sobota 25. dubna 2015

Šlechtična v Mělníku 2015.


V rámci oslav v Brandýse nad Labem, přijel zvláštní vlak tažený parní  lokomotivou  475.1 , které se přezdívá Šlechtična také do Mělníka, kam dorazil zhruba půl hodiny před polednem a kde se asi půl hodiny zdržel. Pamětníci si možná ještě vzpomenou, že tato lokomotiva zde tahala ještě v 70. letech ve 13.05 přímou spoj z Mělníka do Prahy.

Více o lokomotivě se dočtete na http://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_475.1 , ale stojí za to se zde aspoň zmínit o tom, že hmotnost lokomotivy je uváděna 100 tun a maximální rychlost 100 km/h.
Ano, obrázky to jsou prakticky každý rok stále ty samé, ale romantik jistě ocení všechny vizuální, respektivě audiovizuální efekty, které sebou taková lokomotiva přinese.Tedy, možná nemám až tak úplně pravdu, protože, jak sami vidíte, tak se mi podařilo na některých obrázcích zaznamenat i důležitou údržbu před jízdou a samotný kouř vycházející z kotle železného oře je vždy a za každého počasí originální. Nezaznamenal jsem pro vás jen videosekvenci, kdy se celý dlouhý vlak se supěním rozpohyboval ke zpáteční cestě do nádraží ve Staré Boleslavi.
























Aktualizace 1.5. 2015:

Vynikající časopis Moderní železnice on-line http://www.szdc.cz/o-nas/casopisy.html v posledním čísle například píše o nutnosti přechodu stejnosměrného napětí 3KV ( severní část republiky) na 25 KV střídavých, o zabezpečovacích zařízeních ( čidla v kolejištích), která budou i u nás na trati 072 a konečně i o staničnících. Pokud na naši trati číslo 072 uvidíte v kolejišti někde na patníku trojmístné číslo, pak vězte, že je to vzdálenost od Vídně a poměrně důležitý pozůstatek z časů monarchie.

SŠ.

6 komentářů:

  1. Dobrý den.
    Můžete prosím uvést, odkud máte informaci, že v 70.letech jezdil přímý spoj Mělník - Praha a hnacími vozidly byly lokomotivy řady 475.1. Je to pro mě zajímavá novinka.
    Předem děkuji.
    Jan Jáchymstál

    OdpovědětSmazat
  2. Odkud? Pocházím z Mělníka-Blat a mnohokrát jsem skončil, jako školák kvůli této lokomotivě za spadlými závorami, ale celkem rád.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. A jste si jist, že to byla právě Šlechtična?
      Vlaky z Mělníka (příp. Všetat) do Prahy byly vedeny téměř vždy řadou 464.0 (tzv. Ušatá, někdy též Bulík).
      Jan Jáchymstál

      Smazat
    2. 1.díl odpovědi:

      Zdá se tedy, že nepochybujete o tom, že mezi Mělníkem a Prahou tahala vagony v 70. letech parní lokomotiva, ale jde vám o tip.

      Víte, žijeme ve velmi rychlé době, kdy jsme zahlceni spoustou informací a mnohdy nám na naši otázku odpoví nejrychleji internet. Bohužel, někdy ne. Až teprve lidé ze mšenské radnice mi po rozhovoru s bývalými kantory potvrdili, že před mšenskou školou skutečně stávalo letadlo ( na netu není jediná fotka!!) a tudíž jsem neměl žádné přeludy. A přitom mi to přišlo, jako opravdová zajímavost.

      Jak je to tedy s tou Šlechtičnou ? V roce 1997 vyburcovaly veřejnost obrovské oslavy na trati Mělník-Mšeno-Dolní Cetno. Musím říci, že jsem proti tomu ani nezaznamenal, že loni bylo nějaké výročí 140 let hlavní trati 072. Kde byla všechna regionální a jiná média ????!!!!!!

      Ale, nepředbíhejme. Ta oslava byla tenkrát velká proto, že tehdy lokálka přežila díky vzniku sdružení obcí SOK a nechybělo moc, aby už tehdy výročí nedožila. Obě lokomotivy, se tehdy setkaly ve Mšeně a pamětníci si ihned uvědomili, že to jsou opravdu ty lokomotivy, na které si pamatují, že tu jezdili. Tato velká reklamní akce způsobila určitý železniční boom, alespoň pro mě. Člověk navštívil ve volném čase nějaká ta muzea, koupil pohledy s lokomotivami a zapřemýšlel, která lokomotiva tu mohla dejme tomu tak v roce 1973 tahat vagony na Prahu. Ke slovu přišla metoda vylučovací současně s metodou reklamní,

      Smazat
    3. 2.díl odpovědi:

      Pokud si pamatujete, že lokomotiva byla černá a tahala osobák, tak vyloučíte Štokr, zpravidla modrého Albatrosa, Zeleného Antona a zbývá vám nesmírně krásná a propagovaná Šlechtična, která je na pohledech černá, majestátní a táhne ony zelené vagony. Jelikož bývá velmi dobrým zvykem posílat na koleje v určitých místech lokomotivy, které tam opravdu historicky jezdily, tak přestanete pochybovat.

      Když dnes v době internetu zadáte ,,, poslední parní vlaky na trati z Mělníka do Prahy, tak najdete .... víte co. A mohl bych zadávat spoustu podobných hesel. Z toho si vyvodíte závěr, že to buď někde někdo ví, a proto tady jezdí ta Šlechtična, nebo to už nikdo nepamatuje.

      Mám tady dokonce i fotografii Bulíka, ale víte co je problém? Je oděna do tmavozelené barvy, což člověka jistě odradilo od pozornosti. A také vám už dnes nikdo neřekne, zda tu těch lokomotiv nejezdilo více a nedá se nic doložit.

      Nicméně, našel jsem díky Vám dva nesmírně zajímavé články a opět mě rozzlobila ta nešťastná všeobecná propaganda.

      Smazat
    4. 3.díl odpovědi ( poslední)

      Zde je vynikající článek z Nymburského deníku: http://nymbursky.denik.cz/zpravy_region/vegricht-na-pare-jsi-byl-pravy-strojvedouci-tam-si-vsechno-citil-20131109.html

      .., kde je rozhovor s jedním bývalým strojvedoucím, který žil i ve Mšeně. Ten tam sice píše, že také jezdil Bulíkem, ale neuvádí tam trať. A dále jsem objevil vynikající článek o vzniku naši trati 072, který napsal 80. letý člověk a zřejmě kdysi poštovní zaměstnanec Ing. Antonín Dostálek.
      http://www.kf0015.cz/?p=11860
      To je fantastické dílo, které je ukázkou toho, co dokázali radní na radnici ve Staré Boleslavi a Brandýse nad Labem, a jak je lidé proklínali.
      Bohužel, takové články, se k lajcké veřejnosti vůbec nedostanou a zásluhu na tom má mnohdy i práce různých médií.

      Pravda o Šlechtičně tedy může být jakákoliv a přesně tak je to i v historii, kde se leccos i časem zpochybňuje, nebo v knihách A.C. Clarka, který třídí vysvětlení různých neobvyklých, či neznámých a nevysvětlitelných jevů asi takto: Téměř jisté, dost pravděpodobné, možné, nepravděpodobné, velmi nepravděpodobné, vyloučené. A tady si Šlechtična myslím stojí dost dobře. Alespoň má dnešní generace nějakou víru, či modlu, což je dle mého názoru jedině dobře. Představa, že koukáte na stroj, který tu zřejmě skutečně jezdil, může v člověku jedině povzbudit určitou úctu a to je dobře.

      Ten článek o trati 072 mi bude možná pro příště nějakým motivem. Všude se uvádí jen rok 1874.... zprovoznění, 1911.... druhá kolej,.....1958 elektrifikace, a to je vše. Ale, nic neslibuji.

      Tak asi takto. A zase jsme u toho: Proč může být ve Skalsku v roce 1997 nabídnuta veřejnosti populární brožura o trati a tady se žádná sláva ( 140 let, 145 let) neudělá a myslím tím samozřejmě i s patřičnou brožurou o trati v rozumné ceně ?! Je to o lidech a o propagaci. Někde něco jde a jinde nejde.

      Smazat