neděle 12. června 2022

Gigantická fotogalerie z jubilejního 20. výročí srazu veteránů a anglických sportovních aut v Lobči.

 

Původně mě napadlo, že bych se mohl v sobotu nejprve  v 10 hodin podívat na průvod Mělnického Vrkoče, ale nakonec zvítězily tři důvody, proč tomu tak nebylo. V mém věku toho má člověk po občas horkých i pracovních dnech celkem dost, a když to završíte článkem dopsaným v jednu hodinu po půlnoci, tak moc svěží nejste.

Konečně,  dnes již  máme zcela jinou mediální situaci, než před několika málo lety a i když je vždy osobní návštěva zcela jiným a lepším zážitkem, tak je pozitivní, že se mohu na záběry z akce podívat hned třeba od dvou, či tří autorů na FB.

https://www.facebook.com/groups/1808841266008571/permalink/3918114411747902/ 

https://www.facebook.com/groups/1808841266008571/permalink/3918118245080852/


Ovšem, jak jsem tu již někde psal, tak jsem si poměrně oblíbil Veteránské rojení a sraz anglických sportovních vozů v Lobči, kde se mimochodem konal jubilejní 20. ročník. I tak jsem měl však problém, se  snad i kvůli horku vůbec vypravit a dopravní situace v Mělníku není zrovna dobrým lákadlem pro cesty. Ukázalo se však, že to horší má přijít za Mělníkem.

To se prostě někdy z nějakého důvodu stane, že člověk ještě před jízdou podlehne iluzi, že se dopravní omezení mezi Mělníkem a Mšenem týká pouze nákladních vozů a pokud chybí dopravní značky s vyznačením objížďky na rychlých, přímých a přehledných úsecích mezi Blaty a padákem před Lhotkou Důl, tak pak třeba doufáte, že to přeci nějak k cíli půjde.

Díky tomu mám pro vás dvě zprávy. Nejkratší trasa z Mělníka do Mšena vede v těchto dnech pravděpodobně přes Kokořínský Důl, Vojtěchov a Romanov. Nezkoušejte to ani přes Mělnickou Vrutici a Jenichov Po železničních přejezdech se závorami u koupaliště a krytého plaveckého bazénu, a v osadě Lhotka Důl máme již stejné závory i před obcí Nebužely.

V Lobči ovšem přišla těžká pohoda. Tu tady má na svědomí obvykle místní pivovar, kdy si řidiči osobních aut odnášejí z bývalé varny pet láhve se zlatavým mokem a cyklisté posedávají na velké zahrádce před ním, ale tentokrát to bylo celé podpořené již 20. srazem historických automobilů za bránou bývalého dvora za zámkem, který byl před rokem 1989 součástí opravářských dílen zemědělských strojů.

Následující fotogalerii ponechám bez komentářů. Nafotil jsem tu asi 200 fotografií, tak jich sem několik dám. Nálada je zde vždy skvělá, je co obdivovat, nechybí hudba i občerstvení, najdou se tu přátelé z Mělníka. Co dodat ? Za mě opět super akce.

Snad se vám nebudou snímky dlouho načítat, když je jich tolik. Můj výlet měl ještě pokračování, ale to dám do dalšího dnešního článku.

Tady se ještě něco dočtete o této akci :

https://www.veteranskerojeni.cz/?s=1




































































































Páteční nejčerstvější snímky z obchvatu ( 10.6.) i z Mýtní ulice v Rousovicích. Jak se vlastně odehrávalo dění kolem plánování obchvatu v posledních 20 letech ? Pohonné hmoty se drží na stále stejné úrovni.


 Pokud je celý obchvat Mělníka určitou zvláštní záležitostí v dějinách dopravy u nás, tak o druhé etapě výstavby ze čtyř etap to platí dvojnásob. Když si jenom tak z hlavy zrekapitulujeme období posledních 20 let, tak zjistíme, že se v celé situaci pěkně plácáme.

Musím se vrátit až do roku 2005, kdy se několik lidí k téma pokoušelo pro svoji zábavu i s třeba zajímavým nápadem veřejně diskutovat na webu ... http://melnicek.cz/ . V podstatě došli ke stejným závěrům, jako později v tisku řada odborníků, byť se začal prosazovat i důležitý názor, že Mělník není jenom městem, které je potřeba nějak šikovně objet hlavním tahem, ale je i významným cílovým městem nákladní dopravy, To zejména z důvodu významného mělnického přístavu, ale pochopitelně i z důvodů zásobování.


Ostatně, již v 90. letech po stavbě moderního mostu přes řeku Labe se mylně předpokládalo, že je vše z velké části vyřešeno, protože kamionová doprava bude vlastně jen projíždět nepatrnou částí čtvrtí Pšovka, kde případně uhne do přístavu, nebo bude pokračovat směrem k Liběchovu ( Karlovy Vary-Česká Lípa, Štětí), případně k Nové Vsi .Nikdo nějak nepovažoval tehdy za nutné řešit směr od Mladé Boleslavi.

Celkově panovala představa, že dálnice D8  bude pro svoji rychlost i pohodlnost dost atraktivní pro osobní i nákladní dopravu z Prahy, i když je cesta z hlavního města o cca 11 km delší. Navíc se zdálo, že pro nákladní dopravu z Mladé Boleslavi bude mít Mělník smysl pouze jako cílové město. Do České Lípy se z tohoto města jezdí po silnici číslo 38 a západní směr ( Slaný, Karlovy Vary) měl být řešen po dosud nevybudované severní obchvatové pražské magistrále.


Tam zůstalo jen u snů a ani bych se nedivil, že si své řekli i ochránci přírody, protože území na sever od Prahy v blízkosti řeky Vltavy má něco do sebe. Je to takový protipól jihu Prahy, kde se však přeci jen podařilo najít lokalitu pro vybudování dnešního Barrandovského mostu.

Z tisku se pak dozvídáme o věcech zmíněných v diskusích na Mělníčku, že případný nákladný obchvat mohl jít od Kelských Větrušic sedlem Turbovického vrchu kolem Jelenic a Mělnické Vrutice, kde narážel na odpor ochranářů z důvodů NPP Polabská černava, nebo PP Dolní Pšovka. 

Pokud by uhýbal jen o něco dříve mezi obce Velký Borek, Skuhrov a Malý Újezd, tak zase narážel na nesouhlas občanů dotčených obcí v rozhovorech s tehdejším starostou města panem Neumanem ( ODS).



Současné variantě, se zejména po výstavbě první etapy přezdívá posměšně průtah a bývá kritizována za určité oddělení čtvrti Rousovice od vlastního města táhnoucího se až na vrchol mělnického kopce. Ještě horší je situace v období budování druhé etapy, kdy řada lidí považuje Bezručovu ulici za nepříjemnou dopravní barieru, kterou je nutné překonat při cestách k železničnímu i autobusovému nádraží, jakož třeba ke koupališti, zimnímu stadionu, ale také k celé řadě obchodních supermarketů.

Co dokončení druhé etapy lidem přinese ? Vzhlížíme k tomu pozitivně a s nadějí, že Bezručova ulice již nebude snad tak frekventovaná. Zapomínáme však trošku na fakt, že zejména nákladní doprava, ale i vše, co chce jen Mělník objet, tak bude pokračovat podle kolejí ke Kokořínské ulici na Blatech, čímž znepříjemní chodcům i cyklistům přístup k vlakovému nádraží a problémem bude samozřejmě i ona dnes relativně poklidná křižovatka u závor na Kokořínské ulici.


Možná to bude někdo řešit při cestě od České Lípy odbočením do Vodárenské ulice v blízkosti závor u supermarketu Eva. Pokud to půjde, tak pak s následným pokračováním přes kruhový objezd na Pivovaře a po Bezručově ulici kolem autobusového nádraží, kde tedy bude opět překážkou chodcům a cyklistům na cestě k oběma nádražím.

Jinými slovy je možné, že nám dokončení druhé etapy obchvatu může přinést nečekané problémy v ulici Bezručova i Nádražní, ale je to jen můj laický pohled. Určitě bude vše zajímavější po dalších etapách, kdy si snad bohužel na úkor romantického okolí čtvrti Blata oddychnou ti, kteří již celá desetiletí trpí věčně zavíranými závory u železniční stanice ve směru na Kokořín a Mšeno, pokud se vydají nějakým způsobem na obchvat a s přemostěním na konci Blat (ve směru na Velký Borek)  na kruhový objezd do Rousovic.

 Mimochodem, šel jsem v pátek v podvečer pěšky od budovaného mostu až na Kokořínskou ulici a nepotkal jsem jediný vlak. Jen jsem došel k závorám, už se zavíraly.


Ani si sám neumím představit, jak moc to změní atmosféru těchto míst. Na druhou stranu se nejsme ochotni dívat na situaci v sousedním Liběchově, kde snad ani obchvat být nemůže. Můj nepopulární názor je ten, že kdyby neměl mnohdy každý člen rodiny auto, kterým musí nutně někam jet, tak by to bylo také jiné. Ostatně, potkal jsem v páteční podvečer mnoho prázdných autobusů linek 474, 747 ( MHD).

Jenže, dnes už nechce nikdo pátrat v jízdních řádech, na něco čekat, něčemu se přizpůsobovat, ale hned teď okamžitě jet. Jinak je samozřejmě celá řada velkých měst, kde jejich občané vědí, že každých 15 - 30 minut jim někam něco jede a vyplatí se to z celé řady důvodů. Pro úplnost musím dodat, že samozřejmě existuje spousta druhů dopravy osobní i nákladní ( železnice, lodi, autobusy ...), což by jistě také pomohlo.

Za vzor lze považovat linku číslo 369 mezi Mělníkem a Prahou, kde není nouze o cestující a nikdo neřeší díky dopravě v taktu ani jízdní řád. Ta má i svůj železniční doplněk, který však doplatil na fakt, že nekončí na hlavním pražském nádraží a jistě je i na škodu, že nebyl prodloužen v rámci příměstské dopravy přes jih Prahy do Dobříše, jak bylo zprvu navrhováno.

Aktualizace 13.6. ve 22 hodin :  To jsou náhody. Začnu rozebírat dopravu a o tři dny později se objeví  článek, kde to autor vidí podobně. Ten odkaz jsem sem musel v rámci aktualizace vložit.



Pokračování původního článku : 

Až tímto prostorem povede ve třetí a potažmo čtvrté etapě silnice, tak snad budeme moci teprve hovořit o určitém úspěchu.

Dva obrázky, které mi říkají, že život je všude kolem nás a leckde se dá velmi rychle i bezstarostně dojet, byt se jedná o vzdálenost třeba 300 km. Jen škoda, že zájemci o cesty vlakem musí často studovat, které jízdenky, kdy, kam a s kým jsou vůbec k cestování vhodné.


Rakouská severozápadní dráha vede přes Mělník od roku 1874. Svoji nulu má ve Vídni, pokračuje přes Znojmo, Jihlavu, Kolín, Nymburk, Mělník ( zde hodnoty kolem 370 km na hektometrovnících v kolejišti) a končí na hranici za Děčínem.


Snad již od března se tu ceny drží na stejné úrovni. Na hustotu dopravy to však vliv nemá. Níže je odkaz na článek, kde si můžete ověřit na stejném sloupku naprosto stejnou hodnotu.



U nádraží ČD jsem objevil i nějaké turistické boxy pro návštěvníky našeho města, kteří si zde budou chtít dočasně uložit nějaké zboží.


Zde mám tedy zase nějaké snímky z Mýtní ulice. Nejvíce se změnila situace na mostíku u mlýna a patrná je i rekonstrukce hráze odtokové části  mlýnského náhonu. Nutno říci, že již celá dlouhá Růžová ulice v sousedství ( vede ze Skuhrova souběžně s Mladoboleslavskou ulicí až téměř ke kruhovému objezdu v Rousovicích) je  vyasfaltována. Její délka je 1 200 metrů. Server mapy.cz ukazuje, že chodec by po ní šel asi 19 minut.



V závěru jsem si neodpustil návštěvu vyhlídky u zámku, kde již netrpělivě čekám na otevření části u vily Karola s krásným výhledem na celé České středohoří. Z dálky  60 km mě pozdravoval hotel Komáří vížka v Krušných horách, kde jsem byl loni na výletě. Obrázek jen dokládá, jak daleko na SZ nám zapadá slunce v těchto dnech poblíž letního slunovratu.



Poslední snímek je vlastně určitou vzácností. Na mělnické chrámové věži není 9.30, ale 21.30 hodin. Tolik světla máme opravdu jen v těchto dnech poblíž slunovratu. Není tak daleko doba, kdy se chtěla Evropa bavit o existenci letního času, ale přišly jiné větší problémy. To je tedy z podvečerní páteční vycházky vše.

Pěkný víkend.


středa 8. června 2022

Ve čtvrtek začíná vernisáží dlouhodobá prázdninová výstava retro hraček pro děti i pamětníky s názvem Kovozávody Semily hravě i zdravě.

 


Zítra začíná krásná i dlouhodobá a prakticky i prázdninová výstava hraček pro děti i pro pamětníky. Přijďte se tedy podívat.

Kovozávody Semily hravě i zdravě

Kdy: 10. 6. 2022 9:00 - 28. 8. 2022 17:00

Kde: Regionální muzeum Mělník

Kovozávody Semily hravě i zdravě

Výstava retro hraček a výrobků proslulé továrny s dětskou hernou (stavebnice Seva apod.) a letní soutěží. Vernisáž se koná ve čtvrtek 9. 6. od 17:00 hod.

Typ akce: trhy, výstavy, veletrhy (výstava hraček)
Akce je vhodná pro děti

V prostorech Regionálního muzea Mělník se představí největší soukromá sbírka artiklů napříč výrobním portfoliem někdejšího výrobce "Kovozávody Semily", datovaná z let 1955 - 1993. Sbírka zahrnuje stavebnice a skládačky (Seva, Seko, Alfa, Kombi, Disco, aj.), plastové mozaiky (Mosaic Color, Mosaic Maxi), společenské a didaktické hry (Ukaž, co víš; Znáš odpověď, aj.), magnetické mozaiky (Klobouk dolů, mozaika Brouček, Počty a hry s magnety, fema, aj.), ale také hračky do vody (Akvaball, stříkací pistolky, delfín Filip, aj.). Mezi další výrobní speciality neodmyslitelně patří i Upomínkové televizorky s fotogalerií pohádek a známých míst nejen v ČR, ale i Evropě, magická tabulka Grafo, Magic ball - pomůcka pro zdravé dýchání, nebo zástupci výrobního portfolia Monti system, nebo Monti metal. Budou k vidění ovšem také natahovací hračky, střílecí pistolky a katapulty, dětské počítací váhy se závažím, plastikový model letadla v TOP stavu, aj. KZ Semily vyráběl také ruční domácí a kuchyňské potřeby, mezi něž se řadí např. ruční šicí stroj, ruční mlýnky na kávu, kráječ ovoce, zeleniny a ořechů, zdobičky na dorty a vykrajovátka, lis na česnek nebo otvírák na konzervy. Nemohou ovšem chybět ani malé mobilní váhy do 250 g, nástěnné kuchyňské váhy, stojaté váhy s mísou nebo kojenecké váhy, osobní váhy, nebo staré kovové váhy a mincíře. Většina sbírkových artiklů se dochovala v původních zachovalých obalech, ale také v TOP stavu.

Soukromá sbírka Petra Šimra (který je autorem konceptu Svět kostiček) byla 14. července 2019 na výstavě v Litomyšli oficiálně uznána jako největší sbírka v ČR a zapsána do databáze rekordů a kuriozit u agentury Dobrý den (Pelhřimov), tehdy s 80 artikly. Tento rekord byl ještě v srpnu 2019 překonán a nyní se pyšní více než 160 různými artikly, reprezentující značku výrobce KZ Semily. Podle neoficiální databáze výrobků tohoto výrobce již ve sbírce chybí pouze plechové panty k víkům na rakve, dvě hračky na klíček, navlékač jehel, přívěsný vozík za motocykl Jawa a velké plechové boxy na kolečkách.

Součástí výstavy bude i dětská herna s kostičkami SEVA, Seko, Mosaic Maxi a Disco. Také bude zařazena desková společenská hra "Ukaž co víš". Nebude chybět soutěžní kvíz o super ceny.

neděle 5. června 2022

Dvě dvouminutová videa ze slavnostního pochodu SDH Blata k 100. výročí .

 

Ještě jsem se s věcí popral a videa jsou na světě. Pěkný zbytek nedělního včera, pohodový týden a už pomalu třeba i nějaké ty plány na příští víkend.




Sobota s datem 11. června vás zve hlavně na krásná auta i další možnosti do Lobče, ale také na místní oddychový folklórní festival Mělnický Vrkoč. Noc kostelů. Jaké další akce přijdou potom ?

 

Přátelé, konec května a začátek června jsem v minulých nedávných letech zaznamenal, jako jeden velký dlouhý svátek krásných automobilů a motocyklů. Možná si letos myslíte, že jste už všechny ty krásné motocykly i krásná auta viděli na mělnické náplavce u Labe před více než týdnem, ale to je velký omyl.

Tak ano, ale motorismus je tak široké spektrum, že to chce jednou za čas, se podívat na trošku jiná auta a v Lobči to má vše zase úplně jiný rozměr. Akci totiž dominují především anglické sporťáky z 60. a 70. let.


Mám tu pro vás nejprve odkazy na články ze dvou starších ročníků.....



....., a pak se můžete podívat, jaké stroje jsou letos přihlášeny ....



Akce se dá krásně spojit s celou řadou dalších zájmů. Je velkou škodou, že se již ve Mšeně nekoná akce Na Kokořínsko s párou, která probíhala ve stejný den a zájemce se tak mohl na severu okresu těšit v teplém počasí na silný krásný a přitom oddechový tandem dvou krásných programů.

I tak však není třeba smutit. Na Vrátenské hoře se nalézá krásná rozhledna s přepychovým výhledem. V Nosálově můžete obdivovat architekturu památkové vesnické zóny, nebo si dokonce sejít do údolí Skalského (Strenického) potoka k Suchému mlýnu ve skále. Lobeč vás zase zve k posezení v areálu pivovaru, nebo k návštěvě hezkého Muzea Eduarda Štorcha, které vzniklo v prostorách bývalé staré školy a kromě exponátů zde můžete shlédnout i zajímavé dokumenty.


Pokud máte zájem, tak můžete vyměnit konzumaci zlatavého moku v areálu pivovaru, či ve dvoře zámku při akci za návštěvu krásných sklípků pod zámkem s konzumací vína. V neposlední řadě tu máme nedaleké Mšeno s proslavenou cukrárnou i známou restaurací na náměstí.

Není třeba dodávat, že jen nedaleko odtud je příjemné údolí Debř, městské lázně, populární skalní Bludiště a hezký výhledový bod na Bezděz, Ještěd i Krkonoše najdete také v ulici za místní ZDŠ. V čase akce si tak díky těmto možnostem můžete naplánovat doslova super akci.


Mělnický Vrkoč se po Covidu- 19 zatím jen nesměle rozjíždí. Kdo jste se trošku namlsali návštěv zahraničních folklórních souborů, tak se letos musíte spokojit pouze s tuzemskými soubory, ale to rozhodně neznamená, že by akce měla být nějaká horší a méně pohodová.


Těšme se na soubory, které k nám na Mělník přijedou zahrát z nejrůznějších koutů vlasti, aby nám předvedly své krásné kroje i jejich lidovou muziku. Ale , stejně mi odpusťte ten snímek ...


.... temperamentních španělských tanečnic v opravdu krásných a  neskutečně drahých krojích :-).

A teď si vyberte, jak to všechno zkombinovat, když na vás také čeká třeba ještě důležité jízdní kolo, výlety a turistika. A aby toho nebylo málo, tak další víkend je toho opět moc. Ale s tím se již musí každý dle zájmů a možností poprat sám.

Hezký zbytek neděle a snad se brzy zase dostanu i k programu RMM, neboť k nám 16.6. přijede sám Jan Lucemburský. Kam ? Do parčíku za kostelem sv. Ludmily.

Ještě jsem rychle vzpomněl na Noc kostelů dne 10.6. ...







VLL Lysá nad Labem.