Naše putování jsme sice zahájili takovým úvodem a jízdním řádem ze vzdáleného protektorátního období, ale již ve druhém dílu jsme se přenesli do jízdního řádu 1969 / 1970, kde jsme se setkali s rychlíkem jménem Favorit, který jezdil v období letních prázdnin z Lipska přes Mělník poněkud neobvyklou trasou přes stanici Púchov do Budapešti.
Viděli jsme, že ač se občas posunul čas spoje, tak cílové město se neměnilo až do JŘ 1973/ 1974. Pak jsme jistě uvítali změnu, když se nám od JŘ 1974/ 1975 protáhla trasa Favoritu až do města Fonyód u jezera Balaton a v JŘ 1975 / 1976 dokonce až do města Keszthely. V tomto JŘ se nám na naši pravobřežní labské trati také překvapivě objevil spoj Saxonia, který k nám přesídlil z levobřežní labské trati. Oba spoje pak získaly označení Expres a ačkoliv každý jel většinu své cesty po jiné trati, tak je spojoval fakt, že vás oba spoje dopravily bez nutnosti přesedání do Budapešti a do Lipska.
Asi nikoho nepřekvapí, že tou dobou všeobecně naprostá většina dálkových vlaků spojovala Balkán přes Prahu s bývalou NDR ( Berlín) a potažmo s Dánskem a Skandinávií. Valná část jich mířila do Polska a vůbec severovýchodním směrem až do Moskvy. Tady je takovou perličkou, že ve starých řádech také často objevíte spoj s názvem Buzuluk.
Uvádí se, že spoj propojoval středočeské Milovice s obrovským překladovým nádražím ve slovenském městě Čierna nad Tisou. Ti znalejší jistě vědí, že městečko Buzuluk (pod Uralem) bylo místem, kde se formoval československý odboj na východní frontě ve 2.sv , a že slovenská stanice Černa nad Tisou, která se nachází na trojmezí Ukrajiny, Slovenska a Maďarska je nejen obřím překladištěm, ale především mají koleje na Ukrajině jiný rozchod ( širší) než u nás ve středoevropském prostoru.
Ještě dodám, že západním směrem jezdil snad jen Západní expres do Frankfurtu nad Mohanem. Pojďme se však věnovat opět nejdelším pravidelným osobním spojům na naši trati, kde nás nejvíce zajímají osudy expresů se jménem Favorit a Saxonia. Už teď vám mohu sdělit, že v JŘ pro léta 1976 / 1977 a 1977 / 1978 , se pro Favorit změnilo pouze jediné. Změna byla pouze u času a platila pro oba jízdní řády. Tak tedy :
Ex 1470/1477: Lipsko 14.03, Děčín východ 16.50 - 17.30, ( Mělník 18.55 ??), Lysá nad Labem 19.24 - 1937, Púchov 1.14 - 1.30, Komárom 5.11 - 5.50, Keszthely 9.53 . V úseku Děčín - Púchov byl vlak tažený lokomotivou E 499. Zpět se vlak jmenoval Ex 1471 / 1476 a trasa vypadala časově takto : Keszthely 13.33, Komárom 17.20 - 18.00, Púchov 21.26 - 21.38 , Lysá nad Labem 3.11 - 3.18 , ( Mělník 3.47 ??), Děčín východ 5.07 - 5.56 , Lipsko 8.44 .
Saxonia se tentokrát píše v opačném gardu. Ex 1474 Budapešť - Lipsko a Ex 1475 Lipsko - Budapešť. Také tady vydržel časový řád spoje pro oba jízdní řády. Ex 1474 : Budapešť 21.10 , Komárom 22.45 - 23.25, Bratislava 1.06 - 1.18, ( Mělník 7.30 ?? ) Děčín východ 8.48 - 9.28 , Lipsko 12.29.
Ex 1475: Lipsko 19.12 , Děčín východ 22.18 - 22.58 , ( Mělník 0.18 ??) , Bratislava 6.33 - 6.45, Komárom 8.28 -9.05 , Budapešť - Keleti 10.47 . Zatímco Favorit jezdí obě sezóny jen přes prázdniny, tak Saxonia má v JŘ 1977/ 1978 i několik speciálních dní mimo tento roční údaj, kdy jede však pouze v pátek, nebo v sobotu.
A jsme u JŘ 1978 / 1979 ( 28.5. 1978 - 26.5. 1979) , který je přelomový už jen tím, že byl u nás v Československu zavedený zatím naposledy letní čas, který platí dodnes. Došlo jen k úpravám v rámci EU, čímž se nám protáhl v rámci letní sezóny do současné podoby. Dříve začínal téměř o měsíc později a končil o měsíc dříve. https://cs.wikipedia.org/wiki/Letn%C3%AD_%C4%8Das
Další změnou je fakt, že se expres Saxonia ( Lipsko - Budapešť a zpět) opět vrátil na levobřežní labskou železnici a milovník řádů by na naši trati již jen těžko hledal i expres Favorit, který také přešel na levobřežní hlavní železnici Děčín - Praha. Pojďme si to tedy zrekapitulovat. Prohlédli jsme si spolu tak trošku něco z jízdních řádů mezi lety 1969 - 1979 a můžeme říci, že po naši trati v tomto období jezdily dva mezinárodní vlaky.
Favorit jsme měli již v prvním řádu 1969 / 1970, do kterého jsem mohl nepřímo nahlédnout a společnost nám dělal až do JŘ 1977 / 1978 , který platil od 22.5.1977 do 27.5. 1978. Naposledy tedy jezdil o letních prázdninách v roce 1977. Saxonia nám tu tedy začala jezdit o prázdninách 1975 ( JŘ 1975 / 1976) a skončila rovněž denní jízdy o prázdninách 1977 ( JŘ 1977/ 1978) a naposledy pak ještě měla jet podle JŘ 3. a 4. května 1978.
Zdá se tedy, že v JŘ 1978 / 1979 přišel Mělník o slavná krásná jména spojů, která přešla v JŘ 1978 / 1979 na druhý břeh Labe, ale nepřišel ještě o dálková mezinárodní spojení. Krom toho jsem díky celkem oprávněnému zájmu o vlaky Favorit a Saxonia tak trochu opomíjel dálkové vlaky, které také mají svá čísla spojů s časovými údaji, ale v rubrice s názvem ,,jede v " mají uvedeno .... I ... jede v určené dny. Dole se pak píše : Pouze pro potřeby cestovních kanceláří. Tak se například dočítám, že tudy jezdil podle JŘ 1976/ 1977 rychlík R 10271 někdy v 1.45 z Malmö do Bělehradu.
Najdeme ho uváděný i v dalších jízdních řádech, jako třeba ještě vlaky z Drážďan přes Lysou nad Labem do Prahy. Škoda, že si na ty návštěvy skutečných jízdních řádů v papírové podobě budu muset případně ještě počkat, když nejsou bohužel nikde digitalizované, ale díky tomuto seriálu, který zde nyní tvořím už aspoň vím, o co bych se tedy jednou mohl v případě serióznějšího pátrání zajímat, abych nebyl z něčeho v JŘ překvapený.
Jak však můžete vidět v JŘ, který začal platit 1.června 1980 a končil 30.května 1981, tak se nám v několika budoucích řádech objeví spoj 1478 a 1479, který již pozbyl honosného označení expres a chybí mu i krásné jméno, ale město Mělník má v 80. letech 20. století možná díky jemu stále ještě nádraží, které figuruje v jízdním řádu mezi stanicemi s mezinárodní pokladnou. Na tuto spoj, která nás přenesla již do 80. let, se však již podíváme příště.
Pohodový víkend !
Žádné komentáře:
Okomentovat