Také vás poněkud zaskočil fakt, že rychlík Favorit dle jízdního řádu 1969 / 70 jezdil do Budapešti přes Púchov ? Samozřejmě, že již existovala i dvojí trasa přes Brno pokračující přes Břeclav a Bratislavu, ale to je právě to kouzlo železnice i jízdních řádů všeobecně, že je vše takové rozmanité. Pokud byste nahlédli na nějakou rychlíkovou spoj, která je vedena od Děčína naopak po levém břehu Labe směrem do Prahy, a pak pokračuje ve stejném směru do Budapešti, tak je velmi pravděpodobné, že bude vedena tak, jak jsme zvyklí i do dnešních dnů.
Následující jízdní řád platil od 31.5. 1970 do 22.5. 1971. Označení Favoritu a i trasa Favoritu, se oproti minulému jízdnímu řádu nijak významně nezměnilo. Povšiml jsem si, že ve směru z Lipska došlo k posunutí odjezdu z původních 18.42 na 19.21, ale od stanice Děčín - východ, se již i na příjezdu do ní a dále na trase časy shodují. Co z toho plyne ? Těch 40 minut úspory času v Německu není málo, že ? Jistě za tím něco je. Pokud se nevloudila chybka, tak může jít o celou řadu příčin na trase, jako je třeba modernizace trati, ale také třeba i novější a rychlejší typ lokomotivy.
Další změnou je fakt, že se spoj neomezuje již jen na léto, ale z nějakých důvodů jezdí i od 12.2. do 25.3. 1971. Důvody těchto změn se již nedozvíme, ale jízdní řád je prostě svědectvím, že tak tomu zkrátka bylo, a tak jmenovaný spoj jezdil. Také obrácený spoj číslo R 151 si zachovává časy z minulého jízdního řádu a zdá se, že se opravdu v Sasku něco vylepšilo, protože spoj do Lipska přijíždí již ve 13.03 hodin, což je o těch 40 minut dříve, než v případě předešlého jízdního řádu.
Takovou zajímavostí je, že pokud bychom nahlédli do jízdního řádu příslušného roku naši trati, tak tam naleznete třeba páteční spoj ( Sp 454) s odjezdem ve 12 hodin z Chomutova a příjezdem v 16 hodin do Kolína, který pak pod jiným číslem ( Sp 455) v neděli večer jezdil z Kolína do Ústí nad Labem- západ. Proč to zde zmiňuji ? Protože ještě například v 80. letech toto přímé spojení fungovalo, ( s časem se průběžně hýbalo) bylo primárně určeno studující mládeži a osobně jsem viděl jeho vytíženost.
Jízdní řád pro další období platil od 23.5. 1971 do 21.5. 1972 a u rychlíku Favorit došlo k určitým úpravám. Ty první byly v úpravě období, kdy vlak jezdil. Podívejme se na to: 28. června až 9. září, 17. prosince až 23. prosince, 3. ledna až 6. ledna, 10. března až 23. března. Další patřily již vlastním spojům. Spoj, který se nazýval již třetí sezónu opět R 150 začíná znovu v Lipsku v 19.20 hodin a následující časy se víceméně stále shodují.
Je chvályhodné, že dostupné prameny jsou již podrobnější, ale vzhledem k tomu, že zde nepíši nějakou odbornou publikaci a nechci jít do nějakých zbytečných extrémů, tak to pojmu trošku obecně. Trošku se nám již poodhalila trasa po slovenské části, a tak si dejme výňatek z jízdního řádu, Trasa : Púchov 6.50 - Galanta 8.54 - Komárno 10.05 - Komárom 10.55 - Budapest K. pú 12.35 . Jak vidíte, tak cílovou stanicí se nově stalo budapešťské nádraží Keleti.
Na zpáteční trasu, se rychlík z nádraží Keleti vydával již v 18.30 hodin, což bylo skoro o 90 minut dříve než z nádraží Nyugati ( 19.55). Upřímně se vám přiznám, že jsem se koukal do mapy a vůbec nevím, proč se tam v dostupných materiálech objevuje až 90 minut rozdíl, když jižnější nádraží Keleti je jen nedaleko Nyugati a i těch 35 minut na příjezdu do Budapešti je skok. Všechny další časy se prakticky shodují s časy z minulého ročníku.
Že už je to trošku stereotypní ? I to se někdy stává. Dne 22, května 1972 začal platit nový jízdní řád a jeho platnost trvala až do 2.června 1973. Mohu vám říci, že to bylo naposledy, co nesl vlak označení R 150 a R 151, přičemž byl samozřejmě vedený také ještě pod názvem Favorit. Změnilo se i to, že znovu jezdil jen o letních prázdninách. V dostupném řádu je uvedeno, že z Lipska odjížděl v 19.10, další časy jsou stejné tak, jako v minulých letech a v cílové stanici Budapešt - Keleti byl opět ve 12.35 hodin.
Vlastně to v letech 1972 až 1973 znamenalo pro cestujícího z Mělníka prosedět při cestě do Budapešti až 12 hodin ve vlaku s odjezdem v 0.30 hodin. Někde jsem tu použil výraz SELČ, ale ten samozřejmě ještě nebyl a platil snad až od roku 1978. Přesně je to na wikipedii. Cesta zpět je jako přes kopírák s loňským ročníkem. Tedy v 18.30 z Budapešti a někdy v 7.40 v Mělníku. Ve 13.10 Lipsko a v 19.10 zpět.
Sezonou 1973/ 1974 nám ta nuda konečně končí. Naposledy se svezete Favoritem z Mělníka jen do Budapešti, a protože jsou časy ve všech bodech zcela stejné, jako v minulé sezóně, tak je asi zbytečné je znovu opisovat. Co se mění, tak to je název spoje. Ve směru z Lipska je spoj označován jako R 1470/ 1477 a ve směru od Budapešti jako R 1471/ 1476 .
Píši sice slovo nuda, ale na druhou stranu je třeba si uvědomit, že ač to byla na dnešní poměry nekonečná jízda a rozhodně ještě žádné koridory zmodernizované nikde nebyly, tak Mělník měl aspoň v rámci dosud znalých řádů svůj první dálkový rychlík a hned mezinárodní a pojmenovaný zvučným slovem Favorit. Proti Praze a spojům na levobřežní železnici řeky Labe to bylo až směšné, ale bylo to tu. Jenom tak mimochodem, se podívejme na nějaké mezinárodní spoje jezdící z Prahy, nebo jí projíždějící se zastavením.
Vlaky nesly poetické názvy, jako například : Mamaia ( Rumunsko - Černé moře), Saxonia ( Maďarsko), Transdanubium, Warnow, Metropol, Vindobona, Meridian ( Bělehrad - Švédsko), Silesia, Hungaria, Istropolitan, Pannonia, Polonia a mnoho dalších. Schválně jsem uvedl jen některá pojmenování, která tak trochu zavánějí opravdovou dálkou a vynechal jsem domácí názvy, mezi které patřily i názvy dálkových slovenských spojů.
U lokomotivy se v trase Děčín - Púchov uvádí E 499, která má povolenu konstrukční maximální rychlost 120 km/ hod. Odtud z Púchova odjížděl neuvedený nový vlak v 5.37 hodin ráno, který čas mezi 8.50 - 9.30 hodinou strávil v pohraničním městě Komárom. O vedení spoje v následujícím úseku nejsou podrobnosti, ale uvádí se ,že ve 12.41 dorazil vlak do cílového města Fonyód u jezera Balaton.
Pro mě je to určitá osobní záležitost, protože jsem u Balatonu strávil asi týden, viděl jsem tam jezdit vlaky, pobýval jsem nedaleko, ale když jsem se tu rozhodl projet s přáteli vlakem, tak jsme zvolili návštěvu města Siófok. Kde bych jen tušil, že už v roce 1975 sem mohl dojet přímo z Mělníka a bez přesednutí člověk vlakem. Tedy, za nějakých 13 hodin putování po kolejích. Dnes by nad tím časem na cestě asi člověk koulel očima, ale to prostě byl rok 1975 a ještě o 10 let později k tomuto velkému jezeru putovalo velké množství Čechů a dalších cizinců.
Samozřejmě cesta zpět: Fonyód 14.56 - Komárom 18.10-18.50, Púchov 22.13 - 22.27, Lysá nad Labem 3.37 - 3.49. Mělník tedy asi ve 4.30 . Je to přátelé vážně škoda, když vás zrovna něco baví a nemáte k tomu potřebné věci. Takto sice vidíte, co tu projíždělo, kam až to jelo, že to tu s 98 procentní pravděpodobností stavilo, ale stanovení přesné trasy i časů může doladit pouze patřičný JŘ.
A čím dnes skončím ? Za mého dětství se hrála v rádiu u nás doma taková obrovská hitovka a ona sem do tohoto seriálu nyní přesně zapadne. No jasně ... Matha a Tena Elefteriadu : Od zítřka máme dovolenou ( 1976) ....V pondělí v Třešti, středa v Budapešti, v pátek už Balatón ....
https://www.youtube.com/watch?v=EhxqQLTKpEM
Žádné komentáře:
Okomentovat