sobota 13. srpna 2022

Mělnický Tyršův dům, se nejvíce podobá tomu v Táboře, ale historikové to zřejmě nevědí. Kalendář výstaviště v Lysé nad Labem a akcí ve Mšeně a okolí.

Jedním z pravidelnějších čtenářů blogu  Soutok je zřejmě dle našich osobních rozhovorů mělnický kronikář Martin Klihavec. Ostatně, nejednou se mi svěřil, že zejména typy na výlety mu jsou  určitou předlohou k plánování cest a rád je čte. Navíc se dle webových statistik zdá, že o  cestovní tématiku je i v době FBI docela zájem, což je možná i tím, že  jsou domácí FBI zaměřené alespoň zatím především na akce a dění v místě města.

Letos jsme se s Martinem shodli hned na dvou stavebních objektech, které nám na dálku připomněly naše město. V Moravské Nové Vsi jsme se málem potkali a tam nás nedaleko zemědělského objektu při výjezdu do Hrušek oba zaujalo sousoší, které poněkud připomíná dílo od Vincence Makovského na naši zatím v současnosti stále jediné městské kašně.

http://soutok.blogspot.com/2022/07/rok-pote-obrazova-fotoreportaz-z-mist.html


Když Martin později shlédl článek o městě Tábor, tak byl nejblíže jeho zájmům Tyršův dům, který je tak neskutečně podobný tomu našemu. Zaujal pochopitelně i mě, ale znovu se ukázalo, že sdílené věci mohou rozvíjet i určité myšlenky. Když mi totiž oznámil, že je momentálně časově zaneprázdněný, tak jsem se pustil do takového určitého rychlého pátrání po netu a dal jsem dohromady nějaké informace.



Všechny tyto stavby má na svědomí jistý architekt Ludvík Čížek, ale je docela tragikomické, že na jakýchkoliv webových stránkách věnovaných sokolovně v Táboře chybí informace, že nejpodobnější je té táborské sokolovna v Mělníku, o které tam není ani zmínka. Totéž platí obráceně.

Trošku jsem si myslel, že Martin tuto kuriózní zajímavost přinese jistě nějakým způsobem na místní FBI historické skupiny, ale protože to je už několik týdnů, tak jsem si ji dovolil publikovat zde.



Chodím poslední dobou v podvečer často kolem mělnické zámecké vyhlídky i přes náměstí Míru a toto město nyní o prázdniny žije. Nejsou to jenom cizinci, kteří tu jsou na dovolených a spatřujeme je na vyhlídce, nebo v restauračních zahrádkách, ale také hlavně místní mládež, která dnes tráví velmi ráda volný čas klábosením se sklenkou vína ,nebo točeného piva v ruce někde v centru města na lavičkách pod krásnou příjemnou  letní podvečerní oblohou.

Krom toho běží i v prázdninovém týdnu zejména v podvečer celá řada akcí, které již člověk seniorského věku sotva stačí zaznamenat, nebo je i vypouští z obzoru ale také akce velké. Třeba dnešní Mělnický košt, nebo i  nějaká akce u příležitosti připomenutí 20 let od povodní v Hoříně, a možná i někdo dokonce zaznamenal na FBI problesknutí zprávy o oslavách 65. výročí od založení zahrádkářské kolonie na Mělníku.

Pro mě bylo dnes ráno velkou výhrou, že jsem neměl naplánovaného vůbec nic ( ani výlet :-)) a  nemusel jsem konečně brzy nezdravě vstávat. Člověk se občas potřebuje prospat a zvlášť v pokročilém věku. Také jsem měl za sebou takový zážitek, který mi opět připomněl tu lidskou pomíjivost všeho. Večer při procházce mě zaujala  přímo na vyhlídce u dalekohledu jakási tribuna, která mi připomněla dnešní svátek milovníků vína ,a pak se na mě ze zámecké vinárny vyvalil pekelný rachot.

Lidé tam tak šíleli, že jsem se snažil zjistit, co že se tam děje. Co to tam skandují ? Nejprve to vypadalo, jako něco příšerného, ale přitom sem se záhadně nějak propadal o desítky let proti času zpět, kdy jsem byl také součástí podobné atmosféry. ,, Kriste pane, vždyť tohle je coververse písně Live is life z roku 1980 od rakouské skupiny Opus." Ty z toho tedy vytvořili za těch 40 let dnes skladbu duc-duc :-)). 

Proč to tady píši ? Všechno se mění a staré ustupuje novému.  U hudby to bylo vždy, že se nějaké generaci líbilo většinově něco jiného, ale pak jsou chvíle, kdy již každý hledá něco zcela jiného a není to jen o věku. Někomu se prostě líbí na koncertě nějaké skupiny, kde si může dát nějaké to jídlo, nebo pití v podobě piva ,či vína, popovídat s přáteli a jiného to zase buď vůbec neláká, nebo mu to stačí jen občas.

Jsme prostě neskutečně pestrou společností a někdy je za tím nejen  vlastní zájem jedince, ale i třeba rodičovská touha vzít děti někam, kde něco uvidí, co by se jim mohlo líbit. Snad i proto se sám se zájmem  občas rád podívám, co například  nabízí návštěvníkům takové Mšeno obklopené jinak turisticky krásným CHKO Kokořínsko-Máchův kraj, nebo třeba výstaviště v nedaleké Lysé nad Labem.

Podívejme se tedy v tomto článku opět po delší době na nabídku obvyklých nedalekých dvou míst, která nabízejí někdy podobné a jindy zase zcela jiné vyžití na akcích, než domovské město.



Výstaviště Lysá nad Labem:




 Kalendář akcí pro Mšeno a okolí.


08.07.2022  Pověsti Kokořínska a Podbezdězí - vernisáž + venkovní výstava
13.08.2022  Vína plný bazén - tradiční ochutnávka vín
20.08.2022  IX. setkání motocyklů ČS výroby ve Mšeně
20.08.2022  90. výročí otevření městských lázní Mšeno
27.08.2022  Poslední koupání
28.08.2022  Mšenská 50
28.08.2022  Kokořínské roklinky
04.09.2022  Setkání s loutkami u Hlovecké studánky - divadlo a tvořivá dílnička
18.09.2022  Zavírání šoupátek
28.10.2022  Běh Debří
11.12.2022  Běh Boudeckou roklí
17.12.2022  Vánoční hostina pro zvířátka
21.12.2022  Zpívání koled na náměstí

Žádné komentáře:

Okomentovat