Začnu tedy opět expresem Ex 1470/ 1477 Favorit , který jezdil opět přes léto od 27. června do 13. září. Ten získal zcela nový odjezdový čas již ze samotného počátečního Lipska. Odjížděl ve 12.34 hodin a do Děčína na východní nádraží přijel v 15.34. Tady se opět dostala ke slovu naše elektrická lokomotiva E 499, která odjížděla z Děčína- východ v 16.14 a měla vlak odtáhnout do Púchova. Pro Mělník čas uvedený není, ale vzhledem k tomu, že v Lysé nad Labem vlak stál v čase 17.56 - 18.09, tak počítejme, že tu mohl být tak v 17.30 hodin.
Dále tu máme čas přepřahání lokomotiv v Púchově 23.23 - 23.38 hodin. Následující úsek přes Komárno do Komárom je již v režii maďarských drah a tudíž lokomotiva není uvedena, ale uvádí se čas strávený v pohraniční stanici Komárom, tedy 3.13 až 3.55. Je třeba si uvědomit, že tehdy cestující museli mezi státy počítat s určitou časovou prodlevou z důvodu celní kontroly. Jindy to bylo kvůli změně lokomotivy a konečně i delší stání ve velkých městech.
Vlak pak zřejmě mířil podle Dunaje do Budapešti, ale to se u tohoto spoje neuvádí. Lze to však vidět jinde, že to tak bývá. Ostatně, nás v tomto seriálu hlavně zajímá, kam až vlak, který tu stavil jel. Tady vás potěším, protože to bylo nejen druhou sezónu opět k Balatonu, ale tentokrát podle pobřeží ještě dále.
Cílovou stanicí bylo velké město u samotného západního pobřeží jezera s názvem Keszthely ( česky Blatenský Kostel), kam dojel vlak v 8.02 hodin. Od nás by to tedy bylo tak asi 14.5 hodiny na cestě s určitým nočním pospáváním a příjezdem v ranních hodinách. Jak to jelo zpět ? Napíši to stručně. Keszthely 13.32, Komárom 17.30 - 18.10, Púchov 21.36 - 21.50 , Lysá nad Labem 3.14 - 3.21, ( Mělník 3.50), Děčín - východ 5.06 - 5.57, Lipsko 9.04 hodin.
Ovšem, teď tu je jedna novinka. Z Lipska jezdil nejen v předešlém JŘ po levém břehu řeky Labe k Balatonu také vlak s názvem Saxonia. Podívejme se, v kolik hodin vyjížděl v JŘ 1974 / 1975 z Prahy, a kdy byl u Balatonu. Trasa: Praha Bubeneč 20.47 - Bratislava hl. st 2.33 -. 2.45 - Komárom 4.31 - 5.10, Budapešt - Keleti 6.50 - 7.50, Keszthely 11.20. Vypadá to, že si oba spoje časově nemají co vyčítat a ty časové prodlevy mají na svědomí nejen celnice a přepřahání lokomotiv, ale jak vidíme, tak tam máme třeba i hodinové stání v Budapešti.
Teď si představte, že někdo zřejmě přišel s tím, aby Saxonia z Lipska v JŘ 1975 / 1976 byla přeložena na pravobřežní labskou železnici ( přes Mělník) a její trasa zkrácena do Budapešti. Pojďme na stručný přehled spoje : Ex 1475 Saxonia . Leipzig Hbf. 19.29, Děčín - východ 22.40 - 23.20, Bratislava hl.st. 6.33 - 6.45, Komárom 8.30 - 9.05, Budapest - Keleti 10.45 hodin. Nu, tady to vypadá, že pokud by byl vlak u nás tak v 0.30, tak cesta do Budapešti vycházela na něco málo přes 10 hodin.
Uvádí se, že z Děčína do Kutné Hory táhla vlak E 469. Z Kutné Hory do Komárom S 499 . Právě písmeno E značilo elektrickou lokomotivu na stejnosměrnou trakci ( severní část Československa) a S byla lokomotiva pro střídavou trakci na jihu našeho území. Jak jezdila Saxonia zpět, a kdy vůbec jezdila ? Expres jezdil v naprosto stejném letním období tak, jako jezdil Favorit. Vypadá to, že tedy v letním období zde stavil expres Saxonia ve směru k jihovýchodu v 0.30 a mířil na Brno a Břeclav, zatímco expres Favorit v 17.30 mířil zřejmě na Olomouc a k Púchovu.
Z Budapešti jela Saxonia v : Ex 1474 : Budapest - Keleti 21.10 , Komárom 22.47 - 23.25, Bratislava 1.10 - 1.24, Děčín - východ 8.44 - 9.31, Leipzig 12.32. U nás tedy asi v 7.30. Na Lipsko vám tedy jel Favorit ve 3.50 hodin a Saxonia cca v 7.30. Jak to tedy tak vypadá, tak se zdá, že v JŘ 1975 / 1976 jezdily pod naším městem dokonce dva pojmenované zahraniční expresy. Favorit i nadále spojoval Lipsko s Balatonem přes Púchov a Saxonia tu spojovala nově Lipsko s Budapeští přes Brno a Bratislavu.
Co bylo důvodem různých změn, tras vlaků, nebo jejich přeložek, se dnes těžko dozvíme, ale někdy to bylo z kapacitních důvodů při rekonstrukcích nebo zefektivňování určitých traťových úseků, kdy to měla na svědomí třeba i jízda po jedné koleji a velká pracovní rozpracovanost. To známe i ze současnosti, kdy například byla relativně nedávno jednu sezónu Vindobona přeložena z koridoru přes Pardubice a Českou Třebovou do Brna na koridor přes Kolín a Havlíčkův Brod tamtéž. To jsem si tehdy díky zastavení vlaku v Kolíně velmi pochvaloval.
Žádné komentáře:
Okomentovat