasa metra a tak se zkusme na věci tak nějak podívat a porovnat je.

Z Mělníka do Prahy-Ládví nyní jezdí dvě linky : Hlavní linka číslo 369 je zastávková a doba jízdy je 40 minut. Doplňková linka ( v pracovní dny) číslo 349 je rychlíková a doba jízdy, se uvádí 33 minut.

Jak je to mezi stanicemi metra ? Z Letňan do Ládví se mimochodem uvádí 7 minut jízdy. Nás však zajímá, že z Ládví do Holešovic, se uvádí 5 minut a dalších 5 minut je to na Hlavní nádraží. Pokud by tedy jel někdo do středu Prahy ( Hlavní nádraží), tak je matematika čistého času přibližně tato: 40 minut autobus + 10 minut metro= 50 minut čistého času bez přestupů. (V případě rychlíku 43 minut, ale to jsou opravdu jen spoje v pracovní dny a doplňkové). Dále úvaha nezabírá hustotu provozu, či zdržení v zastávkách. Z Mělníka jde o 4 tarifní pásma.

Jenže, do PID dnes patří i vlaky a nás zajímají především dvě tratě... S32 a R3 , které mají do Prahy také 4 tarifní pásma. Vlaky nás navíc dovezou v mnoha případech až do Vršovic.

Zkusme se podívat, jak to s vlaky mezi Mělníkem a Prahou vypadá. Nejdříve jsem zvolil vyloženě přímé spoje, při kterých se nepřesedá. Ty do centra urazí 50 km, do Vršovic 53, jsou většinou všechny zastávkové ( s vyjímkou vlaku Kokořínsko) a do centra Prahy jedou cca 55- 62 minut. Pokud se nemýlím, tak je to asi většinou o 10 minut déle, než autobusem a metrem. Navíc je předpoklad, že neuvízneme v nějaké dopravní zácpě a není třeba přestupu.

Které spoje tedy jedou přímo z Mělníka do Prahy a zpět ?
Ráno Mělník 6.39- Praha hl.n. 7.34. V poledne z Mělníka ve 12.10- Praha hl.n. 13.12- Praha Vršovice 13.19. Odpoledne z Mělníka v 16.10- Praha hl.n. 17.12- Praha Vršovice 17.20. Vše zastávkové a jen v pracovní dny
O prázdninách ještě v sobotu Kokořínsko s odjezdem v 18.14 z Mělníka-Praha hl.n 19.04-Praha Vršovice 19.14.

A z Prahy na Mělník přímo?
Kokořínsko ( spěšný) Praha Vršovice 8.33- Praha hl.n. 8.42- Všetaty 9.21/ 9.22- Mělník 9.31. Čili, spěšňák na Mělník jede stejně dlouho, jako autobus i s metrem.

Dále odjezdy z Vršovic: 10.41, 14.41, 18.37 a 22.41 , z Prahy hl.n.: 10.48, 14.48, 18.48 a 22.48. Ve Všetatech stojí dle řádu jednu minutu ( 11.36, 15.40, 19.40 a 23.40) a v Mělníku jsou ve: 11.44, 15.50, 19.50 a 23.50. Poslední přímý vlak z Prahy jezdí i o víkendech.

A nakonec je nutno dodat, že kromě těchto přímých spojů jedou do Prahy také vlaky, které mají ve Všetatech dost dobrou návaznost. Vybral jsem první čtyři ranní spoje a časy za lomítkem jsou odjezdy ze stanice Všetaty po přestupu na vlak ( R3) od Turnova, či MB.

Mělník 4.13- Všetaty 4.23/ 4.26- Praha hln.n 5.11- Praha Vršovice 5.18.
Mělník 5.04- Všetaty 5.13/ 5.23-Praha hl.n.   6.12- Praha Vršovice 6.19
Mělník 5.40- Všetaty 5.47/ 5.50-Praha hl.n   6.34- Praha Vršovice 6.43 spěšňák
Mělník 6.04- Všetaty 6.13/ 6.21- Praha hl.n  7.13- Praha Vršovice 7.21.

Ačkoliv v Praze na hl.n probíhají práce, a jak známo z tisku je řada spojů na trati 090 odkloněna, tak vlaků na trati 070, se toto nijak netýká. Ovšem, abych jen železnici nechválil, tak je nutno dodat, že tady sice nehrozí nepředvídatelné dopravní zácpy, ale zase, se může bohužel zejména ve Všetatech stát, že se bude čekat na vlak odkudsi z Tanvaldu, či Kolína. Snad jen určitou útěchou může být, že největší sekery bývají v neděli odpoledne a v pátek odpoledne :-).

SŠ.

6 komentářů:

  1. Je hezké, že propagujete železnici.
    Ale trošku Vám vezmu iluze.
    Vzhledem k probíhajícím výlukovým pracím na trati Praha - Kolín jsou vlaky původně vedené na trati 011 vedeny odklonem přes Lysou nad Labem (trať 231), takže vlaky mezi Satalicemi a Prahou hl.n pravidelně nabírají zpoždění. K tomu připočtěte probíhající opravy (aktuálně 1.TK Všetaty - Dřísy) a plánované (úseky Mělník- Všetaty, Dřísy - Stará Boleslav, Lysá nad Labem- Kostomlaty) opravy trati 072, kdy je na stránkách ČD uvedeno, že vlaky budou zpožděny o 5 až 20 minut.
    Vlakové spojení do Prahy je v současné době atraktivní pro obyvatele Byšic, Všetat a Neratovic. V případě Mělníka tomu tak bohužel není.
    Jan Jáchymstál

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Napsal jste to velmi dobře pane Jáchymstále. Po napsání článku jsem si uvědomil, že takový obyvatel města Neratovic, už může zvažovat, zda jet autobusem přes Letňany a dalších 17 minut metrem, nebo zda jet vlakem. Ono je to opravdu atraktivnější pro obyvatele na trati 070 ( R3).

      Nicméně, chtěl jsem poukázat, že tu ta možnost jet vlakem existuje a pokud by se bylo možno spolehnout na stávající časy v jízdním řádu, tak to vůbec nezní pro ČD špatně ani z Mělníka. A v případě vlaku Kokořínsko jsou to rovnocenné časy, přesto, že kdysi autobus jezdil na Florenc za 50 minut a bylo to 36 km, zatímco vlak urazí o 14 km více ( 50 km). Realita, se samozřejmě může momentálně velmi lišit ( sám ty důvody uvádíte), ale to není jednak snad navždy a vždy mě ještě přepadne myšlenka, že teoreticky lze opravdu napsat vlak, který by stavil třeba jen v Praze na hlavním, Neratovicích, Všetatech a Mělníku. Je to prostě jen jiná možnost, na kterou dnes téměř nikdo nevzpomene a přitom existuje. Před několika lety dokonce probíhala jednání o jakési ,,S-bahn" z Mělníka přes Prahu do Dobříše, ale nějak to tehdy usnulo.

      Vymazat
  2. Co se zaměřit i na trasování MHD a rozmístění zastávek, neobsluhované oblasti kolem škol a podniků a vznik centrálního parkoviště s obsluhou města... Keců kolem množství aut je mnoho, ale nikdo s tím nic nedělá...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Anite z Mělníčku :-),

      jsem na Mělníčku poněkud déle a také jsem zastával takové ty názory, že bychom se přece mohli nahoru do centra vozit hromadnou dopravou, chodit tam pěšky a turisty by tam přivezl autobus na konkretní místo, kde by je vypustil a později nabral. Jenže, mělnický pohodlný a zmlsaný člověk si najde devadesát důvodů, proč tam musí autem. Teď už tedy odpadl Šťastný nábytek ( přece neponesu skříňku v ruce), ale pořád je ještě potřeba co nejrychleji vyzvednout balík na poště a oběhnout po práci úřady, které už téměř zavírají a nebudou tam přece kvůli lidem do 19 hodin, jako prodavačky někde v Kauflandu, že ? Prostě to není v zájmu většiny obyvatel a také místních úředníků. Nikoho už nezajímá, že v 70. letech se jezdilo do centra hlavně autobusy.

      Pokud jde o to parkování u škol. Mělnické centrum je relativně malé a je téměř zbytečné i náročné ( zrušení stání u pošty), aby autobus zastavoval v Tyršově ulici před ZDŠ Jungmannovy sady ( ve směru k centru). Zastávka na Karlově náměstí, či ve Fibichově ulici je naprosto postačující a ani my, ani předešlé generace neměly pocit, že by procházka od Jungmannky, či Švermovky ( Seifertova) byla k nim nějak náročná, nebo i až do našich domovů.

      Vymazat
    2. Tady jde o to, udělat MHD atraktivní, a pokud nebude stavět tam, kde se lidé pohybují, tak ji nebudou používat, to je logické, ne?

      Vymazat
    3. Tak zkuste vyvolat na Mělníčku nějakou diskusi na toto téma a přednést ty vaše problémy a návrhy. Od toho to je diskusní web.

      Osobně jsem jel mělnickou MHD naposledy před asi 8 lety z Liběchova od Besedy někdy v sobotu, nebo neděli v 17.30 ( po jedné únorové procházce krásným okolím Liběchova). Pamatuji, že i tuto víkendovou spoj později zrušili, ale o hodinku později jel autobus ze Štětí. Zdá se mi, ač to nepoužívám, že současná PID včetně naši MHD není vůbec navržena špatně, ač jde o prozatimní stav z důvodů rekonstrukce Pražské ulice a tvorby průtahu.Předpokládám, že později linka z Chloumku do Skuhrova bude opět obsluhovat cukrovar a Italskou ulici.

      Autobus z Prahy o půlnoci je něčím, co tu ještě nikdy nebylo a může být dobrou službou těm, kteří se snad vypraví do PH za kulturou, nebo i těm, kteří se vrací z dalekých cest.

      Vymazat